Duitse regelgeving en bestellingen bij Pollin

fatbeard

Honourable Member

Ik zag dat Zonnepaneeltje de vraag had gesteld in de V&A, maar hij is vast niet de enige met dit 'probleem'.

Recentelijk heb ik gewoon NIET besteld omdat er een item volgens d'een-of-and're vage regel niet naar NL mag worden verstuurd.
Groot irritatiepunt is dat dat pas bij het afrekenen wordt gemeld, ook als je een account hebt.

Dus: Wie woont in Duitsland en is bereid om pakketten door te sturen?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
mel

Golden Member

Wat zou dat dan voor regel zijn? Volgens mij ligt Duitsland ook in de EU....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 20 augustus 2021 10:36:43 schreef mel:
Wat zou dat dan voor regel zijn? Volgens mij ligt Duitsland ook in de EU....

Dat zegt niet alles. Het kan zijn dat ze contractueel niet in Nederland mogen leveren omdat hier al een importeur zit.
En er zijn wetten die in Duitsland dingen toestaan die in Nederland verboden zijn.

EDIT
even geprobeerd. Dat ze barsten, koop gewoon ergens anders.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als er elektronica in de post zit mag het weer niet in een bubbeltjes envelop. Dus wil je een transistor opsturen zet dan op het verzendbewijs niet elektronica, maar plastic knoopjes o.i.d

Buzzy, jij hebt het volgens mij over 'goederen' versus 'brieven'.

Ook knoopjes mogen volgens de inmiddels 6 maanden geldende regels niet meer verzonden worden als briefpost.
Het mag wel als brievenbuspakketje-met-tracking.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
rob040

Golden Member

Ik wilde 3 DCF77 ontvangmodules bestellen, maar inderdaad, dat gaat niet en zie je pas als je wilt afrekenen.

Even een mail gestuurd om te vragen waarom er niet naar Nederland verstuurd wordt.

McAwesome

Golden Member

Pollin is maar een raar bedrijf en ik heb er slechte ervaringen mee. Ik heb ooit in 2011 bij hen een account aangemaakt en geprobeerd wat te bestellen. Die bestelling is nooit doorgegaan en ook mijn e-mails bleven onbeantwoord.

Pollin zit in Beieren en ik heb toen van een Duitse concullega gehoord dat ze een verschrikkelijk dikke nek hebben en zelf wel beslissen wie ze als klant aanvaarden en wie niet. Het heeft blijkbaar iets te maken met een Beiers superioriteitsgevoel ofzo.

Ik vermoed dat het nu wel beter zal zijn, maar ik heb eigenlijk nooit meer geprobeerd om zaken met hen te doen en heb ook geen plannen in die richting. Al met al blijft het een vreemd verhaal :?

rob040

Golden Member

Hier het antwoord van Pollin:

Hello, thank you very much for your email. In general, shipping to the Netherlands is possible.

According to the Elektro-G regulation, it is currently not possible for us to deliver individual items to the country.

When you complete your order, your shopping cart will show you which items are affected. We ask for your understanding!

Freundliche Grüße aus Pförring

Ihr Pollin Electronic Team

Het geldt blijkbaar niet voor alle artikelen, maar ik heb het gevoel dat ze roomser dan de paus willen zijn.

Kom Elektro-G tegen in het rijtje van WEEE & ROHS...

Het heeft met 2 dingen te maken

Ten eerste de WEEE
Ze moeten hier per land (ook binnen Europa) voor betalen.
Reichelt bv. heeft dat geregeld.

De 2e is de nieuwe Europese btw regel.
Ze moeten de btw van het land waar het naar toe gaat rekenen, en dit ook in dat land afdragen.
Reichelt bv. heeft ook dat geregeld.

Ze hebben dus diverse zaken niet geregeld en kunnen dus niet aan particulieren in Nederland verkopen.

Op 20 augustus 2021 11:22:09 schreef GJ_:
[...]Dat zegt niet alles. Het kan zijn dat ze contractueel niet in Nederland mogen leveren omdat hier al een importeur zit.

Ik dacht dat de EU zulke praktijken héél streng verbied, gezien het het een open unie is en concurrentie vrij moet kunnen spelen. Volkswagen heeft voor dergelijke praktijken daar enige jaren geleden een reuzeboete voor gekregen.(miljard euro of zoiets)

Tidak Ada

Golden Member

Zouden ze daarom geen currywurst meer mogen eten bij Volkswagen in de kantine? :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Dat is niet alleen bij pollin.

Conrad kon ook geen lampenlak meer verzenden naar Nederland, een adres in DE was geen probleem.

mel

Golden Member

Is niet erg...Conrad is toch veel te duur >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Dat is niet helemaal waar, en toch al geen issue als je het nergens anders kunt krijgen.

