Hoi,
Van de Siemens combi oven HB79E54 gaat spontaan de onderwarmte aan als ik enkel maar de binnenverlichting aanzet. De bodemplaat wordt wel erg heet. Kan dit te maken hebben met de temperatuursensor ? Maar waarom gaat deze dan spontaan aan.
De magnetron werkt wel goed.

Doet ie dat alleen bij de binnenverlichting aan, of schakelt deze helemaal niet meer uit? Mogelijk sluiting met de Lampe draad of een kapotte schakelaar.

E12 en E13 vormen beide de onderverwarming en staan gewoon parallel. K12 stuurt deze. Dus ofwel blijft K12 hangen/plakken ofwel krijgt deze op verkeerde standen aansturing. Zoek dit eerst uit voor je verder kan

@Hunebedbouwer, De binnenverlichting kun je handmatig aan en uitzetten
Bij handmatig aanzetten wordt dus de bodemplaat fors warm. De binnenverlichting brandt automatisch als de magnetron wordt aangezet. Dan wordt de onderplaat niet warm en werkt de magnetron naar behoren.

@EricN zitten E12 en E 13 op de printplaat. Net nog even onder en bovenwarmte aangezet op 30 graden ,maar de temperatuur wordt veel hoger, kan mijn hand niet op de onderplaat leggen.

Op 2 augustus 2021 19:35:32 schreef WillemR:
@EricN zitten E12 en E 13 op de printplaat.

Ja. Je kan het herkennen aan de hand van de dikke draden die er naartoe lopen.

@EricN Kan ik een pb bericht sturen of mag dit niet op dit forum.

Dat is hier niet verboden maar het nut ontgaat me even, kun je toelichten?

De aangedragen oplossingen liggen niet in mijn vermogen om dit te meten of uit te voeren en vind het zonde om deze mooie combi oven zomaar naar het stort te brengen.

Ik veronderstel dan dat je vraag gaat omtrent fysieke begeleiding ipv deze virtuele. Helaas moet ik je melden dat ik je daar niet mee kan van dienst zijn. Wat wel kan is dat (en dat is hier wel gebruikelijk) je je woonplaats in je gebruikersgegevens invult en dat je hier dan de vraag stelt of iemand in de buurt woont en je hiermee verder wil helpen.

[Bericht gewijzigd door EricN op (39%)]

Dank voor je snelle reactie en bedankt voor de tip.

mss een tip: de module waarnaar de dikke draden gaan is de relaismodule. Geef er met de achterkant vd schroevendraaier eens een tik tegen. Genoeg om het relaiscontact (moest het vast zitten) los te tikken maar niet zo hard dat er brokken van komen. Gaat het hierna wel (of juist, gaat de verwarming dan niet meer mee aan)dan weet je alvast dat het om een vastzittend relais ging. Helpt dit niet dan is het een veel complexer probleem.

Ik ga het van het weekend proberen, zal op dit forum de uitslag meedelen. Bedankt voor deze waardevolle tip.

Relais allemaal ff nameten, er zit er IDD eentje vast en dan weetj je welke de 2 de keer bij storing moet vervangen... Soms is met tikken op te lossen..

Ben op zoek gegaan naar het relais, maar vindt geen 2 dikke zwarte draden. Misschien kan iemand vertellen welk relais ik moet hebben.
Wel vond ik op de laatste foto naast het cijfers 49 een "u" vormig koperen plaatje. Dit is tijdens de demontage niet naar beneden gekomen. Lijkt erop dat dit er altijd al op die plaats heeft gezeten.

Ik zie nu op de achterwand dat de koperen "u" kortsluiting heeft gemaakt aan de brandplek. Voordat de storing kwam hoorden wij een lichte tik en ging de aardlek eruit. Deze aardlek weer geactiveerd en de bakoven ging verder, enkel met de allereerst post van mij boven tot gevolg.

Het lijkt erop dt de verbindingsbrug (koperen U plaatje) ergens is losgesprongen ter hoogte vsn het cijfer 49

Even een terugkoppeling.
Enige relais vervangen waarvan ik dacht dat deze defect waren. Helaas werd het probleem daarmee niet opgelost.
Uiteindelijk naar de sloop gebracht en een nieuwe gekocht.
Bedankt voor de hulp.

was vast wel iemand in de buurt die kon assisteren??

Omdat het koperen plaatje weg was.

dat koper brugje heeft geen sluiting gemaakt, dat waren de aansluitingen van het onder element tegen de achterwand. wrs zat er een deuk in die achterwand, met een keer de deur ruw sluiten is dat net teveel geweest en zat er sluiting in.