Surge protect dongel

Sine

Moderator

Daar moet je een beetje mee uitkijken ... die dingen zijn niet allemaal symmetrisch.

Ik heb er hier zitten van Phoenix, en daar wijkt de nul duidelijk af. (op die plek zit ook een andere module)

Op 13 mei 2021 19:35:08 schreef Arco:
Een kleine MOV is sneller als een grote om de simpele reden dat zijn massa kleiner is. (hij gaat pas werken als 'ie zich opgewarmd heeft, bij een grote duurt dat langer)

VET man dank je !!! deze materie is vrij pittig

Alles met een knipoog ;-)
Arco

Special Member

Ik gebruik vaak zoiets in apparatuur: (helpt niet tegen zwaar onheil, maar voor 'bescheiden' overspanning werkt 't prima...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Tegen een directe inslag, het spijt me, alleen de Heer kan je helpen.
Er is geen varistor die je daaruit red.
Alhoewel ik constructies heb gezien en soms heb geadviseerd om zoiets te plaatsen zoals Arco voorsteld.
(In dat geval moesten wij 3 kV Surges tussen L,N-PE overleven in een voeding zonder netscheiding in een appliance uit staal gebouwd)
Echter dat is natuurlijk gezien vanuit de laboratoriumsituatie waar we daadwerkelijk 3 kV tussen N-PE aansluiten.
GDT's kunnen soms ook beschermen, zij hebben echter het probleem dat als ze geleiden, ze blijven geleiden tot de plasma uitdooft.
Ze hebben iets wat je kan zien als tailcurrent, als het overvoltage al weg is clampt een GDT nog tot het voltage laag genoeg is om het plasma te doven.

Varistors naar PE, eerlijk gezegd heb ik daar mijn twijfels over.
PE en Nul word redelijk dichtbij gescheiden (Hier in de meterkast in de gang, bij Jullie mischien zover weg als het transformator huisje)
Wat voor een veld moet je opwekken om daar een voltage verschil op te wekken wat een varistor laat trippen, aangezien je kabels waarschijnlijk parallel liggen, dat zie ik niet snel gebeuren.
Daarom @Sine is er waarschijnlijk een verschil in opbouw in Uw overspannings beveiliging fases versus nul.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 13 mei 2021 21:08:00 schreef walkura:
Tegen een directe inslag, het spijt me, alleen de Heer kan je helpen.

Ik was er al bang voor maar dit topic gaat enkel over een indirecte inslag (direct praten we liever niet over word 1 grote ellende), ze noemen dat ook wel klasse 1, minimale overvoltage, een directe inslag kan wel maar niet zonder bliksem afleiding + installatie, TS had last van indirecte overvoltage en daar zijn systemen voor om dat af te vangen, van stopcontacten to meterkast oplossingen.

Alles met een knipoog ;-)

Op 13 mei 2021 19:45:52 schreef Sine:
Daar moet je een beetje mee uitkijken ... die dingen zijn niet allemaal symmetrisch.

Ik heb er hier zitten van Phoenix, en daar wijkt de nul duidelijk af. (op die plek zit ook een andere module)

[bijlage]
[bijlage]

klopt, de nul module is dan ook anders opgebouwd had ik gezien. deze kan dacht ik meer kA aan als de 3 fase modulen. doorgaans omdat de fase/aarde spanning vrijwel 0V is en die ook niet gezekerd is. die phoenix module heb ik ook nog 1 liggen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

OK, ik heb alles aandachtig gelezen en enkele punten van jullie hier op een rij gezet om tot een goede oplossing te komen.

Voor welke surge protect (SPD's) dan ook ontkom je dus, wat ik begrijp, niet aan een MOV=VDR.
Ook liever met 3 kleine "dus snellere" MOV's in een circuit met N-lijn.

MOV's worden heel heet, vliegen in brand, en door die hitte komen ze ook los, en nog heter zelfs exploderen!

Op 12 mei 2021 19:33:42 schreef walkura:
Het lastige met varistoren is het verouderen, bij elke surge branden deeltjes van de gesinterde schijf aan mekaar, met elke surge verlies je een deel van de isolerende oxidatie en na een X aantal surges dan is het met een grote knal einde verhaal.
(In de datasheet van een VDR kan je vinden hoeveel surges van een bepaald nivo hij gemiddeld overleeft)

Dat is mogelijk de oplossing.