Rob W.

Honourable Member

Op 20 augustus 2021 13:40:54 schreef rob040:
Ik wilde 3 DCF77 ontvangmodules bestellen,...

Is daar vraag naar? Ik heb nog ergens een doos vol liggen..

Leest mee sinds 19 augustus 2001..
fatbeard

Honourable Member

Doe mij er maar vijf... :) Serieus.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
rob040

Golden Member

Is daar vraag naar? Ik heb nog ergens een doos vol liggen..

Kijk, al twee liefhebbers.

Rob W.

Honourable Member

Oke, zal dit weekeinde eens kijken of ik die doos kan vinden. Denk dat ik ongeveer weet waar hij staat. Dan stuur ik jullie wel een berichtje.

Leest mee sinds 19 augustus 2001..
wtt

Golden Member

Knap waardeloos idd, wat ze nu doen bij Pollin. Heb er sindsdien niets meer besteld.

Enne.. @Rob W. : Ik heb ook wel belangstelling voor zo'n module. Met DCF experimenteren staat al een tijdje op mijn lijstje...

Turbokeu

Golden Member

Op 20 augustus 2021 13:44:49 schreef McAwesome:
Pollin is maar een raar bedrijf en ik heb er slechte ervaringen mee. Ik heb ooit in 2011 bij hen een account aangemaakt en geprobeerd wat te bestellen. Die bestelling is nooit doorgegaan en ook mijn e-mails bleven onbeantwoord.

Heb indertijd dikwijls bij Pollin besteld zonder problemen.
Laatste bestelling (ca. 10-12 jaar geleden) was voor 8 (acht) 12V netadapters met aarding (voor mijn DCF77 nixieklokken).
Ik bedacht me even later en stuurde een mailtje naar Pollin om van de 8 stuks 10 stuks te maken.
Mailtje terug, bestelling ging gecorrigeerd worden.
Groot was mijn verbazing toen ik een paar dagen later een doos met 18 netadapters ontving met een factuur voor 10 exemplaren...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Jinny

Golden Member

Wil ook wel een paar van die modules...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Haha, kan gebeuren.

Ik heb ooit een keer één PicKit3 besteld bij Farnell. Het pakketje kon niet in mijn pakketbox die ik bij de deur heb hangen. Strange, klein pakketje.

Toch maar opgehaald bij het bezorgpunt en bleek een grote zware doos te zijn. Bij het openmaken van de doos bleek dat er 20 stuks inzaten :-)

Natuurlijk mijn accountmanager bij Farnell op de hoogte gesteld en UPS heeft de overige 19 stuks keurig weer opgehaald. Factuurtechnisch is alles goed verlopen maar ik had wel een tegoedbon verwacht van minstens € 200.- , maar helaas. Niets :-) :-)

I love it when a plan comes together !
Rob W.

Honourable Member

Wat heb ik me nu weer op de hals gehaald.. ;)

Ik hoop dat Fatbeard het niet erg vind dat ik nu een beetje zijn topic kaap..

Doos gevonden:

2 types, verschil zit in de stekker. De ene een DB25 en de andere een PCB(?) stekker:

Zo zien ze er van binnen uit:

En natuurlijk de verplichte onderkant van de pcb ;)

In totaal 37 met PCB stekker en 7 stuks met een db25, maakt voor de werking niet uit, ze zijn verder identiek. (oké, het huisje is zwart ipv wit..)

Ik vind het mooi als iemand het kan gebruiken in plaats van dat het hier in de schuur stof ligt te happen.

Ik wil eigenlijk voorkomen dat het ontaard in een soort bedel topic. Daarom wil ik er wel een prijs op zetten. Ik hoef niets te verdienen aan de modules, en wil de opbrengst dan ook weer aan CO doneren. Ik wil enkel een vergoeding voor de verzendkosten.

Wat zou volgens jullie de prijs van een module moeten zijn?

voor nu in de reservering: (40 van 40 gereserveerd (hou er 1 van elk zelf))
Fatbeard: 5
Rob040: 5
wtt: 2
Jinny: 4
F.E.T.: 2
Lucky Luke: 2
MNM(tm): 2
EdbO: 2
Turbokeu: 2
PE9SMS: 2
Mel: 2
bprosman: 5
lukasje: 2
Blauwlampje: 3

Leest mee sinds 19 augustus 2001..

ik weet niet of het hier al gezegd is, maar de BTW regels in de EU zijn gewijzigd dit i.v.m. met de btw teruggave fraude. Hierbij werden goederen achtereenvolgens in verschillende landen doorverkocht waarbij op het eind geen btw meer was afgedragen, of zoiets. Dit is wat ik gehoord heb.

alles wat ik maak, kan beter.