Gasklep had ik inderdaad al opnieuw ingeleerd, maakte geen verschil helaas.

Heb de auto weer van de garage. Volgens de monteurs liep de motor normaal voor een VW Up! en was het schudden niet overdreven. Ik moet zeggen, met deze koudere temperaturen valt het ook wel mee. Weliswaar niet zo netjes als ik andere VW Up op internet zie draaien. Maar toen het heet was schudde het écht wel overdreven. Toen zaten de bougies ook wat te los en niet volgens specs aangehaald, dus dat kon toen mee hebben gespeeld...

Metingen van de monteur:

Brandstofdruk 3,2 bar (specs 3,0-3,3 bar).

Prima dus.

Compressie metingen (droog, vermoedelijk koude motor):
- Cilinder 1: 8 bar
- Cilinder 2: 7,5 bar
- Cilinder 3: 8 bar

Specs werkplaatshandboek:
- New: 10-15 bar
- Wear limit: 7 bar
- Permissible deviation between cilinders: 3 bar

Natte compressietest is niet uitgevoerd. Ik weet dus niet of het in de kleppen en/of zuigerringen zit.

Het verschil is dus prima, maar de compressie is nou niet echt je van het. Met warme motor zal het wellicht wat beter zijn. Maar er zijn wel wat symptomen wat bij lage compressie kan horen; ratelende kleppen in de winter met koude start. En kantelende (?) zuigers onderin de toeren: na een drempel in de tweede versnelling kan er nauwelijks gas worden gegeven (25-50%?) of je hoort de motor tegensputteren. Dit zijn geen misfires en is ook geen slechte koppeling.

Met koude motor is het verbruik aan de hoge kant. Met warme motor, als je je best doet, kan je wel zuinig rijden (1:20 - +-1:24 100km/h).

1. Wat vinden jullie van deze compressie waarden?
2. Wat zal de verwachte levensduur zijn voordat er een revisie nodig is? 50.000 km gemixte kilometers haalbaar? Of over 5.000 km al flinke problemen? Lastige vraag natuurlijk, maar heb geen idee.

Alvast bedankt!

Waar zijn de waarden van de 4-gas test?

Als de voorwaarden waaronder de compressietest zijn uitgevoerd al in twijfel worden getrokken dan kun je er ook geen conclusies aan verbinden.

Wat schrijft het werkplaatshandboek voor? Ik verwacht: motor op bedrijfstemperatuur, volle accu, gasklep volledig open en dan meting uitvoeren. Is hier aan voldaan?

Droog en natte meting is een wat bijzondere omschrijving. Bij te weinig compressie-einddruk moet er een cilinder-lektest worden uitgevoerd om te kunnen achterhalen waar het probleem zit.

Op 1 juli 2021 19:56:30 schreef Shiptronic:
Waar zijn de waarden van de 4-gas test?

Deze is helaas niet uitgevoerd. Ik had al een heel boekwerk met meetwaarden en vragen bij me en voelde aan dat ik me er niet nóg meer mee moest bemoeien. Ik vermoed dat deze monteur meer van de praktijk dan theorie is: "Fuel trim is enkel voor tuning." Verder aardige man en blijf liever bevriend met hem. Zou het elders nog kunnen laten uitvoeren als het echt nodig is.

Op 2 juli 2021 11:30:15 schreef bol00052:
Als de voorwaarden waaronder de compressietest zijn uitgevoerd al in twijfel worden getrokken dan kun je er ook geen conclusies aan verbinden.

Wat schrijft het werkplaatshandboek voor? Ik verwacht: motor op bedrijfstemperatuur, volle accu, gasklep volledig open en dan meting uitvoeren. Is hier aan voldaan?

Ik weet het niet, kan navragen. Voel al wel beetje aan dat ik net zo goed zelf een compressiemeter had kunnen/kan kopen. Je besteed het uit en uiteindelijk sta je nog zelf te sleutelen... ;-)

De enige voorwaarde die ik in het werkplaatshandboek zie is dat olie temperatuur minstens 30C moet zijn:

Test conditions
• The engine oil temperature must be at least 30 °C.

