De afstandsbediening
Rood is plus
Zwart is massa
Geel plus uit
Wit massa uit
Blauw antenne

Lier
Rood is plus
Zwart is massa
Opdraaien draai je zwart en rood om draait hij af

Relais 1
Massa lier op nr30
Plus geel op nr87
Min wit op nr87a

Relais 2
Plus lier op nr30
Plus geel op nr 87a
Min wit op nr 87

Waar gaat er iets niet goed dan

Ik hou op de 2 relais nr 86 en nr 85 over klopt dit

De info van de lier en die komt uit een rolstoelbus en die moet err ook weer in

Ik hou op de 2 relais nr 86 en nr 85 over klopt dit

Als je het laatst geposte schema gebruikt houd je niks over...
(als je 85 en 86 niet aansluit werkt 't helemaal niet: dat is de spoel van het relais)

En waar moet ik die 2 op aansluiten dan???

Schema lijkt me toch wel duidelijk?
Alles wat op het schema is doorverbonden moet je doorverbinden. (wat moet ik er nog meer over zeggen?)

Ff nog geprobeert maar werkt niet

Tussen geel en wit moet de omschakeling komen van plus naar min en andersom

Moeten er nu nog 2 schakelaars tussen

Sorry hoor ben een leek op dit gebied

Dit is de afstandsbediening met de draden

Wacht 's effe, tussen geel en wit, wat meet je in rust, wat meet je met de ene knop ingedrukt, wat met de andere ingedrukt?

Doe datzelfde ook eens tussen geel en zwart

En tussen wit en rood

Ik vermoed dat jij een draadloze bediening hebt. Dus de knoppen in Arco's schema heb je dan niet.

Ben nu op de zaak

En ja klopt is een draadloze afstandsbediening

Op 10 oktober 2021 22:20:41 schreef Thedon/outlaw:
Zo ff geprobeert zoals shiptronic het beschrijft ook in de tekening werkt het niet

Dat schema is goed, en Arco bedankt voor de mooie aanvulling daaronder !

Probleem bij jouw is dat niet duidelijk is wat er op geel en wit uit jouw afstandsbedieningskastje komt, heb je daar een handleiding van ? (link) of is dat weer een alibaba geval zonder documentatie?

Op 10 oktober 2021 22:31:58 schreef Thedon/outlaw:
De afstandsbediening
Rood is plus
Zwart is massa
Geel plus uit ????
Wit massa uit ????
Blauw antenne

Relais 1
Massa lier op nr30
Plus geel op nr87 ???? NEE!
Min wit op nr87a ???? NEE!

Relais 2
Plus lier op nr30
Plus geel op nr 87a ???? NEE!
Min wit op nr 87 ???? NEE!

Ik hou op de 2 relais nr 86 en nr 85 over klopt dit[/quote]

Zie hierboven wat er fout is, geel en wit zullen op 85/86 moeten, hoe geen idee, daarvoor moet ik eerst de documtantie lezen van jouw remote contoller.

zie eerst dat je dit werkend krijgt :
https://www.circuitsonline.net/forum/file/75416 ZONDER de AB!

Zonder te willen mierenneuken: de zekering is ook nog nodig. Om een waarde te kunnen aanbevelen hebben we wel de specs van de lier nodig. Of heb ik daar overheen gekeken?

@topicstarter: we hebben echt onvoldoende zicht op die afstandsbediening. Bezorg er aub zoveel mogelijk informatie over, typenummer, weblink, detailfoto van de sticker, wat dan ook, hoe meer hoe beter. Hoe beter we geholpen worden, hoe beter we kunnen helpen! Maar aan die ene foto te zien vrees ik dat het Chinabrol is zonder enige bruikbare doc., dan wordt het nattevingerwerk, en beveiligingen tallenkant, wellicht meer dan echt nodig.

Is er al eens aan het ding gemeten, overigens?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (59%)]

Afstandsbediening komt inderdaad uit china (wat niet tegenwoordig)

Relais die klikken wel maar er gebeurt niks

Info van de lier (foto is toegevoegd in een eerder antwoord)

Info van de afstandsbediening met draadaanduiding ook

Nu alleen nog de werking op de relais zodat de plus en min omgedraaid worden

Dus als je de afstandsbediening activeert met haar zendertje dan hoor je relais klikken binnen in het ontvangertje? Of bedoel je de relais die Arco tekende?

Bij gebrek aan fatsoenlijke doc, zie je de optie om het ontvangertje te openen en er wat foto's van te maken?

