Simpele vraag, voltage audio input signal

Simpele vraag,

Als ik mijn eindtrap wil trimmen op een osciloscoop aan de uitgang

Hoeveel volt moet ik dan mijn functie generator zetten op de ingang?

Groet, Wouter

Loopt dit gelijk aan het voltage van audio signalen? Hoeveel volt is dit / hetzelfde toch?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
RAAF12

Golden Member

Stel dat je het maximale vermogen in een 8 Ohm belastingweerstand wil weten dan kijk je op de scope wanneer er platte kantjes boven en onder de sinus te zien zijn en draai je de ingangsspanning terug tot de sinus goed gevormd is. De spanning over de weerstand kan je dan omrekenen naar het vermogen met de Wet van Ohm. Meestal wordt een 1000Hz inputsignaal gebruikt. Je moet niet gek opkijken als de versterker bij 20Hz of 20k eerder gaat clippen. In de specs staat dat genoemd onder 'vermogensbandbreedte' Je kan ook meerdere weerstanden parallel zetten als je geen 8Ω van tig Watt hebt liggen.
Werkt je versterker niet goed?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 8 april 2021 16:41:01 (11%)

Veels te ingewikkeld, toch bedankt maar,

Zeer kort en bondig: Hoeveel mV moet ik deze PC functie generator nu zetten?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
RAAF12

Golden Member

Probeer eens 100mV en luister dan hoe luid het klinkt. Er is geen vaste regel voor de inputspanning. Wat wil je bereiken?

Op 8 april 2021 16:32:56 schreef RAAF12:
Stel dat je het maximale vermogen in een 8 Ohm belastingsweerdstand wil weten dan kijk je op de scope wanneer er platte kantjes boven en onder de sinus te zien zijn en draai je de ingangsspanning terug tot de sinus goed gevormd is. Die spanning kan je dan omrekenen naar het vermogen met de Wet van Ohm. Meestal wordt een 1000Hz signaal gebruikt. Je moet niet gek opkijken als de versterker bij 20Hz of 20k eerder gaat clippen. In de specs staat dat genoemd onder 'vermogensbandbreedte'
Werkt je versterker niet goed?

Als je de versterker nominaal belast en uitstuurt tegen clipniveau, dan geeft de versterker zijn maximale vermogen af. De meeste (thuis-) versterkers zijn er niet op berekend om langdurig continue tonen weer te geven, omdat dan alles tekort schiet, zoals koeling, de voeding etc.
De vermogensinhoud van een normaal audio (muzieksignaal is ca 1/8 van het maximum vermogen. Volgens een IEC norm worden de versterkers daarop ook ontwikkeld.
Het meten met continuetonen onder vollast, moet dan ook niet te lang duren (< 5 min.) Anders bestaat er grote kans dat de versterker in protect gaat, of het loodje legt.
Zou je bijv een bass cube gebruiken als basgitaarversterker, dan is het zomaar mogelijk, dat bij de eerste aanslag het over en uit is, zowel de speaker als de versterker.

Op 8 april 2021 16:38:51 schreef pascalbythree:
Veels te ingewikkeld, toch bedankt maar,

En je wilde wat meten met een scope en dan ook nog conclusies trekken?
Ik zou beginnen met de generator op maximum output te zetten, 10 volt of meer en als dat te veel is, langzaam het signaal verminderen....... _/-\o_

Wat zou je aan een eindtrap willen trimmen?

Als ik het goed heb onthouden is een lijningang gedefinieerd als maximaal 0,5V topwaarde.

PS:

is het nu 0 tot 0.5v

of -0.5 tot +0.5v

?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
RAAF12

Golden Member

sinus effectief of top/top. Een scope leest uit in top/top/
+ en - gebruik je alleen bij gelijkspanning. Een DC offset aan een audio amp toevoegen lijkt me geen goed idee. Je ontwijkt de vraag wat je uiteindelijk wil bereiken.

Vermogen meten
Ruststroom instellen
Of iets anders wat heel geheim is?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Wouter, je hangt hier nu lang genoeg rond om te weten dat "voltage" geen correcte term is in het Nederlands.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 8 april 2021 17:03:58 schreef KlaasZ:
Als ik het goed heb onthouden is een lijningang gedefinieerd als maximaal 0,5V topwaarde.

Dat is afhankelijk van fabrikant of merk,
Vroeger was 0dBm de standaard, 775mV (1mW//600 Ohm)of +6 dBm (1,55V)
Tegenwoordig met low z uitgangen is er de dBu, gerelateerd aan 1 Volt.
Sommige versterkers hebben dan weer altijd dezelfde versterking,
Je kunt er feitelijk alleen de specs op naslaan.

rob040

Golden Member

@Klaasz: In feite is er niets over vastgelegd en verschilt het per fabrikant/ontwerp.
Staat mij altijd bij dat 775mVeff aangehouden wordt en ook wel eens een 0dB punt wordt genoemd.
Maar het is verre van heilig.
Er zijn er ook van 1Veff.