“VW Up! / eUp! – 3-cylinder injection engine (1.0l engine, 4V, EA 211).pdf” blz 65

Vind het werkplaatshandboek sowieso al behoorlijk beknopt. Dus of er wat wordt vergeten, wie zal het zeggen? Open gasklep lees ik online ook, maar staat hier dus bijvoorbeeld niet.

Of het moet hier verder staan, die info heb ik volgens mij niet:

Check compression pressure using compression tester - V.A.G 1763- ; refer to ⇒ Operating instructions .

Op 2 juli 2021 11:30:15 schreef bol00052:
Droog en natte meting is een wat bijzondere omschrijving. Bij te weinig compressie-einddruk moet er een cilinder-lektest worden uitgevoerd om te kunnen achterhalen waar het probleem zit.

Dat was mijn omschrijving. Lektest is volgens mij het beste dan ja, maar bij te weinig druk wordt er, zoals je vast weet, ook wel eens met wat olie in de cilinder getest om te kijken of het in de zuiggerveren of kleppen zit. Volgens de monteur was het resultaat goed, hij heeft dus niet verder gekeken. Persoonlijk vind ik 7,5 bar wel erg mager als wear limit 7 bar is en nieuw 10-15 bar.

Zit eraan te denken om de auto te verkopen. Als de motor al zo ver versleten is, koop ik liever eentje met minder kilometers die beter onderhouden is. (note to self: nooit meer auto kopen met oliepijl op minimum. Heb het gecheckt, maar dacht minimum kan nog net.).
Want wil ook distributieriem laten vervangen zodat ik er 10 jaar mee kan blijven rijden. Weinig zin om flinke kosten te maken als de motor al versleten is. Als het niet in de zuigerringen zit, zullen 12 kleppen moeten worden gereviseerd. Zal ook niet goedkoop zijn. Best case scenario is dat de meting niet klopt, maar dat betwijfel ik, de monteur heeft wel veel ervaring.

Compressie testen met wat toegevoegde olie ken ik maar is geen valide test. Het zou iets kunnen aanwijzen.
Wat belangrijker is of de compressietest juist is uitgevoerd. Jij wilt immers een behoorlijk vergaande beslissing nemen op basis van deze meting namelijk je auto wegdoen.

Een monteur die geen aandacht schenkt aan een compressie-eindruk van 7 bar begrijpt het niet helemaal denk ik. Daarom twijfel ik aan de meting.

Dat de gasklep open moet staan is om de cilinders goed gevuld te krijgen. Veelal is de compressie-eindruk gebaseerd op een cilindervulling op het einde van de inlaatslag van rond de 1 bar. Dat lukt vaak niet met een gesloten gasklep. De einddruk valt dat veel lager uit.

Mee eens. Heb gevraagd of het 1. met koude/warme motor is getest, 2. met alle bougies er tegelijk uit en 3. met gaspedaal helemaal open. Antwoord was dat het met koude motor is gemeten met alle bougies verwijderd. Op 3 kreeg ik geen antwoord. Ik vermoed dus inderdaad met gesloten gasklep.

Misschien zelf nog eens meten. Maar los van de meting (wellicht is er wel een verband) stoor ik me ook aan het vermogensverlies onder in de toeren in de tweede versnelling. Met name bij het versnellen na drempels. Het is of flink hoog in de toeren in de 1, als je het al in de versnelling krijgt, of als een bejaarde heel langzaam optrekken en twee keer op dezelfde 50km/h weg ingehaald worden. Want meer gas geven is kantelende zuigers o.i.d. Hiervoor had ik een 1.4 liter 4 cilinder. Het valt niet te vergelijken natuurlijk, maar dit lijkt me ook niet zoals het hoort.