Bij indrukken hoor ik in het kastje iets klikken en bij 85 en 86 op plus en min klikken de relais 1x

Op 11 oktober 2021 12:16:50 schreef Thedon/outlaw:
Bij indrukken hoor ik in het kastje iets klikken en bij 85 en 86 op plus en min klikken de relais 1x

Is het mogelijk om zelf eens uit te tekenen hoe je alles nu hebt aangesloten? Dat zou de zaken mogelijk wat makkelijker maken.

Zal vanavond even kijken of het me lukt

Nogmaals 1 stapje per keer, dus dit:

https://www.circuitsonline.net/forum/file/75416

Heb je dat al werkend? dan pas kunnen we verder , relais(86) kan je gewoon met een los +draadje aansturen.

Ik stel volgende stappen voor:
* meet de voedingspanning - multimeter in bereik VoltsDC tussen rood en zwart. Ik gok dat het rond de 12V zal zijn, maar meten is weten.

* regel nu een of andere indicator die bij die spanning zijn ding doet. Bv. een LED met gepaste serieweerstand, of een fietslampje, of zo, of zelfs een zoemer, evt. met voorweerstand.

* valideer de indicator door hem aan te sluiten tussen rood en zwart - licht moet branden, zoemer moet zoemen,...

* dan de eigenlijke test: indicator aansluiten tussen geel enerzijds en eerst rood dan zwart, telkens aan en uit schakelen met het zendertje, en noteren wat de indicator doet.

* zelfde test voor wit

* alternatieve test: multimeter in "doormeet"modus (piept bij sluiting) tussen zwart en wit resp. geel; alweer activeren met het zendertje, en de resultaten noteren.

Laat de resultaten weten en dan kunnen we wel iets aanbevelen. Als er echt relais in het ontvangertje zitten dan ben ik al heel wat geruster, er kan dan nooit veel opgeblazen worden.

[edit: Arco's idee hieronder heeft alle kans van slagen, en zelfs als het niet werkt dan denk ik niet dat er veel kan beschadigd worden. Nogmaals, zonder het inwendige van die ontvanger te kennen, het is dus wel een beetje koffiedik kijken. Maar ik mis nog steeds die zekering :) ]]

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (12%)]

Simpel gezegd:

- beide '87' aan elkaar en aan de plus
- beide '87a' en beide '85' aan elkaar en aan de min (alle vier dus)
- de ene '30' naar motor plus, andere '30' naar motor min
- de ene '86' komt aan de gele draad en de andere '86' aan de witte draad van de ontvanger (waarschijnlijk, volgens de kristallen bol...)

Goede avond,

Vlug even een schetsje gemaakt op basis van de reeds opgegeven schema's en de info van TS.
De zekeringen (aanbevolen) zijn geschat in functie van de opgegeven motorstroom en ter beveiliging van de sturing (bedrading).
Draairichting zal TS moeten bepalen.

Geen garantie dat dit volledig correct is maar ik vermoed dat de mede forumleden zullen aanvullen. (Altijd welkom) :)

Lier .pdf

edit: ok, opgelost dus.

Op 11 oktober 2021 13:33:09 schreef Arco:
Simpel gezegd:

- beide '87' aan elkaar en aan de plus
- beide '87a' en beide '85' aan elkaar en aan de min (alle vier dus)
- de ene '30' naar motor plus, andere '30' naar motor min
- de ene '86' komt aan de gele draad en de andere '86' aan de witte draad van de ontvanger (waarschijnlijk, volgens de kristallen bol...)

Zojuist thuis en gelijk geprobeerd en nu werkt het bedankt ervoor nu kan de bus afgemaakt gaan worden

Super om te horen dat het werkt!

Ook ik ben heel content, vooral ook omdat het ingewikkelde verhaal dat ik aandroeg niet nodig is gebleken. Daar zal wel een beetje geluk mee gemoeid zijn, "maar chance telt ook" zeggen we hier dan.

De tekening van 60204 is al helemaal tip-top, zekeringen heel netjes geplaatst. De waarde van 30 amp lijkt me een redelijk gemiddelde, zolang we niet meer weten over de lier valt er niks beters over te zeggen.

Schakelaar in de vorm van een noodstop zal ook wel zijn dienst bewijzen om de ontvanger spanningsloos te zetten .

Voorzie ook in een reservebatterij voor het zendertje, veel kans dat het een 12V penbatterij is .