Miele W5821 stopt tijdens centrifugeren

Dag iedereen,

Ik heb een wasmachine (Miele W5821) opgehaald als project. Deze wast nog perfect. Alleen op het einde tijdens het centrifugeren valt het display kort uit wanneer de motor een bepaald toerental bereikt (motor stopt ook dan). Daarna springt het weer aan en toont hij dat het programma is afgelopen (0 minuten).

Wanneer ik het programma van enkel centrifugeren gebruik doet hij net hetzelfde. Ook als ik hem op de laagste toeren (400/min) instel doet hij hetzelfe.

Ik heb de stuurprint (ELP165-S)bestudeerd en hier kon ik zien dat de IC (TNY278GN) al eens vervangen is geweest. Er zat een TNY277GN in. Ik heb hier nu terug een TNY278GN in gesoldeerd zoals het zou moeten maar het probleem is nog steeds niet opgelost.

Ik heb alle slangen nagekeken en deze zijn vrij. Ook heb ik het programma centrifugeren eens gestart met de pomp ontkoppeld maar dan gebeurt het alsnog. Voor de rest zie ik niks verkeerd aan de stuurprint.

Heeft iemand tips wat ik nog kan nakijken/ meten/ vervangen?

alvast bedankt!

Op 21 augustus 2021 14:22:36 schreef Jonas977:
Dag iedereen,

Ik heb een wasmachine (Miele W5821) opgehaald als project. Deze wast nog perfect. Alleen op het einde tijdens het centrifugeren valt het display kort uit wanneer de motor een bepaald toerental bereikt (motor stopt ook dan). Daarna springt het weer aan en toont hij dat het programma is afgelopen (0 minuten).

Wanneer ik het programma van enkel centrifugeren gebruik doet hij net hetzelfde. Ook als ik hem op de laagste toeren (400/min) instel doet hij hetzelfe.

Ik heb de stuurprint (ELP165-S)bestudeerd en hier kon ik zien dat de IC (TNY278GN) al eens vervangen is geweest. Er zat een TNY277GN in. Ik heb hier nu terug een TNY278GN in gesoldeerd zoals het zou moeten maar het probleem is nog steeds niet opgelost.

Ik heb alle slangen nagekeken en deze zijn vrij. Ook heb ik het programma centrifugeren eens gestart met de pomp ontkoppeld maar dan gebeurt het alsnog. Voor de rest zie ik niks verkeerd aan de stuurprint.

Heeft iemand tips wat ik nog kan nakijken/ meten/ vervangen?

alvast bedankt!

Is er iets met de sensor die onbalans test, dus hevig schommelen van de trommel door een kluit wasgoed aan een kant. De sensor kan problemen hebben (draadbreuk bijv).

Bedankt voor je reactie. Ik heb de machine tot nu toe altijd leeg getest en de trommel draait niet met onbalans, maar ik wil het zeker nakijken. Weet je waar ik die sensor kan vinden of hoe die er uitziet?

Misschien ook belangrijk is dat er sporen zijn van een steekvlam uit de oorspronkelijke IC. De foto laat zien hoe ik de printplaat heb aangetroffen. Maar zoals eerder gezegd is de TNY277GN nu terug vervangen door de TNY278GN.

Ik heb hier dezelfde met dezelfde fout. Bij mij was eerst de igbt kortgesloten en vertoont nu uw probleem. Motor loopt aan om toeren te maken en dan gaat het "licht" uit. TNY was ok op het eerste zicht. Thermisch belast. Ook valt hij enkel uit in aanloop naar zwieren. Mijn eerste vermoeden is motor defect omdat de igbt stuk was en omdat ik een zeer lichte anomalie aan het koolborstel oppervlak zag. Een lange termijn project voor de soep en de pattatten. Als ik meer weet zal ik het delen. Mijn volgende stap is even een goede motor aan hangen, zo weet ik of ik in de print of de motor moet zoeken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Toch even getest. Motor was foute gok van me. Zelfde probleem bij andere motor. Igbt terug stuk gegaan. Nu vervangen: Rt424012. U1560. G4bc30w. Tny278.
Alles werkt perfect. Geen uitval meer. Volledig zwierprogramma beëindigd.

