Ik heb een klein tijdje terug een Oltronix A2,5K-10HR instelbare 2,5kV/15mA voeding bij de Baco op de kop getikt. Ik wil hem gebruiken om wat te experimenteren met buisjes, avalanche-karakteristieken van diverse transistoren te meten en te bekijken wat hem laat tikken.
Bij aankomst heb ik hem meteen open geschroefd om een blik naar binnen te werpen (foto's bijgesloten). Zoals ik min of meer verwachtte, zaten er een paar dikke buizen in om een dergelijk hoge spanning te kunnen regelen (type 8068, wat inderdaad een specifieke buis voor serieregelingen blijkt te zijn).
D'r zat ook een verdwaald Rifa condensatortje op de PCB, waar al twee flinke scheuren in zaten. Die heb ik dus meteen maar vervangen. De grote metalen blikken zijn, aan de keramische afstandshouders te zien, hoogspanningscondensatoren waarvan de uitgangsbuffer(?) voorzien is van een 6.1 Mega-ohm (gemeten) bleeder-weerstand. Dat zou echter betekenen dat de stroombegrenzing er op 2500V 400uA naast zou zitten, tenzij dit ergens gecompenseerd wordt.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk geen praktische ervaring heb met buizencircuits, maar dat maakt deze voeding voor mij meteen extra interessant. Ik heb d'r al een hoop over gelezen en volg ook regelmatig Mr Carlson's lab op youtube, hoewel die natuurlijk over het algemeen nog veel oudere circuits onder handen neemt. Geen teerknol te zien hier :-). Voordat iemand zich trouwens (terecht) zorgen maakt; werken met hoge spanningen is mij bekend. Vroeger heb ik veel met flyback trafo's gespeeld (wat pas echt gevaarlijk werd met m'n zelfgemaakte 20kV/500nF condensator gemaakt van transparanten en aluminiumfolie) en in mijn latere professionele carrière diverse offline voedingen ontworpen.

Ik vroeg me eigenlijk af of er hier iemand praktische ervaring heeft met deze (of een soortgelijke) voeding. Waar werden deze oorspronkelijk voor gebruikt?
Het viel mij bijvoorbeeld op dat het chassis als 0 van de voeding zelf gebruikt wordt (er is eigenlijk maar één voedingsterminal beschikbaar, de connectoren aan de achterkant hangen elektrisch aan elkaar). Ook is er een connector beschikbaar waar 'prog' en 'mod' op staat, wat doet vermoeden dat je hem voor curve-tracer achtige dingen kunt gebruiken. Op het frontpaneel zit een blokje aluminium dat voorkomt dat de voeding op 'pos out' kan worden gezet. Waarom zou men die moeite nemen, terwijl je redelijkerwijs alle andere mogelijke instelfouten wel gewoon kan maken?

Ten slotte, als iemand een schema en/of handleiding heeft en die wil delen; graag! Anders zal ik aan de slag moeten om hem zelf na te tekenen. Hij doet het namelijk redelijk (geen rook en reageert op de instelcircuits), maar wijkt flink af van z'n gerapporteerde instelling (de spanningsinstelling heeft een offset van +/-150V).

Ik weet dat die dingen onder meer gebruikt werden in fabrieken waar ze polyesterfolie maakten. Als het folie gemaakt word en opgerold, wordt het enorm statisch. Dit word voorkomen door een draad er boven te hangen,(boven de laatste rol)en op die draad hoogspanning te zetten.

Dit soort voedingen komt uit het lab, in dit geval van een universiteit. Veel detectoren en (vacuum-) opstellingen vereisen hoogspanning. Denk aan ionenbronnen, massaspectrometers, PMT's, GM, ionisatiekamers etc. etc.

Ik heb hem (of zijn broer) bij Baco zien staan, maar ik ben op dit gebied goed voorzien. Het is aantrekkelijk dat de polariteit omschakelbaar is. Dat dit beveiligd is ligt voor de hand, een fout zal snel het einde van een dure detector betekenen.

Uit dezelfde collectie nam ik een lock-in amplifier mee. Die zie je ook niet zo veel in het wild :)

Hoe en waarmee meet je die 2,5 kV ?

