- Mijn auto (150.000 km) loopt stationair slecht. De motor schud stationair lichtjes, zowel met koude motor als warme motor even veel. RPM wijzer wel stabiel.
- Alle cilinders lijken ongeveer evenveel bij te dragen.
- Er is een sporadische intermittent misfire aanwezig
- Soms houdt de auto bij het gasgeven ook heel even in, zonder enig geluid. Alsof het niet wordt geregistreerd.

Ik heb van alles gemeten met o.a. VCDS. Ik zie geen noemenswaardigheden, behalve bijgevoegde metingen van het gasklephuis. Bij het langzaam gasgeven is te zien dat throttle valve position soms eerst omlaag gaat, en dán pas omhoog. Bij het gas lossen andersom, lijkt me ook niet helemaal te kloppen? De waarde blijft niet op 11,4%, maar gaat telkens na zo'n 2 seconden weer naar 18,0%.

Gaskleppositiesensor is inductief. Meting is met de motor uit. Gasklephuis gedemonteerd en het zag er netjes uit, hoogstens minimale speling op tandwielen. Gaspedaal meting (groen) is prima.

Bekabeling:
• Pin 1 (TPS Switch 1): 10mV
• Pin 2 (TPS Vcc): 4,88V
• Pin 3 (Motor VCC): 10,48V
• Pin 4 (TPS Switch 2): 11mV
• Pin 5 (Motor Gnd): 39mV (en weerstand naar gnd, engine off, contact off >2000 kOhm t.o.v. accu gnd. Motor gasklephuis is vast geschakeld, vandaar die hoge weerstandsmeting daar).
• Pin 6 (Sensor Gnd): 14 mV. Weerstand 6,2 ohm, maar later 0,5 ohm (engine off, contact off, t.o.v. accu gnd). De hogere weerstandswaarde kreeg ik niet meer terug, ondanks dat ik met de kabel bewoog. Connector ziet er verder schoon uit.

Wat denken jullie van de metingen? Wat verklaren de stappen?

Alvast bedankt!

Eventuele foutcodes?
En enige voertuigdata ?
alleen stationair probleem of ook tijdens rijden?

Het betreft een VW Up 2012 55 kW, 150.000km.

• Foutcodes bij aankoop:
o 4 Faults Found
o 4033 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1
P0134 00 [096] - No Activity
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
o 10203 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 00 [096] - -
o 10592 - Cylinder 2
P0302 00 [096] - Misfire Detected
o 10593 - Cylinder 3
P0303 00 [096] - Misfire Detected

Foutcodes heb ik gewist en zijn niet teruggekomen na zo'n 600km. Wel zie ik sporadische misfires op alle cilinders. Ongeveer even veel per cilinder. Niet genoeg dus voor een foutcode.
Stationair komen de misfires niet terug. Wél als ik stationair met het gaspedaal speel. Rijdend niet getest.

Onder in de toeren in hoge versnelling snel last van, ik denk?, kantelende zuigers? Verder rijdt het goed. In de winter wel wat last van tikkende kleppen (?) leek het.
Compressietest laat ik door garage doen binnenkort. Ben er beetje bang voor dat dat voor opheldering gaat zorgen.

Totale fuel trim stationair zo'n -10%, bij koude en warme motor. Bij zo'n 2000 (?) RPM stationair +5%. Stationair ruikt ook lichtjes naar benzine, dus loopt idd te rijk.

- Nieuwe bougies (Bosch), bobines (Beru), luchtfilter, lambdasensor (Bosch), z.g.a.n. olie.

- Accupanning gemeten (met multimeter, stationair op accuklemmen)
o Motor uit 12,18V accuklem.
o Motor aan onbelast: 14,38 V
o Motor aan belast (dimlicht + mistlampen): 12,93 V
o Motor aan belast (groot licht + mistlampen): 12,64 V
o Accu massa naar chassis 0,0 ohm

- Weerstand injectors:
o Injector 1 13,36 ohm
o Injector 2 13,30 ohm
o Injector 3 13,36 ohm
- o Geluid injectors klinken allemaal goed (met schroevendraaier aan oor geluisterd).
o Injectors zagen er schoon uit. Gaatjes zagen er goed uit.
o Injectoren gecontroleerd op lekkage/inspuithoeveelheid: Na 20 seconden starten woog ik 2 gram voor elke injector.
o Spanning injectors stekker (ontkoppeld, Key On Engine Off):
Injector 1:
1. 11,91 V
2. 3,17 V
Injector 2:
1. 11,91 V
2. 3,20 V
Injector 3:
1. 11,91 V
2. 3,19 V

- MAP sensor schoongemaakt, meetwaarden lijken goed.
- Temperatuursensoren lijken goed
- EVAP-klep (klep tankontluchting retour brandstofleiding) goed volgens VCDS zelftest. Hoor het tikken, zonder stekker sluit membraam goed af.
- Geen rook uit uitlaat, geen koelvloeistof bij olie of visa versa, geen brandstof in olie. Geen olie/koelvloeistof verbruik.
Bij uitschakelen motor misschien toch wel een zuigende uitlaat (lekkende klep?). Compressietest lijkt me belangrijke test nog. Brandstofdruk ook. Donderdag laat ik dit bij de garage doen.

Hele lijst en ik vergeet vast nog wat... ;-) Enfin bedankt voor het meedenken!

laat een 4 gas test doen ,
CO
CO2
O2
HC

dat zegt vaak al genoeg.

Wat er in de derde foto gebeurd zie je ook het percentage van het pedaal variëren, was dat een test of is dat wat je bedoeld in je openings post?

Op 28 juni 2021 23:53:41 schreef Shiptronic:
laat een 4 gas test doen ,
CO
CO2
O2
HC

dat zegt vaak al genoeg.

Bedankt! Zal erom vragen.

Op 29 juni 2021 08:09:21 schreef Paul Welther:
Wat er in de derde foto gebeurd zie je ook het percentage van het pedaal variëren, was dat een test of is dat wat je bedoeld in je openings post?

De hoge pieken kloppen, dit doe ik zelf. Het gaat om de stapjes van zo'n 10%, te zien in alle afbeeldingen. Throttle valve position absolute en normed (afgeleide van absolute?) hebben een stap. Wel, met gas lossen althans, een hele consequente. Het gaspedaal (groen) blijft daar strak horizontaal. En dat met gas geven soms de gasklep eerst dichter gaat (afbeelding 1 wel, afbeelding 3 niet) voordat het open gaat vind ik erg vreemd. De veer van de gasklep is behoorlijk stug. Speling in de tandwielen is ook wel minimaal. Ik moet nog eens kijken of de gasklep daadwerkelijk beweegt dan, of dat het in de sensor zit(?).

Je zou nog eens een log file moeten maken met het toerental en de luchtmassa of spruitstuk druk erbij. Dat de gasklep regelt kan aan veel dingen liggen.
De enigste goede meting is met een scoop de signalen meten.
Via VCDS zie je vaak niet de realtime waardes.

De enigste goede meting is met een scoop de signalen meten.

Mee eens ja, heb ik momenteel niet bij de hand helaas.

Je zou nog eens een log file moeten maken met het toerental en de luchtmassa of spruitstuk druk erbij.

Dat is een goede, maar deze metingen zijn met de motor uit. Dus het toerental zal 0 zijn en als het goed is veranderd de MAP waarde dan ook niet. Controleren is wel een goed idee.

Meting van MAP sensor heb ik voorheen al gedaan, zag er goed uit. Luchtdruk met motor uit kwam ook overeen met omgevingsluchtdruk. Had gasklephuis niet meegenomen in die meting:

Let niet op RPM in het screenshot, dat ijlt ietsjes na en was even later naar 2150 gegaan. Helemaal links is de absolute intake pressure 30 kPa.

Stationair, zonder belasting zal de MAP ~32 kPa moeten zijn.

Maar dit klink als een injector met te weining opbrengst, Inhouden en stoten en Misfires zijn het gevolg. De 4-gas test zegt daar meer over.

Op 29 juni 2021 13:49:23 schreef Shiptronic:
Stationair, zonder belasting zal de MAP ~32 kPa moeten zijn.

