Heftruck schokt

Mijn truck een Still Wagner EFSM 250 TR uit 1992 schokt ineens met rijden, achter het deurtje zitten van die beugels met contactpunten die met het gasgeven contact maken. Die van vooruit rijden heeft nog 1 contactpunt van de 2, en die van achteruitrijden geeft een vonk op 1 contactpunt en is ook zwart geblakert. Kunnen die beugels met contactpunten los besteld en vervangen worden, Hoe heten die dingen dan eigenlijk? Hoe kan dit trouwens ineens gebeuren, hij heeft het altijd zo goed gedaan.....Ik hoop dat iemand weet welk onderdeel dit is en of je dat zelf kunt vervangen...Alvast hartelijk bedankt, Helene

Eventueel eens kijken of er geen onderdeelnummer op staat en daarmee aan de slag op internet.

Mocht er een nummer opstaan ten rade gaan bij de fabrikant?

Een fotootje mag je ook altijd plaatsen. Er komt hier altijd wel iemand langs met een paar goede tips.

Die beugels die je noemt zijn vermoedelijk de contactpunten van de vermogenscontactoren. Die kan/moet je idd wisselen.
Of dat het schokken zal oplossen is de vraag. Ik denk eerder aan een onderhoud op de elektromotoren. Staat van de borstels en collector?

Zeker met die leeftijd heeft zo'n beestje daar last van.

er zitten vaak rust en maak contacten in die contactors, het relais voor achteruit en vooruit rijden heeft dan 2 contacten, een NO en een NC contact. zou van het relais voor achteruit rijden het rustcontact vuil of rot zijn, krijg je problemen met vooruit rijden. vraag is dus, heb je het schokken zowel met voor als achteruit rijden?

als het bij beiden is, motorregeling problemen, kan de regelknop op het handvat zijn, kabels door bewegen met draaien gebroken of regeling zelf slecht. motor koolborstels zijn op of ziten vast in koolstof en nog meer van deze..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Het kan zelf ook een defect accu zijn zoals ik vorige maand tegenkwam 1 van de accu cellen had moeite met stromen groter dan 600A. Dat was wel met heffen tijdens het rijden. Want de rijmotor word netjes gestuurd met een motor regelaar, maar de hefmotor word direct ingeschakeld en dan gaat het kort even tot boven de 600A.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.