Navigatie verlichting modelvliegtuig

Beste forumleden,
Als modelvlieger ben ik al even op zoek naar een schakeling waarmee ik op mijn modelvliegtuig navigatieverlichting kan maken.
Wat is de bedoeling:
Op elke vleugel komt een 5 watt led, rood op de ene kant, groen op de andere kant.
Elke led moet 2x knipperen alvorens de andere led 2x knippert, dus 2x links en 2x rechts.
Ik heb al wat schakelingen gevonden maar die zijn niet geschikt voor 5w leds.
Ik heb ook niet de kennis om met eproms oid iets te kunnen fabrieken dus hoop dat ik met een begrijpelijke schakeling iets kan maken.
Kan iemand me aan een simpele schakeling helpen?
Bij voorbaat vriendelijk dank,
Ron

Wat zijn de tijden van het knipperen? is er daar een video van?
Hoeveel voedingsspanning?

LDmicro user.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat is totaal onrealistisch - het lijkt me dat er verschillende zaken doorelkaar gehaspeld worden. Op "echte" vliegtuigen komen voor:
*/ navigatielichten rood/groen/wit, deze branden permanent
*/ rode zwaailichten boven/onder, deze zwaaien permanent
*/ "strobes" die ooit met xenonbuizen werden uitgevoerd, deze flikkeren aan/uit, in de USA zijn (of waren?) er flikkerpatronen om de categorie vliegtuig aan te geven maar in Europa was het nooit meer dan aan/uit
*/ landingslicht, ooit vooral bedoeld om de piste bij te lichten maar tegenwoordig vooral om meer zichtbaar te zijn

Maar het staat u natuurlijk vrij om dat te doen natuurlijk, ieder diertje zijn pleziertje ;) Dat kan bv. zo:

vrijlopende multivib 555
10-teller met decodering cd4017
vier uitgangstrappen met telkens een mosfet en 1 of meer leds in serie
koppel de trappen bv. aan uitgangen 1-3-6-8 van de 4017

Mij is het niet gegeven om dit idee in een schema te vatten, maar als het u zelf niet lukt dan komt er ongetwijfeld hulp vanuit dit forum, er zit hier heel veel competentie samengebald.

Het lijkt me overigens dat 5W leds nogal danig overkill zijn, of men moest een vliegende kerstboom aan het maken zijn ipv een vliegtuigje.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

De plafondverlichting in mijn werkkamer is ook 5 W. :)

Voor je model zul je het wel zelf mogen kiezen, maar het leukste lijkt het mij als je het 'net echt' maakt.

Inderdaad rood (links), groen (rechts), wit (achter) continu brandend.
Rood straalt naar voor en links, groen voor en rechts, wit 'breed' naar achter (plaatjes vind je gemakkelijk door te googelen).

De strobes knipperen wit, de beacons rood; in een patroon als dit:

In dit plaatje dus precies 1 per seconde per lamp, dus 60 per minuut; maar dat mag liggen tussen 40 en 90 (90 ipv. 100 omdat de beacons en strobes tegelijk zichtbaar kunnen zijn).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Excuus, heer @FET, met alle respect: de strobes flikkeren, maar de "rotating beacons" draaien, ze flikkeren niet. Waarom ze draaien, en waarom ze er überhaupt nog moeten zijn in deze 21ste eeuw, dat is een andere discussie, wellicht heel wat relevanter, maar niet voor deze T/S, lijkt me.

En om helemaal pedant te doen: rood is niet "links", rood is aan bakboord; zoals groen aan stuurboord is. De scheepvarenden alhier mogen me daarin ondersteunen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 6 april 2021 19:52:13 schreef big_fat_mama:
[...]

Het lijkt me overigens dat 5W leds nogal danig overkill zijn, of men moest een vliegende kerstboom aan het maken zijn ipv een vliegtuigje.