Dank, is dus redelijk in de buurt (30 kPa).

Maar dit klink als een injector met te weining opbrengst, Inhouden en stoten en Misfires zijn het gevolg. De 4-gas test zegt daar meer over.

Heb deze test gedaan en kwam uit op een gelijke hoeveelheid voor elke injector:

Injectoren gecontroleerd op lekkage/inspuithoeveelheid: Na 20 seconden starten woog ik 2 gram voor elke injector.

Dus niet zeer precies kunnen vergelijken op die manier, maar grofweg klopt het dus.
Ik zou het ook niet echt inhouden willen noemen. Het is meer dat er soms eventjes niets gebeurd (alsof het pedaal niet is ingetrapt) voordat er vervolgens wordt geaccelereerd. Het gaspedaal meet prima, is niets mis mee.

[Bericht gewijzigd door Jordie op (14%)]

Paul heeft me aan het denken gebracht. Ik had alleen met motor uit de gasklep gemeten... Met de motor aan is het stapje niet te zien! Gasklepmeting ziet er goed uit en is dus waarschijnlijk in orde. Waarom het stapje wel aanwezig is met de motor uit? Misschien om te voorkomen dat de gasklep vastvriest kan ik me voorstellen.

Het probleem zal dus ergens anders zitten. Even afwachten op afspraak met de garage donderdag.

Het is niet alleen het debiet (opbrengst per tijdseenheid) maar ook het sproeipatroon. Na het tanken van E10 ging het bij mij fout. Mijn injectoren kunnen niet tegen E10. Op het plaatje zie je wat sproeipatronen. Dit kun je bij een Bosch service centrum laten testen.

Klopt je gaspedaal sensor ?
En ziet hij wel dat je gas geeft of geeft hij stationair aan ( in vcd )?
Zodat hij stationair blijft draaien .

Op 29 juni 2021 14:59:15 schreef Jacques1956:
Het is niet alleen het debiet (opbrengst per tijdseenheid) maar ook het sproeipatroon. Na het tanken van E10 ging het bij mij fout. Mijn injectoren kunnen niet tegen E10. Op het plaatje zie je wat sproeipatronen. Dit kun je bij een Bosch service centrum laten testen.

[bijlage]

Inderdaad, dat zou inderdaad nog getest kunnen worden i.c.m. brandstofdruk. Te hoog brandstofdruk kan ook voor negatieve fuel trim zorgen. Een half flesje injector reiniger door de tank heeft iig niet geholpen, maar is ook geen garantie voor verhelpen sproeipatroon uiteraard.

Op 29 juni 2021 15:16:19 schreef pe:
Klopt je gaspedaal sensor ?

Ja, perfect. Zie groene curve van afbeeldingen eerste post. Met draaiende motor ipv motor uit meet de gasklep goed, zonder de stapjes. Zal het probleem ergens anders moeten zoeken. Dank voor het meedenken :).

Beter eerst nog een log maken met het actuele toerental en gewenste toerental erbij. Je ziet weliswaar de opening variëren maar dat hoeft niks met de gasklep zelf te maken te hebben. Al opnieuw ingeleerd?
Basic settings gasklepinleren of 60 intypen en go.

Gasklep had ik inderdaad al opnieuw ingeleerd, maakte geen verschil helaas.

Heb de auto weer van de garage. Volgens de monteurs liep de motor normaal voor een VW Up! en was het schudden niet overdreven. Ik moet zeggen, met deze koudere temperaturen valt het ook wel mee. Weliswaar niet zo netjes als ik andere VW Up op internet zie draaien. Maar toen het heet was schudde het écht wel overdreven. Toen zaten de bougies ook wat te los en niet volgens specs aangehaald, dus dat kon toen mee hebben gespeeld...

Metingen van de monteur:

Brandstofdruk 3,2 bar (specs 3,0-3,3 bar).

Prima dus.

