Ik heb vandaag de auto van mn vader moeten ophalen ivm aankomende APK keuring.
Nou viel t me op dat de getoonde accu na stukje rijden gewoon 90% groen wordt,
maar dat EV mode wordt geweigerd: LOW BATTERY

De accu van 4.4kWh die je oplaadt via 230 vult toch de getoonde accu?
Zitten toch geen 2 grote battery packs in?

Ook na 20km rijden kreeg ik die mode niet aan. In stilstand niet en langzaam
rijdend niet.

Kun je zo'n plugin Prius alleen opladen via 230/380 of kun je ook een modus
kiezen tijdens het rijden waarin die 4.4kWh wordt opgeladen?

Is de batterij-indicator met horizontale streepjes, of egaal gevuld? Wat voldoende is voor de HV-mode, is dat nog niet voor de EV-mode.

(Voor in het boekje staat ook nog dat alvorens de EV-mode gebruikt kan worden, de wagen eerst uit een externe bron geladen moet zijn. Maar dat staat zó ver voorin, dat het ook mogelijk is dat ze alleen bedoelen: de állereerste keer.)

Oh wacht eens even ... ik zie wat je bedoelt. Er is een accu indicatie met
aantal streepjes en egaal gevulde.

Ik heb alleen controle over degene met de 8 strepen en die is ook vrij snel
vol of leeg - afhankelijk van paar keer remmen/regenereren.

Dus toch 2 accu's! Eentje voor t hybride en een voor EV modus.

Met deze voorkennis moet t me toch lukken om in een ander menu die andere
vulling te zien.

Neen, er is - naast de gewone kleine 12V-batterij - maar één tractiebatterij.
Maar EV-rijden (waarbij alle tractie uit de batterij komt) vraagt daarvan een ander gebruik dan HV-rijden (waarbij alleen incidenteel tractie van de batterij wordt gevraagd, zoals bij wegrijden of snel accelereren).
De displays veranderen mee met de gebruikte mode. Je kunt ook het overzicht kiezen.

Het gedeelte van het handboek waarin alles uitgelegd wordt is vrij groot. Het beste kun je zelf dus ook even het boekje uit de auto pakken. Dan weet je ook zeker dat je over het juiste type leest.

Als het 1 accu is - ik geloof je absoluut hoor - maar waarom is bij het ene gebruik de accu dan vol en bij de andere modus praktisch leeg?

Ik heb net nog even gereden en met de knopjes gespeeld. De EV modus accu blijft
stabiel op 36% en de andere varieert tijdens rijden tussen 20 en 80%.

Oh nee ... die 36% is een verhouding tussen EV en HV = 64%

Er is één batterij (afgezien van de kleine 12V-batterij).
Voor HV is minder capaciteit nodig dan voor EV. Voor HV is er dus eerder, en langer, genoeg capaciteit dan voor EV-rijden.

Het is echt het beste als je dit zelf even leest in het bij de auto behorende boekje. Het is te lang om alles over te schrijven. Nog één stukje:

Het plug-in hybridesysteem is voorzien van een EV-modus en een HV-modus, die automatisch worden ingeschakeld. Als er voldoende elektriciteit in het batterijpakket (tractiebatterij) is opgeslagen, kan de auto in de EV-modus worden gereden als een elektrische auto. Als er nog slechts een kleine hoeveelheid elektriciteit in het batterijpakket (tractiebatterij) is opgeslagen, wordt de HV-modus automatisch ingeschakeld en kan de auto worden gereden als een hybrideauto.
De modi kunnen ook worden ingeschakeld met de selectieschakelaar EV-/HV-modus. (→Blz. 38)

Dat HV rijden speelt zich dus af in dezelfde tractiebatterij maar dan min of meer onafhankelijk van de totale lading.

Het laden van die tractiebatterij gaat dus ook niet verder dan voor HV nodig is.
De rest zal dus toch via de stekker moeten komen.

Ik hoopte nog dat er een instelling was waarbij je al rijdend een deel gebruikt
om die tractienbatterij verder op te laden zodat je daarna wel even full electric
( EV ) kan rijden.

Het is me nu duidelijk.

Boekje lag er niet in, had ook garage al gebeld, maar die hadden als antwoord: rijdt er maar even mee langs ;-)

Voor in het boekje staat ook nog dat alvorens de EV-mode gebruikt kan worden, de wagen eerst uit een externe bron geladen moet zijn. Maar dat staat zó ver voorin, dat het ook mogelijk is dat ze alleen bedoelen: de állereerste keer.
===> blijkbaar dus iedere keer.

dank voor je reacties

Hier is een boekje, maar ik weet natuurlijk niet of dat precies hetzelfde model is. Maar het algemene verhaal zal wel kloppen.

Op 5 oktober 2021 10:00:13 schreef EgbertG:
Het laden van die tractiebatterij gaat dus ook niet verder dan voor HV nodig is.
De rest zal dus toch via de stekker moeten komen.

De bedoeling is dat je zo zuinig mogelijk rijdt. Hiervoor wordt o.a. je batterij gebruikt bij optrekken (koppel elektromotor is maximaal vanaf nul toeren, benzine is waardeloos bij nul toeren).
Hiervoor heeft mijn Prius (Gen2) een 1kWh accu waarvan de helft gebruikt wordt, rest wordt gespaard om lange levensduur te bereiken (nu 12,5 jaar).
Toyota heeft met de Gen 1, 2 en 3 bewezen dat het hybride concept prima werkt met ~500Wh aan (bruikbare) accu(capaciteit). Ondanks jouw grotere accu, zal daar dus ook zoiets voor gereserveerd zijn. Hem verder opladen zou ten koste gaan van je benzine verbruik alhoewel ik denk dat in uitzonderlijke situaties de batterij echt wel verder opgeladen wordt...

(Bij de Gotthardpas had ik zo veel mogelijk de accu leeggetrokken van de Prius. Binnen een paar bochten zat hij al weer vol nadat ze de pas over waren, de PiP zou hier ongetwijfeld door blijven laden totdat de accu nokje vol zit).

Heb zelf aantal jaren een Prius 1 gereden. Defect gekocht en na vervangen rembooster had ik voor 1000 euro toen een goed rijdende zuinige auto. 1 op 23.7

Ik zal deze week ook eens even de oplaadstekker tevoorschijn halen en eens
proberen.

Verder opladen zal zeker benzine kosten, maar je kunt dan wel weer leuk in de
ochtend fluisterstil de stad door, zonder dat je die irritante stekker hebt
hoeven gebruiken.