Op m'n werk hebben we een spectrum analyzer welke een ingangsgevoeligheid heeft van 50V(dc) en +30 dBm.
Die 50V zal waarschijnlijk wel de max over een zeer korte periode zijn en 30dBm is toch ongeveer 7V, vanwaar dit verschil ?

Mijn vraag is eigenlijk, ik zou met deze analyzer graag eens de ripple/ruisvloer willen meten van een voeding.
Kan ik de voeding aansluiten op een dummyload en over de dummyload de probes aansluiten, of gaat dan mijn ingang van de analyzer kapot ?

Dat is niet de gevoeligheid, dat is wat hij max kan zonder kapot te gaan. De gevoeligheid is veel hoger. Vaak beter dan -100dBm

Ik zou heel erg uitkijken met DC aansluiten. De ruis/ripple van een voeding is meer scoop werk. Je kunt het wel AC gekoppeld meten maar SAs zijn gemaakt om hele zwakke RF signalen weer te geven. Veel SAs beginnen te hoog in frequentie om zinvol aan een voeding te meten.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (52%)]

Ha Audiophile,

Heldere vraag en ik begrijp de verwarring :?
Hier worden twee zaken bedoelt de 50 Volt DC heeft te maken met de maximale spanning welke geblokkeerd wordt door de condensator aan de ingang.
Met andere woorden de DC spanning bereikt de elektronica van de analyzer niet.
Het tweede getal is de maximale AC spanning afhankelijk van het frequentie bereik kan dit laagfrequent of hoogfrequent zijn......

Groet,
Henk.

Kijk hier heb ik wat aan, inderdaad verwarrend voor een leek.
Ik was een oude HP3561A gewend, daar kon ik moeiteloos een voeding (met uiteraard een max DC spanning) op aansluiten, AC koppelen en de ruis meten.
Daar kon ik ook gewoon DC mee meten, maar deze nieuwe heeft geen specifieke AC/DC stand.

Dus als ik voedingen meet over de dummyload tot pakweg 12V zal dat geen probleem geven ?

Of een dc blokker ervoor zetten is natuurlijk nog beter lijkt me.

Ha Audiophile,

Een DC blokker zit er in tot 50 V maar er speelt iets anders omdat je het over het meten aan een voeding heb denk ik dat je net als de HP 3561A heel laag in frequenties wil gaan.

Ik heb de HP 3561A gehad goede analyzer maar sterk veroudert uit het hoofd de laagste frequentie 600 of 800 µHz !
Het is niet zo moeilijk om je voor te stellen dat bij een lage frequentie onder de 1 Hz het moeilijker wordt om een geschikte ontkoppelcondensator te vinden :S
Daarom heeft deze analyzer een iets specialere ingangsschakeling namelijk een DC servo !
Maar ook hier is de spanning beperkt 30 of 40 V.

Het is net als bij de scope een combinatie van R = weerstand aan de ingang en de voorschakel capaciteit die een hoogdoorlaatfilter vormen als je heel laag wilt meten zal je de Fc zo laag als mogelijk willen leggen b.v.b. 100 µHz om goed 600 µHz te kunnen meten.......

Groet,
Henk.

Bedankt Henk,
Zo laag wilde ik eigenlijk niet gaan. Ik gebruikte deze voornamelijk om 50Hz invloeden en ripple/ruisvloer in kaart te brengen over een bereik van dc-100kHz en in de audioband.

Ik gebruik ook altijd de scoop, exacte frequentie is meestal niet echt interessant.

Ha Arco,

Met de scope kan je ook diverse metingen doen zij het niet dat in het tijd domein alles door elkaar zichtbaar is.....
De gevoeligheid laat te wensen over en de dynamiek is waardeloos eigenlijk niet bruikbaar nauw ja een defecte elco. kan je zien.

Wat wel goed kan werken voor @TS is een geluidskaart met een adapter ik kan met mijn adapter 1000 v DC en 1000 V AC meten autorange.
In de AC stand tot 150 kHz in 10 bandjes die worden softwarematig aan elkaar genaaid zodat ik van DC tot 150 kHz in een keer kan zien !

Groet,
Henk.

inderdaad verwarrend voor een leek.

Het uitroeptekentje betekent van zichzelf al een beetje 'waarschuwing'.
Sluitelwoord is hier 'Max'.

Nog iets anders trouwens: dit zijn de niveaus waarboven het instrument vroeg of laat kapot zal gaan. Maar het apparaat is dan al lang overstuurd ook.
Voor goede, nauwkeurige metingen moet je nog een stuk lager in niveau zitten.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (41%)]

FET, ik denk eerder vroeg dan laat.
Die opgegeven 30dBm (1Watt) en 50Vdc zijn absolute maximum ratings, ook wel damage level genoemd. Tot 30 dBm is dit het veilige ingangsvermogen.

De constructie van een attenuator voor een SA is zodanig dat door de kleine massa van de opgedampte weerstanden het piekvermogen niet veel hoger kan zijn dan het max continue vermogen. Anders dan bij een robuuste draadgewikkelde weerstand, kun je hem niet voor korte tijd flink overbelasten.

Wat die foute meting betreft, dat is altijd een aandachtspunt bij een SA.

Je moet steeds zorgen dat je het maximum mixerlevel niet overschrijdt. Daarboven komt de mixer in een niet-lineair gebied en produceert zelf ongewenste producten en ontstaat er compressie. En is ook kwetsbaar voor schade als het niveau te gortig wordt.

Dus het verwachte ingestuurde vermogen minus de ingestelde verzwakking van de ingangsattenuator moet steeds kleiner zijn dan het max mixer level. Raak je er niet, moet er nog een externe attenuator bijgeschakeld worden.

Als je 30 dBm zou insturen en je attenuator kan maximum tot 70 dB , dan zou je actuele mixerlevel op -40 dBm liggen.
Dan moet je even in de specs kijken of je idd teveel instuurt.