Wie kan mij vertellen wat dit is

Hi.
Ik heb mijn fluke meter uitgeleend en deze defect terug gekregen.
Ze hebben er een schrikdraad generator mee proberen door te meten en toen was het over.
Nu heb ik in de meter een component aangetroffen dat er voor mijn doen een beetje raar uit ziet, het heeft een scheur in het midden (zie foto) en dat lijkt mij vreemd.
Verder zou ik graag weten wat dit voor component is.
De meter geeft nog wel display maar meet geen waardes meer en op de diode stand blijft hij piepen zonder dat de pennen elkaar raken.
Wie o wie kan mij helpen met suggesties om de meter weer aan de gang te krijgen want van degene die hem heeft gesloopt hoef ik echt niets te verwachten.
Ik hoor het graag.

Johan.

Shiptronic

Overleden

Die zaagsnee zie ik bij meerdere meetinstrumenten, en is niet direct een foutief component.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

thanks maar kan je mij ook vertellen wat dit voor component is want ik herken het niet echt als condensator dus zal het wat anders zijn.

Johan.

Arco

Special Member

Spark-gap capacitor: https://www.vishay.com/docs/28521/gapkap.pdf
Combinatie van een condensator en een spark-gap...

(sommigen hebben geen capaciteit, alleen een spark-gap)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 24 mei 2021 12:25:24 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wie o wie kan mij helpen met suggesties om de meter weer aan de gang te krijgen want van degene die hem heeft gesloopt hoef ik echt niets te verwachten.

Je verteld niet wat voor fluke je hebt. Dus enige sugesties kunnen we niet geven.

Maar als ik je verhaal lees is je fluke helaas niet echt meer te fixen. Een van de grote chips zal door de extreme spanning wel gesneuveld zijn. En die vervangen zal een probleem worden. Bij mij op de zaak gooien we de fluke's al weg als de zekering van het ampère bereik is gesneuveld. Ze schijnen dan niet meer te kalibreren te zijn omdat er naast de zekering blijkbaar nog meer beschadigd is. Elk jaar zie ik tientallen van deze fluke's in de elektronica afvalbakken verdwijnen. :'( En nee ik kan er niet meenemen voor mijzelf. De meesten werken namelijk gewoon nog. En ze zijn blijkbaar niet meer echt te repareren

Ik heb een oudje een Fluke 77 series 2

Johan.

Maar die leners zullen je nu toch wel van een mooie vergoeding voor een nieuwe meter voorzien zeker?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

een schrikdraad klok mee doormeten, afhankelijk van het gekozen bereik toen dat gebeurde nog miss wel te herstellen, maar dat wordt zoeken dan. dit is een meter uit de 80's nog.

met pech is het grote ic aan de achterkant onder bij de ingangsbussen overleden, en dat ga je niet meer vinden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Op 24 mei 2021 12:06:30 schreef jojo58:
Ik heb mijn fluke meter uitgeleend en deze defect terug gekregen.

Dat is één van de redenen dat ik nooit gereedschap en meetapparatuur uitleen.

Meter opsturen ter reparatie en rekening naar de persoon die hem gesloopt heeft. Of hem direct een nieuwe laten kopen.

De kans dat dit nog goed komt is klein.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

van de sloper hoef ik niets te verwachten want die zeg glashard dat hij hem werkend heeft terug gebracht maar van een betrouwbare bron weet ik dat hij dat schrikdraad ding heeft proberen door te meten.
hij heeft direct alle contact verbroken en mij op alle mogelijke manieren geblokkeerd.

Op 24 mei 2021 12:21:57 schreef Arco:
Spark-gap capacitor: https://www.vishay.com/docs/28521/gapkap.pdf
Combinatie van een condensator en een spark-gap...

Weer wat geleerd, dacht altijd dat die snede er was om de waarde te trimmen.

Even terzijde:
De spanning van schrikdraad moet je meten een schrikdraadtester.
Deze zijn hier o.a verkrijgbaar https://www.welkoop.nl/dier/afrastering-dier/beveiliging-en-testers#!s…

[Bericht gewijzigd door picturemaker op dinsdag 15 juni 2021 15:52:00 (29%)

Ik denk dat je het beste even contact op kunt nemen met Fluke zelf, die zit in Eindhoven zie https://www.fluke.com/nl-nl/ondersteuning/over-fluke/contactgegevens

[Bericht gewijzigd door picturemaker op dinsdag 15 juni 2021 15:51:18 (60%)