Daarnaast vind ik de Blue motion wel erg stug geveerd en bevalt een standaard versie wellicht beter. En driedeurs bevalt ook niet helemaal ;)

Compressieruimte druk van 7bar is natuurlijk erg weinig. Nu is ook nog de vraag waarmee ze dat gemeten hebben. Er zijn motometers waar verschillende kaartjes inpassen. Met een verkeerd kaartje heb je niks aan de meting. Maar als ze alle 3 ongeveer gelijk zijn mag hij niet zo gaan schudden. Tenzij er weer lekke kleppen in zitten. Blijft lastig op afstand te oordelen zo.

Op 2 juli 2021 18:24:37 schreef Paul Welther:
Tenzij er weer lekke kleppen in zitten. Blijft lastig op afstand te oordelen zo.

Met een lijstje met 4 gaswaarden kan je zien of er een lekke klep in zit, dat uit zich bv. in een hoge HC-waarde . Maar de combinatie van alle 4 zegt het meest.

Een dicht zittende carterventielatie,valse lucht kan ook een oorzaak zijn .
Laat eens een viergas meting doen,daar haal je ook veel uit.
Bijv:slechte injectors,versleten zuigerveren,valse lucht enz.

Zeker als je simultaan , de MAF, MAP, LAMBDA en de Fueltrims mee kan laten lopen in een grafiek :) dader zo te pakken!

Op 2 juli 2021 21:21:09 schreef pe:
Een dicht zittende carterventielatie,valse lucht kan ook een oorzaak zijn .
Laat eens een viergas meting doen,daar haal je ook veel uit.
Bijv:slechte injectors,versleten zuigerveren,valse lucht enz.

Viergas meting kan ik voorlopig even niet laten doen. De rest heb ik onafhankelijk al getest.
Carterventilatie had ik bekeken en uitgesloten. Slangetje los gehad en ging stationair ietsjes lucht door (richting vergeten). Gas geven gaf als ik het goed heb een flink zuigend geluid. Slangetje z.g.a.n.
In die +- 600 km die ik heb gereden is het luchtfilter niet vuil geworden van de olie. Membraam carterventilatie is denk ik prima.

Op 2 juli 2021 22:30:35 schreef Shiptronic:
Zeker als je simultaan , de MAF, MAP, LAMBDA en de Fueltrims mee kan laten lopen in een grafiek :) dader zo te pakken!

Aha, die simultaan. Dat nog niet gedaan :)

Wel flink wat gemeten al met VCDS, heerlijk die grafiekjes!
MAF sensor niet aanwezig. Totale fuel trim stationair laten we zeggen zo'n -7.0% tot -10%. Fuel trim bij 1500 RPM is zo'n +5%.
Dus stationair te rijk en met 1500 RPM ietsjes te arm lopen.

Vacuum lekkage heb ik niet kunnen vinden en lekkage inlaat zou stationair positieve fuel trims moeten geven.
Druk brandstofpomp is prima binnen specs (3,2 bar). Lekkende injectoren heb ik niet kunnen vinden. Sproei patroon zou eventuueel slecht kunnen zijn. Injector reiniger door de tank hielp niets, maar geen garantie natuurlijk.

Lambda sensor is nieuw, vond de oude ietsjes aan de langzame kant schakelen. Schakelt tussen +- 0,08V en 0,85V dus verkeerde lambda waarden zijn uitgesloten.
Lekkage uitlaat niet gevonden, intern via de kleppen lekkage zou me niets verbazen. Geluid uitlaat is denk ik ook niet 100% zoals het hoort. Bij uitschakelen heb ik ook het idee dat het soms iets zuigt, wat denk ik lekkende uitlaat klep(pen) zal betekenen.
Papiertje tegen uitlaat houden en kijken of het zuigt, vond het lastig te beoordelen die test.

