Peter_dtn
Golden Member
Hallo allemaal,
ik heb een fraaie motor gekregen, maar helaas kan ik er helemaal niets over vinden op internet.
Ik dacht het Maxon zelf even te vragen maar dat gaat niet zonder een heel formulier in te vullen.
Misschien dat iemand hier nog een databoek van Maxon heeft waar het type in staat.
Dank alvast !
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik denk dat daar waar maxon op staat de motor is, dat stuk er achter een encoder en het stuk er voor (links op de foto) een reductie-kast.
Het maxon nummer is inderdaad niet te vinden. Ik denk dat ze een custom-versie voor iemand hebben gemaakt. Dit zijn zeker gave motoren. Voor zover ik kan zien 0.5 - 1 duizend euro voor de motor, en vast nog wel zoiets voor reductiekast en encoder.
Maar goed... Wat is de diameter en lengte van het motor gedeelte?
Dan kunnen we proberen om te zoeken op de maxon site naar een motor die er (erg) op lijkt.
Zo te zien een BLDC motor met encoder.
Ze maken heel veel spul op maat, van die dingen ga je geen data vinden.
Mooi spul, ik heb er ook verschillende van. Alleen een ander type.
Dit is er waarschijnlijk een met een encoder en resolver, de motor is zo te zien een BLDC met een planetaire vertraging. Is een duur motortje.
Peter_dtn
Golden Member
Dank voor de snelle reacties !
Ik heb wat metingen gedaan :
- weerstand tussen de 3 draden onderling 5.5 Ohm
- inductie tussen de 3 draden onderling 914uH
diameter is 32mm, lengte motor ~60mm
vertraging heeft nagenoeg dezelfde diameter en lengte
Encoder is wel te vinden op het internet
HEDL 5540-A11 => 500 stappen en 5V
Zoeken naar een motor die er op lijkt is een goede tip, bij Maxon gekeken naar een motor met dezelfde afmetingen, en in de datasheet zoeken naar motors met soortgelijke weerstand en inductie.
Dan komt het 48V type wel heel dicht in de buurt, ik ga hem aansluiten en kijken of ik hem met die parameters kan laten draaien..
Op 14 juli 2021 11:09:18 schreef Peter_dtn:
Dan komt het 48V type wel heel dicht in de buurt, ik ga hem aansluiten en kijken of ik hem met die parameters kan laten draaien..
Ik zou op een wat lagere spanning beginnen. Iets van 12 of 24VDC.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Even voor de goede orde: Weet je hoe je een BLDC motor moet aansturen? Weet je dat je daar een controller voor nodig hebt?
Jou meting bevestigt wat ik en SINE al gegokt hadden (maar ik niet opgeschreven had): Dat het een BLDC motor is.
Om hem zonder controller te laten draaien:
1 sluit twee van de drie motor draden aan op de batterij.
2 Kies een pool van de batterij.
3 Haal de draad die nu daaraan zit los en verbind hem met de vrije draad.
4 neem nu de andere pool van de batterij, haal de draad die daaraan zit los en verbind nu de vrije draad.
5 goto 4.
Iedere 6x zit je weer in de uitgangssituatie. Met wat speling in de vertragingskast, kan het best zijn dat je 12x los en andere weer vast heb moeten doen voordat je de uitgangsas een heel klein beetje ziet draaien. Daar moet je een lange spriet aan maken om dat te kunnen zien.
Maxon heeft jaren geleden zijn nummer systeem veranderd.
Maatgevend zijn de dimensies van het planetary gearhead, lagers, de motor, de encoder en het vermogen.
Komt dit een beetje in de buurt? Cat 2011
De exacte samenstelling bepaald uiteindelijk het model nummer.
En er zijn aardig wat variabelen en details.
Het kan dus een bijzondere samenstelling zijn.
Dan moet je op de aparte delen afgaan.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Zo'n motor aansturen met alleen een encoder is lastig, omdat je bij het opstarten geen informatie hebt over de rotorpositie. Je kunt een initial position detection algoritme gebruiken, en vanaf daar de encoder gebruiken, totdat je een index puls krijgt, en vanaf dat moment weet je nauwkeurig genoeg waar de rotor is.
Ik heb een paar Maxon BLDCs liggen, en ik geloof dat die allemaal Hall sensors hebben voor de rotor positie.
Op 14 juli 2021 15:42:01 schreef SparkyGSX:
Ik heb een paar Maxon BLDCs liggen, en ik geloof dat die allemaal Hall sensors hebben voor de rotor positie.
