Foutcode wijst op een defect in de temperatuurcompensatie. Op de meetcel is een Vishay THERMISTOR PTC 1K OHM 0.5% 1206 gemonteerd. Geeft nu een waarde van 1025 ohm. Beetje hoog voor de omgevingstemperatuur. Met wat koudespray er op daalt ie naar 800-900 ohm. Lijkt dus ongeveer goed te werken.
Als ik onder de microscope kijk dan lijkt er een scheur en beschadiging te lopen op de toplaag van de smd. 1 karakter van de tekst is onleesbaar.

Is het mogelijk dat met die paar ohm afwijking een errorcode ontstaat? Het kan toch gewoon 35 graden zijn in een ruimte waar de weegschaal staat?

O, nog wat: Zodra de weegschaal onder spanning staat, nog niet aan! Gaat de waarde van de thermistor naar 1,1 M ohm? Bijzonder……

er loopt een heel klein stroompje door die sensor, je meter gaat daarvan van de wap af, dus of dit klopt is maar de vraag. simpel te testen, neem een weerstandje van 1K ipv de sensor zetten en kijk of dat helpt..

Op 11 september 2021 21:10:58 schreef testman:
er loopt een heel klein stroompje door die sensor, je meter gaat daarvan van de wap af, dus of dit klopt is maar de vraag. simpel te testen, neem een weerstandje van 1K ipv de sensor zetten en kijk of dat helpt..

Lijkt de meest voor de hand liggende oplossing. Maar wat mij niet helemaal duidelijk is: Waarom een foutcode bij deze weerstandswaarde? 1025 ohm is een volgens de datasheet een waarde bij 32 graden. Lijkt mij een niet onmogelijke omgevingstemperatuur waarbij deze schaal gewoon zou moeten kunnen functioneren.

Ps.: Vervangen door weerstand lost het probleem dus niet op. Errorcode blijft.

voeding hoort er wel bij? of de geheugen backup cel is leeg.

Voeding is niet origineel. Vervangen door 12V 500mA versie. Vereist 12-30V DC

Als geheugen backup cel leeg zou zijn dan zou er een andere storingscode verschijnen?

Ik ga er van uit, dat het om een SaRtorius balans gaat….. of is dit een “Chinese kloon” ?

Op 12 september 2021 08:52:15 schreef Tidak Ada:
Ik ga er van uit, dat het om een SaRtorius balans gaat….. of is dit een “Chinese kloon” ?

Sartorius ja. Geen Chinees.

Op 12 september 2021 00:57:59 schreef tfteetje:
Voeding is niet origineel. Vervangen door 12V 500mA versie. Vereist 12-30V DC

Als geheugen backup cel leeg zou zijn dan zou er een andere storingscode verschijnen?

was de originele een trafovoeding en de vervanger een smps? kan HF storing geven op de besturing miss..

welk type en hoe oud ongeveer? kan een elco zijn in de voeding intern..

Het is een Sartorius PMA7501-Y. Bouwjaar onbekend maar nog redelijk recent. Als bijvangst meegekregen met een andere schaal.
Voedingsadapter was er niet bij en was mij bekend. Huidige voeding is een transformator model. Misschien niet de mooiste gelijkspanning maar hij werkt er in ieder geval deels op. Kan door het menu etc.

Zelfde resultaat met goede bechtop power supply trouwens.