Op 6 april 2021 20:11:13 schreef big_fat_mama:
Excuus, heer @FET, met alle respect: de strobes flikkeren, maar de "rotating beacons" draaien, ze flikkeren niet. Waarom ze draaien, en waarom ze er überhaupt nog moeten zijn in deze 21ste eeuw, dat is een andere discussie, wellicht heel wat relevanter, maar niet voor deze T/S, lijkt me.
En om helemaal pedant te doen: rood is niet "links", rood is aan bakboord; zoals groen aan stuurboord is. De scheepvarenden alhier mogen me daarin ondersteunen.
Ik werk zelf in de luchtvaart, ik weet dat het nog steeds mág, maar heb eigenlijk nog nooit een draaiend beacon-licht gezien. Misschien is het iets van vroeger.
Als het beacon een draailicht is, hangt de positie van de rode flashes in het timing-diagram natuurlijk af van de richting van waaruit je het vliegtuig ziet. Maar in mijn praktijk is het gewoon om en om, wat ook logisch is, omdat ze door dezelfde 'knipperlichtschakeling' gevoed worden. Een en ander natuurlijk afhankelijk van type en leeftijd van het vliegtuig.
Dit is een beacon light van een A320. De leds roteren niet, maar zijn in alle richtingen gemonteerd. Zie ook de folder van alle A320-leds. Daarin vind je ook de gemeenschappelijke voeding voor beacons en strobes, en het tijddiagram dat ik hierboven al plaatste.
--
Stuur- en bakboord hoor je eigenlijk nooit. In ca. 25 jaar heb ik de toren nooit horen zeggen 'turn starboard 20 degrees'; 't is gewoon 'turn right 20 degrees'.
Ook in de boeken; bijvoorbeeld in Annex 2 Rules of the Air, voorrangsregels: (klik)
De bemanning van het meetvliegtuig pest ik zelf door het steeds hardnekkig over stuur- en bakboord te hebben. Iedere keer leggen ze me geduldig uit dat 'wij in de luchtvaart niet over stuur- en bakboord spreken'... ze zullen inmiddels wel doorhebben dat ik een ex-zeeman ben.