Op 13 mei 2021 02:43:50 schreef RvEldijk:
Je zou ze idd preventief moeten vervangen...

Hoe kun je weten wanneer!

Op 13 mei 2021 08:36:22 schreef Arco:
Meestal wordt voor grote vermogens GDT's gebruikt (al dan niet i.c.m. varistors), die hebben minder last van 'rondvliegende delen' en zijn beter geschikt.
Deze is 100kA: https://www.bourns.com/products/circuit-protection/gas-discharge-tube-…

Datasheet zegt dat deze busjes "High-Current 2-Electrode Gas Discharge Tube" zijn :?

Op 13 mei 2021 21:08:00 schreef walkura:
GDT's kunnen soms ook beschermen, zij hebben echter het probleem dat als ze geleiden, ze blijven geleiden tot de plasma uitdooft.

Liever geen GDT's.

Op 13 mei 2021 21:42:07 schreef RvEldijk:
Ik was er al bang voor maar dit topic gaat enkel over een indirecte inslag (direct praten we liever niet over word 1 grote ellende), ze noemen dat ook wel klasse 1, ... TS had last van indirecte overvoltage en daar zijn systemen voor om dat af te vangen, van stopcontacten tot meterkast oplossingen.

Voor directe inslag is zekering de HEER.

Op 13 mei 2021 19:18:40 schreef RvEldijk:
@TS Heb je nu al de ideale SPD/VDR/MOV gevonden voor in de meterkast? en zo ja welke ?

Bij de dongle die ik heb slaat de blauwe led door blijkbaar om aan te geven dat er een surge is geweest.
Na doormeten van elk component bleek alles nog ok en verving de led waarna het weer (gedegradeerd) werkt.
Omdat ik niet ontkom aan MOV's die, bij "indirecte inslag" en voltage fluctuaties, echter 1 nadeel hebben nl. degradatie dacht ik of het niet mogelijk is die door een circuit af te vangen door bv. een rode led dat indicatie aangeeft dat MOV's vervangen moet worden.
Dat zou kunnen d.m.v. meten kortgesloten isolerende oxidatie?
Dat zou ook kunnen werken met een surge-stekkerdoos.
(In de meterkast kan ik zoiets niet implementeren en wil daar ook geen brand.)

Overigens is mij niet duidelijk als de Fuse-Crowbar SPD veel minder snel degradeert omdat de fuse vrij snel door slaat?

All technology is alien for me!

Op 14 mei 2021 03:56:51 schreef AlienPaul:

[...]
Hoe kun je weten wanneer!

In feite kun je het niet precies weten maar b.v. elke 2 jaar wisselen ? en dan de oude er ook bij laten zitten, die meterkast SPD cassettes hebben een trigger mechanisme maar in feite als de MOV al op 99.99% slijtage zitten, hoeft de trigger nog niet afgegaan te zijn, maar dan heb je geen weerstand (joules) te bieden bij de volgende overspanning, dan zal die trigger wel af gaan, maar had gewoon meer weerstand moeten bieden, vandaar dat preventief vervangen, voor zover ik weet word dat bij belangrijke installaties meegenomen in het onderhouds plan.

Zo kun je gewoon een zooitje van die stopcontacten hebben, en als je handig genoeg bent elke 2 jaar ff een nieuw MOV erin van 0.25 cent, kunt mss ook gaan meten hoeveel spikes je hebt, en met de datascheet erbij heb je een beetje een indicatie, let wel op met brandgevaar, met name met veel te hoge spanningen.

Zo heb ik een APC UPS uit 2003, en die zagen er nog goed uit, maar ik verwacht er niet teveel van, ook die moet ik gewoon preventief gaan wisselen.

Brand in de meterkast zal wel meevallen in de zin alles is wel gemaakt en getest voor de situatie + veel meer V, een SPD in de meterkast zal niet gaan branden onder normale omstandigheden, en zodra die achter in de tuin ligt, word het toch wel tijd om de verzekering te bellen.

Overigens is mij niet duidelijk als de Fuse-Crowbar SPD veel minder snel degradeert omdat de fuse vrij snel door slaat?

Nee dat is een systeem waarbij de MOV heet word, en daarmee de spanning afsluit om erger te voorkomen, opzich een mooie poging, maar zodra dat systeem afgaat is de MOV afgegaan, en kan dus zoals eerder aangegeven dat de MOV al op 99.99% zit,..en te weinig weerstand kan bieden, maar mss wel voldoende om spanning af te sluiten.

