Hoi,

Met een Isolatiemeter van Voltcraft (ET-200) wou ik eens kijken of deze speaker kabel geschikt was voor hogere spanningen (uit curiositeit), en ik kreeg waarden van +100'den MΩ op 1000V Dat had ik niet verwacht.

Dan eens kapot getrokken ... nu zou dit toch zeker stroom moeten lekken?
In deze toestand meet ik nog steeds 70MΩ

https://i.ibb.co/GtZTYt5/unnamed.jpg

Hoe kan dit, wat is het nut van een isolatiemeter, als hij in deze toestand een kabel approved ?

Geen isolatiedoorslag dat meet je. Wat de staat van de isolatie is kan de meter niet zien/meten.

Lucht is een uitstekende islator dat is nu door deze meting bewezen met die blootliggende aders. :)

Neem eens een nieuw stuk luidspreker kabel en meet de isolatie hiervan terwijl je de kabel in een warme lucht oven legt en deze verwarmt van kamertemperatuur tot vb 80°C.

Wellicht gaat je isolatie waarde sterk dalen.

Een isolatiemeter is er juist voor om te controleren of er geen doorslag is.
In nieuwbouw huisinstallaties kan je soms ook doorslag krijgen omdat alles nog nat is van de nieuwbouw.

Logisch maar aders zonder isolatie, op voldoende afstand van elkaar voor de testspanning, meten ook goed!
Blijkbaar is de afstand bij dit stuk snoer tussen de blank liggende draden groot genoeg om niet door te slaan.
Vermoedelijk heeft een cavia, konijn of hond erop liggen knagen. :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op (46%)]

Op 23 september 2021 14:01:30 schreef spacekiek:
Met een Isolatiemeter [...] (uit curiositeit)

en

wat is het nut van een isolatiemeter

Tja, het nut is per definitie niet het bevredigen van je curiositeit ;) ;)

(en anderen hebben al uitgelegd dat lucht heel goed isoleert, en dat een isolatiemeter inderdaadniet geschikt is om knaagschade aan luidsprekersnoer te detecteren).

Op 23 september 2021 14:37:25 schreef blurp:
[...]
en
[...]

Tja, het nut is per definitie niet het bevredigen van je curiositeit ;) ;)

(en anderen hebben al uitgelegd dat lucht heel goed isoleert, en dat een isolatiemeter inderdaadniet geschikt is om knaagschade aan luidsprekersnoer te detecteren).

Meten wanneer het konijn nog aan het knagen is.. >:) O-)

Ik hoop dat het echt alleen uit curiositeit is, want zulk snoer mag je niet voor netspanning gebruiken. Zelfs niet als het gaaf is en de 1000V van de isolatiemeter doorstaat.

Er zijn twee dingen, je kunt de isolatie doorslag meten en je kunt lekstroom meten. Meestal gerelateerd maar niet altijd. Bij isolatie meting kijk je of de isolatie rondom een geleider voldoet aan de doorslag spanning eisen. Het is niet de bedoeling dat je boven die eisen gaat zitten want als hij doorslaat, en er dus "lekstroom" loopt, moet je hem vervangen. De meter zal waarschijnlijk iets van 350 Mohm aangeven bij goede isolatie maar dat kan in werkelijkheid veel meer zijn. Alleen gaat de meter niet zo hoog. Hij is dan minimaal 350 M

Dat kan kabel met isolatie zijn, of de isolatie tussen 2 printsporen, de isolatie van een condensator, traces, de isolatie van een optocoupler, primaire wikkeling tov secundaire bij trafo etc.

Lekstroom zonder isolatie doorslag bestaat ook. In theorie is het natuurlijk ook een soort van isolatie doorslag maar dan zonder schade. oneindige isolators bestaan niet. Zelfs lucht geeft het op als de spanning hoog genoeg wordt. Alles heeft een bepaalde weerstand, dus kan er stroom lopen. Ik heb een KV divider gerepareerd en daar moest de lekstroom bij 1000V worden gemeten. Die stroom is niet het gevolg van isolatie doorslag ofzo maar puur de lekstroom van connectors naar chassis tgv "viezigheid" Er gaat niets kapot. Je praat dan wel over 1kV, maar dat is hier gewone werkspanning, de echte doorslag spanning ligt veel hoger. en de weerstand die de meter moest aangeven was 1x10^12 ohm. Hier staat lekstroom dus los van overslag. Na heel grondig reinigen van binnen en buitenkant kwam ik helaas niet hoger dan 1x10^11. :+ Maar voor mijn gebruik was dat hoog genoeg.