Die 5W moet dan ook nog ergens vandaan komen. Hopelijk geen batterij. TS gaat er waarschijnlijk aan voorbij dat 10W tegenwoordig al gebruikt wordt als buitenverlichting of bouwlamp. Iets waar ze in het verleden 100W halogeen voor gebruikten. De warmte van die 5W led moet ook nog ergens naartoe.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Toch een beetje relativeren, waarde vriend imker ;) :
*/ er wordt niet continu 5W getrokken, het gaat over flikkeren
*/ warmteafvoer mag al helemaal geen probleem zijn, tenminste niet in vlucht: wind is een prima afvoermiddel voor warmte

Wat niets afdoet van mijn knipoog over kerstbomen...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@ big_fat_mama: rotating beacons heb ik al jaren niet meer gezien. Die heb ik alleen nog maar op oude museumtoestellen gezien.
Op de gemiddelde sigaar of 747 zijn het allemaal stroboscopen, al zie ik die steeds minder. Het worden steeds meer LEDs.

Voor LEDs zou ik denken aan kort fors oversturen in een hele korte tijd. De gemiddelde 120 graden stralende LED zal wel een aardig resultaat opleveren denk ik.

@ buckfast_beekeeper: 5 Watt vind ik nog wel meevallen. Met een beetje elco kun je een beste flits genereren.

@ Topicstarter: met een 555 timer en 4017 kun je inderdaad wel iets bereiken, maar de timing is lastiger (de pauze tussen de flitsen van de LEDs is meteen de timing voor elke flits)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 6 april 2021 20:11:13 schreef big_fat_mama:
Excuus, heer @FET, met alle respect: de strobes flikkeren, maar de "rotating beacons" draaien, ze flikkeren niet. Waarom ze draaien, en waarom ze er überhaupt nog moeten zijn in deze 21ste eeuw, dat is een andere discussie, wellicht heel wat relevanter, maar niet voor deze T/S, lijkt me.

En om helemaal pedant te doen: rood is niet "links", rood is aan bakboord; zoals groen aan stuurboord is. De scheepvarenden alhier mogen me daarin ondersteunen.

Het ezelsbruggetje is GRAS, Groen-Rechts-Aan-Stuurboord.
Dat vertelde een schipper aan mij toen ik nog een klein manneke was.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

rotating beacons heb ik al jaren niet meer gezien.

Dan komt gij niet dikwijls op de kleine vliegveldjes, blijkbaar. Kortrijk-Wevelgem? Grimbergen? Tienen/Goetsenhoven? Zoersel? Ga daar maar eens kijken, er wordt nog volop gezwaaid. Maar toegegeven: dat is wel een soort museumwereldje, jawel, veel toestellen zijn 30-40-50 jaar oud.

Het ezelsbruggetje is GRAS, Groen-Rechts-Aan-Stuurboord.

Hehe, grappig, die ga ik onthouden!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
EricP

mét CE

Het ezelsbruggetje is GRAS, Groen-Rechts-Aan-Stuurboord.

Draai je je om... wordt het opeens GLAS: Groen Links Aan Stuurboord.

Om met een 5W led goed zichtbare flitsen te maken, geef je ze iets van 1ms stroom.

@TS: Ik zou iets maken met een microcontrollertje. Voor mijnpart een arduino:

code:


void setup (void)
{
  pinMode (GREEN, OUTPUT);
  pinMode (RED, OUTPUT);
}
void flash (int pin)
{
  digitalWrite (pin, 1);
  delay (1)
  digitalWrite (pin, 0);
  delay (99);
}

void loop (void)
{
  flash (GREEN);
  flash (GREEN);
  delay (800); 
  flash (RED);
  flash (RED);
}

En als het tzt kleiner moet, dan doe je deze code in een attiny...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

1 ms? Ik heb, toen ik experimenteerde met zelf puntlassen en m'n rijtje FETs aan 200.000 uF aan elco's, als eerste test eerst de boel tot 12 Volt opgeladen en daar een flinke COB-LED op aangesloten. De 555 die de gates aanstuurde, stuurde een puls van 4 ms uit. De LED deed daar echter niet bijster veel op, je zag 'm amper oplichten.