Zo vraag ik me ook af een MOV die al 20 jaar kleine spikes opvangt en zelfs daarmee gestopt is, nog wel een staat is om überhaupt weerstand te bieden, je hebt ook wel wat overvoltage/energie/weerstand nodig om die MOV drastisch af te laten gaan zodat het zichtbaar word, ik weet niet of het mogelijk is dat een MOV helemaal vergaan is van binnen door de jaren heen, en helemaal niets meer doet en dus ook niet opbranden, waardoor je geen enkele indicatie hebt.

Alles met een knipoog ;-)

Op 13 mei 2021 19:39:23 schreef testman:
[...]

deze heb ik eens 1 gehad na een inslag, kap van de 1e kast na inslag lag 15mtr verder, van 4 onderverdelers de HS in puin en de DII hoofdzekeringen alle 3 alleen nog kruimels. na wat uren herstelwerk aan verdeelkasten en wcd's, verlichting, waren er maar 4 apparaten ook echt stukgegaan.

heb hier beveiligingen van dehnguard zitten, kwam enkele modules tegen ipv de standaard 4 voudige ovp, dus kon ik er 2 groepen mee beveiligen in een kleine behuizing.

In feite is alles wel een MOV, het geeft een weerstand zodra het over de XX V gaat, alles wat vergaat/verdampt/affikt heeft wat energie verwerkt, en hoe meer weerstand het bied, zoals je hoofdzekeringen des te meer er zal overleven later op de lijn, mijn oven uit zal 2kV wel overleven maar de magnetron met LCD klokje hoogstwaarschijnlijk niet.

Alles met een knipoog ;-)

Bij de dongel die een LED notificatie heeft zal ik, als LED niet meer brand, zowel de LED en alle MOV's direct vervangen.
(Type VDR: "Z0V 20D471K CN272" en ook SETfuse "SET 115°C C2 GP 54 250V~")
Bij alle andere apparaten (SurgeStekkerdozen en APC-UPS) die geen "LED notificatie" hebben hou ik 2 jaar aan om de MOV's te wisselen in Nederland.
In andere landen met een minder goede stroomvoorziening denk ik dat per jaar doe. Vaak is dat dan 110V vandaar dit topic.
Daar ga ik onderstaande zoeken en plaatsen:

Op 10 mei 2021 16:07:41 schreef Arco:
Een 110v versie: https://www.cdw.com/product/apc-surgearrest-essential-surge-protector/…

Onderstaande m.b.v. µP 6-pins is een hele mooie oplossing om i.p.v. de degradatie rechtstreek op de MOV te meten dan alleen de Vpieken te registreren en datasheet sommatie geeft een rode LED als einde dienst.
Het is zelfs beter dan de dongel blauwe LED die al doorslaat bij de eerste piek.

Op 14 mei 2021 13:22:19 schreef RvEldijk:
...kunt mss ook gaan meten hoeveel spikes je hebt, en met de datascheet erbij heb je een beetje een indicatie,...

Ik denk alleen dat het te complex is voor mij om veilig te ontwerpen.

All technology is alien for me!

Op 15 mei 2021 07:16:10 schreef AlienPaul:

[...]
Ik denk alleen dat het te complex is voor mij om veilig te ontwerpen.

Hehe moet je ook niet gaan doen, er is veel te goedkoop spul op de markt, ik denk een prima strategie die je hebt, zou mooi zijn als je zelf de MOV's & led kunt vervangen na 1-2 jaar, zodat je spotgoedkoop uit bent, ik zou dan ook 2x zoveel SPD's gebruiken, en de wat oudere nog 1-2 jaar laten zitten, werkt toch nog mee, als het faalt is het niet erg wat er hangt een nieuwe in buurt, niet achter elkaar zetten.

Een oude SPD in de keuken zonder iets erin, kan wel degelijk de SPD in de huiskamer ondersteunen om de stroompiek te verwerken, waardoor die ook weer minder slijt.

En zo zou je zelfs met wat experiment SPD's kunnen kijken hoe lang ze werken verder niets eraan, jaren laten zitten, hoe meer vlees (MOV's) hoe meer joules je kunt verwerken, hoe meer weerstand je kunt bieden, in verschillende gebieden heeft dezelfde MOV verschillende levensjaren.

Alles met een knipoog ;-)

Die MOV's zitten bij mij zowat overal waar een plastic behuizing is gewikkeld in kapton tape.
1) Is dat tegen branduitslag en tegen exploderen?
2) Moeten die nieuwe MOV's daartussen geplaatst worden of seperaat?