Ik kuis het altijd wel netjes op onder de tny als die schade maakt. Met een fiberstift en aceton geraak je ver. IPA doet niet veel hierbij. Mss is er bij jouw toch meer aan de hand:
1. Kruipstromen onder tny door zwarte vlek
2. Een transistor stuk. Er zitten daar 3 dingetjes. Zo uit het hoofd een 1FW (1F) , A4W (A4) en een W27. Die zitten naast de tny. Als de tny zulk een knal heeft gehad vervang ik die altijd mee. Vooral de 1FW want die dingen gaan meestal mee stuk.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 21 augustus 2021 20:18:24 schreef EricN:
Toch even getest. Motor was foute gok van me. Zelfde probleem bij andere motor. Igbt terug stuk gegaan. Nu vervangen: Rt424012. U1560. G4bc30w. Tny278.
Alles werkt perfect. Geen uitval meer. Volledig zwierprogramma beëindigd.

Ik kuis het altijd wel netjes op onder de tny als die schade maakt. Met een fiberstift en aceton geraak je ver. IPA doet niet veel hierbij. Mss is er bij jouw toch meer aan de hand:
1. Kruipstromen onder tny door zwarte vlek
2. Een transistor stuk. Er zitten daar 3 dingetjes. Zo uit het hoofd een 1FW (1F) , A4W (A4) en een W27. Die zitten naast de tny. Als de tny zulk een knal heeft gehad vervang ik die altijd mee. Vooral de 1FW want die dingen gaan meestal mee stuk.

Bedankt voor de info! Ik wil graag ook deze onderdelen vervangen om te testen. Kan je me vertellen waar ik ze het beste kan kopen/ bestellen? Kan ik alles via bvb. conrad krijgen? Want ik heb wat moeite met die dingen te vinden (vooral 1FW, A4W, W27).

En ik veronderstel dat je dit best vervant met hetelucht? Want dan ga ik dat nog kopen, ik heb enkel een gewone soldeerbout.

Ik heb ook een gewone soldeerbout. Weller met regeling en fijne punt. Daar doe ik alles mee. De 1F is gewoon een bc847b of zoiets. Overal te krijgen denk ik. Waar je als particulier terecht kunt weet ik niet. Er is hier een topic, in algemene elektronica denk ik, waar je je onderdeel vraag kunt zetten. De a4 is een dubbele diode dacht ik. De w27 ben ik vergeten. Was dat geen darlington?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Heb je voor mij het serienummer in een persoonlijk bericht/mail? Wellicht kan ik je helpen.

Op 21 augustus 2021 21:48:29 schreef EricN:
Ik heb ook een gewone soldeerbout. Weller met regeling en fijne punt. Daar doe ik alles mee. De 1F is gewoon een bc847b of zoiets. Overal te krijgen denk ik. Waar je als particulier terecht kunt weet ik niet. Er is hier een topic, in algemene elektronica denk ik, waar je je onderdeel vraag kunt zetten. De a4 is een dubbele diode dacht ik. De w27 ben ik vergeten. Was dat geen darlington?

Ok ik ga al deze onderdelen zoeken en vervangen en hopelijk is alles in orde dan. Kan je verklaren waarom die IGBT opnieuw kapot is gegaan tijdens het testen van een andere goede motor?

Nee. Mss de flyback u1560 maar mijn meter deed raar toen ik hem uitmeette. Mijn meter is in orde dus ik snap er niets van. Op diodestand: AK 0,347v KA oneindig. Ok dus. Op ohmse stand autorange: AK oneindig (hu???) KA enkele megaohm (hu???) Omgekeerd en rare waarde. Snap er niets van maar de nieuwe meette hetzelfde dus mss heeft mijn meter een slechte dag gehad (wel eerste keer). Het relais had ik eerder vervangen dus daar zat het niet.

Het zou ook kunnen dat de uitval (moest die van de tny komen) een spike in het motorcircuit gaf.

Wat ik niet kan garanderen is dat onze fouten en dus oplossingen dezelfde zijn. Wel allemaal goedkope stukjes.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De IGBT raakt defect door een defecte stuurweerstand aan basis, stuurtrafo en rimpel op voeding. let op of er onder de elco's geen zuur lekkage zit...

Op 22 augustus 2021 18:01:29 schreef smd:
De IGBT raakt defect door een defecte stuurweerstand aan basis, stuurtrafo en rimpel op voeding. let op of er onder de elco's geen zuur lekkage zit...