Ik zou zelf dus iets van 20 ms kiezen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Deze morgen wat tijd gehad en iets geprogrammeerd wat er zou moeten op lijken.
Op de video staan er geen mosfets omdat de leds maar 20mA trekken.

https://youtu.be/XhGSeTa4ja8

LDmicro user.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 6 april 2021 20:11:13 schreef big_fat_mama:
Excuus, heer @FET, met alle respect: de strobes flikkeren, maar de "rotating beacons" draaien, ze flikkeren niet. Waarom ze draaien, en waarom ze er überhaupt nog moeten zijn in deze 21ste eeuw, dat is een andere discussie, wellicht heel wat relevanter, maar niet voor deze T/S, lijkt me.

En om helemaal pedant te doen: rood is niet "links", rood is aan bakboord; zoals groen aan stuurboord is. De scheepvarenden alhier mogen me daarin ondersteunen.

Ik werk zelf in de luchtvaart, ik weet dat het nog steeds mág, maar heb eigenlijk nog nooit een draaiend beacon-licht gezien. Misschien is het iets van vroeger.
Als het beacon een draailicht is, hangt de positie van de rode flashes in het timing-diagram natuurlijk af van de richting van waaruit je het vliegtuig ziet. Maar in mijn praktijk is het gewoon om en om, wat ook logisch is, omdat ze door dezelfde 'knipperlichtschakeling' gevoed worden. Een en ander natuurlijk afhankelijk van type en leeftijd van het vliegtuig.

Dit is een beacon light van een A320. De leds roteren niet, maar zijn in alle richtingen gemonteerd. Zie ook de folder van alle A320-leds. Daarin vind je ook de gemeenschappelijke voeding voor beacons en strobes, en het tijddiagram dat ik hierboven al plaatste.

--
Stuur- en bakboord hoor je eigenlijk nooit. In ca. 25 jaar heb ik de toren nooit horen zeggen 'turn starboard 20 degrees'; 't is gewoon 'turn right 20 degrees'.
Ook in de boeken; bijvoorbeeld in Annex 2 Rules of the Air, voorrangsregels: (klik)

De bemanning van het meetvliegtuig pest ik zelf door het steeds hardnekkig over stuur- en bakboord te hebben. Iedere keer leggen ze me geduldig uit dat 'wij in de luchtvaart niet over stuur- en bakboord spreken'... ze zullen inmiddels wel doorhebben dat ik een ex-zeeman ben.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Nou, ik heb al heel wat los gemaakt met mijn toch simpele vraag.
En zoals vaak, hoe verder een topic gaat, hoe minder het nog over het onderwerp gaat.
Ik heb inmiddels een kleine schakeling met een mosfetje gemaakt en dat werkt goed.
En dat alles draait op een 3s lipo, zo rond de 11V
Omdat de ledjes pulsen is het verbruik erg laag en heeft weinig-geen invloed op het modelvliegtuig.
Iedereen bedankt voor de inbreng.
Mvg Ron

Lambiek

Special Member

Op 7 april 2021 12:56:43 schreef Frederick E. Terman:
Stuur- en bakboord hoor je eigenlijk nooit.

Tenzij het een luchtschip is. :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 24 mei 2021 10:29:19 schreef Vonkentrekker:
...Ik heb inmiddels een kleine schakeling met een mosfetje gemaakt en dat werkt goed...

Hoe dan? Leg eens uit? Lijkt mij nog best lastig om dat met een "kleine schakeling" te maken, volgens spec.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

Op 24 mei 2021 11:02:41 schreef Lambiek:
[...]
Tenzij het een luchtschip is. :+

of een vliegboot O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..