@Sine, Moderator
Veel van wat gebruikers hier hebben geschreven, heeft mij extra allert gemaakt bij essentiële veiligheidsvraagstukken die misschien samengevat kan in:
Forum -> High Voltage -> OPGEPAST: Werken met hoge spanningen.

All technology is alien for me!

Op 15 mei 2021 16:03:08 schreef AlienPaul:
Die MOV's zitten bij mij zowat overal waar een plastic behuizing is gewikkeld in kapton tape.
1) Is dat tegen branduitslag en tegen exploderen?
2) Moeten die nieuwe MOV's daartussen geplaatst worden of seperaat?

1. Kan zijn tegen extra overvoltage, kan ook zijn dat ze zonder niet door de test kwamen ;)

2. Wel belangrijk om het design van de SPD te respecteren en in tact te laten, niets bijzetten, enkel vervangen als ze "op" zijn, en dan met precies dezelfde vervangen, en daar waar tape zit nieuw terug vervangen, zodat de SPD hetzelfde als nieuw is, als ze drastisch af zijn gegaan compleet vervangen, maar zo heb je relatief goedkoop een mooie beveiliging.

Ik zag dat die fuse bij 105 graden gaat ? terwijl een mov 200+ graden word wanneer die doorbrand, zou wellicht binnen 1-2 jaar al een hele mooie indicatie zijn, als die indicator na 1-2 afgaat, heeft het prima gewerkt, na 8 jaar ofzo met indicator krijg je wel een schijnveiligheid.

Alles met een knipoog ;-)

Ik had deze ooit gekocht van ELRO (16 joule), maar het concept is niet heel verkeert, goedkoper dan die verleng stopcontacten die niet open kunnen, maar helaas geen 3 MOV's erin, of zoals ik bij sommige modellen van APC zelfs 6 erin, wel grappig die extra plastic bescherming waar die inzit, deze zat hoog in een stopcontact in de keuken waar weinig kon gebeuren.

Alles met een knipoog ;-)
Anoniem

Op 13 mei 2021 19:35:08 schreef Arco:
Een kleine MOV is sneller als een grote om de simpele reden dat zijn massa kleiner is. (hij gaat pas werken als 'ie zich opgewarmd heeft, bij een grote duurt dat langer)

Ik kan me als lange tijd inactief niet meer meten met personen die dagelijks met dergelijke materie bezig zijn, maar dit lijkt me toch heel erg bizarre uitleg.
Verklaar je eens nader?
Verwar je niet met een NTC? :-)

Voor zover ik me herinner werkt een MOV op avalanche en tunneleffect. Elke sinterpartikel vormt een diodeovergang met zn buurman. In feite is het een hele array diodes.
.
Hij heeft doorgaans een responstijd van enkele ns.
Moest hij eerst moeten opwarmen, dan zou de surge allang voorbij zijn tegen dat de MOV in werking treedt. En hoe kan hij opwarmen als er op dat moment nauwelijks stroom vloeit? En een MOV is relatief zwaar, dus een grote massa.

Het klopt dat een aantal kleinere parallelle MOVs beter is dan één grote, maar of dat is omdat die trager opwarmt?
Maar om te besluiten dat de werking berust op temperatuur vind ik raar. Zal wel weer aan mij liggen.

Op 16 mei 2021 17:56:19 schreef grotedikken:
[...]
Maar om te besluiten dat de werking berust op temperatuur vind ik raar. Zal wel weer aan mij liggen.

Ik denk idd dat je gelijk hebt en dat die stelling onjuist is, er is simpelweg geen tijd tussen, surge -> opwarming -> werking, b.v. (type 1 10/350μs) en (type 2 8/20μs) dus ik denk idd dat je daarin gelijk hebt.

Hehe onderschrift, laat je niet gek maken, niet iedereen heeft altijd zin in een goeie stevige discussie, heeft nog niets met jou te maken :P

Ik heb me er na een half jaar weer beetje in verdiept, en merkte hoeveel ik al weer kwijt was, type 3 (klasse 3) stopcontacten is een prima begin, type 2 in de meterkast gebruik je i.c.m. type 3, en type 1 is als je b.v. een afleidinstallatie op het dak hebt. Je kunt vaak op de SPD zien welk type je hebt (T1-T2-T3) type 1 kan veel meer joules verwerken dan een type 2 etc, dus zoals eerder beschreven met type 1-2 gaat apparatuur wel stuk maar veilig, waarbij type 3 de apparatuur zelf beschermd, maar relatief weinig weerstand kan bieden.