Op 11 november 2021 09:14:59 schreef fred101:
Hoe en waarmee meet je die 2,5 kV ?

Waarschijnlijk met een hoogspanningsprobe? O-)

Grappig dat de ene toepassing een erg praktische is, terwijl de andere de meer theoretische kant op gaat :).

Nu ik (met de hints van Aart) wat meer over PMT's lees (PhotoMultiplier Tubes), valt er alweer wat meer op z'n plaats. Het werkbereik van die dingen is tussen de 1 en 2 kV negatief. Op de Engelse wikipedia is te lezen dat men graag werkt met de positieve kant aan ground, om zo verdere signaalverwerking te vergemakkelijken. Dat verklaart in ieder geval het gebrek aan een losse 0 terminal.

Die polariteitsbescherming zal er dan inderdaad wel op zijn gezet nadat iemand een detector om zeep heeft geholpen. Maar als je het mij zou vragen ligt het meer voor de hand dat je je hele meetopstelling naloopt voordat je de voeding aanzet als er zoveel vanaf hangt (ik bedoel, met iedere labvoeding ben je ook zelf verantwoordelijk dat je je arduino of 10000€ kostende prototype niet opbakt met een te hoge ingangsspanning :)).

Als ik tevreden ben over de staat van deze voeding zal ik eens op jacht gaan naar PMT's.

@Fred,
Ik heb de voeding nog niet helemaal opengedraaid tot 2.5kV. Ik ben begonnen op '0' volt volgens de instelling, en heb daarna aan de uitgang m'n min of meer disposable (V&A VA41) multimeter in volt stand aan gehangen. Die meet DC tot en met 1kV. Daar viel me de 150V offset op. Ik heb daarna de spanning via de instelknop verhoogd tot ongeveer 700 volt. Toen vond ik het mooi geweest.

Als ik straks écht de volle 2.5kV spanning ga meten denk ik dat ik hem via een flinke weerstand (10 Meg, waarschijnlijk 10x1meg in serie)) het stroommeet standje van m'n multimeter binnen laat gaan (100nA/Volt).

Overigens heb ik niet de goede connectoren tot mijn beschikking (ik zou zelfs niet weten welke dat zijn), dus ik denk er aan om er een BNC connector naast te zetten. In het ergste geval heb ik dan overslag naar de mantel, maar dat is toch aarde (en ik was sowieso niet van plan om hem onbeheerd in werking achter te laten).

Op 11 november 2021 09:58:08 schreef mel:
[...]Waarschijnlijk met een hoogspanningsprobe? O-)

Heb ik niet, maar tussen mezelf en de multimeter zat ten tijde van inschakelen 30cm aan lucht ;)

Ik heb hier iets dergelijks van 'Duitschen huize'.
Komt ook van een universiteit, 3,5kV/25mA. Hier wordt de polariteit omgewisseld middels een kortsluitende afdekkap van een type 'N' HV-connector, of op de positieve uitgang te plaatsen, dan wel de negatieve. Zo kan je de spanning ook zwevend houden door die kap niet te gebruiken.
Gebruik eveneens onbekend, maar inderdaad ook PMT's en vacuüm-gauges zullen er goed mee werken.
Met en begrenzingsweerstand ook te gebruiken voor ESR metingen.
De mijne werkt in stappen van 500V en is dan fijn-regelbaar over 500V.
Max, stroom is instelbaar beveiligd.

edit:
Er bestaan speciale BNC HV-connectoren. Die zijn goedkoper en kleiner dan die N-type connectoren.
Let er verder op dat je een coaxkabel gebruikt met voldoende hoge doorslagspanning! Dat is dan gelijk beveiliging voor jezelf.
Eventueel neem je er twee en pas je dezelfde truuk toe als bij mijn voeding om plus of min al dan niet aan de massa te leggen.
Je kunt de originele connectoren door die BNC's vervangen of eventueel de passende connectoren voor je voeding proberen te vinden.

Verder nog de beroemde vdHeem voeding:

Ik heb een paar HV voedingen bedoeld voor oa photonmultipliers. De uitgang impedantie van die dingen is volgens mij vrij hoog, ze kunnen maar een paar mA leveren. Maar Er is kans dat je DMM met 10M niet hoogohmig genoeg is en dat daarom de spanning inzakt.
Ik heb zo'n ding wel eens gebruikt om lekstroom van een condensator te meten maar dat was al lastig omdat de voeding dat al te veel belasting vond.

