Hoi C.Oers

Ik heb hier een sonos playbar van een collega liggen die na een verhuizing een vervelende hoge fluit.pieptoon geeft.

Ik heb gevraagd of ie m niet heeft laten vallen maar dat was niet zo alleen stekker eruit en in het nieuwe huis weer aansluiten.

Zelf hoorde ik deze niet (buiten mijn gehoorbereik) maar mijn vrouw die hoorde het wel en zei gelijk het komt uit dat zwart/gele blokje daarmee bedoelde ze de coil cq trafo.

Ik heb al verschillende switchers gerepareerd maar dit euvel is nieuw voor mij.

Kan het een verlopen component zijn iod ?

https://www.youtube.com/watch?v=EnwhTY4wXoc

Ik zou in ieder geval niet met de blote vingers er aan zitten! Lawaai kan door stoten komen zit er wat los, print soldeerzijde goed bekijken.

Alvast bedankt voor je antwoord peter112.

Ik ga er het aankomende weekend mee verder.

Het is alleen al een uitdaging om de playbar te openen.

Ik kan het niet horen, maar met de spectrumapp zie ik inderdaad een toon van ca. 4920 Hz met wat harmonischen. Een trafootje kan dat doen, al dacht ik dat ze wel op een hogere frequentie zouden werken.
Maar misschien 'rammelt' de trafo nu. Dan vind je dat misschien wel bij goed nakijken als je 'm eenmaal open hebt.

@ F.E.T

Ook bedankt voor je respons ik heb van het weekend weer tijd voor de playbar dan haal ik het voedingsbordje eruit om de soldeerzijde te bekijken.

Ik zal mijn bevindingen laten weten.

FF een korte update ik heb de printplaat geinspecteerd er zijn geen slechte solderingen aanwezig.

Ik ga nu het even verder zoeken in evt verlopen componenten.

Op de coil staat een spanning van 312volt en 314volt het valt wel op dat er geen blokgolf of spike op het signaal staat ofwel een puls gewoon een strake lijn.

Ik heb op de secundaire elko's een mooie stabiele spanning van 15.84volt staan met een rimpel van 0.02 ac staan dit is goed.

Ik post ook even foto's

https://www.uploadarchief.net/files/download/bovenzijde%20pcb%20sonos.…

https://www.uploadarchief.net/files/download/onderzijde%20pcb%20sonos.…

https://www.uploadarchief.net/files/download/secundaire%20elko%27s.jpg

Het lijkt me dus puur een primair probleem want de coil gaat niet gauw stuk.

[Bericht gewijzigd door daandc op (11%)]

Op 7 november 2021 22:57:42 schreef Frederick E. Terman:
Een trafootje kan dat doen, al dacht ik dat ze wel op een hogere frequentie zouden werken.
Maar misschien 'rammelt' de trafo nu.

Veel switchers tegenwoordig werken met variabele frequentie. (in rust is de frequentie heel laag, omdat de elco's maar weinig geladen hoeven te worden)

Zijn de 3 kleine elco's nog goed? Je kunt tegen geluid wat extra siliconenkit in de trafo spuiten tussen spoel en kern.

Ik heb ondertussen de eigenaar even gebeld en gevraagd of de set wel speelde dit was wel het geval.

Het is puur die fluittoon die roet in het eten gooit.

Arco ik heb de 3 Ctjes getest mijn tester geeft een Esr aan van 0.28ohm dit mag volgens mij maar 0.09ohm zijn .

Vindt het alleen vreemd dat ik op ac geen rimpel meet.

Ik ga deze loshalen peuteren zitten lekker in de smeltlijm. :S

Het is opgelost.

Arco die zat goed de elko's hadden ondanks dat ik geen rimpel had gemeten (ac) hadden ze op mijn esr tester wel een te hoge waarde.

Dus de 3x elko's 25v 1000uf maar gelijk uitgewisseld.

Ook de primaire 1x 25v 100uf preventief meegenomen.

Nu even de juiste maat bestellen 10mm.

Dus C12 C14 C15 vervangen bied hier soelaas.

https://www.uploadarchief.net/files/download/elko%2025v%201000uf%20sec…

https://www.uploadarchief.net/files/download/elko%2025v%20100uf%20prim…

Bedankt voor de input.

Als de ESR hoger is, dan wordt de schakelfrequentie niet meer voldoende onderdrukt, de pulsen 'scherper' en die zet de trafo om in geluid... ;)

Als je ze niet had vervangen zouden ze binnenkort waarschijnlijk helemaal kapot gegaan zijn.
(door hogere ESR worden ze warmer, waardoor de ESR nog verder oploopt, tot ze open ploffen)

Op 13 november 2021 12:29:16 schreef daandc:
Arco ik heb de 3 Ctjes getest mijn tester geeft een Esr aan van 0.28ohm dit mag volgens mij maar 0.09ohm zijn .

Hoe weet je dat dat maar 0,09 Ohm mag zijn? Mijn ervaring is dat er zelden elco's van een reputabel type in dit soort commerciële apparatuur zit en als er wel iets in zit van een fatsoenlijk merk, is uitzoeken welk type dat exact is, vaak nog een beste opgave.

0,28 Ohm vind ik daarnaast absoluut niet wereldschokkend. Boven de 1 Ohm en hoger: dan wordt het bij deze capaciteiten en spanningen vaak problematisch.

Op 13 november 2021 12:29:16 schreef daandc:
Vindt het alleen vreemd dat ik op ac geen rimpel meet.

