Welke multimeter is beter?


paaltje73

Golden Member

De slimme meter vermeld in zijn telegram de spanning. Hoe precies is deze eigenlijk? Kan ik die gebruiken om een meter te controleren. Op dit moment bij mij 226.7V. Ik gebruik alleen eenvoudige meters.

Zero adjust is om de capaciteit op 0 te draaien.

De slimme meter vermeld in zijn telegram de spanning. Hoe precies is deze eigenlijk?

Misschien kun je dat terug vinden in de specificaties van de meter? Zal redelijk nauwkeurig moeten zijn aangezien ze hier mee het afgenomen vermogen uitrekenen.

Een Fluke 175 heeft nauwkeurigheid op acV van +/_ 1% en 3 digits.
Als ik het goed heb, en je meet 226,7Vac dan ligt de werkelijk waarde ergens tussen 224,1 en 229,2V

Maar..wat kost je calibrator? (ongeveer) kwestie van te begrijpen wat ik bedoel in het licht van dit topic :-)

'je' mag je laten vallen hoor... In de weinige topics waarin ik deze kalibrator aanhaal spreek ik altijd van 'wij' of 'onze kalibrator'. Ik mag er mee aan de slag gaan in mijn hoofdberoep van de werkgever.

Je hebt er toch al een mooie wagen voor zonder verder in detail te treden.

Op 3 januari 2022 18:59:56 schreef High met Henk:
kun je denk ik ergens bijstellen:
[bijlage]

Die zero-adj is alleen voor de weerstandsmeting hoor!

Die klaasing (de mijne heet Metex, maar goed), is notoir onnauwkeurig in de AC stand. Dat kan diverse oorzaken hebben. Een golfvorm die lastig te meten is, of gewoon een onnauwkeurige omzetting van AC naar de te meten DC spanning in het apparaat. Dat de AC stand onnauwkeurig is weet ik al sinds dat ik hem heb (1987).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 januari 2022 19:05:16 schreef paaltje73:
De slimme meter vermeld in zijn telegram de spanning. Hoe precies is deze eigenlijk? Kan ik die gebruiken om een meter te controleren.

Je zou zeggen dat die spanning gebruikt wordt om je verbruik te bepalen, samen met de stroom. Dus elke afwijking daarin, is wat jijzelf teveel/weinig betaald. Dan moet het ook behoorlijk nauwkeurig zijn. Maar ja, hoe nauwkeurig, geen idee.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
RAAF12

Golden Member

Att topic starter..... Deze 10V ref mag je wel even lenen het is de JBerg54
'calibrator' en is geschikt om een 5 digits meter te controleren.
Wel even afstoffen :-)

fred101

Golden Member

Die Velleman heeft een basisnauwkeurigheid voor AC van ± (1.5 % v.d. uitlezing + 3 digits) Dat is welk heel erg slecht voor een moderne meter. En VDC basisnauwkeurigheid: ± (1.0 % v.d. uitlezing + 2 digits) , ± (1.2 % v.d. uitlezing +C

Over bereik testen, Ik heb een Prema 7,5 digit meter die er in het 30V bereik aardig naast zit maar in alle andere bereiken klopt

[Bericht gewijzigd door fred101 op 4 januari 2022 11:47:08 (22%)]

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Op 4 januari 2022 11:43:46 schreef fred101:
Die Velleman heeft een basisnauwkeurigheid voor AC van ± (1.5 % v.d. uitlezing + 3 digits) Dat is welk heel erg slecht voor een moderne meter. En VDC basisnauwkeurigheid: ± (1.0 % v.d. uitlezing + 2 digits) , ± (1.2 % v.d. uitlezing +C

er waren analoge meters die beter deden

die analoge meters waren dan wel tig keer duurder. Dit Vellemantje kost nog nog geen 18 euro.. altijd vergelijken wat te vergelijken valt :-)

De klaasing / Metex 3550 heb ik voor 220 gulden in december 1987 gekocht. (De mijne blijkt ook klaasing op te staan!)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Ik heb het niet over de prijs, hij wil weten welke het beste is, dat begint met de specs. Mijn 10 euro Aneng geval was spot-on en zelfs na een jaar (niet gebruiken) nog steeds. Maar op het werk destijds hadden we een goedkoop bouwmarkt geval. Daarmee kon je niet aan schakelende voedingen meten. Dan gaf hij 35V ipv 13,8V aan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Op 4 januari 2022 12:24:07 schreef fred101:
Ik heb het niet over de prijs,

Ik wel :-)

Op 4 januari 2022 12:24:07 schreef fred101:
hij wil weten welke het beste is,

TS wou weten welk het meest juist aangaf. ( topic titel is wat te kort door de bocht) . lijkt me logisch dat een 35 jaar oude DMM meer kans heeft om fout te zitten dan een nieuwe -zelfs low cost- dat uiteraard binnen de spec van de meter.

