Ik heb op dit moment 2 multimeters. De ene is een oude Klaasing M3530. Deze is denk ik al wel zo'n 30 jaar oud. Ik weet niet meer wat die gekost heeft, maar destijds was het voor mijn gevoel een hoop geld. :+

Mijn andere is een Velleman DVM841, een klein budget dingetje, maar wel nog maar een paar maanden oud.

Nu ben ik bezig een energie meetsysteem te calibreren, en wil ik dus simpelweg de netspanning weten. De Klaasing zegt 244, en de Velleman zegt 231. Dat verschil is te groot!

Maar op welke kan ik nu het best vertrouwen? Kan die Klaasing misschien verlopen zijn? Is die 'budget' Velleman wel nauwkeurig genoeg voor zijn geld?

is 1 van de 2 miss een tru rms meter? want dat kan ook schelen..

De meeste meters gaan ook vreselijk afwijken als de batterij onvoldoende is...

Meten is weten... Schaf u een referentiespanningsbron aan - of leen er eentje, voor een dag - en check wat ze meten op V= Als dat een beetje in orde is dan is er hoop.

Sta me overigens toe, de vragen ietwat vaag te vinden:

Kan die Klaasing misschien verlopen zijn?

Ja, uiteraard kan dat, alles en iedereen kan verlopen. Is zelfs met m'n ex gebeurd.

Is die 'budget' Velleman wel nauwkeurig genoeg voor zijn geld?

Tsja, hoeveel euronen heb je over voor een extra cijfer achter de komma?

De opmerking over "true rms" zou wel eens relevant kunnen zijn, overigens; al vraag ik me af of de netspanning ooit zoveel kan afwijken van een zuivere sinus dat het daar zou op aan komen. Met al die pv-panelen tegenwoordig en hun terugleverende omvormers misschien wel.

Ik zou voor de Klaasing gaan, en idd een nieuwe batterij erin! Dat heeft mij met een fluke een keer een dag puzzelen gekost :(

anders de batterijen van beide wisselen en kijken of dat een ander resultaat geeft.
meeste meters hebben zo'n 9V blok

Zo te zien zijn ze geen van beiden true rms
Volgens Radio Bulletin moet je dan toch minstens 600 gulden neertellen voor je multimeter. :o

Nieuwe batterij maakt helaas geen verschil. Die Klaasing geeft trouwens standaard al 13V aan ipv 0. Zowel met meetpennen los als kortgesloten.

Op 3 januari 2022 12:03:31 schreef dijkmane:
anders de batterijen van beide wisselen en kijken of dat een ander resultaat geeft.
meeste meters hebben zo'n 9V blok

In de mijne zitten er zelfs2.. ;)
(Philips PM2505)

Op 3 januari 2022 12:08:17 schreef hneel:
Zo te zien zijn ze geen van beiden true rms
Volgens Radio Bulletin moet je dan toch minstens 600 gulden neertellen voor je multimeter. :o

Nieuwe batterij maakt helaas geen verschil. Die Klaasing geeft trouwens standaard al 13V aan ipv 0. Zowel met meetpennen los als kortgesloten.

Is dat zonder batterij?Dan is de nulstand niet goed.(Wat ik nu zit te bazelen is alleen voor meters met een wijzer.. |:( )

Volgens Radio Bulletin moet je dan toch minstens 600 gulden neertellen voor je multimeter.

Hm, wat was nu alweer een gulden? En wat was nu alweer Radio Bulletin? In alle geval, de EX520 zoals ik heb vindt men voor minder geld, lijkt me, na omrekening: https://www.amazon.com/Extech-EX520-Heavy-Industrial-Multimeter/dp/B00…

Probleem gevonden. De nulinstelling van de Klaasing is verlopen. 244 - 13 is 231V. Hetzelfde als de Velleman.

Op 2 januari 2022 21:18:01 schreef Shiptronic:
Ik zou voor de Klaasing gaan, en idd een nieuwe batterij erin! Dat heeft met met een fluke een keer een dag puzzelen gekost :(

Weet je zeker dat het een Fluke was? Mijn ervaring is dat ze tot het moment dat ze echt uitvallen correct blijven, het zijn meestal de "bouwmarkt" meters die dergelijk gedrag vertonen.

