Anoniem
Misschien is er iemand die dit weet .. in mijn buisvoltmeter, de GM6001 kom ik een vreemd onderdeel tegen welk ook niet te vinden is in het schema en ook niet op afbeeldingen in het boekje Handleiding.
Na uitzoeken zit het aan de +85 volt , dus via 2 x 220 kOhm naar het onbekende "ding" waarover een weerstand van 10 kOhm is aangebracht. Onderkant van het geheel gaat naar aarde (massa). Het ding waar het om gaat is een soort plastic buisje waarvan een deel 12 mm in doorsnee is en de onderste helft ong. 4,5 mm. Totale lengte is 53 mm. Ik stuur een foto mee.
Het geheel zit aan een draadsteun , die later lijkt te zijn aangebracht.
Wie kan me informeren over wat dit is. Op afb 2 ziet U het "schema".
Met dank, Stefmac.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha pa0sjm,
Heb je het component gemeten of het een halfgeleider is ik zit te denken aan een soort zener diode !
Groet,
Henk.
lijkt mij op een vonk overslag spanningsbeveiligind
tegenwoordig doen ze dat met gas gevulde spark gaps. Maar kan natuurlijk ook in de lucht.
rob040
Golden Member
Doet me denken aan een serviceoplossing van een onderdeel dat niet meer leverbaar was, of een verbetering van een spec.
Zijn er originele onderdelen verdwenen?
Als ik goed naar die foto kijk zie ik in de staart van dat onderdeel iets wat lijkt op een paar weerstanden. In het dikke deel dat vol met een of ander vulmiddel of kit lijkt te zitten zie ik ook wat componenten.
Het zou een 'moderne' vervanger kunnen zijn van een spanningsstabilisator buisje. Zit dat ding soms op de plek van B3 of B5?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem
Op 7 mei 2021 13:27:49 schreef High met Henk:
lijkt mij op een vonk overslag spanningsbeveiligindtegenwoordig doen ze dat met gas gevulde spark gaps. Maar kan natuurlijk ook in de lucht.
Nou, overslag lijkt me niet de reden, er staat 85 volt op het bovenste punt van het "ding". Ik kan er niet inkijken .. ik meet erg hoge weerstand of eigenlijk oneindig hoog.
Anoniem
Op 7 mei 2021 13:15:58 schreef electron920:
Ha pa0sjm,Heb je het component gemeten of het een halfgeleider is ik zit te denken aan een soort zener diode !
Groet,
Henk.
Beste Henk , oneindig hoge weerstand .. kan er niet inkijken. Is aangesloten op de + 85 volt. Komt niet voor in het schema. Heb vroeger dezelfde meter gehad , daar zat het niet in.
Anoniem
Op 7 mei 2021 13:45:06 schreef Ex-fietser:
Als ik goed naar die foto kijk zie ik in de staart van dat onderdeel iets wat lijkt op een paar weerstanden. In het dikke deel dat vol met een of ander vulmiddel of kit lijkt te zitten zie ik ook wat componenten.Het zou een 'moderne' vervanger kunnen zijn van een spanningsstabilisator buisje. Zit dat ding soms op de plek van B3 of B5?
Wat je bedoelt met B3 of B5 weet ik niet .. maar het "ding"is aangesloten op de gestabiliseerde + 85 Volt. Ik durf dat bovenste deel niet los te pulken .. als het stuk gaat ben ik verder van huis. Dit kwam eerder niet voor in deze meter. Heb eerder een andere GM6001 gehad en daar zat het niet in
Komt niet voor in het schema. Heb vroeger dezelfde meter gehad , daar zat het niet in.
Kun je in het schema aanwijzen of bijtekenen waar het nu zit aangesloten?
Anoniem
Op 7 mei 2021 13:28:31 schreef rob040:
Doet me denken aan een serviceoplossing van een onderdeel dat niet meer leverbaar was, of een verbetering van een spec.
Zijn er originele onderdelen verdwenen?
Alles is verder volgens schema aanwezig. Het ding staat gewoon tussen de 85 Volt (gestabiliseerd) en aarde. En niets te vinden in de Handleiding meyt foto's enz.
Anoniem
Op 7 mei 2021 13:45:06 schreef Ex-fietser:
Als ik goed naar die foto kijk zie ik in de staart van dat onderdeel iets wat lijkt op een paar weerstanden. In het dikke deel dat vol met een of ander vulmiddel of kit lijkt te zitten zie ik ook wat componenten.Het zou een 'moderne' vervanger kunnen zijn van een spanningsstabilisator buisje. Zit dat ding soms op de plek van B3 of B5?
Nog even dit .. er zit een stabilisator buis in, de 85A2. Die zit in het voedingsdeel waar -85 en +85 volt wordt gemaakt. Buisje gloeit keurig
Anoniem
Op 7 mei 2021 17:00:59 schreef Ex-fietser:
[...]Kun je in het schema aanwijzen of bijtekenen waar het nu zit aangesloten?
In dat kladschemaatje zit de witte draad naar een van de 220 k weerstanden aan de +85 volt. Onderkant naar aarde.