Knip je kabel rechtaf en hang het einde in een kopje met zout water. Nu meet je lekstroom van de ene ader naar de andere via het water. Dat lukt al bij heel lage spanning omdat de weerstand laag is. Als je nu schoon water pakt wordt die weerstand veel hoger. Er zijn 2 manieren om dat te meten, een meter die heel lage stroompjes kan meten, of de spanning verhogen zodat de stroom hoger wordt en wel gemeten kan worden. Of je dat dan in stroom of als weerstand weergeeft is de keus van de ontwerper.
Bij doorslag van de isolatie bekijk je de spanning bestendigheid. Er loopt bv een minuscuul stroompje van 1 fA bij 100V maar bij 1000V slaat de isolatie door en gaat er ineens een veel hogere stroom lopen, bv via de verkoolde resten van de isolatrie.

Op 23 september 2021 14:42:53 schreef mel:
[...]Meten wanneer het konijn nog aan het knagen is.. >:) O-)

Ik ben geen vegetarier, maar de doorslagspanning van een konijn bepalen gaat me toch te ver.

Op 23 september 2021 14:01:30 schreef spacekiek:
Hoi,

Dan eens kapot getrokken ... nu zou dit toch zeker stroom moeten lekken?
In deze toestand meet ik nog steeds 70MΩ

Hoe kan dit, wat is het nut van een isolatiemeter, als hij in deze toestand een kabel approved ?

Op 23 september 2021 14:26:35 schreef vergeten:

Vermoedelijk heeft een cavia, konijn of hond erop liggen knagen. :)

maak en goed stuk kabel wat nat (niet aan de einden) en meet de isolatie.
maak het afgeknabbelde stuk eens nat en meet daarvan de isolatie..

Ik ben geen vegetarier, maar de doorslagspanning van een konijn bepalen gaat me toch te ver.

8)7

Fungeert dat konijn dan niet als condensator op een gegeven moment ? :P

Op 23 september 2021 14:46:22 schreef KlaasZ:
Ik hoop dat het echt alleen uit curiositeit is, want zulk snoer mag je niet voor netspanning gebruiken. Zelfs niet als het gaaf is en de 1000V van de isolatiemeter doorstaat.

Neen inderdaad ... maar theoretisch zou het wel kunnen. Stel je hebt uit het plafond zo'n draad komen, en je wil een Sonos installeren ... die hebben geen luidspreker kabel nodig, maar wel voeding. Veel stroom loopt daar niet over. Maar goed, beter een VOB kabel trekken in dat geval.

Wat is het nut van een isolatiemeter?

In dit geval, heb je met een isolatiemeter kunnen vaststellen dat het resultaat van een experiment niet altijd te voorspellen is.

In de praktijk gebruik ik deze bijna dagelijks om preventief de staat van verwarmingselementen (dompelelementen) te controleren en fouten in installaties op te sporen.

Zoals altijd heeft ieder toestel zijn nut en zijn beperkingen. Met een stroomtang in een open kring meten geeft je ook geen info over de aanwezigheid van spanning.
Hetzelfde hier, je meet een hoge weerstand maar dit garandeert niet dat je isolatie intact is. Een isolatiefout kan je meten, een "potentiële" fout is wat moeilijker hé.

Op 23 september 2021 14:04:46 schreef vergeten:
Geen isolatiedoorslag dat meet je. Wat de staat van de isolatie is kan de meter niet zien/meten.

Lucht is een uitstekende islator dat is nu door deze meting bewezen met die blootliggende aders. :)

Wel dat wou ik testen ... zelfs een paar slechte aders zijn volgens het toestel nog voldoende. Je moet die aders echt superdicht bij elkaar leggen vooraleer er een boogje ontstaat. Ik dacht dat dit bij 1000V véél sneller ging gebeuren!

De doorslagspanning van lucht is ruim 3 MV per meter. Ofwel 3000 V/mm. Om doorslag te bereiken met 1000 V moet de afstand tussen de geleiders kleiner zijn dan 0.33 mm (opgelet, met lucht ertussen, kunststof kan een veel hogere doorslagspanning hebben).

Hier zit toch een denkfout. De meter keur niets goed, dat doet de keurmeester. Het eerste punt van de keuring op mijn lijst is een visuele inspectie van wat je kan zien uiteraard. Als de visuele inspectie al reden geeft tot afkeur hoef je verder ook geen meter te gebruiken op dat punt.

Maar evengoed een meting aan een dubbel geïsoleerd toestel zal bij een draadbreuk ook gewoon zeggen dat het apparaat goed is, dus de meettoestellen zijn enkel een hulpmiddel maar nooit de keuring zelf. Het gebeurt me maar zelden dat na een visuele inspectie waar alles ok is de meter dan nog een fout vind, dus de visuele inspectie is al zeg 85% van de keuring wat je eruit haalt als onvoldoende of afkeur.

Ik dacht dat dit bij 1000V véél sneller ging gebeuren!

Nee daar is de spanning nog echt te laag voor zelfs in een vochtige omgeving ( buiten na de regen) heb je nog nauwelijks overslag. Bij 2500v wil dat een stuk beter lukken. Maar een ander hangt ook van de meter af. De meeste hebben op 1000V ook gewoon te weinig vermogen voor zichtbare vonk overslag en ook jouw meter. De meters waar ik mee werk worden gevoed uit penlite batterijen en is fysiek ook een groter formaat meter met meer vermogen. Moet ook wel anders krijg je een kabel van 200 meter op 2500V niet opgeladen want hetgeen waar je aan meet is gewoon een condensator.

Lekstroom zonder isolatie doorslag bestaat ook. In theorie is het natuurlijk ook een soort van isolatie doorslag maar dan zonder schade.

Hier volg ik je niet of jij hebt een andere definitie voor doorslag dan ik. Als ik mijn meter op een kabel aansluit en druk op de testknop dat zie ik de spanning die uit de meter op de kabel staat en op het hoofddisplay de gemeten weerstand. Voor mij is doorslag dat je bv op 50V nog op 100MΩ zit en bij 55V je ineens onder de 1MΩ zit en ook de spanning is dat nagenoeg weg en flink gezakt. Na de overslag begint het dan weer opnieuw en stijgt de spanning tot het overslag punt en daarbij is de gemeten isolatie weerstand weer bv 100MΩ

En voor het eerste deel van de quote er is altijd een lekstroom in elke isolator, maar vaak zo klein dat het niet te meten is onzer meter gaan tot in de Tera-ohm op 1000V en dat heb je het over een lekstroom van 1nA en dat over bv een kabellengte van 100 meter. Dus de werkelijke lekstroom op een kleine lengte is dan nog veel kleiner en voor een vierkante cm heb je het dan over 0,1pA.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (27%)]

Test als eerste de meter voor je gaat meten door de pennen tegen elkaar te houden.
Normaal heb je bij een tweeling snoer 2x isolatie, ligt het snoer ergens tegen een geaarde behuizing heb je maar 1x isolatie!

Hier volg ik je niet of jij hebt een andere definitie voor doorslag dan ik.

Nee, ik denk er net zo over als jij in de situatie zoals jij die schetst maar doorslag op zich is een breder gebied. Beetje lastig uit te leggen.