Op 11 november 2021 09:58:08 schreef mel:
[...]Waarschijnlijk met een hoogspanningsprobe? O-)

Gezien hoe weinig mensen er een hebben dacht ik al dat hij die niet gebruikt en dan gebruikt men soms een oude analoge meter en dan is de kans heel groot dat die een te grote belasting vormt voor het soort voedingen dat voor PM werd gebruikt.

Ik heb er wel een van Fluke: >30kV lijkt me dus wel geschikt.

Die Oltronix voeding (10mA) en mijn voeding (25mA) zijn gestabiliseerd, dus zeker niet hoogohmig.
10Meg geeft bij 2,5kV een stroom van 250µA, dus dat zou in dit geval zeker geen spanningsdaling mogen veroorzaken. De voeding is immers geschikt tot 10mA.

Op 11 november 2021 11:49:46 schreef fred101:
Ik heb een paar HV voedingen bedoeld voor oa photonmultipliers. De uitgang impedantie van die dingen is volgens mij vrij hoog, ze kunnen maar een paar mA leveren. Maar Er is kans dat je DMM met 10M niet hoogohmig genoeg is en dat daarom de spanning inzakt.
Ik heb zo'n ding wel eens gebruikt om lekstroom van een condensator te meten maar dat was al lastig omdat de voeding dat al te veel belasting vond.

Klopt, daarom wil ik voor de hogere spanningen sowieso de stroommeetstand van de multimeter gebruiken. Los van het feit dat hij die hoge spanning niet zelfstandig kan meten, heb ik op die manier ook meer controle over de impedantie (en de burden-voltage van de stroommeting van de multimeter is tegen die tijd verwaarloosbaar klein tov de ingangsspanning).

Maar het probleem is dat de voeding een te hoge spanning afgeeft (of eigenlijk een te lage, want de spanning is negatief, maar laten we het op de absolute spanning houden om misverstanden te voorkomen :)). Verder is de uitgangsstroom instelbaar, en die had ik voluit gedraaid. Ik heb geen idee hoe strak de voeding z'n stroom /spanning regelt, daar zou een handleiding/specsheet wel handig voor zijn.

D'r zitten meerdere potmeters op één van de PCB's, maar zonder schema wil ik daar niet zomaar wild aan gaan draaien. De oorzaak van de afwijking kan immers nog ergens anders op de PCB zitten.

@Tidak
Bedankt voor de tip, die BNC HV connectoren had ik idd ook over gelezen. "Normale" BNC heeft een 1500Vrms dielectric rating, dus ik zou er in principe 2100Vdc op mogen zetten. 't is wel een beetje smokkelen geef ik direct toe, maar zoals ik eerder aanhaalde is het chassis ook echt de '0' van de voeding (en netjes geaard). Mocht de isolatie doorslaan zal dat naar de mantel zijn, en met max 15mA loopt dat niet direct uit de klauwen ('t plastic zal redelijk snel verkolen en een sluiting vormen).
Overigens zie ik dat de gebruikte connectoren van Lemo zijn. Maar één enkele connector bij farnell of RS kost meer dan de hele voeding me nu heeft gekost.
Ik denk dat ik daar pas op een later moment aan wil beginnen O-)

Op 11 november 2021 12:25:09 schreef Möbius:
[...]

Overigens zie ik dat de gebruikte connectoren van Lemo zijn. Maar één enkele connector bij farnell of RS kost meer dan de hele voeding me nu heeft gekost.
Ik denk dat ik daar pas op een later moment aan wil beginnen O-)

Ja Lemo, je zegt ook wat! Ik heb als je het nodig hebt nog een cassisdeel van Lemo, maar geen connector.

Nu zijn HV-connectors sowieso al relatief duur. Ik heb die N-connectoren op eBay gekocht dat was nog te doen. Nadeel is dat er een spciale dikke coax aan moet. Die kon ik gelukkig op de Rosmalen beurs vinden.

Wat heb jij trouwens voor die Oltronix betaald, als ik het mag weten?