@TS: ik zou kijken of je iemand kent met een goede multimeter (Fluke o.i.d.), en je meters daarmee vergelijken.

... of met een nauwkeurige referentiebron.

Op 3 januari 2022 12:31:21 schreef SparkyGSX:
[...]Weet je zeker dat het een Fluke was? Mijn ervaring is dat ze tot het moment dat ze echt uitvallen correct blijven, het zijn meestal de "bouwmarkt" meters die dergelijk gedrag vertonen.

Uit ervaring weet ik dat een Fluke 789 gaat afwijken als de batterijen bijna leeg zijn.

Op 3 januari 2022 12:35:59 schreef big_fat_mama:

een nauwkeurige referentiebron is inderdaad een must. Dan moet je al gaan in de richting van een fluke 5522A (of andere kalibrator) en in 20% en 90% van elke range gaan meten. Dus als voorbeeld in de 600 range gaan meten op 120V en 540V (20% en 90%).

Zo doen wij het toch.

Uw toestel aan een referentie hangen welke hier en daar te koop zijn van enkel 10V (of andere waarde) zegt mijn inziens maar weinig over de andere ranges.

Hm, wat was nu alweer een gulden?

20 Belgische Franken dachten sommige Nederlanders, de meer realistische gingen voor 18.5 :+

Kun je spreken van kalibreren als je enkel de beschikking hebt over twee brakke meters die onderling onaanvaardbaar afwijken?

Kalibreren gebeurt met een meter die een klasse nauwkeuriger is dan de te kalibreren zaken. Deze is op regelmatige basis zelf gekalibreerd volgens een hogere klasse en zo voort tot aan de standaard. Dit heet tracebility.

Je bent dus behoorlijk fout bezig. Met de pet ernaar gooien benadert al beter je kalibratiemethode.

Maar als het niet beroepsmatig is, en gewoon voor thuisgebruik, je geen spanningsreferentie hebt en het steekt niet zo nauw kun je je voltmeters bij een bevriend technicus vergelijken met zijn meetinstrument en daar je conclusie uit trekken.
Misschien ken je wel iemand die een 'echt' gekalibreerde meter heeft,of ééntje uit een hogere prijsklasse of een referentiebron..

De aankoopprijs van de meters is vaak evenredig met de kwaliteit maar geeft géén garantie dat ze na een aantal jaren zonder ooit zelf gekalibreerd te zijn niet gaan afwijken.

Het kan dus heel goed zijn dat het prul juister aanduidt dan de ooit dure meter. Dat kun je enkel weten door er zelf één te laten kalibreren, of goedkoper, te vergelijken met liefst meerdere andere meters.Zoals je zelf gemerkt hebt, geeft vergelijken met één ander instrument wel de relatieve meetfout aan, maar niet welke nu juister meet.

Op 3 januari 2022 13:35:40 schreef Robbe de Smet:
[...]

een nauwkeurige referentiebron is inderdaad een must. Dan moet je al gaan in de richting van een fluke 5522A (of andere kalibrator) en in 20% en 90% van elke range gaan meten. Dus als voorbeeld in de 600 range gaan meten op 120V en 540V (20% en 90%).

Op 3 januari 2022 12:35:59 schreef big_fat_mama:

die vind je zomaar niet op iedere straathoek. tevens een beetje duur in functie van de vraag van TS, lijkt me.

Anderzijds, we leven niet meer in de middeleeuwen van het voltmetertijdperk..(waar 1% pokkeduur was). voor € 25 koop je een meter die voldoende nauwkeurig is om uit te maken welke van de twee andere fout zit...

Op 2 januari 2022 21:12:21 schreef big_fat_mama:
De opmerking over "true rms" zou wel eens relevant kunnen zijn, overigens; al vraag ik me af of de netspanning ooit zoveel kan afwijken van een zuivere sinus dat het daar zou op aan komen.

