speaker impedantie


RAAF12

Golden Member

Dit bedoel ik hiermee :)

https://nl.aliexpress.com/item/32836199201.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.

Response 121Hz-18.5KHz Daar komt dan een woofer bij die zeg van 40 t/m 120Hz kan weergeven. En een wisselfilter wat mooi oppakt om het gat netjes in te vullen. Het is nog niet zo eenvoudig om een vlak verloop de maken met de aankoop van wat willekeurige luidsprekers. De ene kan ook harder klinken dan de andere. Dan moet je de luidste gaan dempen . Zonder veel nadenken en berekenen is makkelijker een setje te kopen wat van fabriekswege af 20Hz-20kHz doet.

Al eerder opgemerkt een 'sub'bass geeft minder weer dan 'bass' sub is lage tonen voelbaar op het middenrif (buik) , bass hoor je gedeeltelijk door de 2 gaatjes.

Die speakertjes hebben een behoorlijk lelijke 'piek' op de resonantiefrequentie, rond 150Hz. Ik zou het laag vanaf 300Hz wegfilteren, dan moet de subwoofer wel afgesteld kunnen worden om tot 300Hz te gaan.

Op 18 mei 2021 17:23:51 schreef Zonnepaneeltje:
Die speakertjes hebben een behoorlijk lelijke 'piek' op de resonantiefrequentie, rond 150Hz. Ik zou het laag vanaf 300Hz wegfilteren, dan moet de subwoofer wel afgesteld kunnen worden om tot 300Hz te gaan.

Dit is volledig nieuw voor mij. Ik zat al te vechten met de ohm waarden die moeten kloppen en nu breng jij er dit nog eens bij :P

De impedantie is belangrijk voor de 'matching' met de versterker
De filters bepalen het geluid. (de kantelfrequenties zijn afhankelijk van de specificaties van de luidsprekers, er is geen "one fits all")

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
r3m

Golden Member

Mocht je met 'bose cube speakers' acoustimas bedoelen, ik heb hier 2 losse satalietjes van liggen(oermodel in wit); mogen gratis opgehaald worden in Den Haag(verzenden niet op korte termijn mogelijk).
Bespaart je geklooi met units zonder ts gegeven.

Gr. Remko.

Dit speaker experiment lijkt me geen heel hoogwaardige hifi opleveren, maar kan best leuk zijn als experiment. In dat geval zou ik gewoon een paar generieke 2 kanaals wisselfilters kopen die je audio in 2 banden verdeeld. Eentje voor laag (of eigenlijk mid) en eentje voor hoog. Dat zal niet precies passen bij de speakers, maar het is beter dan niets.
Nog simpeler: je zou voor een condensator in serie met de tweeters kunnen zetten waarmee je dan ook een hoog-doorlaat maakt. Die breedbanders mag alles wel hebben.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 18 mei 2021 17:51:40 schreef r3m:
Mocht je met 'bose cube speakers' acoustimas bedoelen, ik heb hier 2 losse satalietjes van liggen(oermodel in wit); mogen gratis opgehaald worden in Den Haag(verzenden niet op korte termijn mogelijk).
Bespaart je geklooi met units zonder ts gegeven.

Gr. Remko.

Dat is heel vriendelijk maar ik ben van België dus dat gaat wat moeilijk worden om daar achter te komen.

Op 18 mei 2021 19:15:23 schreef flipflop:
Dit speaker experiment lijkt me geen heel hoogwaardige hifi opleveren, maar kan best leuk zijn als experiment. In dat geval zou ik gewoon een paar generieke 2 kanaals wisselfilters kopen die je audio in 2 banden verdeeld. Eentje voor laag (of eigenlijk mid) en eentje voor hoog. Dat zal niet precies passen bij de speakers, maar het is beter dan niets.
Nog simpeler: je zou voor een condensator in serie met de tweeters kunnen zetten waarmee je dan ook een hoog-doorlaat maakt. Die breedbanders mag alles wel hebben.

De laatste optie die je geeft zie ik ook wel zitten . Maar ik blijf dan nog steeds zitten met het probleem van de ohm waardes. Hoe sluit ik deze allemaal samen aan zonder dat de ohm waarde slecht is voor mijn versterker?
Als je op deze site kijkt zou ik mijn speakers op de volgende manier moeten aansluiten https://www.speakerimpedance.co.uk/?act=two_series_two_parallel2&p

zonder dat de ohm waarde slecht is voor mijn versterker

Dat is zever in pakskes (op zijn Vlaams gezegd). Een minder dan optimale aanpassing kan misschien een krom klankbeeld met zich brengen, maar kan geen schade veroorzaken. Enkel in het allerslechtste geval zal een veel te lage luidsprekerimpedantie bij een heel hoog geluidsvolume teveel stroom trekken en daarmee de eindtrap opblazen. En ietwat versterker heeft daartegen een beveiliging ingebouwd.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 18 mei 2021 19:53:21 schreef big_fat_mama:
[...]
Dat is zever in pakskes (op zijn Vlaams gezegd). Een minder dan optimale aanpassing kan misschien een krom klankbeeld met zich brengen, maar kan geen schade veroorzaken. Enkel in het allerslechtste geval zal een veel te lage luidsprekerimpedantie bij een heel hoog geluidsvolume teveel stroom trekken en daarmee de eindtrap opblazen. En ietwat versterker heeft daartegen een beveiliging ingebouwd.

Laat dat nu juist hetgene zijn wat ik wil vermijden. Ik wil niet dat mijn eindtrap opgeblazen wordt.
Als ik ze allemaal parallel aansluit dan zit ik aan 1.3333333333333 ohm.
Dit kan toch totaal niet goed zijn voor mijn versterker?

Daarom moet er ook een filter tussen. Dat zorgt ervoor dat de gezamelijke inpedantie klopt voor de betreffende versterker.
(en uiteraard ook ervoor zorgt dat de juiste frequenties bij de juiste speakers terechtkomen...)

Je moet dan wel alle gegevens van de gebruikte luidsprekers hebben.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Gewoon zorgen dat er een goed filter in de boxen komt.
Beter geluid en de juiste impedantie.
Serie parallel schakelen kan maar het geluid is dan ook bagger. :-p

@Arco typt sneller. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Als ik ze allemaal parallel aansluit dan zit ik aan 1.3333333333333 ohm.

Nee hoor. Het gaat over impedanties, niet over weerstandswaardes. De ene zijn frekwentie-afhankelijk, de andere niet.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Als je alles gewoon parallel zet worden de speakers ook veel heter, omdat ze ook frequenties voor hun kiezen krijgen die ze helemaal niet kunnen weergeven.
Een tweeter (toch al een fragiele speaker) krijgt dan ook lage frequenties binnen (waar 'ie niks mee kan, behalve in warmte omzetten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Daar stem ik graag mee in, @Arco. Jarenlang heb ik simpele PA bedreven met eindtrappen van 100-200 watt, die recht aan de woofer hingen, en de tweeter (een hoorntje, normaliter) parallel daaraan maar wel met een C van enkele uF ertussen. Zonder die C klonk de tweeter prima bij laag vermogen, maar iets luider begon hij te kraken, en nog iets luider klonk hij helemaal niet meer, maar geurde dan wel eventjes.
En jawel, dat gaat dan nog over de minst fragiele tweeters, die enkele C deed dan ook maar 6 dB/octaaf, later had ik er die minstens 12 dB/octaaf wilden zien.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op 18 mei 2021 21:34:53 (16%)]

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 18 mei 2021 20:38:41 schreef Arco:
Daarom moet er ook een filter tussen. Dat zorgt ervoor dat de gezamelijke inpedantie klopt voor de betreffende versterker.
(en uiteraard ook ervoor zorgt dat de juiste frequenties bij de juiste speakers terechtkomen...)

Je moet dan wel alle gegevens van de gebruikte luidsprekers hebben.

Dit zijn de tweeters € 10,45 27%OFF | AIYIMA 2PCS 3 inch 4/6/8 Ohm 15W Dome Silk Film Tweeters Audio Loudspeakers Neodymium Hifi Treble Portable Speaker with Panel
https://a.aliexpress.com/_mrfH897

En dit zijn de middentoners € 27,02 21%OFF | 2PCS/LOT Sounderlink 3'' Full Range frequency Speaker 3 inch 90MM unit with aluminum bullet head kapton Cone
https://a.aliexpress.com/_msl1G3J

Van ieder 2. Dus welke filter raad je hierbij aan?

Mijn printer is klaar met de print. Zo ziet er mijn speaker nu uit.

Als mij nu iemand nog kan zeggen welke filter ik exact nodig heb en hoe ik alles mag verbinden , zou dat echt super zijn.

Helaas is je manier van aanpak niet de goede. De vorm van alleen al de behuizing zorgt voor een ander frequentieverloop van de speaker en de speakers samen.
Het filter zal daarvoor óók moeten corrigeren. Een goed ontworpen filter maak je door de speakers afzonderlijk te meten in de gebruikte behuizing.

Dat filter kan je ook niet zomaar in elkaar gaan solderen aan de hand van de speakerparameters (als je die al hebt?) om daarmee de crossover frequenties theoretisch te gaan berekenen (textbook filter).

Wel een mooie 3d print, maar verder zal je er niet veel goed geluid (!) uit gaan krijgen.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Zo somber zie ik het niet. Dit lijkt op een "de Apollito" maar het gaat gebruikt worden als stereo center box (neem ik aan).

De ruimte achter de speakers is gemeenschappelijk voor de twee midden (breedband) luidsprekers? Ik ken de binnenkant van je kast niet. Ga er niet van uit dat er onder 300 Hz iets verrassends uit komt.

