Accucellen vervangen batterypack, welke cellen en hoe te puntlassen?

Ik heb hier een accupack van Okin met daarin 1 rotte LiIon cel.

Nu is dat pack een vreselijk prutswerk zoals ik het zie:

Vooral het solderen aan de lippen is naar mijn mening "not done" en dodelijk voor de cellen. Wat denken jullie daarvan?

De cel waar de beide zwarte draden aan gesoldeerd zitten is rot (gek hé).

Het zijn 18650 Li-ion cellen van 1300 mAh 7 stuks.

Ik het pack zit een los printje wat niet veel voorsteld en waaraan de adapter hangt:

Daar zit niks bijzonders op: de SO16 is een HEF4040 een timertje dus. Op de andere kant zitten 2 ton-zekeringen een dikke diode, een buzzer en 2 kleine elcotjes)
Onder de tape op de accu zit denk ik de BMS (balancer) chip want de cell lijnen lopen allemaal naar een plugje. (Moet ik nog even morgen uit elkaar snijden.)

Ik zie dat zo'n pack niet te koop is, althans ik kon zo snel niks vinden. Alleen toko's (in Duitsland) die de pack's refurbischen, ding opsturen, 60-80 euro aftikken en je krijgt hem weer terug gestuurd.

Nou moet goedkoper kunnen, losse 18650 cellen (1300mA) kosten minder dan € 1,-- bij Nkon. Het probleem is echter dat ik ze niet kan puntlassen.

Ik kan ze daar ook met U of Z lipjes laten voorzien maar dan ben ik nog maar op de helft. En van de twee cellen die gestapeld zijn zitten de lipjes dan verkeerd.

Heeft daar iemand een truukje voor hoe ik eventueel zelf lipjes vast kan puntlassen zonder de cellen om zeep te helpen?

Is het verstandig om grotere cellen erin te zetten (2000 mA of nog wat groter) of krijg ik dan problemen met het (waarschijnlijke) loadbalancer circuit?

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

* Behoorlijk prutswerk, inderdaad.
* De loadbalancer maakt het niet uit wat de capaciteit is.

Waar wordt het voor gebruikt? Is er veel stroom nodig?

Er is een capaciteit vs max vermogen afweging die fabrikanten kunnen maken. De hele hoge max-stroom cellen hebben dan 1300 of 1500mAh. Als de applicatie "beetje rustig is, zodat zeg de max belasting onder de 10A (200 - 250W) blijft, dan kan je ook veel grotere cellen krijgen.

Er is op mijn kantoor een puntlas ding. De eigenaar is de afgelopen maand echter niet bereikbaar. Ik zou een pack voor je in mekaar kunnen zetten op basis van de foto. Alleen de cellen, aanmekaar gepuntlast, en een lipje waar je de balancer-draad aan kan solderen. (of als je dat echt wilt 6 draden aan de strips gesoldeerd voordat ze gepuntlast worden.... Ik heb alleen niet genoeg verschillende kleuren draad. Hmm. De prutser ook niet zie ik.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

niks mis met die solderingen, de draden naar de balancer zitten op de koppel strips gesoldeerd, die zijn meteen warm en dan hoef je maar kort te verwarmen. dat het pack het begeven heeft is wrs de celkwaliteit zelf, of te lang leeg gelegen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het pack wordt gebruikt in een electrisch bediende stoel. Kortstondig, ca 30 sec oid. Volgens mij geen echte grote stromen. Ik moet even kijken wat de zekering waarde is, dan heb ik een idee.

Dus ik moet even naar de cellen kijken wat de maximale piek stroom is voor keuze van de cellen, ik neem aan dat ik dan ook de flattop versie moet hebben.

@testman: Nou die solderingen zitten echt wel op de cel zelf. Dat is niet heel duidelijk te zien, ze zijn niet dubbel gevouwen.

Zelf zou ik de balancer-draden midden op de koppelstrips solderen.

@rew: Zo'n puntlas apparaat is dat een voeding met een dikke elco erin waar je dan via een koolstift (of koperpin?) oid de lipjes erop puntlast?

Bij Nkon kun je er toch strips aan laten lassen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Klopt, maar alleen in U of Z vorm aan de cel zelf. Ik weet niet of ze een compleet pack ook willen doen. Zie de opmerking in de openingspost.

[Bericht gewijzigd door henri62 op 1 oktober 2021 10:06:22 (15%)]

Lippen aan elkaar solderen moet geen probleem zijn; de cellen worden nauwelijks warm.
(mits je 'gewoon' soldeert, en er niet een half uur op gaat zitten 'prakken'... ;) )

Strip zit meestal met 2 of 4 lasjes vast, dus het warmteoverdrachtsoppervlak is ook nog klein.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

D'r zijn twee varianten puntlasapparaten tegenwoordig.

Enerzijds heb je de "zware shit" dingen. Dan is er een dikke trafo die zeg 3000W bij 230V naar 2000A bij 1.5V transformeert.

En de andere "modernere" variant is idd een dikke condensator (twee) met een controller die een gecontroleerde hoeveelheid energie de las in stuurt. Als voeding wordt een 10A 5V voeding gebruikt.

Ze staan allebij hier. Maar die met condensator werkt het prettigst.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 1 oktober 2021 09:12:19 schreef henri62:
Het pack wordt gebruikt in een electrisch bediende stoel. Kortstondig, ca 30 sec oid. Volgens mij geen echte grote stromen. Ik moet even kijken wat de zekering waarde is, dan heb ik een idee.

Het belangrijkste is dat in dit soort toepassingen cellen met een veel grotere capaciteit hoogstwaarschijnlijk overbodig zijn. Door het kortstondige verbruik kun je hier loeien van cellen in monteren, maar dan loop je kans dat ze eerder stukgaan door lang op saturatiespanning te vertoeven (saturatiespanning = 4,2 Volt) omdat ze amper leeggetrokken worden bij gebruik.

Punt twee is de lader: als die helemaal gemaakt is op deze cellen, krijg je die met 3 uur wel weer vol. Als er zwaardere cellen in zitten, duurt het volledig opladen ook veel langer. Omdat je zelf al melding maakt van een timer, lijkt me dat niet handig.

De cellen zijn inderdaad flat-top varianten.

Zelf zou ik de balancer-draden midden op de koppelstrips solderen.

Jep, ik ook.

Zo'n puntlas apparaat is dat een voeding met een dikke elco erin waar je dan via een koolstift (of koperpin?) iod de lipjes erop puntlast?

Naast de varianten die rew noemt is er ook nog de accu-variant (zoals de kWeld) die met een LiPo werkt. Bij de mijne staat me zo'n 1850 Ampère tot m'n beschikking en dat is een griezelige hoeveelheid stroom waarbij stukjes nikkelstrip binnen 10 centimeter opspringen bij het leggen van een las, zo groot is het magnetisch veld.
De elektrodes zijn twee koperpennen van speciale legering.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

@rew: Als je voor mij dat pack zou willen puntlassen zou ik een heel eind op weg zijn. Ik stuur je even een PM.

Dit is de bovenkant van het printje:

Op die 500mA zekering (X5/X6) zit een kabeltje (met connectortje) waar niks aan zit. Zit los in de behuizing.
X1/X2 is het accupakketje met balancer printje er zit verder niks aan het pack. (Behalve de temp sensor)
Dit de bovenkant van het balancer printje:

Dit de onderkant van het balancer printje:

Op dat adapterprintje waar de voeding binnen komt en weer weggaat zit alleen nog een LL024Z op, een power fet, en een paar torretjes.

Dus rest me nog de vraag of er wel cellen in kunnen van 3100 mA (ipv 1300)?
Ik heb zo'n vermoeden dat het wel eens niet goed gaat komen.

Het nieuwe accupack in wording: Ik heb maar 1 foto.

Maar belangrijk is: Hoe klote ik ook soldeer, de accucellen hebben daar geen last van.

Zijn dat stukjes blik die je uit een plaat knipt? Ik gebruik rollen nikkel of vernikkeld ijzer.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dat zijn stukkjes nikkel die van een rol komen. Mijn collega maakt dan stukken waarmee ie twee naast mekaar liggende rijen van 4, 5 of 6 cellen aan mekaar kan maken. Dus voor een 10S4P accu moeten er steeds 4 + polen en 4 - polen aan mekaar Hij knipt dan een stuk wat 2x4 cellen bedekt. Daar heeft ie stapels van liggen.

Ik heb zo'n 2x5 stuk gejat en in strookjes geknipt met het papiermes. Dan krullen de randjes een heel klein beetje. Leg ze plat op een tafel, leg er een stuk stevig materiaal (b.v. alu plaat) op en sla 2x met een hamer op de plaat en ze zijn allemaal hartstikke plat. Het gaat ergens in, Het hoeft niet mooi te zijn, dus ik heb dat niet gedaan.

Ik wacht met smart af als ik de boel binnen heb. @rew bedankt voor de service. Misschien moet ik de draadjes naar het BMS nog even wisselen als ik pech heb maar dat komt goed.
Als ik de boel weer in elkaar heb zitten post ik wel een fototje hoe het er uit ziet, wordt volgende week ergens.

Even de follow up. Ik heb de draadjes van het BMS moeten spiegelen op de JST connector. Verder zat alles top in elkaar.

Hier nog een paar fotos van de nieuwe binnenkant:

Zo zit het pack er trouwens uit aan de buitenkant om even een indruk te krijgen:

Nou moet je op de buitenkant nog een stickertje doen: "Powerpack 3100" :-) (80Wh!)