restauratie project (verslag) van een amiga a600

Ik heb net een hele mooie dumpsterdive gepost in het je mooiste gratis aanwinst topic.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/123309/last
Kort gezegd, een Amiga a600 met een hoop accessoires.
Nu is de amiga van voor mijn tijd zeg maar. Ik heb er nooit mee gewerkt.
Maar ik hou van geschiedenis en de geschiedenis van elektronica, computers. Volg al lang diverse youtube kanalen over deze onderwerpen en was altijd jaloers als men een oude homecomputer, spelcomputers e.d. vond voor weinig en die opknapte.
Helaas zijn ze steeds zeldzamer aan het worden en weten de meeste mensen de waarde ervan. Dus niet betaalbaar voor mij.
Maar ik heb dus geluk :) En dit stukje geschiedenis gered van de sloop. En zal een mooie aanwinst zijn in mijn collectie vintage electronica.
Nu kan ik mijn eigen "trash to treasure" serie maken ;)
https://www.youtube.com/watch?v=rdT8xmlo3HQ
Enfin, ik open dit topic om wat vragen te kunnen stellen over dit restauratie project. Het heeft geen "deadline" voor mij dus kan zijn dat het een tijdje duurt voordat ik er weer verder aan ga. (er komt op prive vlak veel op mij af namelijk)
En omdat misschien er wel zijn mensen het leuk om dit restauratie project te volgen. En wie weet kan het ooit andere helpen die op dit topic terecht komen met alle informatie en opgedane kennis.
Het is zeker niet de bedoeling dat ik jullie om alle informatie wil vragen voor dit project. Ik ga zelf natuurlijk veel research doen en zal de gevonden informatie hier ook delen voor de mogelijk geinteresseerde. Maar natuurlijk zijn alle links, informatie van harte welkom hier.
Ik zoek ook nog goede forums over dit onderwerp dus als iemand er kent, heel graag.
Nu, wat ik allereerst heb gedaan met dit mooie weer is schoonmaken ;) Lekker in het zonnetje gezeten en van mooie weer geprofiteerd :9 (Straks in de koude wintermaanden zijn er nog dagen genoeg om binnen te zitten)
Het ding zat onder vuil en stof. Ik heb alles zeer voorzichtig uit elkaar gehaald. Met oud plastic uit jaren 90 moet je altijd voorzichtig zijn dat er niets breekt. Tussendoor veel foto's gemaakt voor later. En alle schroefjes e.d. netjes in gelabelde zipzakjes gedaan.
En alles van de behuizingen goed schoongemaakt met licht sopje.
Dat is ondertussen gedroogd en gedaan.
De volgende stappen zijn inventariseren welk moederbord, welke chips erop zitten. Alle condensators opschrijven en in op het bestellijstje zetten. (moet nog meer bestellen en kom nu misschien wel aan minimum bestelbedrag bij iets als farnell)
Ik wil graag van het hele moederbord de condensators laten vervangen door iemand van de vriendenkring die goed met smd kan werken. Want wat ik al wel weet is dat jaren 90 apparatuur heel vaak last heeft van lekkende smd condensators. Of dat nog kan gaan krijgen, puur kwestie van tijd.
Ik weet niet of bij mij al het geval is maar ik wil het risico niet nemen. Ik wil voordat ik hem voor eerst aanzet dat in orde maken.
Ik ga ook nog een goede visuele inspectie moeten doen op het moederbord om te zien of er al iets gelekt heeft.
Ik heb nu echter nog niet een batterij gezien. Een lekkende nicad is ook een klassieker bij electronica uit deze periode. Heeft de amiga die eentje of zit alles vast in de rom?
Verder vraag ik me af, hoe betrouwbaar zijn de adapters van de amiga a600? Hij is van type 991020. Ik ga daar ook eens verder induiken, daar zal ook vast wel al voldoende informatie over te vinden zijn.
Wat me wel al was opgevallen is dat de pinnen in de connector helemaal zwart uitgeslagen waren. Geen idee hoe dat komt, is het vaak voorkomend probleem en of dat nog op te lossen is.
Kortom, nog meer dan werk genoeg eraan :P maar ik vind het wel erg leuk om te doen. en zal me vast ook wel voldoening geven.
Ik hoe jullie op de hoogte van alles.
Hierbij vast al enkele fotootjes.

Wat me wel al was opgevallen is dat de pinnen in de connector helemaal zwart uitgeslagen waren.

Dit een veel voorkomende toestand. Ik zie dat bij veel verschillende apparaten. En dan met name bij apparaten die vaak in kasten buiten gezeten hebben. Dit verschijnsel komt door de atmosfeer waarin de apparatuur vertoefd heeft. Als de atmosfeer een hoge vochtigheids graad heeft is het erger.

Ik heb laatst een apparaat moeten herstellen dat dertig jaar in een scheikundig laboratorium in een zuurkast gebruikt is. Bij dat apparaat was werkelijk elk metalen onderdeel zwart uitgeslagen. Dat was dus niet alleen een vochtige maar ook nog eens zurige omgeving.

In principe kun je dit gewoon laten voor wat het is. Pas als je contact problemen hebt is raadzaam om misschien iets te doen aan die connectoren. Maar doe dat dan met beleid. Niet gaan veilen of met schuurpapier. Een gummetje is het gereedschap hiervoor. En als dat niet lukt is het meest geweldadige gereedschap een glasstift die je dan met heel veel beleid gebruikt.

Lucky Luke

Golden Member

Je kunt de uitgangsspanning van de adapter toch nameten? (Of staat er niet op wat eruit hoort te komen?)

Ik neem toch aan dat je een multimeter en een labvoeding hebt… (met instelbare stroombegrenzing)

If it ain’t broken, don’t fix it, maar de voeding nameten voordat je ‘m inprikt kan wel schade voorkomen. Of eerst op een labvoeding met stroombegrenzing aansluiten.

Er zijn vast ook speciale fora voor retrocomputerrestauraties, daar staan misschien ook handige adviezen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)