De oplossing is al gevonden, maar dít blijft een interessante vraag.
Stel dat je een sinus van 231 V hebt, hoeveel harmonischen en andere rommel zou je daarbij dan moeten optellen om op 244 Vrms te komen?
Het antwoord is blijkbaar: √ (2442−2312) = bijna 79 Vrms.

--
Wat de Flukes betreft, kennelijk verschilt dat per type. Ik heb zelf nooit meegemaakt dat de meting verliep door batterijspanning. Maar ik zeg erbij dat als ik 'battery low' indicatie kreeg, ik dan ook altijd binnen een maand de batterij verving.

Op 3 januari 2022 12:31:21 schreef SparkyGSX:
[...]Weet je zeker dat het een Fluke was? Mijn ervaring is dat ze tot het moment dat ze echt uitvallen correct blijven, het zijn meestal de "bouwmarkt" meters die dergelijk gedrag vertonen.

Ja een echte fluke, maar het Batt symbooltje brandde al een tijdje, en zolang er data op het scherm verschijnt gewoon door meten |:(

Voor TS: https://youtu.be/9_idN5P7ujs?t=367

Sommigen weten ook niet wat het batterijsymbooltje betekent... (ja, ik hield dat ook niet voor mogelijk maar het is echt zo...)

Vroeger een collega gehad die serieus dacht dat het symbooltje alleen betekende dat je met de meter ook batterijen kon testen... ;)
(op de vraag waarom het soms wel/niet brandde had 'ie geen antwoord)

die vind je zomaar niet op iedere straathoek. tevens een beetje duur in functie van de vraag van TS, lijkt me.

In kalibratiemiddens toch een vrij gekend toestel. De 5522A en de 5520A wordt veel als standaard gebruikt. Deze zie je regelmatig op kalibratie certificaten staan.

Het ging er mij voornamelijk om dat elke range gekalibreerd dient te worden. Topicstarter heeft niks aan bijvoorbeeld een 10V referentie die her en der te koop is. Toch minstens de range waar het fout loopt controleren. In zijn geval de range waar optimaal 230V gemeten wordt.

Op 3 januari 2022 14:41:47 schreef Frederick E. Terman:
[...]De oplossing is al gevonden, maar dít blijft een interessante vraag.
Stel dat je een sinus van 231 V hebt, hoeveel harmonischen en andere rommel zou je daarbij dan moeten optellen om op 244 Vrms te komen?
Het antwoord is blijkbaar: √ (2442−2312) = bijna 79 Vrms.

--.

wacht even FET.. wat je nu berekend hebt is de RMS waarde van een spanning die hetzelfde vermogen opwekt als ze er alleen is. Ik verduidelijk, want het is ingewikkeld : dan is er 79V (alleen) nodig in een belasting om hetzelfde vermogen om te zetten als de vermogenstoename bij een stijging van 231V naar 244V.

Op 3 januari 2022 16:42:33 schreef Robbe de Smet:
[...]

Het ging er mij voornamelijk om dat elke range gekalibreerd dient te worden. Topicstarter heeft niks aan bijvoorbeeld een 10V referentie die her en der te koop is. Toch minstens de range waar het fout loopt controleren. In zijn geval de range waar optimaal 230V gemeten wordt.

Ja, daarin heb je zeker gelijk. aan zo een DC 10 volt heb je niet veel voor de AC bereiken. Maar..wat kost je calibrator? (ongeveer) kwestie van te begrijpen wat ik bedoel in het licht van dit topic :-)

Ik hoop nog eens tegen een Datron 4708 aan te lopen voor een vriendelijk prijsje... ;)
(maar die kans is nihil, ze doen gebruikt tot 10.000 dollar...)

Sommige dingen zijn vreemd. Ik heb een metertje met digitaal en grafisch scherm mode.
Digitaal geeft 'ie 237vrms, grafisch 227vrms...
(terwijl neem ik aan zelfde meetcircuit gebruikt wordt. Rekenfoutje?)

Op 3 januari 2022 12:25:41 schreef HenkR:
[...]
Probleem gevonden. De nulinstelling van de Klaasing is verlopen. 244 - 13 is 231V. Hetzelfde als de Velleman.

kun je denk ik ergens bijstellen: