Philips B7X94A omvorm trafo voor 4/8 ohm luidsprekers

Hi,

DC compensatie?
Ik heb het schema even bekeken en een deel is mij nog niet helemal duidelijk.
Dat heeft betrekking op de trafo wikkeling S51 aangesloten op +3 en +4...

Dat is wat vreemd, en zover ik het kan inschatten zou dit kunne zijn gedaan om de verzadiging van de kern door de anode stroom wat kleiner te maken.
Wat er dan op neer komt, dat ze een kleinre trafo konden gebruiken zodat de kosten voor deze trafo dan lager werden.
Wat is jullie metning hierover, of zie ik iets over het hoofd?

100V lijntrafo
Oja, 100V lijntrafo's zijn nu niet zo gebouwd dat ze goed met DC werken, lijkt mij geen goede optie.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Dat heeft betrekking op de trafo wikkeling S51 aangesloten op +3 en +4...

Dat is wat vreemd, en zover ik het kan inschatten zou dit kunne zijn gedaan om de verzadiging van de kern door de anode stroom wat kleiner te maken.

Da's de zogenaamde 'anti-brom' wikkeling, die compenseert eventuele brom uit de voeding...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 november 2021 14:34:09 schreef blackdog:

100V lijntrafo
Oja, 100V lijntrafo's zijn nu niet zo gebouwd dat ze goed met DC werken, lijkt mij geen goede optie.

Groet,
Bram

Maar er loopt helemaal geen DC door de extra trafo. Als dat wel zo zou zijn, dan zouden de speakers ook direct oproken. Het gaat om een extra aanpassingstrafo, niet om vervanging van de bestaande uitgangstrafo.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Hi,

Arco
Ik heb het schema dat ik kon vinden gedownload.
Het voedingsdeel is mij niet helemaal duidelijk alles aan de trafo natuurlijk wel met de EZ81, gloeicircuit enz.
Maar ik bedoel het stukje links daarvan waar +a, +1, +2 en +3 bij staat en dan helemaal links staat dan 250V, waar komt dat vandaan?

Ledlover
OK duidelijk daar had ik overheen gekeken. my bad! ;)

Nog even in de datasheet gekeken van de EL84 en deze staat heel rustig ingesteld, ik denk dat er niet meer dan een Watt of drie onvervormd uit komt.
De 35mA anode stroom en 270V anode spanning komt in mijn datasheet niet voor.
Er staat in instelling in die in de buurt komt en daarbij geven ze aan 4,3-Watt bij 10% vervorming!
Dat zal denk ik dus ongeveer 3-Watt worden voor 1% of minder vervorming.

Verder denk ik dat de luidspreker uitgang met de beroemde/beruchte Philips connector (heb er nog een paar) voor 800Ω luidsprekers bedoeld zijn.
De datasheet die ik gevonden heb, staat verder geen specificaties in van deze radio.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik heb ook een b7x94a gehad, en ondanks de wat tamme instelling komt er een flinke bak herrie uit.
Dit toestel heeft grotere uitgangstrafo's dan de eerdere modellen zoals de b6x23a en de b7x14a.

Ik denk dat de reden is, dat 3w of 4w amper een hoorbare toename is. Voor 3dB extra heb je het dubbele vermogen nodig.
Maar door 'm wat lichter in te stellen, verslijt je minder buizen. Mijn b7x14a heeft in mijn bezit al meer dan 10.000 uur gespeeld, op z'n originele buizen. Philips maakte in deze tijd ontzettend degelijke apparatuur.

Wat de voedingsschakeling betreft; de volledige anodestroom loopt via aansluiting 4, door de ontbromwikkeling. Van de ontbromwikkeling gaat ie terug naar dat losse stukje schema (verwarrend, gezien die pijlvormige labeltjes), en vanaf daar verder.
A en B hebben volgens mij te maken met radio/grammofoon.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 25 november 2021 18:41:46 (22%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Hi Ledlover,

Nu zie ik wat je bedoeld, iedere eindtrap voed via een eigen 1K5 weerstand het knooppunt +1.

Ik heb nog trouwens nog nooit een technische omschrijving gezien in en Philips document of datasheet betreffende deze aparte configuratie rond de anode zijde van de uitgangstrafo, jij wel?
Als dit zo is, heb je daar iets van?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Een technische beschrijving weet ik niet te vinden. Misschien staat er wat in de uitgebreidere documentatie van jaren 30 of jaren 40 toestellen. Je zult dan willekeurige middenklasse radio's aan moeten klikken.

Feit is dat Philips een dergelijke schakeling bijna altijd toepaste. Hier het schema van een B0x15u, een van de meest basic en goedkope toestellen van Philips. Ook hier zie je dat de kathode van de gelijkrichter direct naar de aftakking op de uitgangstrafo gaat, en vanaf daar naar de tweede afvlak elco gaat en de gevoelige delen van de schakeling voedt.
https://gejoweb.files.wordpress.com/2016/11/x-philips-b0x15u-17u-18u-19u.png

De trafo is zo gewikkeld dat de rimpelstromen op de uitgangstrafo elkaar opheffen. Dat betekent dat je geen losse smoorspoel nodig hebt in de voeding, en dat scheelt weer geld.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Hi Ledlover,

Ik heb me even ingelezen op diverse fora na een zoekactie, het is zoals ik al dacht ook om de transformator zo goedkoop mogelijk te houden en de tweede functie de brom onderdrukking.
Langzaam begint mij ook iets te dagen dat mijn Vader in de 60 jaren ook zoiets zij, dat de bij Philips de uitangstrafo ook als smoorspoel gebruikt werd.

Wat mij betreft is het duidelijk, dit is trouwens ook al eerder besproken op CO volgens mijn zoekresultaten.
Dank voor de info!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Leuke afdwaling blackdog! Weet ik ook alweer wat meer :) Heb jij nog die luidsprekerstekers? Zo ja, hoeveel heb je er? Ik zou er anders graag 3 van je overnemen.

Zoals beloofd ook nog foto's van de achterwand met een close-up van de luidspreker aansluitingen ;) Het eerste getal is niet te lezen, maar aan de rondingen te zien, lijkt mij dit inderdaad 800 ohm.

Er moet ook nog wel het e.e.a. aan kleine dingen gebeuren, zoals de schroeven/boutjes. Die zijn bijv. veel te klein en lijken mij niet op zijn plaats daar en ergens door een vorige eigenaar/reparateur vervangen, waarschijnlijk.

Nu nog de luidsprekers van Arco overnemen en dan op zoek naar een bijpassend ontwerp voor de kast. Het liefst zo klein mogelijk natuurlijk, maar dat kan niet altijd voor een goede weergave. Dan is dat de volgende stap. Zo kwam ik dit ook tegen: https://eliveld.nl/themes/luidspreker-zelfbouw/luidspreker-zelfbouw.ht…

Hi Wcool18,

Ik heb net even hier gekeken in de connector laatjes, hier liggen ze niet.
Morgen ga ik even naar de opslag en ik denk dat ze in de doos met buizen liggen. :-)

Ik laat het hier weten wat ik nog heb, zelf heb ik geen Philips spul meer waar dat in gebruikt wordt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hoi blackdog,

Is helemaal goed. Ik wacht je antwoord af :)

RAAF12

Golden Member

Ik heb ze hier ook liggen origineel Philips en nieuwe chassisdelen, de rechter met opstaande rand zat oa. in de 800Ω OTL bakken. Dat zit wat steviger en is veiliger dan het linker model. Mooi als Blackdog wat voor je heeft liggen :-)

Deze zijn niet te koop
Op dit forum staat veel info over ouwe buizenbakken https://www.buizenradioclub.nl/forum/zelfbouw/23329-800-ohm-otl-verste… en daar kan je ook makkelijk pluggen scoren.
OTL trafo /snip

Als uitgangstrafo om 4 tot 8 Ohm boxen aan te sturen, voldoet een ringkerntrafo van 24 Volt 280 VA uitstekend. Frequentie bereik is dan nog binnen 1 dB recht van 8 Hz tot meer dan 100 kHz. /snap

Hi Wcool18, :-)

Ik ben even in de opslag geweest en kon mijn metalen versie van de Philips pluggen niet vinden... :(

Door de drukte aan deze zijde heb ik nu geen tijd om verder te zoeken, dus misschien als je omhoog zit, misschien kan een andere CO gebruiker je ermee helpen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@RAAF12: Bedankt voor je aanbod, maar heb liever de metalen pluggen. Deze heb ik na wat speurwerk gelukkig nog elders kunnen vinden :) Lijkt me alsof er nu meer aanbiedingen zijn dan maanden terug (of ik gebruik andere zoekwoorden, kan ook).

