Geen-Geld
Nil volentibus arduum
Beste leden,
FIAT Doblo I Stw 1.2L Benzine 65 PK. (17-HH-ZG)
Ik heb nu de knipperlicht unit zelf vervangen en het probleem blijft zich voordoen. Het is begonnen met een rechterknipperlicht defect, maar inmiddels doet mijn groot licht het ook niet meer (sein). Enkel bij het aanschakelen naar groot doet juist mijn dimlicht branden maar op dat moment doet mijn knipperlicht het wel weer. Ik ben alles zekeringen langsgelopen en heb 1 kapot gevonden waarvan de werking mij onduidelijk is (kan nog geen handleiding vinden die klopt). Ik twijfel of het een massa probleem is, omdat de waarschuwingslampen het wel doen. Als de waarschuwingslampen het doen, zegt mijn gevoel dat het relais dan ook moet doen.
Het laatste wat mij dan rest is denken in kortsluiting, is dit een logische conclusie en zou ik dan alles los moeten halen ter controle?
Vriendelijke groet,
Steffen
Foto voor de fun:
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 28 september 2021 14:16:52 schreef Geen-Geld:
Enkel bij het aanschakelen naar groot doet juist mijn dimlicht branden maar op dat moment doet mijn knipperlicht het wel weer.
Klinkt toch alsof er een massaprobleem is / lampen onbedoeld in serie staan. Of er ergens wat kortgesloten is / tegen elkaar ligt. Lijkt me goed zichtbaar àls je eenmaal het juiste stuk kabelboom uitgegraven hebt. (Dat "als" zal wel het venijn zijn).
Maar ik zit niet in de auto's*. Even wachten op de usual suspects... (Die weten misschien ook waar een gemeen scherp randje zit waar kabels op stukgaan ofzo. Of weten uit hun hoofd waar de zwakke plekken zitten.)
Massaprobleem laat zich wellicht wel meten, als je de spanningsval meet tussen - van de lamp en - van de accu. Die zou erg klein moeten zijn (ik verwacht ruim minder dan 1 V, zelfs boven de 300 mV lijkt me al vrij gek, maar heb er dus geen ervaring mee.)
Gewoon vervangen van de defecte zekering door dezelfde waarde zal wel weinig kwaad kunnen. Maar hij gaat natuurlijk niet zomaar stuk. Dus ergens in dàt circuit zal iets interessants te vinden zijn.
*)Ik zit wel eens in een auto, zelfs wel eens een Doblo, maar da's wat anders. Ik weet wie Ed China is, maar zelfs dat is onvoldoende.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een marter kan ook, maar dan krijg je vaak meer consistente effecten...
Bij mij vond 'ie het nodig om de bekabeling van de lambda sonde onklaar te maken...
(je zag de tandafdrukken erin staan)
Geen-Geld
Nil volentibus arduum
Inmiddels alle aarde massa punten losgehaald en schoongemaakt, kabels geïnspecteerd maar niets te zien. Nu is er nog 1 stekker die wel "eens" problemen kan opleveren bij navraag, en laat het nu net zo zijn dat dat ding muur en muur vast zit en voor de aarde massa is van de verlichting. Morgen als het goed weer is, maar even achter het huis en dan de tijd nemen om los te halen voordat ik de stekker verniel.
Een marter kan ook, maar dan krijg je vaak meer consistente effecten...
Bij mij vond 'ie het nodig om de bekabeling van de lambda sonde onklaar te maken...(je zag de tandafdrukken erin staan)
Veel last van in de buurt bij mij, maar gelukkig zijn de kabels heel en kan dat probleem weer uitsluiten.
Geen-Geld
Nil volentibus arduum
Elk advies geprobeerd via her en der, maar geen oplossing. Vervolgens stekker voor stekker en etc losgehaald om te testen totdat ik bij de stekker van de lamp zelf kwam, deze was vervuild met .... en na goed schoonmaken was het probleem verholpen. Nu weet ik dat er een nieuwe koplamp in is gezet, dus vermoedelijk met smerige handen de boel weer in elkaar gedrukt en daardoor kortsluiting op den duur.
Afijn, bedankt voor het meedenken.
Edit: Beetje jammer dat elke monteur en garage houder bleef zeuren over de unit zelf die vervangen moest worden en bij "reparatie" een slordige 250 euro zou kosten.... Terwijl ik er twee heb geprobeerd en van te voren al uit elkaar had gehaald om op te frissen.