Voor de ongeïnteresseerde;
--
A varistor is an electronic component with an electrical resistance that varies with the applied voltage.[1] Also known as a voltage-dependent resistor (VDR), it has a nonlinear, non-ohmic current–voltage characteristic that is similar to that of a diode. In contrast to a diode however, it has the same characteristic for both directions of traversing current. Traditionally, varistors were indeed constructed by connecting two rectifiers, such as the copper-oxide or germanium-oxide rectifier in antiparallel configuration. At low voltage the varistor has a high electrical resistance which decreases as the voltage is raised. Modern varistors are primarily based on sintered ceramic metal-oxide materials which exhibit directional behavior only on a microscopic scale. This type is commonly known as the metal-oxide varistor (MOV).
--

https://en.wikipedia.org/wiki/Varistor

Alles met een knipoog ;-)

@RvEldijk,
een standaard surge voor O.A. huishoud apparatuur word volgens de 61000-4-5 gedaan.
Dus voor een hoog impedante last 1uS rijstijd, 50 uS valtijd (Voltage surge)
Voor een laag impedante last een 8/20uS (Stroom surge)

Verwarming is niet nodig voor een varistor aangezien het een oxide laagje in de sintering is wat deze werking geeft.
De temperatuur karakteristiek is redelijk vlak tot de max. ambient temperatuur, waarna het natuurlijk eerst een kwestie van derating is en daarna problemen :-p

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 17 mei 2021 19:05:07 schreef walkura:
@RvEldijk,
een standaard surge voor O.A. huishoud apparatuur word volgens de 61000-4-5 gedaan.

Hehe dank je wel zo te horen zit jij er ook goed in als je zo die NEN/IEC certificering zo uit je mouw kan schudden, ik dacht zoek hem ff op "Deel 4-5: Beproevingen en meettechnieken - Stootspanningen - Immuniteitsproef", wellicht leer ik er nog wat van maar €352,07 voor een beetje browsen is me ook weer te gortig :P

Edit : net een stukje van prorail (RLN00007-V006) zitten lezen, die gebruiken o.a. ook de 61000-4-5 maar die zitten er ook goed in.

[Bericht gewijzigd door RvEldijk op maandag 17 mei 2021 20:40:28 (12%)

Alles met een knipoog ;-)
Anoniem

Thnx RvEldijk.

Ik heb het artikel in wikipedia even gelezen en er staat toch dat het principe berust op een combinatie van thermionic emission en tunneling effect.

Ik heb in de wiki nog niet veel fouten gezien, omdat het door een zeer breed publiek gelezen wordt en zeer regelmatig gecorrigeerd.
Maar zo heb ik het destijds niet geleerd.

Pretentieus als ik ben denk ik dat zowel Wiki als Arco het fout hebben.

Thermionic emission is het verschijnsel waarbij de vrije elektronen in een geleidend materiaal extra energie krijgen door een temperatuursverhoging en daardoor het materiaal kunnen verlaten.
Doordat ze terug worden aangetrokken ontstaat er een evenwichtssituatie, elektronenwolk genoemd in de buurt van het oppervlak.
De benodigde temperatuur is afhankelijk van het materiaal minstens enkele honderden °C want de elektronen moeten meerdere eV ontsnappings energie krijgen.

Dit verschijnsel ligt aan de basis van de elektronenbuis en heeft volgens mij weinig met de werking van een varistor van doen.

Walkura die veel ervaring heeft met die componenten lijkt dit te beamen.

Op 17 mei 2021 23:51:54 schreef grotedikken:
Thnx RvEldijk.

Ik heb het artikel in wikipedia even gelezen en er staat toch dat het principe berust op een combinatie van thermionic emission en tunneling effect.

Hehe jij had doorgelezen, maar ik ben bang dat wiki gelijk heeft en daarmee ook Arco :P Maar ook jij hebt het goed geleerd ;)

Varistor (VDR/MOV)

VDR : When a large voltage is applied, the diode junctions break down because of the avalanche effect, and a large current flows. The result of this behaviour is a highly nonlinear current-voltage characteristic, in which the MOV has a high resistance at low voltages and a low resistance at high voltages.