Bedoel je hiermee de grote 120 ohm 4W weerstand? en de 3 grote condensatoren die je op de foto ziet? Als ik de weerstand meet heb ik een waarde van 117,5 ohm wat me goed lijkt. Vervang ik deze onderdelen best ook? Wel jammer dat ik niet weet of die IGBT daadwerkelijk defect is...

Bij jou is die niet stuk. Dat merk je direct. De motor gaat dan de rubber vd riem branden door het optrekken.

PS nog vergeten: de print met perslucht uitgeblazen.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 22 augustus 2021 21:26:00 (20%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

EricN, wil jij mij een mailtje sturen?

Soldeerwerk IC is ook niet al te best, dat al hersteld?? Nee, niet de grote weerstand, maar een klein SMDtje

Op 24 augustus 2021 17:48:29 schreef smd:
Soldeerwerk IC is ook niet al te best, dat al hersteld?? Nee, niet de grote weerstand, maar een klein SMDtje

Die IC heb ik vervangen door een nieuwe en het soldeerwerk is nu wel goed. Ik zal volgende week de 3 sot-23 onderdelen naast de IC vervangen en kijken wat de machine dan doet.

hallo,

Ik heb nog gemerkt dat de groene 120 Ohm weerstand even gloeiend oplicht wanneer de machine aangezet wordt.
Op het moment dat de machine uitvalt tijdens centrifugeren zie ik een vonk in de aangeduide witte relais. Ik heb deze relais losgemaakt en getest maar deze werkt normaal. Ook geen weerstand wanneer deze schakelt.

Ik heb nu volgende vervangen:

* TNY278GN met de 3 sot23 onderdelen in de buurt (WZ7, A4W, 1FW).
* De 3 grote condensatoren (1 x 47µF en 2 x 220µF)
* De U1560 en de G4bc30w
* De relais Rt424012

Nu doet de machine nog exact hetzelfde helaas.

Heeft er nog iemand een idee? want voorlopig zit ik vast.

bedankt

relais vonkt en de machine schakelt af? vonken betekent dat er stroom loopt. de groene weerstand waar zit die? oranje worden klopt niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hierbij heb ik de groene weerstand aangeduid. Ik heb nu ook net wat verder gezocht op internet en nu ben ik op het volgende uitgekomen:

De Diode in rood omcirkeld laat in beide richtingen door. (Ik heb ook 1 kant los gesoldeerd om zeker juist te meten). Andere diodes met dezelfde benaming 'RK' doen dit niet. Deze is dus zeker defect maar ik weet niet of dit de oorzaak gaat zijn van het uitvallen tijdens centrifugeren. Ik zal nu zien waar ik deze kan vinden en dan vervangen. Ik heb al begrepen dat dit een speciale diode is.

Ik heb de machine nu nogmaals geprobeerd met die diode losgemaakt (al dan niet verstandig) en nu gaat de machine wel hoger in toeren en valt hij niet meer uit tijdens centrifugeren. Ik heb hem wel niet tot zijn max. toerental laten gaan dus programma vroegtijdig afgebroken. Dat lijkt dus toch de oorzaak te zijn. Had ik dat in het begin maar geweten |:(

Bij 1200 toeren schakelt het veldrelais om, wellicht valt hij dan uit? Misschien dat relais stuk?

De relais lijken me in orde en 1200 toeren haalt hij niet als hij uitvalt. Ik heb vandaag de diode (in rood omcirkelt) vervangen en het probleem blijft aanhouden! Daarna heb ik de diode nog eens los gesoldeerd en gemeten. Deze keer niet kapot. Dan heb ik de machine zijn programma laten afwerken en dat doet hij perfect met centrifugeren tot 1400 rpm.

Zou er dan iets anders in het circuit van die diode kapot kunnen zijn? Heeft nog iemand een idee? het enige wat ik nu nog kan proberen is het vervangen van de grote 120 ohm weerstand.

alvast bedankt!

RK diode is een standaard diode, als er een probleem is geweest in voedings gedeelte dan gaat deze defect. Vervang deze diode...

Vermoed dat voedingsspanningen te laag worden om relais fatsoenlijk te laten schakelen..