Hallo
Heb van een collega een tico 200 elektrode lasapparaat.
Nu heeft deze beste man er een nieuwe schakelaar in gezet. (Oude was stuk)
Echter knalt direct de automaat eruit.
Vraag hoe sluit ik de draden weer op de juiste manier aan?
Rood meet ik een ohmse waarde van 2 ohm
Groen meet ik ook een 2 ohm
Gele streepjes geeft aan waar de draden op aan gesloten zitten.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Wat voor automaat heb je? Zelfs als de schakelaar goed zit, kan zo'n transformator bij het inschakelen best een 16B automaat laten trippen.
Hoe die schakelaar in elkaar zit kan ik slecht zien op de foto's, maar het lijkt me toch triviaal op de draden er even uit te halen en de schakelaar door te meten.
mvdk
Golden Member
Inderdaad dank aan de moderator van dienst. De reactie van @Sparky lijkt me weliswaar relevanter.
[moppermodus] natuurlijk is het typisch dat berichten van zwakke vorm, spelling, e.d. ook zwak zijn kwa inhoud, "de automaat knalt er gelijk uit" zegt absoluut niets als er niet wordt bijgezegd wat voor een automaat dat dan wel is[/mopper]. En het dient gezegd dat deze poster nog helemaal niet de kwaadste is, we krijgen al foto's en een typenummer en meetwaardes.
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (16%)]
Op 3 september 2021 15:16:08 schreef SparkyGSX:
Wat voor automaat heb je? Zelfs als de schakelaar goed zit, kan zo'n transformator bij het inschakelen best een 16B automaat laten trippen.Hoe die schakelaar in elkaar zit kan ik slecht zien op de foto's, maar het lijkt me toch triviaal op de draden er even uit te halen en de schakelaar door te meten.
Linker zijde en rechter zijde van van elkaar gescheiden.
Dus de kant van de blauwe draad zijn de aansluitingen met elkaar door verbonden.
En de kant van de bruine draad zijn de aansluitingen met elkaar door verbonden.
Als ik ook even hardop mag denken of mopperen, er zijn geen foto's gemaakt voor demonteren ? En dan ook de nog niet gemerkte draden een merkteken geven eerst, plakband/viltstift.
En, om te testen, zet een flinke bouwlamp in serie met de stekker van dit apparaat, als de lamp (fel) brand dan is het niet goed maar blijft je zekering wel heel.
Op 3 september 2021 18:00:00 schreef Kees frees:
Als ik ook even hardop mag denken of mopperen, er zijn geen foto's gemaakt voor demonteren ? En dan ook de nog niet gemerkte draden een merkteken geven eerst, plakband/viltstift.En, om te testen, zet een flinke bouwlamp in serie met de stekker van dit apparaat, als de lamp (fel) brand dan is het niet goed maar blijft je zekering wel heel.
Nee helaas zijn daar geen foto's van en er is ook niks gemerkt. Helaas
Dan had ik mezelf er ook wel mee gered.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Hoe zijn de contacten op de schakelaar belettert of genummerd?
Ik zie geen rode en groene draad, en ten opzichte van wat meet je die 2 Ohm
Op 3 september 2021 18:40:49 schreef Hunebedbouwer:
Hoe zijn de contacten op de schakelaar belettert of genummerd?
Ik zie geen rode en groene draad, en ten opzichte van wat meet je die 2 Ohm
De eerste foto heb ik gemarkeerd met 2 rode stippen. En 2 groene stippen.
jerome
Golden Member
Heb ooit eens een lastrafo opnieuw moeten aansluiten aan een 10-polige nokkenschakelaar. De wikkelweerstand is dermate laag dat dit geen betrouwbare meting toelaat. Als je over een 12 a 24V trafo beschikt zou ik deze secundair aansluiten op de te meten trafo en dan primair de diverse spanningen noteren. De 2 gelijke spanningen kan je dan met elkaar gaan koppelen zodanig wel dat er geen af amper meer stroom vloeit. Zijn ze in tegenfase (waarschijnlijk jouw probleem) dan gaat de hulptrafo brommen. Niet zo dus. Als de voeding 230 is , zal nu gekend zijn waar deze moet komen. Is de voeding mono 400 dan hoeven de 2 spanningen in serie gezet en is L en N zo ook bekend.
Edit: als de trafo niet is aangesloten op de schakelaar, gaat de zekering en dan ook uit? Mss schakelaar fout aangesloten.
benleentje
Golden Member
Als ik ook een beetje hardop mag denken. Ik zie 2 kleuren wikkeldraad donker/zwart en koperkleurig. In het schema staan 2 primaire trafo wikkelingen in serie en elk met een andere kleur en draaddikte zou dan logisch zijn. De koperkleurige draad is dikker en is er maar 1 van.
In het het bovenste schema heeft elke primaire trafo helft elk 3 draden waarvan er 2 direct door verbonden zijn en dan zouden er 4 draden los te zien zijn om aan te sluiten.
Het onderste schema heeft de bovenste primaire wikkeling 3 draden en de onderste 2 er zouden dan 3 draden los moeten zijn om aan te sluiten en dat lijkt bij jouw het geval te zijn.
En dan gok ik op het onderste schema en dat die dikke koperkleurige draad V/T2-V/T5 is. De 2 donkere/zwarte zijn dan van de de bovenste spoel en zijn U/T1 of U/T4.
V/T2 -V/T5 moet dan op 1 kant van de schakelaar zeg op blauw.
U/T1 of U/T4 mogen in geen geval samen want dat geeft kortsluiting.
U/T1 is voor aansluiten op 230V
U/T4 voor op 400V.
Als je hem op 230V gaat aansluiten kan je in principe gewoon 1 van de 2 proberen. Als je de verkeerde hebt voor 400V dan werkt het ook maar ondermaats omdat de secundaire spanning dan te laag is. Dan kan je veilig de andere draad proberen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik hoop dat de eigenaar niet de schakelaar ging vervangen omdat het toestel steeds met aanzetten de automaat liet trippen. als dat al zo was sinds het ding op die meterkast aangesloten zit, dan ligt het doorgaans aan de automaat, B automaten kunnen dat niet aan.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Als het goed is moet je tussen alle vier de draden een weerstand kunnen meten, zo niet is de thermiche beveiliging stuk! De hoogste weerstand is de 400 volt. Hoe zijn de klemmen op de schakelaar gemerkt, ik zie een R en een 0 staan maar wat is de rest? en zitten er door verbindingen?
[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op (41%)]