MOV : When a large voltage is applied, the diode junction breaks down due to a combination of thermionic emission and electron tunneling, and a large current flows. The result of this behaviour is a highly nonlinear current-voltage characteristic, in which the MOV has a high resistance at low voltages and a low resistance at high voltages.

Het staat er wel degelijk verkeerd maar dit moet het verschil zijn tussen beide MOV's, verder wel mooi artikel.

http://www.semectech.com/Varistor/

Dit bedoelde ik met die driehoek;

A typical surge protector power strip is built using MOVs. A cheapest kind may use just one varistor, from hot (live, active) to neutral. A better protector would contain at least three varistors; one across each of the three pairs of conductors (hot-neutral, hot-ground, neutral-ground). A power strip protector in the United States should have a UL1449 3rd edition approval so that catastrophic MOV failure would not create a fire hazard.

Ook wel een interessant stukje

http://cosmos.phy.tufts.edu/mhonarc/elec-trak/msg16374.html

Alles met een knipoog ;-)
Sine

Moderator

Op 16 mei 2021 16:16:58 schreef RvEldijk:
[bijlage]

Ik had deze ooit gekocht van ELRO (16 joule),

Hey ... een brandbommetje ...

Het zing zit zonder enige beveiliging tegen overtemperatuur rechtstreeks over het lichtnet.

Op 18 mei 2021 14:10:25 schreef Sine:
[...]

Hey ... een brandbommetje ...

Het zing zit zonder enige beveiliging tegen overtemperatuur rechtstreeks over het lichtnet.

Volg je niet lekker, ik heb de MOV een beetje uit de plastic hoes gehaald om hem te laten zien, is verder prima zo,...ding gaat uitbranden, behuizing blijft intact, hoeft geen overtemperatuur op, is allemaal optioneel, gewoon een MOV met een weerstand en ledje, goedkoper zal het niet worden, maar nogmaals met 3 MOV's was dit prima, dikke ELRO 16 joule overspannings beveiling jonguh :P (ding 20 jaar oud niet meer in gebruik, ledje doet het nog wel, hehe)

P.s. al klasse 3 stopcontacten in huis gehaald ? :P (Kreeg de indruk van je dat dat niet meer nodig was, door de SPD in de meterkast)

Alles met een knipoog ;-)
maartenbakker

Golden Member

Waarom zou het plastic intact blijven als de MOV uitbrandt? Het zal vlamvertragend zijn, en dat is genoeg als de MOV onderbroken raakt of de zekering eruit vliegt. Maar wat als dat niet gebeurt?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Super interessant!

Er wordt gediscussieerd wat nou daadwerkelijk de werking trigger is van de MOV: hitte of avalanche&tunneleffect.
Maar het staat toch buiten kijf dat de overspanning die enkele microseconden kortgesloten word een vermogen geeft dat gedissipeerd moet worden! Daardoor temperatuur stijging?

Op 16 mei 2021 15:58:18 schreef RvEldijk:
Ik zag dat die fuse bij 105 graden gaat ? terwijl een mov 200+ graden word wanneer die doorbrand,...

Die SETfuse (SET 115°C C2 GP 54 250V~") gaat toch bij 115°C af?
En is die SETfuse als een multifuse dat zichzelf weer herstelt?
Blijkbaar voelt de SETfuse de temperatuur van de MOV die samen ook in de kapton tape is gewikkeld.

Op 18 mei 2021 14:52:54 schreef RvEldijk:
P.s. al klasse 3 stopcontacten in huis gehaald ? :P (Kreeg de indruk van je dat dat niet meer nodig was, door de SPD in de meterkast)

Er zijn geen SPD's in de meterkast.
De Dongels heb ik net gereviseerd met ook kaptontape.
Ik zal binnenkort de in opgeslag zijnde APC-UPS types weer reviseren en in gebruik nemen nu ik de materie beter snap wat er fout is gegaan!

In de gebieden met 110V heb ik alleen nog klasse 3 VDR stopcontacten en mijn UPS (Forza) is daar vrij vlot volledig doorgebrand.
Ik zal daar volgende keer weer een nieuwe moeten aanschaffen.
Ook daar zou ik die dongels wel willen hebben maar dan met aangepaste MOV's op dat voltage.
Welke zouden dat moeten zijn dat elk aangesloten 110V apparaat kan overleven?

All technology is alien for me!
Arco

Special Member

Ik gebruik voor 110v meestal de S10K140 en voor 230v de S10K275...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com