Hallo,
Ook de ringkerntrafo in mijn REL Quake heeft het begeven. Zelfde probleem als topic toen in 2015.
Mijn vraag is zou 30-0-30 volt kunnen ipv de 33-0-33 volt die in de REL zit.
Of zou de versterker in de REL zo gevoelig zijn voor een iets mindere voedingsspanning?
Een trafo 80VA 33-0-33 volt is niet te vinden. Wel in de 30-0-30 volt uitvoering.

Advies of informatie is erg welkom.
Dank.

Mvg
Leo

80 VA is erg weinig.
Hoe groot is de trafo mechanisch en heb je extra ruimte??

Amplimo heeft er 1 die 180 VA is en tme heeft er 2 die 100 VA en 32 V zijn.

Hoi Henk,
Ja ik heb extra ruimte.
De trafo die eruit komt is 36mm hoog en 85mm doorsnede.

Jij zou voor een zwaardere kiezen met secundair zo dicht mogelijk bij de 33v ?

Mvg
Leo

Tja 30 V kan ook, maar ben bang dat je al heel snel vervorming gaat horen, omdat je voedingsspanning te laag blijft..

Kijk als je het ding voor zachtjes op de achtergrond hebt heb je er geen last van, maar met meer dan 2 x 5 Wrms uitsturen ga je al problemen krijgen in de pieken waarsch.

Nu klinkt 5W niet al heel veel, maar hangt ook af van je speakers.. ik had een 2x 7W in de garage met speakers die toch boven de 100 dB kwamen...

Maar mijn huiskamer speakers hoor je pas bij 3W...

Heb je ruimte zou ik zeker voor de 33 V van amplimo gaan, maar die is dus wel behoorlijk groter 110 x 43 mm

Het scheelt minder dan 1 dB, hoewel de crestfactor in dit soort productjes klein zal zijn niet iets om wakker van te liggen.

Voordeel van 30v is wel dat 'ie minder gauw kapot gaat (hij hoeft maar 10% minder vermogen te leveren)

@aart: ik ben juist bang voor die crest factor: dit is een subwoofer die gerate is op 100W volgens fabrikant: trafo is al erg krap als je mij vraagt!

opsomming waarom ik dit denk:

• subwoofer is al overrated (wellicht reden dat nu trafo eruit gevlamd is?)
  • Rendement van subwoofers kistjes is over algemeen erg laag
  • Veel mensen houden van een "Stevige bas"
  • lage tonen trekken vaak langdurig meer vermogen

al met al ben ik bang dat je met een lagere voedingsspannig eigenlijk gewoon heel snel gaat clippen en daardoor volledig de controle over het membraam verliest waardoor je er dus DC doorheen jaagt.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (62%)]

De crestfactor van 6 dB waar men dan kennelijk mee rekent is wat kleiner als bij audio gebruikelijk.

Ik ben niet bekend met dit soort weergevers, maar is dit zo speciaal en waardevol dat het de moeite is ? Het apparaat lijkt op internet goedkoper te zijn dan het op maat wikkelen van een nieuwe trafo..

Op 6 augustus 2021 10:03:53 schreef High met Henk:

al met al ben ik bang dat je met een lagere voedingsspannig eigenlijk gewoon heel snel gaat clippen en daardoor volledig de controle over het membraam verliest waardoor je er dus DC doorheen jaagt.

Hoho, meteen rampenscenario's erbij. Die dingen hebben echt wel een DC protectie.

En dan nog, als je bang bent voor die drie volt dan leg je er vijf lusjes draad bij op de kern, maar ik zou me er niet al te druk over maken.

Hoi allen,

Hoop info. Twijfel nog over de 30v .
De fabrikant geeft niet voor niets 33v op…..

Nou staat de woofer bij mij nooit erg hard dus.

Pfff ben er nog niet uit

Mvg
Leo

Als je daar echt van wakker ligt wikkel je gewoon een paar windingen montagedraad rond de kern, dan heb je die paar volt extra zo te pakken.

Maar nogmaals, over die drie volt zou ik me geen dikke benen maken.

-edit-

Dit is voor 12V, dus met 2x3 zou je de helft van de windingen nodig hebben (wel met wat dikker draad)

En dat kan vast netter dan dat ik dat hier gedaan heb ;)

Ok,,

Ga voor de 30v
Ik laat het resultaat weten.

Mvg
Leo

Op 6 augustus 2021 11:27:47 schreef Sine:
Als je daar echt van wakker ligt wikkel je gewoon een paar windingen montagedraad rond de kern, dan heb je die paar volt extra zo te pakken.

Maar nogmaals, over die drie volt zou ik me geen dikke benen maken.

idd, het is nog AC ook, na gelijkrichting en afvlakking zal het best meevallen.

Afhankelijk van waar je woont kan de netspanning tussen 220 en 235V liggen.
Kom je boven 230V zie ik ook geen probleem met een 30V trafo.

Zou nog even wat laten weten.
Mooie ringkern 100 VA 32-0-32 gekocht bij Electronica Onderdelen Online voor een mooie prijs.
De REL doet het weer als vanouds.
Ben er blij mee.

Kon het niet laten om te kijken waar de oude trafo kapot was. Het bleek bij de 220 aansluiting in de trafo te zijn. Na de secundaire wikkelingen te hebben verwijderd kwam de boosdoener in zicht. Volledig zwartgeblakerde wikkelingen ( een stuk of 4).

Dank iedereen voor het meedenken en de info.

Mvg
Leo