Camshaft timing m.b.v. VCDS gecontroleerd. Angle difference actual -specified cam adjuster wisselt tussen -0,63 - +0,375 graden. Mijn gevoel zegt dat dit een prima waarde is. Distributieriem tand verschoven kan ik daarmee volgens mij uitsluiten.

Maar los van de waarden die ik nog ga meten. Als de compressiemeting enigszins klopt, is de motor versleten en zal nu of in de nabije toekomst de kop eraf moeten om het weer netjes te krijgen. De waarden waren 8 bar, 7,5 bar, 8 bar. Liggen dus dicht bij elkaar en komen consequent over. Ik las dat middenste cilinders harder slijten i.v.m. hitte en dat is ook in de meting te zien. Daarnaast is totale aantal misfires middenste cilinder ook het hoogste:

- Cilinder 1: 17526
- Cilinder 2: 19413
- Cilinder 3: 18667

Waarden vergeleken met twee maanden geleden betekent dit zo'n 88 misfires per maand. Ik rij zo'n 300km per maand. Vorige eigenaar zo'n 50.000km/jaar. Dus aantal lijkt meer dan het is. Duidt er wel op dat het al een tijdje aan de gang is. Mijn beredenatie hoeft natuurlijk niet te kloppen, bijvoorbeeld als de vorige versleten bougies veel meer misfires gaven ;-)

Lijkt erop dat compressie met gasklep dicht is gemeten, dus het zal iets beter worden met gasklep open. Omgevingstemperatuur was zo'n 20C ipv gespecificeerde olietemperatuur van 30C, dus daar valt ook ietsjes verbetering te halen aangezien de motor koud was.

Een vraagje. 88 misfires per maand. Kan dat ook aan de bobines liggen? Dat is minder moeite dan het hele blok open te trekken.

Op 3 juli 2021 10:30:37 schreef Jacques1956:
Een vraagje. 88 misfires per maand. Kan dat ook aan de bobines liggen? Dat is minder moeite dan het hele blok open te trekken.

Dat dacht ik ook, ik had er daarom drie nieuwe Beru penbobines ingezet. Nieuwe Bosch bougies. 11,88V voeding hetzelfde voor alle drie de bobines, dus dat is ook in orde.

Enige verschil met de bougies is dat de nieuwe bougies twee blauwe banden hebben, waar de originele OEM bougies één blauwe band hebben. Heb meerdere malen gecontroleerd, maar zowel met bestellen via kentekennummer, als het onderdelennummer via ETKA, kom ik op de twee bandige bougies uit. Vind ook geen andere Bosch vervanger, wel eentje van NGK.
Volgens de monteur maakt het niet uit. Wat wordt er aangegeven met de banden? Ik dacht eerst warmtegraad, maar betwijfel het. Het onderdelennummer bevat de warmtegraad, maar kon dit niet vinden van de OEM bougies.

OEM VWAG bougie:
- 04C 905 616 A

Vervangende Bosch bougie:
- artikelnummer: 0 241 135 520
- Gebruiksnummer: Y7LER02

Dag Jordie, ik krijg het idee dat je niet helemaal leek bent op het gebied van autotechniek. Maar je trekt er een heleboel bij terwijl de bottomline is: Test de mechanische motorconditie, compressie en lektest. De rest is in eerste instantie niet relevant.

Hier en daar worden er ook foutieve aannames gedaan die je alleen maar verder van het "padje" brengen. bijv. vacuümlek inlaat kan niet dan zouden fueltrims positief moeten worden. Maar je gaf aan dat er geen MAF-sensor op zit, dan moet er een MAP-sensor op zitten. En die meet inlaat druk. M.a.w. een inlaat lek wordt dus gewoon gemeten en zal geen positieve fueltrims laten zien. Je zou hooguit kunnen opmerken dat de gasklep stand kleiner wordt stationair.
Nu weet ik zo niet hoe gevoelig de misfire software in deze auto is maar ik ken genoeg auto's waarvan de misfire teller gaat lopen door enkel met het koppelingspedaal wat wild te bewegen. (misschien weet Paul hier meer van). Dus het is maar de vraag wat de werkelijke misfires zijn....

