P-Channel en N-Channel verkeerdom afgebeeld ?

Beste CO'ers

Zouden jullie alsjeblieft voor mij willen controleren of de P-Channel en N-Channel mosfets goedom of verkeerdom afgebeeld zijn in dit schema?

Het gaat om Q5 Q6 en Q7 Q8

Ik hoop dat jullie dit even voor mij wil controleren, in afwachting van duidelijk antwoord.

ben even in de war, Groet, Wouter van Wegen

PS: In het algemeen, is P-Channel nu boven en N-Channel beneden, in het algemeen? of andersom?

ja.

N channel beneden, P channel boven.

Bij N-channel:
- Pijl wijst naar de gate
- Diode (kathode) wijst naar drain

Bij P-channel:
- Pijl wijst van de gate af
- Diode (kathode) wijst naar source

Of de diode naar boven of beneden wijst, hangt af van hoe de mosfet getekend is (drain boven of beneden), dus kan verschillen.

In het algemeen zit de N-Channel boven, en de P-Channel onder bij een audio versterker.

Maar in dit geval moeten ze net andersom, zoals in het schema. De uitgang lijkt een beetje op een sziklay uitgangstrap waarvan de tweede stage is uitgevoerd als Mosfet.

Het schema is dus correct getekend.

Het schema is dus correct getekend, dank jullie zeer!

Ik vind het ook altijd verwarrend, omdat het net omgekeerd is als bij transistoren (de pijl die naar de basis/gate wijst).

Er zijn verschillende tekenwijzen. In elk geval klopt het schema; de N-kanaals horen hier laag, de P-kanaals hoog in het schema.

--
Wel hinderlijk is, dat de beschrijving van dit schema het over een 'common drain' heeft. De schrijver bedoelt daarmee, dat alle drains aan elkaar zitten.

Maar 'common drain' hééft al een betekenis, namelijk: sourcevolger. En dat is dit schema juist niét. De benaming 'common drain' in de beschrijving is hier dus fout.
Als je echt 'common drain' hebt, dus werkelijk sourcevolgers in de output hebt, dan zitten de N-kanaals fets boven en de P-kanaals onder in het schema. (Althans, als je in dat schema plus boven en min onder hebt, wat gelukkig meestal zo is.)
In dit schema is dat dus niet zo. Dit is geen common drain volgens de definitie daarvan.

Ik teken het eigenlijk andersom; voor een N mosfet teken ik het pijltje van de source naar buiten, hoewel dat eigenlijk niet zo hoort.
Bij een P mosfet teken het pijltje van de source naar binnen.
En waarom doe ik dat?
Omdat dit hetzelfde is als bij een NPN en PNP BJT transistor, voor mijzelf is dat heel logisch, voor een ander niet, dit schept soms verwarring.

Tja, dat is dan toch echt fout. Je zou er beter aan doen de bestaande symbolen aan te wennen.

Bij een mosfet is er geen PN-overgang tussen gate en source.
Als je goed kijkt zie je dan ook dat, in het echte symbool, het pijltje NIET in de sourceleiding is getekend.

De betekenis van het pijltje is de diode gevormd door substraat en kanaal; het is de 'body diode'. In discrete mosfets (losse; niet in IC's) is deze meestal doorverbonden met de source, en vandaar dit schemasymbool.
Als de body diode andersom zou zitten, zou de mosfet niet goed werken.

--
In N-kanaals jfets is er wél een PN-overgang van gate naar kanaal. Tegenwoordig wordt het pijltje daar meestal in de gate getekend, en staat dan dus naar het kanaal toe. Het pijltje kan ook in de source getekend worden, en staat dan van de gate af - dus in dezelfde richting.
In P-kanaals jfets is het natuurlijk een NP-overgang van gate naar kanaal; het pijltje wijst andersom.

Deze tekenwijze is ooit ook weleens voor mosfets gebruikt, maar was daar niet logisch, omdat daarin de gate geen diode-overgang vormt.
Het pijltje bij mosfets geeft nu dus de body diode aan.