@Wouter, de methode van RAAF12 is best een goeie en niet zo moeilijk.
Je hebt een scoop, een functiegenerator en de uitgangsspanning daarvan kun je regelen.
Dan kijk je bij welke spanning (ergens tussen de 0,5 en 1Veff) de versterker net niet gaat vastlopen (platte toppen op de sinus).

Het is toch niet om de ruststroom af te regelen, want dat is zonder ingangssignaal...

Op 8 april 2021 18:20:56 schreef rob040:
@Klaasz: In feite is er niets over vastgelegd en verschilt het per fabrikant/ontwerp.
Staat mij altijd bij dat 775mVeff aangehouden wordt en ook wel eens een 0dB punt wordt genoemd.
Maar het is verre van heilig.
Er zijn er ook van 1Veff.

@Wouter, de methode van RAAF12 is best een goeie en niet zo moeilijk.
Je hebt een scoop, een functiegenerator en de uitgangsspanning daarvan kun je regelen.
Dan kijk je bij welke spanning (ergens tussen de 0,5 en 1Veff) de versterker net niet gaat vastlopen (platte toppen op de sinus).

Het is toch niet om de ruststroom af te regelen, want dat is zonder ingangssignaal...

Helaas is dat voor TS allemaal te ingewikkeld.

rob040

Golden Member

Ik hoop elke keer weer dat onze vriend er toch nog iets van opsteekt. ;)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

"onze" vriend? Spreek voor uzelf, aub ;)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Wat een mooi voorbeeld hoe mensen een antwoord geven met eigen aannames op het vraagstuk.

Op de vraag moet je meer te weten zien te komen, maar dat gaat niet gebeuren "helaas". Of "ja of nee" of "Veels te ingewikkeld, toch bedankt maar" of weer stilte...

Je kan geen antwoord geven op de begin vraag, maar toch ook weer wel in dit geval...

Het antwoord is: geef geen antwoord (zie de 750+ topics van de OP)

Ik zie wel eens goed geformuleerde vragen over computer gerelateerde zaken en dan wordt er meteen doorverwezen naar tweakers oid terwijl er veel kennis hier in huis is op dit forum voor goede hulp.

Maar in dit geval is het geen probleem omdat het over iets van audio zou kunnen gaan.

Je "hoopt" op iets waarmee je kan helpen maar het komt nooit. Ik hoop er al helemaal niet meer op en vind dit zonde van de tijd van mede forum leden. Waarschijnlijk is dit ook weer zonde van mijn tijd, maar ik hoop dat er eens aan gedacht wordt als er een goede vraag komt dat een beetje buiten het forum doel ligt.

Op 8 april 2021 19:10:11 schreef nijhuisr:
Wat een mooi voorbeeld hoe mensen een antwoord geven met eigen aannames op het vraagstuk.

Op de vraag moet je meer te weten zien te komen, maar dat gaat niet gebeuren "helaas". Of "ja of nee" of "Veels te ingewikkeld, toch bedankt maar" of weer stilte...

Je kan geen antwoord geven op de begin vraag, maar toch ook weer wel in dit geval...

Het antwoord is: geef geen antwoord (zie de 750+ topics van de OP)

Ik zie wel eens goed geformuleerde vragen over computer gerelateerde zaken en dan wordt er meteen doorverwezen naar tweakers oid terwijl er veel kennis hier in huis is op dit forum voor goede hulp.

Maar in dit geval is het geen probleem omdat het over iets van audio zou kunnen gaan.

Je "hoopt" op iets waarmee je kan helpen maar het komt nooit. Ik hoop er al helemaal niet meer op en vind dit zonde van de tijd van mede forum leden. Waarschijnlijk is dit ook weer zonde van mijn tijd, maar ik hoop dat er eens aan gedacht wordt als er een goede vraag komt dat een beetje buiten het forum doel ligt.

Als TS zelfs niet bekend is met de meest elementaire zaken van een versterker en hij vindt het na een goede uitleg te ingewikkeld, wat moet je dan?
Over de versterker vertelt TS helemaal niets!

Op 8 april 2021 20:21:26 schreef buzzy:
[...]Als TS zelfs niet bekend is met de meest elementaire zaken van een versterker en hij vindt het na een goede uitleg te ingewikkeld, wat moet je dan?
Over de versterker vertelt TS helemaal niets!

Precies, geef geen antwoord als de vraag geen antwoord kan hebben.

Geen speculatie voor enig antwoord maar geen antwoord. Het gaat niet over jouw als persoon maar in het algemeen.

Als iemand toch een vraag stelt verwacht dan geen (inhoudend) antwoord van deze TS. En dat is dus zonde van de tomeloze inzet (zoals dat zo mooi heet ;-)