@blackdog: Bedankt voor het snelle kijken, zeer gewaardeerd! Wel jammer dat je ze niet kon vinden (had ze graag overgenomen), maar ik heb ze gelukkig elders nog kunnen vinden.

In de tussentijd heb ik wat communicatie met Arco gehad over de luidsprekers, welke ik gelukkig van hem kan overnemen. Nogmaals dank daarvoor Arco!

Ook in de tussentijd heb ik nog een AG9018 buizenversterker op de kop kunnen tikken waar ik ook al een tijd naar op zoek ben (redelijk zeldzaam aan het worden volgens mij), welke ik ook zal nakijken en evt. repareren. Wellicht dat ik hiervoor t.z.t. weer een draadje open voor wat tips, maar dat zien we dan wel weer.

Ik zal mij nu eerst focussen op de luidsprekers en de te bouwen behuizingen. Dit zal denk ik niet direct afgerond kunnen worden, maar ik zal proberen te onthouden dit topic bij te werken met een paar foto's als ik ze t.z.t. in elkaar heb zitten.

Nu ik ook een (voor die tijd) Hi-Fi buizenversterker heb, zal ik ook uit moeten gaan kijken (hint: wie heeft nog wat liggen :9) naar een A6X38AT tuner en een paar AD5201A (laag) en AD9710AM (midden-hoog) luidsprekers :9~ Waarbij deze dan ook weer in twee mooie grote behuizingen komen, zodat buizenliefhebber in mij (eindelijk) optimaal kan genieten van de Philips reeks van vroeger :+

Jammer dat dit beroep er niet meer is (commercieel), want buizen hebben mij altijd al gefascineerd en zullen dat ook altijd blijven doen. Als ik vroeger kon kiezen wat ik wilde, zou dat zeker iets met buizen zijn geweest.

Om dit draadje dan nog even (voorlopig) af te sluiten (voel je echter vrij om door te discussiëren) is dus het antwoord op de vraag in de startpost: De 100V luidsprekersysteem transformatoren als voorkeur (en de ringtransformatoren als 2e keus dan denk ik?).

En zoals altijd: Hartelijk dank voor alle bijdragen _/-\o_

Hi Wcool18, :-)

Graag gedaan, ja jammer dat ik de Philips connectoren niet kon vinden voor je.

Ik heb snel even gekeken naar de eindversterker van de AG9018.
Philips heeft echt hun best gedaan die eindtrap zo universeel mogelijk te maken, 800Ω of 8, 16Ω.
Verder alle trucen zie ze konden toegepast op de trafo waardoor ze een zeer grote bandbreedte haalde met de trafo.

Het is trouwens ook een flinke kachel, verbruikt tussen de 140 en 150 Watt, de verwarming kan uit in de kamer waar hij staat te draaien. :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ja, de AGG9018 heeft 800, 16 en 8 ohm, maar kijk eens goed, op 800 ohm wordt de trafo niet gebruikt en werkt de eindtrap OTL. eigenlijk was het origineel geen UGT, maar een smoorspoel, om het schermrooster van de bovenste eindbuis van de juiste spanning te voorzien (tov de kathode). Omdat over die spoel ook muziek verschijnt heeft men er bij de AG9018 handig gebruik van gemaakt om er laagohmige uitgangen mee op te wikkelen.

Op 25 november 2021 14:34:09 schreef blackdog:

Dat is wat vreemd, en zover ik het kan inschatten zou dit kunne zijn gedaan om de verzadiging van de kern door de anode stroom wat kleiner te maken.
Wat er dan op neer komt, dat ze een kleinre trafo konden gebruiken zodat de kosten voor deze trafo dan lager werden.
Wat is jullie metning hierover, of zie ik iets over het hoofd?

