Mijn Delta SM6020 (serienr > 200) heeft het na jaren opgegeven. Het is een voeding die bij max 30 V 20 A kan leveren en bij 60 V 10 A. De voeding geeft nu bij het inschakelen direct een stroomoverload aan, terwijl er niets is aangesloten. Ik vermoed dat er een defect is op een stuurprintplaat P276.De ingangs-hoogspanning, 310 Volt, is aanwezig en de voedingsspanningen +12 en -12 Volt voor de regelprint zijn onbelast juist, echter nadat de P253 weer geplaatst wordt, zakken de beide spanningen tot ongeveer + en - 5 Volt. Daardoor is de print ook niet meer in staat de uitgangsspanning via Q1 te regelen.
Op mijn stuurprint P276 worden in het manual de Fets Q9-Q10 en Q11, Q12 en Q13 getoond, op mijn print is er echter per stel maar één Fet gemonteerd en is er ook geen plaats voor meerdere, wel voor een ander type met andere aansluitingen. Is dit een modernere variant op de P276?
Heeft iemand nog zo'n printkaart liggen of een sloop SM6020 of heeft iemand ervaring met het foutzoeken in zo'n voeding????

mvgr. Jan Poortman

Delta heeft super support, en komt hier ook op het forum voorbij met tips trucks en schema's. even afwachten dus.

Ik wacht geduldig af en vindt het zonde deze voeding op te geven.

Als je nou hulp zoekt en je hebt al een schema... wees dan zo lief om 'ons' daar ook een linkje naar te geven... Of zou ik het op moeten gaan zoeken om mee te kunnen kijken?

Spanningen die te laag zijn is nooit goed. Doorgaans zit de ellende in 'te zwaar belast' of 'pijn in het voorland'. Meten maar!

Dit is het manual wat ik gebruik en op internet gevonden heb bij Delta Elektronika:

https://www.delta-elektronika.nl/upload/MAN_SM6020.pdf

Zit je in het juiste stukje manual te kijken? Je zet: serienummer >200, maar... dan kom je bij de tekeningen meer naar achteren. Daar kan ik geen P253 vinden (dat zou ook aan mijn ogen kunnen liggen hoor...).

Mijn eerste insteek zou zijn... tantaaltje wat in sluiting gegaan is of een FET die sluiting maakt (aansturing T2).
Die FETs zijn oud. In die tijd zou het zomaar kunnen dat ze erg gevoelig waren (meer dan nu) voor statische electriciteit. Pas op met wat je doet als je dingen van de PCB gaat trekken!

P523 moet zijn P276, de grote stuurprint dus. Ik zal de tantaaltjes die direct aan de 12 V voedngsspanningen liggen nakijken, maar dat zouden er dan twee moeten zijn. Ik denk ook eerder aan de beide Fets die voor de sturing van Q1 zorgen.

dit is de eerste reeks smps voedingen van delta, die zijn een >30 jaar oud intussen. in de mijne zaten de bekende bruine roe elco's die rot waren op de hulpvoeding.

Testman, dat is de gouden tip. Heel erg bedankt. Op print P266 was C22 van 100 muF defect, dat is idd. zo'n bruin tonnetje, defect. Vervangen door een modernere en zie daar de voeding doet weer precies wat hij moet doen, voeden!!! Helemaal blij !!

Hiermee kan dit onderwerp afgesloten worden, met weer een tevreden gebruiker.
mvgr. Jan Poortman

Ik zou die andere ook meteen maar vervangen.

Iedereen heel hartelijk bedankt voor het medeleven en de tips.

Groeten, Jan Poortman

Eens met bprosman, die bruine dingen zijn na verloop van jaren onbetrouwbaar. Beoblufsen gebruikte ze ook veel en daar zijn ze ook berucht.

De andere heb ik ook vervangen. Ook nog een exemplaar van de stuurprint P276, C46 van 47 muF, ook een ROE-type.
Nu is het wachten op de eerste tantaaltjes, maar daar heb ik toch wat meer vertrouwen in.

mvgr. Jan

Kijk voordat je ze zomaar vervangt, even of het echte tantaaltjes zijn (druppelvormige) en niet solid aluminium (platte oranje). Die laatste gaan in principe niet stuk.

Hallo Maarten,

Tot dusver heb ik alleen die oranje uitvoeringen gezien en niet die druppelvormige. De voeding zit weer in elkaar en bij de volgende keer dat hij de geest geeft controleer ik op de druppels!! Ook deze tip is genoteerd.

groet, Jan

Heb je ook de service manual?

Ik heb bij mij alle bruine tonnetjes vervangen en toen deed ie het weer. Nu doet ie weer raar met hele grote hysterese in de stroomregeling. (hij schiet in stroombegrenzing, en je moet de stroompot opdraaien naar voorbij de 5A voordat ie weer spanning gaat regelen/geven.)