Dus begin bij de basis en doe dat goed. Dat is mijn advies.

Op 3 juli 2021 21:34:26 schreef bol00052:
Dag Jordie, ik krijg het idee dat je niet helemaal leek bent op het gebied van autotechniek. Maar je trekt er een heleboel bij terwijl de bottomline is: Test de mechanische motorconditie, compressie en lektest. De rest is in eerste instantie niet relevant.

Met zelfstudie weet ik er inmiddels wat vanaf, maar heb een elektrotechnische achtergrond. Ik mis inderdaad wat kennis om er helemaal mee uit de voeten te kunnen. Klinkt logisch wat je zegt, ben het ermee eens.

Hier en daar worden er ook foutieve aannames gedaan die je alleen maar verder van het "padje" brengen. bijv. vacuümlek inlaat kan niet dan zouden fueltrims positief moeten worden. Maar je gaf aan dat er geen MAF-sensor op zit, dan moet er een MAP-sensor op zitten. En die meet inlaat druk. M.a.w. een inlaat lek wordt dus gewoon gemeten en zal geen positieve fueltrims laten zien. Je zou hooguit kunnen opmerken dat de gasklep stand kleiner wordt stationair.

Klopt, zit enkel een MAP sensor in.

Nu weet ik zo niet hoe gevoelig de misfire software in deze auto is maar ik ken genoeg auto's waarvan de misfire teller gaat lopen door enkel met het koppelingspedaal wat wild te bewegen. (misschien weet Paul hier meer van). Dus het is maar de vraag wat de werkelijke misfires zijn....

Aha. Heb het stationair kunnen reproduceren door met het gaspedaal te spelen. Weet niet of dat een valse misfire kan registreren. Ik zou het eens moeten loggen tijdens het rijden.

Dus begin bij de basis en doe dat goed. Dat is mijn advies.

Bedankt voor je bijdrage! Ik denk dat ik een compressie tester koop voor een paar tientjes en de test zelf nog een keer ga doen, en dan met lauwe motor, volle accu en gasklep volledig open.

Je kan beter een lektest set kopen is net zo duur. Een goede compressie tester kost veel meer.
Je hebt er wel een compressor bij nodig. Lek mag hooguit 15% zijn over de zuigerveren.
Maar ik heb nu nog geen logfile gezien waar je aan kan duiden wanneer er een cilinder mee stopt
Dat kan best een groot file worden maar dan dat eventueel op mijn vcds afspelen.

- Mijn auto (150.000 km) loopt stationair slecht. De motor schud stationair lichtjes, zowel met koude motor als warme motor even veel. RPM wijzer wel stabiel.

Ik heb niet de hele post gelezen, maar hier mijn ervaring met upjes:

Op het werk hebben we een berg upjes en die doen dit schudden allemaal. Dat deden ze al dat ze nieuw waren. De eerste keer dat ik dat merkte dacht ik ook, wat is dit? Maar het is gewoon de driecilinder motor die ze stationair heel langzaam laten draaien. Dan staat die motor gewoon te rammelen. Tijdens het rijden merk je overigens ook dat het maar drie cilinders zijn. De auto rijdt verder wel goed.

Ik heb zelf een kleine toyota driepitter die het ook een beetje doet maar wel minder als die vw-uojes. De motortechniek van beide wagen is verder erg goed. En ze zijn super zuinig. Dingen als kantelende zuigers geloof ik niets van. Of heb je er al anderhalf miljoen km mee gereden ofzo?

Add, Hmm, zie net dat je 150K km gereden hebt. Een moderne auto is dan in principe nog bijna nieuw. Die motor is echt niet versleten tenzij je een keer zand getanked hebt.