Daar twijfel ik nog aan of er een resolver op zit of dat de overige draden van Hall sensoren zijn.
rew
1 van de links van dit topic gaf me een "keuzemenu" van maxon: kies of je een encoder of 6-fase output wil hebben. Dus als jij het lastig vind, dan koop je gewoon die laatste. Als je zo'n ding bij het vuil gevonden hebt ergens, dan heb je die keuze niet.
Op 14 juli 2021 16:38:07 schreef rew:
Als je zo'n ding bij het vuil gevonden hebt ergens,...
Als je zoiets bij het vuil gooit mis je iets in je boven kamer. 
Maar je zal het spreekwoordelijk bedoelen denk. 
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 14 juli 2021 15:48:15 schreef Lambiek:
[...]
Daar twijfel ik nog aan of er een resolver op zit of dat de overige draden van Hall sensoren zijn.
Het lijkt erop dat die flatcable aan de encoder zit, en dat is een standaard inkoop deel (HEDL 5540-A11).
Op 14 juli 2021 17:43:28 schreef SparkyGSX:
Het lijkt erop dat die flatcable aan de encoder zit, en dat is een standaard inkoop deel (HEDL 5540-A11).
Ja, dat is ook weer zo.
Zou de encoder soms drie extra pulsen geven (120° ten opzichte van elkaar verschoven) voor de positie van het anker?
SparkyGSX
De datasheet zegt van niet; A, !A, B, !B, I, !I, dus A/B encoder, index puls, en allemaal differentieel.
Op 14 juli 2021 18:33:47 schreef SparkyGSX:
De datasheet zegt van niet; A, !A, B, !B, I, !I, dus A/B encoder, index puls, en allemaal differentieel.
Dan weet ik het ook niet, er staat wel een lijstje met aanbevolen elektronica bij, misschien dat daar nog iets speciaals aan is.
rew
Met een encoder kan je in bepaalde gevallen gewoon prima werken. Gewoon "sensorloos opstarten" en minmaal 1 omwenteling doen en je weet voortaan precies waar je bent.
In een "embedded" toepassing is dat vaak wel te regelen lijkt me. Je weet de belasting, je weet wat voor stroom je motor mag hebben, dus je kan hem gewoon een halve seconde op max stroom 1 kant op sturen. Dan moet je binnen 1 omwenteling (neem 2.5 voor de zekerheid) je index pulse tegekomen. Als dat niet gebeurt is er iets mis. Dan geef je dus een halve seconde later een foutmelding. "Human, something you need to solve.".
Op 14 juli 2021 17:32:45 schreef Lambiek:
[...]
Als je zoiets bij het vuil gooit mis je iets in je boven kamer.
IK kan me echt wel voorstellen dat iemand een apparaat van een ton gekocht heeft, dat heeft 5 of 10 jaar dienst gedaan (en z'n geld dubbel en dwars terugverdiend) maar is nu versleten op "essentiele onderdelen". Een revisie kost meer dan een betere nieuwe. Dan gaat het apparaat bij het oud vuil. En dan kan je zo'n onderdeeltje soms "zo goed als nieuw" er nog uithalen voordat de oudijzerboer (die ook niet weet dat zo'n motortje 1000+ gekost heeft) de boel meeneemt.
Jep, niet zelden gaat dat met het oud ijzer mee, af en toe heb je de kans om zo'n apparaat te strippen voordat de ijzerboer langs komt.
Peter_dtn
Golden Member
De motor is inderdaad afgedankt en gered uit de bak..
Inmiddels heb ik hem aangesloten op een evaluatie board van ST, met software ook van STM kon ik hem laten draaien.
Hieronder de plaatjes die de software levert
Ik heb alleen de 3 motordraden aangesloten en de hem laten draaien in "sensorless" mode. Hierbij haalt de aansturing de stand van de rotor uit de Bemf.
Nu kijken of ik de encoder aan kan sluiten
Op 14 juli 2021 13:55:45 schreef Lupus:
Maxon heeft jaren geleden zijn nummer systeem veranderd.
Maatgevend zijn de dimensies van het planetary gearhead, lagers, de motor, de encoder en het vermogen.Komt dit een beetje in de buurt? Cat 2011
De exacte samenstelling bepaald uiteindelijk het model nummer.
En er zijn aardig wat variabelen en details.
Het kan dus een bijzondere samenstelling zijn.Dan moet je op de aparte delen afgaan.
Ik kon helaas niet "klikken" op de pagina's maar na de tip van Rew ben ik aan het zoeken gegaan op het net en met die
gegevens kon ik hem dus uiteindelijk laten draaien..
Sofar so good !