jdjere
If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
Hallo,
Een collega van me had een afgekeurde huisinstallatie vanwege te hoge Ohmse weerstand op de aarde. Gezien de leeftijd van de (rij)woning is dat niet zo vreemd.
De bestaande aardpen zit onder of in de keldervloerplaat, dit is waterdicht gebleken. Nu zou er dus een nieuwe aardpen moeten geslagen worden, maar de vloerplaat openbreken lijkt me nu niet echt het meest verstandige, dat krijg je nooit meer echt waterdicht.
Gezien ze net verbouwd hebben en dat de kelder slechts deels onder de woning aanwezig is, zijn de mogelijkheden natuurlijk beperkt.
De makkelijkste oplossing lijkt me om het voetpad open te breken en 60cm uitgraven en de aardpen daar slaan. Ik weet alleen niet of dit zomaar mag.
Ik hoor graag de meningen 
Groet,
Jeroen
Ook geen vloerluik ergens naar de kruipruimte ?
Een tijdje terug zijn hier buiten aardpennen geslagen voor de bliksemafleider, ik heb toen op de plaatsen waar andere kabels lopen een kunststof buis in de grond gestoken, gedraaid, gespoeld tot onder het nivo van de leidingen.
Moeilijk geval.
Er zijn wat risico’s:
- opletten voor buizen/leidingen in de straat.
- wat als het voetpad opnieuw aangelegd wordt en ze raken de aardverbinding?
Zijn er andere plekken in de woning waar er nog gerenoveerd wordt waar je mogelijk de aarding kan plaatsen?
Anders toch in de keldervloer. Als je zo’n kelderraampje/verluchting hebt dan kan je eventueel de piket in de verhoging steken.
Ik heb ook wel al eens een horizontale piket gezien in een keldermuur
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Waterleidingput zal niet aanwezig zijn als de meter tegen de keldermuur is gemonteerd zoals meestal het geval is. Onze watermaatschappij verplicht ook een betonnen vloer in een put.
@ts: wat gaan ze doen als ze binnen x-tijd zin krijgen om (sfeer)verlichting te voorzien in de tuin? 1 of 2 wachtbuizen onder de vloer was zeker niet verkeerd geweest.
Een mogelijkheid is een grondraket gebruiken en een buis onder het huis doorschieten. Ik zie dan 1 probleempunt en dat zijn eventuele funderingen van het huis.
mvdk
Golden Member
Op 21 september 2021 18:26:33 schreef Kees frees:
Ook geen vloerluik ergens naar de kruipruimte ?Een tijdje terug zijn hier buiten aardpennen geslagen voor de bliksemafleider, ik heb toen op de plaatsen waar andere kabels lopen een kunststof buis in de grond gestoken, gedraaid, gespoeld tot onder het nivo van de leidingen.
Dát is de manier. Als het opneembare verharding is voor de deur, zou ik daar niet van wakker liggen.
Er moet toch ergens in die kelder of op een andere plaats een aardonderbreker zitten? Dat is in B absoluut voorschrift. Daar met een diamantboor een gaatje naar buiten maken, en daar de aardpen slaan.
Tidak Ada geeft aanwijzingen hoe de doorvoer waterdicht te krijgen.
Raketpersing is geen optie in dit geval, dat lukt nooit. Word trouwens een groot diep gat voor deur, meer dan één tegel in ieder geval.
mvdk
Golden Member
Die worden allemaal (op uitzonderingen na) met een gebogen mantelbuis naar de meterkast geleid.
Moeten ook gasdicht worden afgesloten, aandachtspuntje.
Ik heb ooit ergens een kabeldoorvoer laten maken, om geen gedoe met afdichting te krijgen: schuin naar beneden van binnenuit boren.
Aarddraad naar de meterkast leiden, en van daaruit naar de aardonderbreker.
Edit: Ik weet, het is weer een ander verhaal. Maar er zijn gewoon meerdere opties. En je kan geen taart bakken zonder eieren te breken.
[Bericht gewijzigd door mvdk op (16%)]
Shock6805
Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Op 22 september 2021 12:34:48 schreef buckfast_beekeeper:
Waterleidingput zal niet aanwezig zijn als de meter tegen de keldermuur is gemonteerd zoals meestal het geval is. Onze watermaatschappij verplicht ook een betonnen vloer in een put.@ts: wat gaan ze doen als ze binnen x-tijd zin krijgen om (sfeer)verlichting te voorzien in de tuin? 1 of 2 wachtbuizen onder de vloer was zeker niet verkeerd geweest.
