Hallo beste forumleden
Ik heb een Honda buitenboordmotor die kuren vertoonde en later niet aansloeg.
Om uit te zoeken of het aan de cdi lag, heb ik een cdi van een Chinese 4 takt scooter geprobeerd,Met als resultaat dat de motor weer startte, en ik toch nog een dag heb kunnen varen.
Nu is mijn vraag of het kwaad kan om een willekeurige cdi aan te sluiten.
Hoop dat iemand hier iets over kkan vertellen.
Groeten George

Ik ben geneigd te zeggen: nee, geen schade.

Het tijdstip van je ontsteking verandert niet, dus
sowieso geen motorschade.

Hartelijk dank voor het reageren.
Ik ben een leek wat betreft elektronica, ik weet sowieso niets van ontstekingstijdstip of iets dergelijks.
Ik vroeg het mij af omdat iemand mij zei, ik zou wel uitkijken dat hij niet doorbrandt.
Ook het feit dat een originele CDI voor de buitenboordmotor ongeveer €250 kost en van de scooter misschien een paar tientjes maakte dat ik toch een beetje sceptisch was over de oplossing.
Mocht het geen probleem zijn, dan laat ik het zo en koop ik er een reserve bij ?
Nogmaals dank
George

In ergste geval brand alleen de nieuwe cdi door omdat de generatorspoel teveel spanning leverd al lijkt mij dat er nog een iets van een spanningregelaar aan boord moet zijn.

Dat een cdi van een buitenboordmotor duurder is zal te maken hebben het merk maar ook omdat het een maritieme motor,is hier alles zowieso wat duurder niet te vergelijken met scootertjes.

Alles wat met watersport heeft te maken is aan de prijs.

Wat betreft de scooter cdi goedkoper zegt niet dat deze minder betrouwbaar zijn.

Zolang je niet op open zee gaat en hooguit op de kleine watertjes zou ik er een extra cdi bij kopen en hiermee varen.

U ook hartelijk bedankt voor het reageren
Het stelt mij gerust dat ik nu weet dat er eigenlijk niets anders stuk kan gaan dan de cdi zelf, maar dat was nu ook al met de originele gebeurd.
Ik zal dus voor de komende zomer nog een reserve cdi op de kop tikken.
Vr gr. George