Siemens PLC+I/O te breed

Hallo,

Ik heb een eenvoudige vraag maar kan er niet echt een antwoord op vinden.

Stel dat ik een elektrische kast heb van +-20cm breed. Maar als ik mijn PLC+I/O's optel kom ik aan 30cm lengte horizontaal. Heeft Siemens werkelijk geen andere methode dan met distributie I/O (ET200) eilanden te werken?

Ik kan me gewoon niet inbeelden dat ze daarvoor geen andere oplossing hebben. Die I/O's klik je toch ook maar gewoon aan mekaar? Dan zou er toch al lang een I/O adapter met 1m kabel aan moeten zijn ofzo. Om zo naar de volgende rail in de kast te gaan.

Indien dit nog niet bestaat, doop ik de uitvinding tot Siemens-IO-Racklink :+ .
Andere fabrikanten kunnen het immers ook!

Mvg
Steven

Lambiek

Special Member

Op 5 oktober 2021 15:20:25 schreef StevenDCS:
Stel dat ik een elektrische kast heb van +-20cm breed. Maar als ik mijn PLC+I/O's optel kom ik aan 30cm lengte horizontaal.

Dan is je kast te klein, een veel gemaakte fout. Als je het netjes wil doen komt er ook nog bedradingskoker in.

Heeft Siemens werkelijk geen andere methode dan met distributie I/O (ET200) eilanden te werken?

Anders moet je met een veldbussysteem gaan werken.
Dat had je al gevonden dus en dat wil je blijkbaar niet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dag Lambiek,

Bedankt voor het snelle antwoord.

Het was overigens maar een theoretisch idee. Maar soms is de plaats waar de kast moet komen nu eenmaal niet breder omwille van structurele redenen. Een muur afbreken kan natuurlijk ook altijd :).

We werken wel vaak met ET200 eilanden, maar op dit moment weet niemand wanneer er nog nieuwe geleverd zullen worden. Niet voor de CPU's, maar ook niet voor de gewone kaartjes...Vermoedelijk niets meer in 2021!

Lambiek

Special Member

Op 5 oktober 2021 15:33:11 schreef StevenDCS:
Het was overigens maar een theoretisch idee. Maar soms is de plaats waar de kast moet komen nu eenmaal niet breder omwille van structurele redenen.

Dan moet je een andere plaats zoeken voor een grotere kast. :)

We werken wel vaak met ET200 eilanden, maar op dit moment weet niemand wanneer er nog nieuwe geleverd zullen worden.

Ja, de componenten beginnen nijpend te worden. Zelfs relais van Omron worden schaars, maar het is helaas niet anders.

Plaats is er inderdaad genoeg :P . Maar ik blijf het raar vinden van Siemens. Zo een component maken kan nu toch niet zo moeilijk zijn...

ET200 is al end of life, ET200SP is de opvolger, die is ook een stukje kleiner.
En in volgende kast, ik zie het probleem niet zo, dan zet je daar toch gewoon weer een kopstation voor? Dat is nou juist het voordeel van remote IO.

GJ_

Moderator

Die doorlink kabels zijn er alleen voor rack PLC's. Als je zoiets voor ET200 en dat soort modules wil gaan gebruiken is het toepassingsgebied niet helemaal helder overgekomen.

En wat Lambiek al zei: te kleine kasten zijn een te vaak voorkomende engineeringsfout. Bovendien laten veel elektromannen zich te gemakkelijk onderschijten door machinebouwers die beweren dat er nou eenmaal niet meer plaats is: die plaats is er nl altijd.

Lambiek

Special Member

Op 5 oktober 2021 15:58:41 schreef GJ_:
Bovendien laten veel elektromannen zich te gemakkelijk onderschijten door machinebouwers die beweren dat er nou eenmaal niet meer plaats is: die plaats is er nl altijd.

Precies. En dan schreeuwen dat je geen ruimte gehouden hebt voor eventuele uitbreidingen van een besturing. :)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Omwille. van de haast ( haast bestaat niet, te laat beginnen wel) al vast materialen bestellen.
Of het nodig is, het goede is,(heel wat thermische beveiligingen moeten vervangen) en of het allemaal past is voor de inkoper niet belangrijk.

Zo kun je de PLC verhoogd monteren, kun je er met de bedrading onderdoor, en kan je PLC breder worden dan de montageplaat.
In de zijkant van de kast kun je ook komponenten monteren.
Vergeet de binnenkant van de deur niet.
En je kunt nog wat los spul (modem oid) onderin de kast leggen.
Heel wat creatieve oplossingen gezien.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ooh wacht, of bedoel je zoiets als de ET200 MP of voor de 300 de IM360 dacht ik?
Daamee kun je je racklengte "opdelen" en verder met normale IO-kaarten.

Lambiek

Special Member

Op 5 oktober 2021 17:04:05 schreef Toeternietoe:
In de zijkant van de kast kun je ook komponenten monteren.
Vergeet de binnenkant van de deur niet.
En je kunt nog wat los spul (modem oid) onderin de kast leggen.
Heel wat creatieve oplossingen gezien.

