Omdat de schakelaar van m'n HP70000 spectrumanalyser erg zwaar ging , maar besloten om deze eens van binnen te bekijken om te zien of daar iets aan te doen is. Het viel me op dat een van de elko's (C303) bol stond , dus meteen maar vervangen. Alleen blijkt de footprint onder de de elko een andere polariteit te hebben dan de elko die er in zat. De elko 220uf 25V meet nog 120uf , dus is niet best meer, maar zat er al sinds 1987 in. Als hij er verkeerd-om in zat heeft hij best een zwaar leven achter de rug. Of is de footprint misschien verkeerd ?
Heeft iemand een schema van dit stuk voeding of anders een foto. Ik heb tot nog toe geen foto/schema op internet kunnen vinden van deze voeding.
73 Henk

Kan je toch meten over de elco of de polariteit goed is? Schema's zijn voor luie mensen :-)

Ik heb nog even met de multimeter gekeken waar die elko aan vast zit. Hij zit middels een spoor op een binnenlaag parallel aan een tantaaltje. Dus moet de opdruk van de print kloppen. De plus van de elko zit alleen op een binnenlaag van de print aangesloten om het lastiger te maken. Ik ga er weer spanning op zetten.

Zeker weten dat het de originele elco is?

Hij lijkt vrij nieuw tov de rest van het apparaat.

Aanzetten en dan de polariteit op de print meten. Als hij verkeerd om geplaatst is dan gaat die elco meestal heel snel uit zijn jasje, Ik heb lang geleden eens een elco verkeerd om in een zelfbouwsel gezet. Dat was bijna direct ka-boem. Maar als je onder de "zenerspanning" van de elco zit kan het langer goed gaan. Ik heb alleen nooit getest hoelang, vast geen jaren.

Ik heb een paar jaar terug bij een voormalig werkgever welleens wat printplaten voorbij zien komen op de reparatieafdeling. De tantaal-elco's zaten achterstevoren. De printplaten waren gefabriceerd in de jaren '70/'80. De reden dat het zo lang duurde voordat er problemen kwamen zal 'm zitten in de ruim bemeten werkspanning. 50v tantaaltjes in een circuit dat op 5v (dacht ik) draait... Maar goed da's een uitzondering.

Gebeurde dat vroeger wel? Gezwollen elco's? Denk eerder verkeerd erin. Zeker als je meting en de tantaal het bevestigen.

Apropos, moet er aan die blauwe geen pootje zitten? Muizen?

Ik heb ook nog op internet gezocht. De elko's zoals degene die verkeerd-om zat zijn van Nippon Chemicon uit de SM serie. Een datasheet is niet meer te vinden. De series hebben nu allemaal 3 letters. Oude voorraad wordt nog op een paar plaatsen aangeboden als: Chemi-Con SM Series: Ultra High Reliability, Long Load Life, Low-ESR.
Ik kon niet zien dat er eerder aan deze elko gesoldeerd was. Er is wel op een paar andere plaatsen wat gemodificeerd, dat is duidelijk te zien aan de hars rond die soldeerverbindingen.

Ondertussen staat hij weer in elkaar en werkt nog steeds.

En die blauwe heeft 2 pootjes aan de andere kant.