Ik heb overigens ook nog een 1kV PMT voedinkje (@Fred heeft dezelfde)
PMT's heb ik ook liggen, maar of die nog goed zijn is en ander punt. Voor zover ik weet kunnen die het daglicht niet verdragen.
(surplus van mijn buizenverzameling)

@Tidak,

De prijs van hoogspanningsspul is inderdaad fors, maar gelukkig is er altijd wel een mouw aan te passen (zolang je maar na blijft denken).

Ik heb voor die Oltronix trouwens 45€ betaald, samen met een Keithley 177 voor €49. Die laatste had overigens wat gecorrodeerde contacten bij z'n bereikschakelaars en de 7805 had opstartproblemen (bleef soms rond de 0,635 volt uitgangsspanning hangen zonder verder heet te worden). Maar beide problemen waren natuurlijk snel gevonden en opgelost. Nu de Oltronix nog :).

Als ik de Oltronix gefixt heb zou ik zeker interesse hebben in het overnemen van een paar van je PMT's. Zelfs in onbekende staat zou ik ze in ieder geval met elkaar kunnen vergelijken (en natuurlijk kijken of het met minder daglicht beter gaat).

Ha Möbius,

Mooie voeding best wel een betrouwbaar merk.
Ik heb zelf de Fluke 810B 10.000 V, 15 mA, 0,25 % nauwkeurigheid......
Van Oltronix heb ik nog een regelbare voeding 0....60 V 5 Amp.

Voor de foto vermenigvuldiger ( restlichtversterker ) heb je maar heel weinig elektrische stroom nodig < 1 mA bij -1400 V,
de voedingen die ik gebruik zijn 3 x 5 x 3 cm....
Als je buizen zoek ik heb van Philips nog een paar buizen !

Groet,
Henk

Mijn LKB 2197 werd voor elektroforese gebruikt, maar die is wel 250mA en bevat geen buizen.

https://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06661_cleaned.jpg

Op 11 november 2021 19:21:24 schreef electron920:
Ha Möbius,

Mooie voeding best wel een betrouwbaar merk.
Ik heb zelf de Fluke 810B 10.000 V, 15 mA, 0,25 % nauwkeurigheid......
Van Oltronix heb ik nog een regelbare voeding 0....60 V 5 Amp.

Voor de foto vermenigvuldiger ( restlichtversterker ) heb je maar heel weinig elektrische stroom nodig < 1 mA bij -1400 V,
de voedingen die ik gebruik zijn 3 x 5 x 3 cm....
Als je buizen zoek ik heb van Philips nog een paar buizen !

Groet,
Henk

Mooi spul, als ik zoek naar Fluke 810B zie ik trouwens geen passend resultaat. Typo, of te obscuur? :P

Ik had in ieder geval nog nooit van het merk Oltronics gehoord, blijkt het bedrijf nog Nederlandse geschiedenis te hebben ook. Helaas zijn ze blijkbaar april dit jaar failliet gegaan / opgeheven. Jammer, anders had ik daar wellicht nog kunnen vragen naar schema's en/of een handleiding.

Als het doel alleen maar het halen van een hoge spanning is kom je natuurlijk een heel eind met een kleine flyback converter, of een royer oscillatortje zoals je die ook tegenkomt bij CCFL drivertjes. En als de gevraagde stroom laag is, kun je daarna de rimpel eventueel gemakkelijk wegfilteren met een RC filter. Geen idee hoe gevoelig PMT's voor HF stoorvelden zijn?

Op 11 november 2021 20:09:57 schreef flash2b:
Mijn LKB 2197 werd voor elektroforese gebruikt, maar die is wel 250mA en bevat geen buizen.

[afbeelding]

Weer wat geleerd, ik had nog nooit van elektroforese gehoord. Zo te lezen is hij er ook speciaal voor gemaakt. Die constante vermogens regeling is vast ook leuk om mee te spelen.

Ha Möbius,

Even op het apparaat gekeken foutje Fluke410B.....
Ik heb diverse documentatie van Oltronix maar het duurt nog even eerdat ik er bij kan .

Groet,
Henk.

Ha Möbius,

Elektroforese is een chemische scheidingsmethode. Wordt veel in de medische research en diagnostiek gebruikt. (simpel antwoord, maar Wikipedia kan je verder helpen).