Nou ja allereerst is die rimpel (als die er überhaupt is, wat ik betwijfel) heel hoogfrequent, dus grote kans dat je daar met lang niet elke multimeter iets meet en je met een scoop veel verder komt.

Maar verder is die ESR niet zo schokkend hoog dat dat meteen gigantische effecten gaat veroorzaken kwa rimpel.

Wat betreft je andere topic: er zit toch wel wat meer verschil tussen de FR en FC serie dan alleen maar bedrijfsuren, capaciteit, spanning en maximale werktemperatuur. Zo uit m'n hoofd is de ESR van de FR-serie nog lager (en bij hogere frequenties) dan die van de FC serie.

In het land van schakelende voedingen worden niet voor niets vaak zeer specifieke rand-onderdelen beschreven door de fabrikanten van de schakelende-voedingen-chipjes, puur omdat dat (vaak) gewoon noodzaak is.

Op 21 november 2021 23:30:30 schreef weardguy:
[...]

0,28 Ohm vind ik daarnaast absoluut niet wereldschokkend. Boven de 1 Ohm en hoger: dan wordt het bij deze capaciteiten en spanningen vaak problematisch.

Een meting van 0,28 ohm met een redelijk normale ESR-meter is voor een wat grotere secundaire elco in een schakelende voeding eigenlijk altijd een duidelijke fout. IK meen dat je nergens een nieuwe low-ESR of low-impedance gaat vinden die daar dichter dan een factor 2 of 3 in de buurt komt, zelfs een goedkope niet.

@ weardguy ik heb hier een lijstje liggen met het voltage en uF en hierin staat een specifieke ohmse waarde die de elko mag hebben.

Het zal een richtlijn zijn maar denk dat je hier wel van uit mag gaan.

De rimpel had ik gemeten met mijn fluke scopemeter op de ac/dc stand.

De esr is van een FR lager dan van een FC maar de impedantie is hiervan hoger aldus @arco .

Dan zou de FR serie dit juist beter moeten onderdrukken dan de FC serie lijkt me?

Gelukkig is de playbar terug naar de eigenaar. :)

Impedantie en ESR zijn in dit geval min of meer uitwisselbaar. Panasonic geeft standaard de impedantie op in zijn tabellen. Die bestaat uit de ESR en nog een paar factoren die veel minder meewegen. Ik meen dat in (vrijwel?) alle gevallen de FR serie een lagere impedantie heeft dan de FC serie, maar er zouden voor specifieke waarden uitzonderingen kunnen gelden. Die zoek je op in de datasheets die je onder andere bij Panasonic zelf kunt downloaden.

Impandantie en esr zijn dus wel verschillende dingen.

Het is gelukkig opgelost de eigenaar was tevreden met het resultaat. :)

[Bericht gewijzigd door daandc op (40%)]

Op 22 november 2021 20:58:19 schreef daandc:
@ weardguy ik heb hier een lijstje liggen met het voltage en uF en hierin staat een specifieke ohmse waarde die de elko mag hebben.

De meeste lijstjes zijn gemaakt door hobbyisten die geen flauw idee hebben hoe het werkelijk zit. Er is maar 1 bron die echt zegt hoe het zit: de datasheet. Helaas voor de ESR meter bezitters, deze vermeldt NIET de ESR op 100kHz. Een ESR meter is geen echt meet instrument, het is een snelle over-rated manier om snel een diagnose bij reparatie te zoeken bij consumenten electronica. Zodra het gaat om apparatuur waar niet bezuinigd is op condensators ga je een elco met hogere ESR niet vinden omdat er dan diverse parallel staan. Behalve in dingen als TVs waar de elcos vaak crap zijn en waarschijnlijk degene parallel net zo versleten zijn. Een ESR meter is de duspol/voltstick voor elco.

Er zijn maar 2 manieren om een elco te meten
- LCR meter op 100 Hz: capaciteit (Cs of Cp) en D (= tan delta)
- VNA of impedantie meter op 100 kHz (wordt wel in de datasheets vermeld maar is NIET de ESR)

Daarnaast:
- DC lekstroom
- gedrag in circuit met scoop
- parameters op werkfrequentie gemeten met impedantie-meter/VNA.

Hoi fred ik geloof je meteen dat er meerdere factoren meespelen wat betreft metingen .

Het lijstje echter is niet door een hobbyist gemaakt maar is meegeleverd bij de PEAK esr70.

Wat in jouw ogen een hobbyisten speeltje is, :P maar ja vergeleken bij jouw ben ik ook een hobbyist. :P

Andere duurdere meet apparatuur ga ik als hobbyist hiervoor niet aanschaffen moet hobby blijven he. ;)

Dan is klakkeloos vervangen goedkoper.

Het is meestal liefdewerk oud papier ben geen bedrijf. :)

Het is meer om andere te matsen zodat ze niet nieuw hoeven te kopen.

Datasheet ben ik zeker eens de fabriekkant die weet het t best.

Toch allemaal bedankt voor de input ben toch wel wijzer geworden.

Ik kon het merk niet henry maar ik schat dat deze op het niveau van capxon staan.

Ofwel chinatroep. :)

Idd!

(En RS verkoopt het :X)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (78%)]

Goede middag Daanc. Ook ik heb de hoge pieptoon in een wat oudere sonos playbar. Dank voor je goede uitleg. Ik wil graag weten welke componenten ik moet bestellen zodat ik de juiste kwaliteit heb. Dank voor je hulp.

In mijn post zaterdag 13 november 2021 11:29:55 laatste foto daar kun je zien welke elko's ik heb vervangen.

3x 25 volt 1000uf .

Voorzichtig met lossolderen he' dat je niks stuk trekt.

Succes