Die luidsprekers zijn aardig gespecificeerd, maar voor die prijs kan ik me niet voorstellen dat het echt binnen 10 dB is van 100 Hz tot 18 kHz (die "breedband"). En de tweeter heeft een kleine magneet, maar dat is nog niet direct rampzalig. Ik zou beginnen met een spoel van 350 uH in serie met de "breedbander" een een condensator van 6,8 uF voor de tweeter. En dan met Arta eens meten wat er uit komt. Maar dat vereist wel wat meetapparatuur en ervaring om de meting goed te interpreteren.

Zonder meetapparatuur: goed luisteren en kleine veranderingen aanbrengen. En heel goed oppassen dat je gehoormatig steeds meer hoog gaat toevoegen. Dat is de valkuil zonder meetapparatuur: je eindigt met dun klinkende speakers, die schel geluid weergeven.

De ruimte achter de speakers is gemeenschappelijk voor de twee midden (breedband) luidsprekers?

Dat zijn de tweeters...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En nog een toevoeging: je bent bang voor je versterker en een mogelijk te zware belasting. Daar maak je maar geen zorgen om. De luidsprekers kunnen maximaal 25 watt aan en je versterker kan 170 watt leveren....

En dit nog: omdat je de kastresonantie niet berekend hebt zit er niets anders op dan de kast vol te stoppen met industriewatten. Echt vol, net niet proppen. En dan toch meten, of kritisch luisteren.

De meeste geluidsfanaten die ik ken hebben bij bijna elk project het gevoel "ik heb het zelf gemaakt, dus het moet wel goed zijn". En zo heeft iedereen moeten leren om kritisch te blijven. Een eerste resultaat mag gewoon beoordeeld worden met "het klinkt voor geen meter". Maar dat is pas de start van een nieuwe hobby! Waar je veel plezier aan kunt beleven overigens!

Zo zou het kunnen, om mee te beginnen. De echte luidsprekerimpedantie is geen weerstand maar een veel complexere frequentieafhankelijke impedantie.

En het rendementsverschil is hier met een serieweerstand voor de tweeter gecompenseerd. De 5 en 6 Ohm zijn de luidsprekers; geen componenten die je toe moet voegen.
De fase van de luidsprekers is in dit eenvoudigste filter simpel: plus (rode stip) is "hot", min is gemeenschappelijk.

Zonder de spullen in de handen te hebben gehad zou ik zo beginnen.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op 18 mei 2021 23:03:36 (24%)]

Op 18 mei 2021 23:00:07 schreef Brightnoise:
Zo zou het kunnen, om mee te beginnen. De echte luidsprekerimpedantie is geen weerstand maar een veel complexere frequentieafhankelijke impedantie.

En het rendementsverschil is hier met een serieweerstand voor de tweeter gecompenseerd. De 5 en 6 Ohm zijn de luidsprekers; geen componenten die je toe moet voegen.
De fase van de luidsprekers is in dit eenvoudigste filter simpel: plus (rode stip) is "hot", min is gemeenschappelijk.

Zonder de spullen in de handen te hebben gehad zou ik zo beginnen.

Jaja ben volledig mee ze... not :P
Zoveel ken ik er belange nog niet van.

Die wol om mijn speaker vol te proppen heb ik hier liggen en was ik ook al van plan om deze er in te steken.

Maar voor de rest ga ik echt wel wat meer hulp nodig hebben vrees ik.

Op 18 mei 2021 22:38:08 schreef Brightnoise:
Zo somber zie ik het niet. Dit lijkt op een "de Apollito" maar het gaat gebruikt worden als stereo center box (neem ik aan).

De ruimte achter de speakers is gemeenschappelijk voor de twee midden (breedband) luidsprekers? Ik ken de binnenkant van je kast niet. Ga er niet van uit dat er onder 300 Hz iets verrassends uit komt.

Die luidsprekers zijn aardig gespecificeerd, maar voor die prijs kan ik me niet voorstellen dat het echt binnen 10 dB is van 100 Hz tot 18 kHz (die "breedband"). En de tweeter heeft een kleine magneet, maar dat is nog niet direct rampzalig. Ik zou beginnen met een spoel van 350 uH in serie met de "breedbander" een een condensator van 6,8 uF voor de tweeter. En dan met Arta eens meten wat er uit komt. Maar dat vereist wel wat meetapparatuur en ervaring om de meting goed te interpreteren.

Zonder meetapparatuur: goed luisteren en kleine veranderingen aanbrengen. En heel goed oppassen dat je gehoormatig steeds meer hoog gaat toevoegen. Dat is de valkuil zonder meetapparatuur: je eindigt met dun klinkende speakers, die schel geluid weergeven.

Binnenkant is volledig open.

Op 18 mei 2021 23:00:07 schreef Brightnoise:
Zo zou het kunnen, om mee te beginnen. De echte luidsprekerimpedantie is geen weerstand maar een veel complexere frequentieafhankelijke impedantie.

Precies daarom....
De impedantiekarakteristiek van de speaker in de kast vormt een belasting van je filter. Daarmee verandert de filterkarakterstiek van het berekende filter. Domweg een textbook (berekenen via een calculator / simulator etc.) filter toepassen is daarom meestal zinloos.

meer over car audio: www.12vhifi.nl