Compressie metingen (droog, vermoedelijk koude motor):
- Cilinder 1: 8 bar
- Cilinder 2: 7,5 bar
- Cilinder 3: 8 bar

Specs werkplaatshandboek:
- New: 10-15 bar
- Wear limit: 7 bar
- Permissible deviation between cilinders: 3 bar

Natte compressietest is niet uitgevoerd. Ik weet dus niet of het in de kleppen en/of zuigerringen zit.

Het verschil is dus prima, maar de compressie is nou niet echt je van het. Met warme motor zal het wellicht wat beter zijn. Maar er zijn wel wat symptomen wat bij lage compressie kan horen; ratelende kleppen in de winter met koude start. En kantelende (?) zuigers onderin de toeren: na een drempel in de tweede versnelling kan er nauwelijks gas worden gegeven (25-50%?) of je hoort de motor tegensputteren. Dit zijn geen misfires en is ook geen slechte koppeling.

Met koude motor is het verbruik aan de hoge kant. Met warme motor, als je je best doet, kan je wel zuinig rijden (1:20 - +-1:24 100km/h).

1. Wat vinden jullie van deze compressie waarden?
2. Wat zal de verwachte levensduur zijn voordat er een revisie nodig is? 50.000 km gemixte kilometers haalbaar? Of over 5.000 km al flinke problemen? Lastige vraag natuurlijk, maar heb geen idee.

Alvast bedankt!

Waar zijn de waarden van de 4-gas test?

Als de voorwaarden waaronder de compressietest zijn uitgevoerd al in twijfel worden getrokken dan kun je er ook geen conclusies aan verbinden.

Wat schrijft het werkplaatshandboek voor? Ik verwacht: motor op bedrijfstemperatuur, volle accu, gasklep volledig open en dan meting uitvoeren. Is hier aan voldaan?

Droog en natte meting is een wat bijzondere omschrijving. Bij te weinig compressie-einddruk moet er een cilinder-lektest worden uitgevoerd om te kunnen achterhalen waar het probleem zit.

Op 1 juli 2021 19:56:30 schreef Shiptronic:
Waar zijn de waarden van de 4-gas test?

Deze is helaas niet uitgevoerd. Ik had al een heel boekwerk met meetwaarden en vragen bij me en voelde aan dat ik me er niet nóg meer mee moest bemoeien. Ik vermoed dat deze monteur meer van de praktijk dan theorie is: "Fuel trim is enkel voor tuning." Verder aardige man en blijf liever bevriend met hem. Zou het elders nog kunnen laten uitvoeren als het echt nodig is.

Op 2 juli 2021 11:30:15 schreef bol00052:
Als de voorwaarden waaronder de compressietest zijn uitgevoerd al in twijfel worden getrokken dan kun je er ook geen conclusies aan verbinden.

Wat schrijft het werkplaatshandboek voor? Ik verwacht: motor op bedrijfstemperatuur, volle accu, gasklep volledig open en dan meting uitvoeren. Is hier aan voldaan?

Ik weet het niet, kan navragen. Voel al wel beetje aan dat ik net zo goed zelf een compressiemeter had kunnen/kan kopen. Je besteed het uit en uiteindelijk sta je nog zelf te sleutelen... ;-)

De enige voorwaarde die ik in het werkplaatshandboek zie is dat olie temperatuur minstens 30C moet zijn:

Test conditions
• The engine oil temperature must be at least 30 °C.

“VW Up! / eUp! – 3-cylinder injection engine (1.0l engine, 4V, EA 211).pdf” blz 65

Vind het werkplaatshandboek sowieso al behoorlijk beknopt. Dus of er wat wordt vergeten, wie zal het zeggen? Open gasklep lees ik online ook, maar staat hier dus bijvoorbeeld niet.

Of het moet hier verder staan, die info heb ik volgens mij niet:

Check compression pressure using compression tester - V.A.G 1763- ; refer to ⇒ Operating instructions .

Op 2 juli 2021 11:30:15 schreef bol00052:
Droog en natte meting is een wat bijzondere omschrijving. Bij te weinig compressie-einddruk moet er een cilinder-lektest worden uitgevoerd om te kunnen achterhalen waar het probleem zit.