Bliksem is ook een isolatie doorslag. Denk aan een bougie (doorslag van de lucht of lucht benzine mengsel) en bv doorslag in een spark-arrestor (ook lucht). Na de overslag is de isolatiewaarde onveranderd tov voor de doorslag. Als de TS zijn kabel met zo'n hoge spanning gaat testen dat hij doorslaat dan zal hij eerst herhaalbaar doorslaan op die zelfde spanning maar op den duur wordt de isolatie steeds verder aangetast. (de vonk overslag brandt een gat in de isolatie). Of hij dan eerder doorslaat ligt aan de situatie. Als de isolatie weg gebrand is maar er ook nog lucht tussen zit dan zal de isolatie weerstand nooit lager worden dan die van lucht want de lucht blijft intact (als we even plasma vorming buiten beschouwing laten)

Maar zitten de aders tegen elkaar met alleen bv een PVC isolatie er tussen en geen lucht, en slaat hij door, dan verkoold uiteindelijk steeds meer isolatie en ontstaat er een koolweerstand van ader tot ader en die zal steeds lager in weerstand worden (tot de boel verkoold en uit elkaar valt want dan zit er lucht tussen, of maken de kabels kortsluiting.

En voor het eerste deel van de quote er is altijd een lekstroom in elke isolator, maar vaak zo klein dat het niet te meten is

onzer meter gaan tot in de Tera-ohm op 1000V en dat heb je het over een lekstroom van 1nA en dat over bv een kabellengte van 100 meter. Dus de werkelijke lekstroom op een kleine lengte is dan nog veel kleiner en voor een vierkante cm heb je het dan over 0,1pA.

Dat is al best veel, veel isolatietesters gaan niet zo hoog. Maar daar gaat het niet om. Jou meter zal bij een weerstand boven 1 terra ohm aangeven dat er geen stroom loopt, dat noem jij dan misschien een 100% isolator, maar mijn meter geeft dan nog steeds wat aan want die gaat tot 20 peta-ohm.

Maar dan zit je al aardig aan de grenzen van het nog meetbare (voor gewone stervelingen) en daarvoor heb je dan al guarding en speciale kabels nodig om bv lekstroom langs de buitenkant van de kabel te voorkomen maar je krijgt ook te maken met bijna elk parasitair effect dat je kunt bedenken. Misschien bestaat een echte 100% isolator wel maar ik weet niet of we 1 electron per seconde kunnen meten. (in Cern misschien ? )

Jou meter zal bij een weerstand boven 1 terra ohm aangeven dat er geen stroom loopt, dat noem jij dan misschien een 100% isolator,

Ik dacht dat de meter tot ca 10TΩ gaat, maar als de stroom kleiner word dan hij nog kan meten dan zie je ook vanzelf het groter dan teken verschijnen.
Er bestaat geen 100% isolator want zoals ik zei loopt er altijd door elke isolator een stroom. Het enige wat ik wil weten is dat de kabel die ik langs de pijpleiding getrokken heb en soms langs scherpe voorwerpen, waar andere mensen onbedoeld over hebben gelopen enz na de installatie goed is.

Bliksem is ook een isolatie doorslag

Voor zover ik weet niet. Het elektrische veld zorgt voor ionisatie van de lucht. Geïoniseerde lucht is meer een geleider door isolator en de geïoniseerde lucht zorgt voor een geleidend pad naar de aarde.

Ionisatie maakt van je isolator een geleider > doorslag.

Op 23 september 2021 21:06:13 schreef benleentje:
[...]Ik dacht dat de meter tot ca 10TΩ gaat

10T kan al tellen, nog niet tegen gekomen. Wij hebben onderstaande (fluke 1555) tot 2T in dienst en deze kosten toch al een paar duizenden euro's ...

https://www.fluke.com/nl-be/product/elektrische-test-en-meetinstrument…

10T kan al tellen, nog niet tegen gekomen.

Dan heb ik me eker vergist, het kan ook 15TΩ zijn geweest.
We hadden onderstaand type.

https://nl.farnell.com/megger/mit515/tester-insulation-5kv/dp/1511515

Die gaat nog hoger afhankelijk van de gebruikte test spanning. Uit de folder van de MIT515:
max. insulation resistance
10 TΩ (5 kV)
20 TΩ (10 kV)
40 TΩ (15 kV)
Kijk dan wel naar de specs, op 200G bij 1 kV zijn die al niet echt geweldig (5%, maar bruikbaar voor een isolatietester, bij 2 Tohm (1 kV bereik) zijn ze eigenlijk behoorlijk waardeloos (+/-20% maar het is dan ook een tester en geen meter ;-) )