Groet,
Bram

je bent dichter bij de waarheid dan je denkt :-). In den beginne werd het toegepast als antibromwikkeling, maar je kan het evengoed gebruiken om saturatie tegen te gaan, en dat deed Philips dan ook. bij de laatste buizeneindtrappen radio's deed het vooral het laatste. de trafo's werden dan ook verassend klein.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op zondag 28 november 2021 22:48:52 (47%)

Op 28 november 2021 21:51:16 schreef blackdog:
Het is trouwens ook een flinke kachel, verbruikt tussen de 140 en 150 Watt, de verwarming kan uit in de kamer waar hij staat te draaien. :+

Ja, dat klopt. Dan zeggen we maar dat het milieuvriendelijker is (groene stroom) en dat we dan ook met 't hele huis van 't gas af kunnen :P :+ Ben benieuwd wat de temperatuur net boven de behuizing zal zijn.

---

Dat er wat is mee gewikkeld voor lage ohm luidsprekers. Heeft dat dan geen impact op de geluidskwaliteit?

[Bericht gewijzigd door Wcool18 op dinsdag 30 november 2021 22:21:31 (11%)

Hi Wcool18,

Ik weet nu niet of je het over de radio hebt of over de versterker...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Oh ja, dat is natuurlijk wel handig om erbij te zetten. Ik bedoel in dit geval de versterker :)

Hi Wcool18,

Alle transformatoren tasten het geluid aan, (psttt niet tegen de buizen fanaten zeggen hoor, ;) )
Hoeveel? hangt van de trafo af, de belasting en de schakeling opbouw.

Ik denk dat Philips echt zijn best heeft gedaan met de schakeling configuratie om zowel 800Ω en 8 en 16Ω aan te bieden.
Als je echt over de kwaliteit inzit, zorg dan dat je goede buizen hebt, dat is de 2x EL86 en de ECC83 driver.

Wil je de beste kwaliteit, dan kan je beter direct op de eindversterker inkoppelen, al is dat wel een beetje werk, dat geeft je echt de beste kwaliteit. (inkoppelen op C21 en C121)
Voor moderne apapraten is deze versterker een beetje te gevoelig met zijn 200mV ingangs gevoeligheid, gelukking zit de potmeter aan de ingang dus het kan wel met b.v. CD speler als bron, alleen zal de volume regelaar ver naar links moeten worden gedraaid.
Het verschil met b.v. een tuner uitgang en de CD speler is 8 a 10 keer het signaal niveau.
Dus kom je met de CD Speler in een ongunstig stuk van het bereik terrecht.

De Buizen B2 en B102 geven de extra versterking die gebasseerd is op de apparatuur uit de 60 jaren, dus hou daar rekening mee.

Ik zou mij verder niet te druk maken over de trafo en al hemaal niet door hem te vergelijken met zoiet als een U70BN wat pakket grote betreft.
Deze trafo heeft een compensatie wikkeling en daarom kan de trafo minder groot zijn.

Ik heb deze serie versterkers nooit onderhanden gehad, maar wel een tijdje met de Philips HF309 versterkers gedraaid.
Dat is geen 800Ω setje maar 7Ω en ik was zeer tevreden met het geluid, ook mijn toenmalige middengolf zender er mee gemodelleerd. :+
Het ijzer pakket van de trafo daar daar inzat was ook niet groot maar de kwaliteit was zeer goed.

Philips dat het wel goed in de 60 jaren van de vorige eeuw voor hun betere serie apparatuur.
Nee het is geen vergelijking voor b.v. een KRELL versterker, maar dat is nu niet direct de bedoeling en er zit een halve eeuw versterking ontwikkeling tussen deze typen versterkers.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hoi Bram,

Ja, dat klopt wel dat trafo's invloed hebben op de geluidskwaliteit. Dat wist ik wel al (maar niet precies hoe/waarom), maar ik doel meer op dat het erbij op gewikkeld is, terwijl het misschien niet van oorsprong een dergelijke functie had? In principe dan best wel knap van Philips, vind ik, dat ze er via deze constructie mooi mee weg kunnen komen ;) Ben zelf wel een buizen fanaat, maar dan wel iemand die het kan waarderen zoals het is :). Zelf houd ik (tot nu toe dan) wel van een uitgangstransformator. Geeft een iets donkerder gekleurd geluid voor zover ik heb kunnen horen (enige vergelijking kon ik maken tussen UGT en transistor). Ben daarom ook benieuwd wat het verschil is als je rechtstreeks aansluit vanachter de buizen :o Daar ga ik dit weekend even wat mee proberen, dankzij Arco.

