Hallo,

Ik wil mijn chloor niveau meten van mijn zwembad, die ik bijvoorbeeld 0 tot 10 volt kan uitsturen.

Iemand een idee?

er zijn speciale meetinstrumenten voor...Endress en Houser,Yokogawa,maar je moet niet vragen wat die kosten,,

Ik gebruik een Eend. Die komt pas in het zwembad zitten als het chloorniveau net tegen de ondergrens zit :-)

(En hij komt inderdaad binnen 24h opdagen als dat het geval is, briljant beest!)

@benleentje: Mijn zwembad heeft geen olympische proporties, maar is wel wat groter dan een WC!
Voor de fijnproevers: Het is een Wenkbrouweend ;-)

[Bericht gewijzigd door blurp op (28%)]

Is dat een WC-eend, ik heb nooit begrepen waarom mensen zo een beest op de wc opsluiten, arm beest.

Op 7 juli 2021 15:09:41 schreef JoostNL:
Hallo,

Ik wil mijn chloor niveau meten van mijn zwembad, die ik bijvoorbeeld 0 tot 10 volt kan uitsturen.

Iemand een idee?

Dat heet een Redox of RX sensor. Zijn niet goedkoop.
https://www.toppy.nl/product/4033/rx-elektrode-voor-regul-matic-chloor…

Soortelijke massa meter?
Zoals voor koelvloeistof of accuzuur verhoudingen?

https://nl.aliexpress.com/item/4000099577769.html?spm=a2g0z.12057483.d…

[Bericht gewijzigd door Johnny Guitar Watson op (39%)]

Huur een poolboy. Elke drie dagen even naar het zwembad komen kijken, gelijk even de blaadjes eraf scheppen.

Op 7 juli 2021 17:23:21 schreef bprosman:
[...]

Dat heet een Redox of RX sensor.

Redox is volgens mij iets heel anders. De term is "restchloor" or "Residual chlorine" als je internationaal winkelt.

Op 7 juli 2021 17:41:05 schreef John1963:
[...]

Redox is volgens mij iets heel anders. De term is "restchloor" or "Residual chlorine" als je internationaal winkelt.

Je hebt gelijk, Redox is zuurstofgehalte doch mijn link klopt wel. Dat is ee n Chloor sensor.

Naar mijn weten is het chloormolecuul ook sterk oxiderend. Redox gaat niet over het atoom/molecuul, maar over het uitwisselen van elektronen tijdens een reactie. Waarbij het afstaan van elektronen oxidatie wordt genoemd en het opnemen van elektronen, reductie.

Ik ben geen zwembad-deskundige, maar chloor en chloride zijn niet hetzelfde en moeten dus ook anders worden gemeten.

Ik ben geen chemicus maar ik weet dat de geleidbaarheid van water verandert door bepaalde stoffen zoals zout. Dit kun je meten. Geen idee over welke waarden het varieert maar je zou het eens kunnen proberen te meten met een DMM (veel van de betere DMMs kunnen ook geleiding meten (in siemens(vroeger was dat in mho)) 1/ohm = siemens.

Enige probleem hiermee is dat je een meetstroom door het water stuurt. Dat zou de electrodes kunnen oxideren.

Calibratie kun je dan doen met de eend van Blurp. :-) Maar even serieus, wat voor ding je ook gaat bouwen, je zult het op de een of andere manier moeten calibreren. Maar dat zou kunnen door met een bekende hoeveelheid schoon water te beginnen, steeds een bekende hoeveelheid chloor toevoegen en het resultaat meten.