De andere dingen als misfires en inhouden kun je gewoon met hulp van de computer vinden. Dat kunnen rotte bougie's, kabels of bobines zijn. Vacuumlekken en haperende brandstof toevoer kan natuurlijk ook. Brandstof pomp ok? Maar lekkages enzo heb je eerder bij auto's die erg versleten zijn omdat er zeer veel km gemaakt zijn.

Op 4 juli 2021 11:07:24 schreef Ex-fietser:
[...]

Ik heb niet de hele post gelezen, maar hier mijn ervaring met upjes:

Op het werk hebben we een berg upjes en die doen dit schudden allemaal. Dat deden ze al dat ze nieuw waren. De eerste keer dat ik dat merkte dacht ik ook, wat is dit? Maar het is gewoon de driecilinder motor die ze stationair heel langzaam laten draaien. Dan staat die motor gewoon te rammelen. Tijdens het rijden merk je overigens ook dat het maar drie cilinders zijn. De auto rijdt verder wel goed.

Dank voor het delen van je ervaring! Hebben ze ook allemaal ratelende kleppen bij koude start in de winter?
En behoorlijk tegensputteren bij zo'n 1500 RPM in de 2? Of schakel je na drempels terug naar de 1..?

Op 4 juli 2021 11:07:24 schreef Ex-fietser:
Ik heb zelf een kleine toyota driepitter die het ook een beetje doet maar wel minder als die vw-uojes. De motortechniek van beide wagen is verder erg goed. En ze zijn super zuinig. Dingen als kantelende zuigers geloof ik niets van. Of heb je er al anderhalf miljoen km mee gereden ofzo?

Add, Hmm, zie net dat je 150K km gereden hebt. Een moderne auto is dan in principe nog bijna nieuw. Die motor is echt niet versleten tenzij je een keer zand getanked hebt.

De eerste 100k km was dealer onderhouden. De vorige eigenaar heeft zo'n 50k km gereden gedurende zo'n 1,5 jaar. Olieverbruik heb ik niet gevonden, toch was het oliepeil op het minimum streepje toen ik de auto had gekocht. Dus overdreven slijtage door te weinig smering is niet uitgesloten.

Ik dacht ik neem de gok (prijs was er ook wel naar), olielampje brand ook niet. Nu heb ik gelezen dat er basically al schade is als het olielampje gaat branden. En oliepeil op minimum betekent 'beslist 1,0 L bijvullen'.
Vorige eigenaar had een beunhaas voor onderhoud, ik vermoed dat olie niet opnieuw is bijgevult nadat oliefilter is volgelopen bij het verversen. Of uberhaupt niets mee gedaan. De olie was verder niet extreem smerig, ook niet schoon.
Koelvloeistof stond ook op mimimum. Had ik direct bijgevuld en is niet meer gedaald. APK punt was ruitensproeiervloeistof bijvullen. Het is mogelijk dat de vorige eigenaar de motorkap niet eens open heeft gehad.

Vloeistoffen waren en zijn wel schoon verder, anders had ik de auto laten staan. Ik denk ook niet dat er wat mis is met de koppakking. Maar goed daar is de lektest voor.

Op 4 juli 2021 08:22:44 schreef Paul Welther:
Je kan beter een lektest set kopen is net zo duur. Een goede compressie tester kost veel meer.

compressietester €14,99 (goed genoeg lijkt me? [edit]: nee, geeft te lage waarden aan[/edit]), lekkage detectieset € 39,99. Scheelt dus nog wel wat. Ik vraag me alleen af of ik bij deze VW Up! een beetje makkelijk met een ratel bij de krukas kom, anders betekent het sowieso uitbesteden (andere grotere garage met meer kennis).
Maar goed, als ik geen zin heb in hoge kosten, dan zou een compressietest toch voldoen? Want als dat niet goed is, maakt het niet zo zeer uit waardoor. Zal allemaal niet goedkoop zijn, koppakking wellicht goedkoopst maar dat verdenk ik niet.