Zoiets bedoel je, doe ik zelf ook. :)

Op 5 oktober 2021 16:41:20 schreef Lambiek:
[...]
Precies. En dan schreeuwen dat je geen ruimte gehouden hebt voor eventuele uitbreidingen van een besturing. :)

te weinig wartels en ook te kleine wartels is ook een bekende. je wilt er geen bij hoeven boren als de kast in gebruik is later. dan worden er 2 of 3 kabels in 1 wartel gefrot ( vaak stuurkabels of sensoren ), welke dan later weer afkeur oplevert..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Al gedacht om de plc verticaal te zetten??

Zie ik wel vaker aan boord

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Op 5 oktober 2021 17:18:47 schreef testman:...dan worden er 2 of 3 kabels in 1 wartel gefrot ( vaak stuurkabels of sensoren ), welke dan later weer afkeur oplevert..

onzinafkeur natuurlijk.

Lambiek

Special Member

Op 5 oktober 2021 17:18:47 schreef testman:
te weinig wartels en ook te kleine wartels is ook een bekende. je wilt er geen bij hoeven boren als de kast in gebruik is later.

Een paar wartels erbij maken is nog niet zo erg dan een te kleine kast.

En in sommige gevallen is het ook geen goed idee om te veel wartels te zetten, denk aan de EMC dichtheid van een kast en explosievrije kasten. Ze zien je op een booreiland al aankomen met een kast waar een paar open wartels in zitten, hoef je nooit meer te komen. Of bij Shell in Pernis.

Op 5 oktober 2021 17:24:59 schreef High met Henk:
Al gedacht om de plc verticaal te zetten??

Klemmenstroken zie je ook vaak zo.

ET200SP heeft een veel kleinere footprint dan de oude dus ik snap het probleem niet zo.

Op 5 oktober 2021 17:18:47 schreef testman:
[...]

te weinig wartels en ook te kleine wartels is ook een bekende. je wilt er geen bij hoeven boren als de kast in gebruik is later. dan worden er 2 of 3 kabels in 1 wartel gefrot ( vaak stuurkabels of sensoren ), welke dan later weer afkeur oplevert..

Daar is niks mis mee mits je de goede wartels met inzet rubbers gebruikt zoals die van Pflitsch. (Net als de varkensneusjes met meerdere gaten erin)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Even voor de duidelijkheid, het is niet zo dat ik een te kleine kast heb, het betreft puur een hypothetische stelling.

Als ik de oude Siemens S7-300 720 2001-01 nu bijvoorbeeld neem, dat zijn gewoon eenvoudige vrouwelijke pinnetjes waar je met een header pin in kan. Als er nu een kabeltje (of module, wat dan ook) zou bestaan die je daar kan inpluggen om zo naar een volgende I/O module te gaan, dan werkt dat toch ook?

Ik weet in ieder geval dat Honeywell die wel doet. Daar kan je zelf tot 500m afstand overbruggen. Waarom doet Siemens dit dan niet?

PLC verticaal zetten vind ik wel een goeie :p!

Ter loops, voor de SM1226 modules weet mijn huidige leverancier zelfs niet wanneer er geleverd kan worden. Ten vroegste in 2022, maar wanneer....

Lambiek

Special Member

Op 6 oktober 2021 08:45:08 schreef StevenDCS:
Ik weet in ieder geval dat Honeywell die wel doet. Daar kan je zelf tot 500m afstand overbruggen. Waarom doet Siemens dit dan niet?

Als Siemens "iedere klant met een idee voor een bepaald systeem" te vreden moet stellen, wordt het natuurlijk een zooitje. Ze hebben gelijk dat ze zoiets niet doen. Misschien als er voldoende vraag naar is en het is rendabel, dat er dan nieuwe systemen ontwikkeld worden.

GJ_

Moderator

Op 6 oktober 2021 08:45:08 schreef StevenDCS:

Als ik de oude Siemens S7-300 720 2001-01 nu bijvoorbeeld neem, dat zijn gewoon eenvoudige vrouwelijke pinnetjes waar je met een header pin in kan. Als er nu een kabeltje (of module, wat dan ook) zou bestaan die je daar kan inpluggen om zo naar een volgende I/O module te gaan, dan werkt dat toch ook?

Waarom een hobby oplossing als het gewoon betrouwbaar kan? Die oplossing heet IM365. Voor de 100 serie hadden ze al zoiets. En de 115, de 135, de 400 enz.
Dat zijn namelijk racks, daar is dat niet ongebruikelijk.

Maar voor ET200 is het een waardeloze oplossing, dan zit die ET200 op een plek waar ie niet voor bedoeld is. De fout is dan niet de ruimte maar de engineering.

De IM365 module kende ik niet. Dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn. Bestaat dit ook voor de S7-1200 reeksen?

GJ_

Moderator

Voor de 1200 lijkt me nutteloos, dat is een brick PLC. Als die zo groot word is het idee van een brick je ontgaan. Op een gegeven moment moet je gewoon over op een rack.

Met de S7-1500 kun je op de volgende rail doorgaan door er een kopstation voor te zetten:
https://mall.industry.siemens.com/mall/en/WW/Catalog/Product/6ES7155-5…

Voor de S7-1200 kun je het tweede rack beginnen met een CPU die je instelt als Profinet I/O device. Geen idee wanneer je dit zou willen, maar er is dus wel een oplossing.

Volgens mij kan de interne bus niet zondermeer (onder alle te verwachten omstandigheden) betrouwbaar over een kabel. Waarschijnlijk houden ze het daarom bij hun beproefde technieken voor bekabelde industriële communicatie, waaronder Profinet en Profibus.