Geachte techneuten,

Ik heb een simpel 12v liertje met alleen 2 draden plus en min nu heb ik er een afstandsbediening bij gekocht voor het op en neer laten van de kabel nu ben ik op zoek naar een schema om een relais te schakelen ik heb begrepen dat dat er 2 moeten zijn maar hoe en welke codering ik moet gebruiken is me totaal onbekend ben een leek op dit gebied (sorry).

Iemand die dit wil maken mag ook (tegen vergoeding) hoor ik het graag

Die afstandsbediening, werkt die met een radioverbinding of met een kabel. Zit er geen ontvanger bij waar al een paar relais inzitten?

je zal de volgende https://www.aanhangwagendirect.nl/relais-12v.html van doen moeten hebben

https://cdn.webshopapp.com/shops/38099/files/187256495/450x450x2/relais-12v.jpg
Te gebruiken in combinatie met elektrische lieren en afstandsbedieningen. De relais is ook voor andere doeleinden toepasbaar

[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op (25%)]

Hallo, welgekomen alhier!

Een vraag om betaalde hulp past beter in de rubriek "vraag en aanbod". De vraag is weliswaar niet zo complex, op het eerste zicht gezien; als de locatie geweten is komt er wie weet wel een vrijwillig(st)er opduiken uit het kreupelhout :) Vul misschien uw woonplaats in (min of meer nauwkeurig) in uw profiel, baat het niet dan schaadt het niet.

Die relaisblok had ik ook al gezien zal even een verdere uitleg geven.

De lier komt uit een rolstoelbus daar zaten met demonteren ook 2 relais aan maar die zijn dus spoorloos en nu wil ik de lier weer inbouwen in een rolstoelbus (kennis) en om die mensen niet onnodig op kosten te jagen stelde ik dit voor om in te bouwen

Heb er wel een nieuwe afstandsbediening bij gekocht draadloos.

Ben dus op zoek naar hoe ik die 2 relais aansluit op de lier.

Draden lier
Rood=plus
Zwart= min
Zo op de accu rolt hij af draai ik de draden onm rolt hij op

Afstandsbedienings draden
Rood=plus
Zwart=min
Geel=plus naar lier opdraaien
Wit=plus naar lier afdraaien

Dus ergens moet er de plus en min omgedraaid worden via een relais maar ik zou niet weten hoe een duidelijke schema of iemand die zoiets kan maken graag

Denk aan twee relais: eentje voor elke draairichting.
En stel héél zeker dat ze nooit allebei actief kunnen worden, ook niet als er bv. eentje blijft plakken! Hulpcontacten zijn daartoe bijna onontbeerlijk. [edit: het schemaatje hierboven vermijdt dat probleem, wel zo fraai. Alleen is zo'n omschakelend relais minder courant in de handel]

NB bedankt voor het invullen van je woomplaats; voor mij is het wel heel ver weg.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (19%)]

Dat relais uit de link van Guy.v2 doet volgens mij alles. Het aansluitschema staat er bij (laatste plaatje)

Hm. Jij daar zeggen zowat :)

En welke nummer codering zou ik moeten gebruiken voor de 2 relais dat is me niet helemaal duidelijk

Big_fat_mama als u zoiets wilt maken mag ook en dan verzenden wordt wel betaald

Op 9 oktober 2021 12:33:41 schreef Thedon/outlaw:
En welke nummer codering zou ik moeten gebruiken voor de 2 relais dat is me niet helemaal duidelijk

Snap de vraag over codering niet helemaal.
Kun je dit wat verder toelichten ?

Op 9 oktober 2021 10:04:03 schreef fred101:
Dat relais uit de link van Guy.v2 doet volgens mij alles. Het aansluitschema staat er bij (laatste plaatje)

Ik twijfel nog. Dat relais daar zet de plus óf op F1, óf op F2; de min zit aan massa, en er is ook nog een A-contact op die lier daar.

Maar de lier van @TS heeft maar twee draden, zodat je daar echt de plus én min onderling moet verwisselen. Het 'relay van Guy.v2' doet dat geloof ik niet; die stuurt alleen de plus de ene of de andere kant op.

Met twee relais zou het gaan. Bij beide relais komen plus en min op de wisselcontacten; de lier komt op het moedercontact van het ene en van het andere relais.
Activeer je nu het ene relais, dan draait de lier op; met het andere relais draait hij af.
Activeer je per ongeluk beide, dan staat de lier gewoon weer stil; verder gebeurt er niets. En met de gewone afstandsbediening kan dat trouwens niet gebeuren.
Iemand kan daarvan vast een mooi schema tekenen.

Op 8 oktober 2021 20:43:01 schreef Thedon/outlaw:
Geachte techneuten,

Ik heb een simpel 12v liertje met alleen 2 draden plus en min

Ik las het verkeerd, min of meer door een gebrek aan leestekens op het verkeerde been gezet.
Ik las: "een liertje met 2 draden plus een min (draad)" Ipv: "Ik heb een simpel 12v liertje, met alleen 2 draden, plus en min"

Zoiets dus:
https://www.albrightinternational.com/wpcms/wp-content/uploads/2020/07…

[Bericht gewijzigd door HD13 op (16%)]

Bij mijn schets kun je voor relais 1 bijv. de Finder 66.82.9.012.0600 gebruiken, die kan 50A(in)/30A(uit) schakelen...
https://benl.rs-online.com/web/p/non-latching-relays/7495155/

Probleem in deze is eigenlijk dat we niet weten hoeveel stroom deze motor trekt.
Relais van Arco kan goed werken, maar kan ook al na 1 keer schakelen compleet vastbakken.

Op 9 oktober 2021 13:19:09 schreef HD13:
Zoiets dus:
https://www.albrightinternational.com/wpcms/wp-content/uploads/2020/07…

Ha, die doet wat we willen, hierbij kun je die afstandsbediening gebruiken: de ene knop afrollen, de andere opwikkelen.
Alleen de maximale stroom van de lier van @TS nog even checken.

Bewerkt uit de folder van de link van @HD13 ('Motor Field' laten we bij @TS weg, dat wordt gewoon een doorverbinding):

Wat ik me herinner is dat er 2 relais aan hingen met nummer code 30 , 86 , 85 en dan nog iets waren gewone relais die ook in auto,s gebruikt worden voor bijvoorbeeld mistlampen en die stonden dus met elkaar in verbinding en die maakte ook de omschakeling om de lier op en af te rollen en zo de rolstoel in de bus te trekken

Zoals frederick het beschijft met die relais zo zat het alleen ben die relais kwijt en wil het weer in een rolstoelbus bouwen.

Dus moet ff weten welke nummer codering die op de relais staan moet hebben en moet verbinden

Ben hier echt een leek in

Ja inderdaad zoiets en dan 2x dat zat er tussen en hoe moet ik die aansluiten

Dank u ik ga het proberen zo is het wel duidelijk

Schema van Arco betreft alleen de hoofdstroom, vemogens deel.
Is bijna identiek aan zijn eerder geposte schema.
Je moet wel even uitvogelen wat je liet aan stroom nodig heeft.
Geheel wel acher een zekering zetten.

Nu voor de aansluiting van je afstandts bediening en de 85, 86 aansluitingen zijn er meer gegevens nodig van je specifieke afstands bediening.

Op 9 oktober 2021 23:14:31 schreef Arco:
[bijlage]

Ofwel zie ik hier iets over hoofd, maar hoe stopt de lier? Er zal toch nog een 'lijn' relais moeten worden voorzien?
Zoals ik het schema nu lees, beide relais niet bekrachtigd ene draaizin. beide relais bekrachtigd andere draaizin.