Dat was mijn omschrijving. Lektest is volgens mij het beste dan ja, maar bij te weinig druk wordt er, zoals je vast weet, ook wel eens met wat olie in de cilinder getest om te kijken of het in de zuiggerveren of kleppen zit. Volgens de monteur was het resultaat goed, hij heeft dus niet verder gekeken. Persoonlijk vind ik 7,5 bar wel erg mager als wear limit 7 bar is en nieuw 10-15 bar.

Zit eraan te denken om de auto te verkopen. Als de motor al zo ver versleten is, koop ik liever eentje met minder kilometers die beter onderhouden is. (note to self: nooit meer auto kopen met oliepijl op minimum. Heb het gecheckt, maar dacht minimum kan nog net.).
Want wil ook distributieriem laten vervangen zodat ik er 10 jaar mee kan blijven rijden. Weinig zin om flinke kosten te maken als de motor al versleten is. Als het niet in de zuigerringen zit, zullen 12 kleppen moeten worden gereviseerd. Zal ook niet goedkoop zijn. Best case scenario is dat de meting niet klopt, maar dat betwijfel ik, de monteur heeft wel veel ervaring.

Compressie testen met wat toegevoegde olie ken ik maar is geen valide test. Het zou iets kunnen aanwijzen.
Wat belangrijker is of de compressietest juist is uitgevoerd. Jij wilt immers een behoorlijk vergaande beslissing nemen op basis van deze meting namelijk je auto wegdoen.

Een monteur die geen aandacht schenkt aan een compressie-eindruk van 7 bar begrijpt het niet helemaal denk ik. Daarom twijfel ik aan de meting.

Dat de gasklep open moet staan is om de cilinders goed gevuld te krijgen. Veelal is de compressie-eindruk gebaseerd op een cilindervulling op het einde van de inlaatslag van rond de 1 bar. Dat lukt vaak niet met een gesloten gasklep. De einddruk valt dat veel lager uit.

Mee eens. Heb gevraagd of het 1. met koude/warme motor is getest, 2. met alle bougies er tegelijk uit en 3. met gaspedaal helemaal open. Antwoord was dat het met koude motor is gemeten met alle bougies verwijderd. Op 3 kreeg ik geen antwoord. Ik vermoed dus inderdaad met gesloten gasklep.

Misschien zelf nog eens meten. Maar los van de meting (wellicht is er wel een verband) stoor ik me ook aan het vermogensverlies onder in de toeren in de tweede versnelling. Met name bij het versnellen na drempels. Het is of flink hoog in de toeren in de 1, als je het al in de versnelling krijgt, of als een bejaarde heel langzaam optrekken en twee keer op dezelfde 50km/h weg ingehaald worden. Want meer gas geven is kantelende zuigers o.i.d. Hiervoor had ik een 1.4 liter 4 cilinder. Het valt niet te vergelijken natuurlijk, maar dit lijkt me ook niet zoals het hoort.

Daarnaast vind ik de Blue motion wel erg stug geveerd en bevalt een standaard versie wellicht beter. En driedeurs bevalt ook niet helemaal ;)

Compressieruimte druk van 7bar is natuurlijk erg weinig. Nu is ook nog de vraag waarmee ze dat gemeten hebben. Er zijn motometers waar verschillende kaartjes inpassen. Met een verkeerd kaartje heb je niks aan de meting. Maar als ze alle 3 ongeveer gelijk zijn mag hij niet zo gaan schudden. Tenzij er weer lekke kleppen in zitten. Blijft lastig op afstand te oordelen zo.

Op 2 juli 2021 18:24:37 schreef Paul Welther:
Tenzij er weer lekke kleppen in zitten. Blijft lastig op afstand te oordelen zo.

Met een lijstje met 4 gaswaarden kan je zien of er een lekke klep in zit, dat uit zich bv. in een hoge HC-waarde . Maar de combinatie van alle 4 zegt het meest.

Een dicht zittende carterventielatie,valse lucht kan ook een oorzaak zijn .
Laat eens een viergas meting doen,daar haal je ook veel uit.
Bijv:slechte injectors,versleten zuigerveren,valse lucht enz.