Doof aan één oor. Wil Stereo signaal mono weergeven met stereo koptelefoon

Hallo, ben doof aan 1 oor. Bij luidsprekerweergave is dat niet zo’n probleem , maar met een koptelefoon is het geluidsbeeld soms onevenwichtig. Ik heb al eens een speciale koptelefoon geprobeerd voor mensen met deze handicap, maar de pasvorm beviel niet. Ik wil het graag oplossen door een overgangsplugje te maken voor een gewone stereokoptelefoon. Ben wel handig in solderen maar niet thuis in electronica. Kan ik links en rechts gewoon samen solderen in zo’n plugje ? Ik lees dat je luidsprekeruitgangen niet straffeloos van stereo naar mono kunt verbouwen. Er moeten dan weerstanden tussen. Maar is dat hier ook zo ?

Kan ik links en rechts gewoon samen solderen in zo’n plugje ?

Ja, dat mag.
In de versterker zitten al weerstanden die in serie met de koptelefoon aansluiting staan.

Vaak zit er wel een mono knopje op de versterker.

In de versterker zitten al weerstanden

?? Welke versterker? Zou best kunnen, maar in een telefoon of een MP3 player is dat volgens mij niet, en dan kun je beter wel weerstanden toevoegen denk ik. Lage waarde, 2 x 47 Ohm of zo.

Bij de meeste digitale audioapparatuur tegenwoordig kan je dit zelfs instellen om mono te luisteren.
Er zijn ook koptelefoon met een mono/stereo schakelaar in de kabel of de oorschelp.

Klopt dat mijn versterker een monoknop heeft, maar ik zit ook wel eens voor de tv en die heeft dat niet. Evenmin bij mijn digitale piano, en mijn ipad, vandaar mijn vraag.

Yep de meeste toestellen hebben dat wel degelijk! Maar het is soms even zoeken in de menu's en instellingen.

Mijn Samsung TV heeft diep verscholen ook een mono optie staan voor koptelefoon uitgang.
Bij mijn vader dan weer niet, het is dus soms even zoeken.

Bedankt voor de tip over de mono-instelling van de Ipad. Had ik nog niet ontdekt. Van de TV, een Samsung UE40F8000SL , de handleiding tot in detail doorgeploegd, maar niets gevonden.
Begrijp ik het nu goed dat me aangeraden wordt om, als er geen monofunctie is bij de signaalbron ,zowel aan het draadje voor het linker kanaal als voor het rechter een weerstandje van 47 ohm te solderen voor ik de draadjes samensoldeer in het overgangsplugje ?

Dat is inderdaad wat hier en daar aangeraden wordt.
De precieze waarde is niet zo belangrijk. Het doel is te voorkomen dat L en R van de versterker met elkaar gaan 'vechten' als er in de leiding naar de hoofdtelefoon-jack toevallig géén weerstandjes zitten.
En elk geval kan het geen kwaad het te doen.

Li  o----R----+     +---->- Li
              +-----+                      'R'= weerstand, bijv. 47 ohm
Re  o----R----+     +---->- Re                 (komt er niet zo op aan)

Gnd ----------------------- Gnd

Duidelijk. Even gekeken bij Conrad. Kan ik zoiets gebruiken ? Weltron Koolfilmweerstand 47 Ω Axiaal bedraad 0411 0.5 W 5 % 1 stuk(s),

Zeker. 't Is echt heel onkritisch. En 0,5 W is zelfs aan de grote kant; die zul je op hoofdtelefoonvolume echt niet warm stoken. ;)

Oké ! Dan hartelijk dank allemaal voor het meedenken en de tips. Ik ga maar eens winkelen bij Radio Elco.