Anoniem
Op 7 mei 2021 17:00:49 schreef pa0sjm:
[...]
Wat je bedoelt met B3 of B5 weet ik niet .. maar het "ding"is aangesloten op de gestabiliseerde + 85 Volt. Ik durf dat bovenste deel niet los te pulken .. als het stuk gaat ben ik verder van huis. Dit kwam eerder niet voor in deze meter. Heb eerder een andere GM6001 gehad en daar zat het niet in
Ja , je hebt gelijk, B3 is een neonbuisje aan het stuurrooster van de triode en B5 is de 85A2. Sorry.
electron920
Ha pa0sjm,
Helder niets te meten ik denk toch in de richting van een additionele stabilisatie of transiënt onderdrukking !
Tussen twee haakjes er hoort bij deze meter ook een probe heb je die ??
Groet,
Henk.
Anoniem
Op 7 mei 2021 13:50:18 schreef Arco:
Zit er niet gewoon een GL8 + weerstand in? (kun je tegen een sterke lamp niets zien?)
Door het vulmiddel in het dikkere deel kan ik niets waarnemen
Anoniem
Op 7 mei 2021 17:09:44 schreef electron920:
Ha pa0sjm,Helder niets te meten ik denk toch in de richting van een additionele stabilisatie of transiënt onderdrukking !
Tussen twee haakjes er hoort bij deze meter ook een probe heb je die ??Groet,
Henk.
OK Henk , maar het zit aan een punt dat al gestabiliseerd is. Trouwens , dat is de voeding van de anodes van de triodes in de meetbrug. Zo secuur hoeft die spanning nu ook weer niet te zijn.
Anoniem
Op 7 mei 2021 17:09:46 schreef pa0sjm:
[...]
Door het vulmiddel in het dikkere deel kan ik niets waarnemen
beste Arco .. er staat totaal 440 kOhm vanaf de 85 volt en het "ding". Daar kan een neonbuisje nooit op ontsteken.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Nooit zoiets gezien. Als het in het schema niet voorkomt verwacht ik dat het zonder dat ding ook werkt. En als dat zo is dan denk ik dat het een soort een MOV of TVS is. Dat is ook het enige wat ik kan bedenken dat op die plaats nuttig zou kunnen zijn.
Rechts zit een weerstand in de kunststof tube vermoedelijk zit die in serie met een neonbuis. Je kan de spanning verhogen en kijken of er wat oplicht.
Nooit zoiets gezien
Och, dat kan zomaar. Er liggen hier heel wat items die je zeker weten nog niet eerder hebt gezien 
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (33%)]
electron920
Ha pa0sjm,
Ik bedoelde ook niet zozeer als stabilisatie maar meer hetgeen @fred101 aangeef.
Ik heb op het schema gekeken maar ik zie weer niet waar het bij in de buurt zit 
Kijk er zit ook nog een relais in die aan de 85 V hangt misschien iets in de vorm van een schakel onderdrukking je heb daar een redelijk gevoelige meter.
Ik hang zoiets aan de netwerk analyzer geen standaard V.N.A. maar een die ik zelf heb ontwikkeld i.v.m. mijn 1 / f syndroom 
Is het puur uit belangstelling / nieuwsgierigheid dat je het wil weten ?
PS: @Hunebedbouwer geeft een heel aannemelijke verklaring, ik heb hier apparatuur van HP waar ik ook een aantal modificaties op heb uitgevoerd kan i weer 10 jaar mee concurreren 
Groet,
Henk.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
De draadsteun zag er al later bijgeplaatst uit dus dat zou zo maar kunnen. Gezien de leeftijd denk ik meer aan een sparkgap of neonbuisje maar dat laatste is te meten met een geschikte spanningsbron, dan zou er na de ontsteekspanning een stroom gaan lopen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 7 mei 2021 17:13:43 schreef pa0sjm:
[...]
beste Arco .. er staat totaal 440 kOhm vanaf de 85 volt en het "ding". Daar kan een neonbuisje nooit op ontsteken.
Dat is ook de bedoeling, het moet alleen ontsteken bij te hoge spannings-transients. Net als een TVS of MOVs. Inb Tek scopen met schakelende voedingen zitten er neons. Als er iets mis is en de voeding wil niet doorstarten dan zie je die neons steeds even ontsteken
Anoniem
Op 7 mei 2021 17:09:44 schreef electron920:
Ha pa0sjm,Helder niets te meten ik denk toch in de richting van een additionele stabilisatie of transiënt onderdrukking !
Tussen twee haakjes er hoort bij deze meter ook een probe heb je die ??Groet,
Henk.
beste Henk, dank voor je reactie .. ik meet na de 2 x 220 k ongeveer 1,85 volt. Maar aan dat punt zit verder niks aangesloten. Je vraag of ik de meetkop heb .. ja , die zit aan een vaste kabel aan de meter. Ik dacht even dat je me blij kon maken met de toe te voegen gelijksspannings meetkop. Daar zit alleen een weerstand in. Dus niet per sé nodig.