Heb hier een apparaat waar display opeens bevriest en na het uitzetten van apparaat werkt de display niet meer.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Ik heb een voertuig
Hij doet het niet meer
Heb de bandenspanning gecontroleerd..
Hij doet het nog steeds niet.
Hoop dat TS nu inziet dat meer info nodig is:
Wat voor apparaat?
Merk?
Type?
Foto?
Wellicht foto van binnenwerk.
Gaat om een analyzer
Maar dat is geen info waar je wat aan hebt het ligt echt aan het display , heb dit al eens eerder meegemaakt en met een ander display print werkt het weer gewoon .
Dan kan je zeggen zet een nieuwe er in maar dat doet alleen de fabriek.
Die geven mij geen info hoe ze deze weer werkend krijgen
Het is pech dat het schema net niet leesbaar is. Maar rechtsboven zie ik iets dat op een ladingspomp lijkt. Dat belast de (tantaal-?) condensatoren wat zwaarder dan in ontkoppeling, men zou eens kunnen zien wat daar uit komt.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Er zit een schema bij de startpost, waar een display in staat, dat word aangestuurd via een paar I/O expanders.
Ook de restelijn is op die manier aan te sturen.
Maar of dat ook het probleem van de TS oplost weet ik niet.
@vraag1: wat voor apparaat? Zelfgebouwd? Bouwpakket? Zit er software bij / heb je er zelf software voor geschreven / staat dat ergens (github/gitlab/svn-iets) ? Filmpje van wanneer het probleem optreed?
Edit:
Kijk, het is een bestaand apparaat dus. Soms helpt dan een merk/typenummer omdat iemand het dan kent.
Maar, waarschijnlijk is het inderdaad wat Aart zegt of iets anders in de richting van versleten condensatoren of verlopen onderdelen.
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (22%)]
pa3gws
Zolang je zo onduidelijk bent voor wat betreft merk en type kan je hier verder weinig zinnige antwoorden op verwachten.
Want wie weet is er iemand met hetzelfde apparaat en heeft het probleem al een keertje opgelost.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het nodigt inderdaad niet uit tot nader onderzoek met een moeilijk leesbaar schema en geen informatie verder.
Oplossen duurt zo veeel langer, omdat je alle benodigde gegevens 'eruit moet trekken'...
'Display werkt niet meer' is nogal vaag: doet het niets meer, blokjes, of wat anders? Is het lcd/tft/oled?...
[Bericht gewijzigd door Arco op (22%)]
V(r)aag 1 sommige schermen hebben een hogere wisspanning nodig. Controleer converter.
Zoek datasheets daarin staan meestal al schema's, engineers zijn lui (of staan onder tijdsdruk) en nemen die meestal gewoon over.
Het apparaat uitzetten is al een reset.
Wat zegt de scoop als je wat in de rondte meet?
Dit is een nieuw model schema misschien beter te zien ?
Daar klapt ook het display eruit lijkt als of dit gebeurd als de bandkabel even slecht contact maakt tussen de moederboard en display print.
Het apparaat komt uit australië dus even laten maken is
er niet bij.
pa3gws
Ik probeer het nog 1 keer.
Er wordt al door verschillende mensen gevraagd naar:
Merk.
Type.
Soort apparaat dus niet alleen analyzer.
Duidelijke omschrijving van de klacht.
Is dat zo heel moeilijk of is het super geheim wees eens duidelijk.
ik geef het op:
.1 is dit al een heel ander schema. De condensatoren en voeding zijn verdwenen
.2 staat in het schema I2C expander, maar het is volgens mij SPI (MISO, MOSI en SCK)
als TS zelf schema's gaat lopen knutselen kan ik er niet meer op vertrouwen.
Ik heb vind dit soort raadseltjes altijd wel leuk en heb nog een tijdje zitten zoeken naar een australische gas analyzer, met een 2x16 display en de aangegeven functie leds, maar zonder extra hint wordt het lastig denk ik.
Gaat het om duikgas? Lasgas? Afgas?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Misschien is dit iets beter zichtbaar.
Er wordt door de MAX662A vanuit 5v DC, 12v DC gemaakt, dat moet er dus uitkomen op pin 6. ofwel over C3 staan.
EDIT De hele boel is veranderd
Nou ben ik ook de weg kwijt 
@vraag1, Je schrijft ook niet echt NL
als de bandkabel even slecht contact maakt tussen de moederboard en display print.
Moet zijn: tussen het moederboard en de displayprint.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ja Aart is een gas analyzer
Maar denk niet dat iemand deze wel eens gemaakt heeft
Kan ik de mcp23s08 defect raken door een slecht bandkabel
of is dit niet mogelijk ?
Las reset geen zin heeft snap niet waarom er een link op de print zit aan de reset punt van de ic mcp23s08
Hunter
Damn the torpedoes, full speed ahead!
Dit is geen gas-analyzer.
Dit is mogelijk de display/keyboard-print van een gas-analyzer. De problemen kunnen overal zitten, vooral in het gedeelte dat onzichtbaar is.
Waar is de SPI-master? Er hoort nog minstens één schema meer te zijn.
Ja er zijn nog 4 schema,s in pdf file maar
daar kan je niks mee , want als ik een nieuw display print monteer
dan werkt alles weer.
Ligt echt aan het display print
Heb geen kaas van digitaal gegeten dus vandaar ik het vroeg wat ik er nog mee kon.
Als kan volgen gaat die SPI master naar de micro chip
Op 22 september 2021 09:51:54 schreef vraag1:
Heb geen kaas van digitaal gegeten
Een beetje normaal ABN gebruiken lukt ook al niet.
Heb je al eens nagedacht WAAROM dat display steeds kapot gaat?Misschien krijgt hij te veel spanning en dan zit het in het gedeelte van de voeding.