Ik heb nog wel een site gevonden met modificaties voor de AG9015 (zelfde chassis/functie): klik. Weet niet of dit beter in een nieuw draadje past, maar wat vind jij hiervan? Ben wel bereid om enkele kleine dingetjes aan te passen als dit de kwaliteit echt ten goede komt, maar houd het 't liefst zoveel mogelijk origineel (en zoals Philips het bedoeld heeft dus, om naar te luisteren). Misschien dat ik één ingang 'opoffer' voor het aansluiten van 'line-out' apparaten, maar welke dat wordt en wat het meest praktisch is zal ik nog uit moeten zoeken.

Gelukkig beschik ik over een heel gevoelig (ben helder horend) gehoor (tot 17.5kHz kan ik waarnemen) en kan mijn studio koptelefoon dan ook erg waarderen met de hoge gevoeligheid. Alleen geniet ik ook zo erg van het geluid uit die buisjes. Gewoon hartstikke leuk om dat aan te horen en het hoeft ook niet zo te klinken als tegenwoordig kan (liever niet zelfs). Lijkt wat genuanceerder te klinken dan het hedendaagse spul, maar daar was de muziek vroeger ook wel veel naar denk ik.

Dat met modelleren met een audio versterker snap ik niet helemaal, maar klinkt als wat leuks. Wil zelf ook nog 's een AM en FM zendertje bouwen (binnen wettelijke grenzen voor thuisgebruik). Dan kan ik ook 's een AM radio erbij nemen om naar te luisteren. Vind dat als je wat hebt, je het ook moet gebruiken. Anders staat het maar te verstoffen en kun je het beter aan iemand geven die er wel iets mee kan :)

De hobby met buizen is ook voornamelijk een combi met Philips, want ja... Philips is Nederlands en dat heeft wel wat om dan juist dat merk te verzamelen (iets met vergane glorie voor mijn tijd denk ik haha).

Op 30 november 2021 23:20:23 schreef blackdog:
Philips dat het wel goed in de 60 jaren van de vorige eeuw voor hun betere serie apparatuur.

Dat geldt ook voor deze AG9018 dan denk ik (HiFi)? :9

Op 3 december 2021 23:01:24 schreef Wcool18:

[...]
Dat geldt ook voor deze AG9018 dan denk ik (HiFi)? :9

de AG9018 is een eigenlijk een afgeleide van de AG9015, zelfde versterker, maar de voedingsspanning werd verhoogd zodanig dat de output van 10 naar 15 watt ging, en het ontwerp dateert al vanuit de jaren 50.

het blijft hier maar over trafo's gaan, maar er wordt daarbij vergeten dat je met 800 ohm speakers eraan je OTL speelt. Dat was het grote pluspunt van de AG9018/AG9015. Dat was tevens exclusief, want Philips was zowat de enige die er in slaagde 800 Ohms luidsprekerspoelen te wikkelen. (ja de draad is "apehaar")

edit... het is omgekeerd. AG9018 is de eerste, de AG9015 is de opvolger met hoger vermogen

RAAF12

Golden Member

Op 3 december 2021 23:50:46 schreef kris van damme:
[...]
de AG9018 is een eigenlijk een afgeleide van de AG9015, zelfde versterker, maar de voedingsspanning werd verhoogd zodanig dat de output van 10 naar 15 watt ging, en het ontwerp dateert al vanuit de jaren 50.

Het binnenwerk is gelijk, alleen de behuizing is gemoderniseerd, beide zijn 2 x 15W stereo. De AG9015 is uit 1961 en de AG9018 uit 1963.

edit... het is omgekeerd. AG9018 is de eerste, de AG9015 is de opvolger met hoger vermogen

De AG9014 uit 1959 was 2 x 10W. De AG9013 uit 1958 1 x 10W.