Je hebt er wel een compressor bij nodig.

Mijn draagbare compressor gaat tot 8 bar, lijkt me ok?

Maar ik heb nu nog geen logfile gezien waar je aan kan duiden wanneer er een cilinder mee stopt
Dat kan best een groot file worden maar dan dat eventueel op mijn vcds afspelen.

Dat is een goede. Misschien later, eerst mechanisch testen. Vermoed ook dat het daar mis gaat. Ik wil i.i.g. weten of de motor versleten is.

soms kun je ooke en lektest bij de locale garage lenen.

Gewoon zo'n snuffelaar voor uitlaatgassen in koelwater.

heb ik laatst ook gedaan. Bleek idd wel lekke koppakkingen te hebben helaas, waardoor ik dus genoodzaakt was 2 koppen te trekkn en te laten vlakken (Waar het revisiebedrijf niet blij mee was, want koppen bleken moeilijk in te spannen)

Op 4 juli 2021 12:05:17 schreef Jordie:
[...]
Ik vraag me alleen af of ik bij deze VW Up! een beetje makkelijk met een ratel bij de krukas kom, anders betekent het sowieso uitbesteden (andere grotere garage met meer kennis).

Als het een handbak is, auto in hoogste versnelling, één kant wiel van de grond en met hand draaien. Is voldoende om lektest nauwkeurig te kunnen uitvoeren.

Je kan ook de 4-gas tester boven het koelwater houden, CO, CO2, of HC's te meten? jammer dan.

Op 4 juli 2021 22:03:25 schreef bol00052:
[...]

Als het een handbak is, auto in hoogste versnelling, één kant wiel van de grond en met hand draaien. Is voldoende om lektest nauwkeurig te kunnen uitvoeren.

Aha goede tip, bedankt!

Op 5 juli 2021 16:39:44 schreef Shiptronic:
Je kan ook de 4-gas tester boven het koelwater houden, CO, CO2, of HC's te meten? jammer dan.

Ik geloof niet dat het de koppakking is. Koelvloeistof en olie hartstikke schoon en ik heb er geen verbruik van geconstateerd. Het blok zelf is ook schoon. Als ik zou moeten gokken denk ik uitlaatkleppen. Maar dat zou ik dan moeten meten met de lektest zoals door jullie aangegeven.

Ik laat het even voor wat het is en kijk of er een andere VW Up! voorbij komt met het niet sport-onderstel i.c.m. kleinere 14" wielen en 5 deuren ipv 3 deuren. Want eigenlijk zou dat me een stuk beter bevallen. Het stuiterende onderstel rijdt ongemakkelijk met de vele drempels die ik tegenkom.
Ik kijk het dus nog even aan en wil jullie hartelijk bedanken voor jullie reacties, weer een bult geleerd :-)

Ik heb het "broertje" van de up!, de Seat Mii nieuw gekocht en 4 jaar lang gehad.
Het schudden bij stationair herken ik volkomen, daar is het alleen wel een driecilinder voor in een goedkoop autootje. Mijn ouders hebben hetzelfde torretje met een stofzuiger erop in een Skoda Octavia, en daar is de loopcultuur stationair compleet anders. Daar schudt niets en hoor en voel je niets.

De misfires die ik in mijn mii had, kon ik allemaal terug herleiden tot korte ritjes en herhaaldelijke korte starts. Daar was hij mega gevoelig voor. Olieverbruik staan deze motoren niet om bekend.

Het stuiterige onderstel herken ik ook, maar is een combinatie van Nederland (drempels!) en de korte wielbasis. Toch vond ik het ondanks alle gemakken een fijn autootje waar ik met veel plezier in heb gereden. Probeer over de grens eens de topsnelheid om een compressieverlies uit te sluiten. De topsnelheid op de teller moet je vrij gemakkelijk halen.

Inmiddels heb ik een Skoda Octavia RS TDI en zou ik niet meer terug willen :)