Netvervuiling

Ik ben geïnteresseerd in de vervuiling van de netspanning door o.a. hogere harmonischen. Ik zou dat zichtbaar willen maken met een scoop, maar ik heb daar geen ervaring mee. Ik zou er eentje moeten aanschaffen. Mijn vraag: kan je de 50Hz en de hogere harmonischen gemakkelijk weergeven op een eenvoudige analoge of digitale scoop?

pamwikkeling

Special Member

nope, geen analoge scoop

Best hiervoor een FFT (spectrum analyser ?) voor te gebruiken.
eventueel een digitale scoop met FFT

Neem een trafo, een spanningsdelertje, en een geluidskaart.

De harmonischen tot 20khz kan je met iedere conventionele analysesoftware vaststellen.
Met een extra goede geluidskaart zelfs tot 90khz.

Spectrumanalyses kan je o.a. doen in audacity of adobe audition, of in Spectrum Lab van dl4yhf.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
RAAF12

Golden Member

In de prof sector hebben ze apparatuur https://www.euro-index.nl/nl/producten/power-quality/ die laten de harmonischen op het net zien als een histogram. En nog veel meer info. Misschien is het ook wel zelf te bouwen, daarop is niet gezocht. Op mijn zelfbouw triac schakelingen op 220V mat ik wel met een analoge scope om de faseaansnijding te bekijken, geen harmonischen gezien op de schone sinus. Dat is nu wel anders!

Ik heb hier een digitale oscilloscope Siglent SDS1104-EX. Die heeft een FFT funktie en daarmee kan die een frequentie spectrum berekenen.

Ik heb de netspanning gemeten via een klein trafo'tje.
Dan krijg je de volgende plaatjes:

Dit is de netspanning. Normaal. Flink wat vervorming te zien dus.

Hier het frequentie spectrum van 0 tot 1000 Hz, op een decibel schaal.

Nog een keer, op een schaal van 2 Volt per divisie

En uitvergroot. 200 mV per divisie