Wat modificaties betreft: de klankregeling die philips gebruikte, tast op de een of andere manier altijd het geluid een beetje aan.

Bij mijn b7x14a staan de klankregelaars altijd uit, door 'Fidelita' in te drukken. Dat klinkt beter, dan wanneer je de twee klankregelaars op maximaal hoog en maximaal laag zet, ook al doet de schakeling hetzelfde voor zover ik weet.

Bij mijn PA versterkers uit de SQ serie (EL6415) zorgden de klankregelaars en de voortrappen samen voor een behoorlijke aantasting van het geluid, op stand neutraal. Ik zou het beschrijven als een stuk grauwer en platter.

Ik geef ook wel wat om originaliteit. Ik heb bij de EL6415's dit opgelost door het signaalpad te onderbreken bij het rooster van de fasedraaibuis. Aan de ene kant zit de hele horde preamps, limiter, klankregeling etc. Daar heb ik een tulp chassisdeeltje aan gemaakt.
Aan de fasedraaibuis (aan z'n koppelcondensatortje, niet direct aan het rooster), heb ik een klein kabeltje gemaakt. Dat is nu een zeer neutrale ingang geworden. Die kan direct aan m'n neutrale mengpaneel, voorversterker etc.

Wil ik alsnog gebruik maken van de originele schakeling (is wel een paar keer voorgekomen, de buizenbakken met hun limiters deden het uitstekend op studentenfeestjes, nee harder dan dat gaat het geluid echt niet) prik ik het kabeltje in het chassisdeel en doet de complete originele schakeling weer mee.

Hetzelfde 'matte' geluid had mijn AG9018. Ik heb nooit de moeite genomen om dat ding onder handen te nemen. Maar ik raad dus aan om te kijken of je ergens de hele signaalketen kan onderbreken, en dan een kleine plug en chassisdeelconstructie kan maken.
Het ventilatierooster achterop is volgens mij groot genoeg, om kleine schakelaartjes/chassisdeeltjes/plugjes in te kunnen monteren, zonder dat je hoeft te zagen of boren!

De AG9018 heeft nog wel een paar teercondensatoren. Die moeten altijd vervangen worden als ze met de hoogspanning verbonden zijn. Soms meten ze goed als de versterker 'net van zolder' getrokken is.
Maar schijn bedriegt. Verwarm ze tot 45 graden en je ziet de lekstroom dramatisch toenemen. Als je pech hebt is dat genoeg om 'thermal runaway' te veroorzaken.

Wat ik verder aanraad, is om eerst speakers te gaan beluisteren. Ik vond de ag9018 met zijn originele speakers met bombardon oprecht teleurstellend, vergeleken met wat ik gewend was van een 'stomme' radio met ad3800am breedbanders en trafo's ter grootte van een suikerklontje.
Een paar mensen van het forum van MFBfreaks.com hebben zo'n originele set. Ga daar eens rondneuzen, of je ergens mag komen luisteren. Het is immers een best forse investering die je moet doen!

Met de kennis van nu zou ik eerder kijken naar een enkele 9710am kijken, in een modern gebouwde basreflex of transmissionline kast. Eventueel een supertweeter er bij die je aansluit op de laagohmige uitgang via een filter.
De AG9018 zal ook gewoon neutraal/helder moeten kunnen klinken, als je de klankregeltrappen omzeilt. Samen met een 9710 in moderne kast, moet dat volgens mij echt wel mooi kunnen klinken!

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 4 december 2021 01:38:48 schreef RAAF12:
[...]
Het binnenwerk is gelijk, alleen de behuizing is gemoderniseerd, beide zijn 2 x 15W stereo. De AG9015 is uit 1961 en de AG9018 uit 1963.
[...]

De AG9014 uit 1959 was 2 x 10W. De AG9013 uit 1958 1 x 10W.

Ja, dat is het. De AG9014 is de eerste uit die reeks :-) dan de 9015 (met hogere voedingsspanning) , en wat later een houten kast eromheen en nieuwe modelnaam zijnde 9018