Een mogelijkheid is een grondraket gebruiken en een buis onder het huis doorschieten. Ik zie dan 1 probleempunt en dat zijn eventuele funderingen van het huis.
en ook Tidak Ada er boven. Aangezien TS het hier over een oud huis heeft, dat maar gedeeltelijk onderkelderd is, is de kans groot dat het hier om een fundering op staal gaat. In een gunstig geval (qua stabiliteit dan toch) eventueel nog met vorstrand. Dat wilt zeggen dat als je het gat dieper dan 1m onder het maaiveld boort, je normaalgezien geen fundering gaat tegenkomen.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 22 september 2021 12:53:08 schreef mvdk:
[...]Raketpersing is geen optie in dit geval, dat lukt nooit. Word trouwens een groot diep gat voor deur, meer dan één tegel in ieder geval.
Vertrekken in de kelder naar de tuin toe. Waarvoor is dat gat dan nodig in de stoep?
Het voordeel is dat er in 1 beweging een wachtbuis kan gestoken worden waardoor je altijd naar de tuin kan.
Om een muur terug dicht te maken zijn er vandaag wel wat oplossingen.
Op 22 september 2021 12:23:04 schreef Tidak Ada:
@Bijenhouder, hieronder:
Die raket speelde ook door mijn hoofd (figuurlijk), maar kan je die zo nauwkeurig richten over zo'n afstand.
Gat in de fundering middels een betonboring moet kunnen.
Ze schieten er mee onder de straat met 2 fietspaden door. Spreken we toch ook snel van 10m. Volgens boels kan het tot 40m. De ondergrond kan wel voor problemen zorgen. Bijvoorbeeld ijzerzandsteen (regio Aarschot-Rotselaar) kan een hinderpaal zijn.
Op 22 september 2021 15:51:56 schreef Shock6805:
[...]en ook Tidak Ada er boven. Aangezien TS het hier over een oud huis heeft, dat maar gedeeltelijk onderkelderd is, is de kans groot dat het hier om een fundering op staal gaat. In een gunstig geval (qua stabiliteit dan toch) eventueel nog met vorstrand. Dat wilt zeggen dat als je het gat dieper dan 1m onder het maaiveld boort, je normaalgezien geen fundering gaat tegenkomen.
Wij wonen in een huis van >100jaar oud. Wel verbouwd 40 jaar geleden. De funderingen zijn 1,5steen zowat 2m diep. Het huis staat compleet op de Boomse kleilaag die hier bijna aan de oppervlakte zit. In de buurt stonden vele kleine steenbakkerijen, met vele visputten als resultaat.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
@Solfur_:
Ook niet op aanwijzing van de energiemaatschappij? Lijkt me sterk....
@Buckfast:
Ik weet dat je ver kunt gaan met zo'n grondraket, maar hoe verder je gaat hoe groter de afwijking zal zijn. Om over 10-12m prijs te schieten op en doel van zo'n 60mmØ is echt onmogelijk. Je moet immers zover ik het begrijp, 2 funderingen door. en dan mag er onderweg nog geen kiezelsteentje in de weg liggen!
Op 23 september 2021 10:54:49 schreef jdjere:
[...]Die komen vaak via de gevel binnen, in vele gevallen maar op 60cm diepte.
Ik begrijp dat elke mm buiten de voorgevel van de gemeente is. Gas etc. via de gevel betekent dus via gemeentegrond en eerst bovengronds komen (want: geen gat in de vloer) dan pas door de gevel. Als dat zo is kan die aardpen er ook nog wel bij.
Als dat niet zo is, dan is er waar die leidingen wél het pand ingaan ongetwijfeld een plekkie te vinden.
Mijn vraag voor TS blijft dus staan: hoe hebben ze dat gedaan?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 21 september 2021 16:53:10 schreef jdjere:
... en dat de kelder slechts deels onder de woning aanwezig is, zijn de mogelijkheden natuurlijk beperkt.
Wordt hier bedoeld dat de kelder groter is dan de woning, of juist kleiner? In het laatste geval zou dat betekenen dat via de vloer van de begane grond of in de achtertuin een aardpen geslagen kan worden.
Beste,
Ik woon ook in Belgie en heb een oud huis met kelder. In de kelder staat een gat in de vloer waarin een halve stalen open drum zonder bodem in gemetseld. Hierin is de aardpen geslagen. In die drum staat normaal inderdaad grondwater en ik heb er een dompelpomp ingestoken die bij veel regen het water oppompt in het riool. Zo heb ik nooit water in de kelder. werkt prima.
De aardpen staat dus ook altijd direkt in het grondwater 
), maar kan je die zo nauwkeurig richten over zo'n afstand.