Die specs , dat kan beter, maar het is een € 18 ding!

Op 4 januari 2022 12:24:07 schreef fred101:
Maar op het werk destijds hadden we een goedkoop bouwmarkt geval. Daarmee kon je niet aan schakelende voedingen meten. Dan gaf hij 35V ipv 13,8V aan.

TS wil geen schakelende voeding meten, gewoon netspanning.. (overigens ken ik nog een hoop meters die bij pulsen alle kanten opgaan, ook sommige flukes :-) )

Ja, zeg, als die meter zonder ingangssignaal al 13 V aanduidt moet je niet verwonderd zijn dat ie de gemeten spanning daarbij optelt.

Het komt niet veel voor dat op een digitale meter een vijsje voor nulpuntsinstelling zit. Maar als er een is, zal dat wel een reden hebben zoals je gemerkt hebt.

Na je tweede post, dat de meter zonder input ook al 13V aangaf
was het algauw duidelijk wat er aan de hand was.
Een bedankje voor HMH zou niet misstaan.

Wie moeilijke zaken wil doen als kalibreren moet minstens toch een beetje zn eigen instrumenten kennen. Dit had je zelf ook wel kunnen bedenken.

[Bericht gewijzigd door grotedikken op 4 januari 2022 14:30:57 (52%)]

Ik ben een notoire onzinverkoper, want wat ik beweer past vaak niet in ieders kraam.

@rew heeft reeds aangevoerd dat (op 99% van de multimeters) die nulregeling enkel dient voor het weerstandsbereik.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 4 januari 2022 13:57:23 schreef grotedikken:
Het komt niet veel voor dat op een digitale meter een vijsje voor nulpuntsinstelling zit. Maar als er een is, zal dat wel een reden hebben zoals je gemerkt hebt.

Na je tweede post, dat de meter zonder input ook al 13V aangaf
was het algauw duidelijk wat er aan de hand was.
Een bedankje voor HMH zou niet misstaan.

Betreffende insteller is zoals reeds genoemd alleen voor het capaciteitsbereik dus voor het onderhavige probleem irrelevant.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De ene heeft het over capacitetsmeting, de andere over het weerstandsbereik, maar blijkbaar kun je de offset van het spanningsbereik niet bijregelen met uitwendige regelknopjes. Zou me trouwens verwonderen. Een voltmeter die met kortgesloten klemmen 13V aanwijst is iets mis mee.

in dat geval kan Hneel de offset gewoon aftrekken van het meetresultaat.
Maar zo'n meter zou ik helemaal niet meer betrouwen. Misschien is er wel meer mis.

Ik hoop alleen maar dat dat geknoei met onbetrouwbare meetinstrumenten dat hij 'kalibreren' noemt iets hobbymatig is voor thuis en geen beroepsmatige betalende service die hij aanbiedt aan klanten.

Ik ben een notoire onzinverkoper, want wat ik beweer past vaak niet in ieders kraam.

Ik hoop alleen maar dat dat geknoei met onbetrouwbare meetinstrumenten dat hij 'kalibreren' noemt iets hobbymatig is voor thuis en geen beroepsmatige betalende service die hij aanbiedt aan klanten.

Voor hetzelfde geld kon hij schrijven: 'ik wil mijn meetinstrumenten vergelijken met een standaard'. Zou je er dan vrede mee nemen?

Ik zou er niet te veel op doorhameren, we weten allen wel wat topicstarter bedoelt. Hij heeft twee meetinstrumenten die een verschillende waarde geven.

Is die 'budget' Velleman wel nauwkeurig genoeg voor zijn geld?

Voor die 16,- euro heb je wel ongeveer zo nauwkeurig als dat voor dat geld kan.

En daar kan je meting mee doen aan bv een accu van een auto of je voeding wel op 5V staat en ook de netspanning meet hij met voldoende nauwkeurigheid om er wat aan te hebben. Vaak maak het niet zoveel uit of het nu 232 of 234V is.

Vroeger waren multimeters inderdaad erg duur, Dus 220,- toen is ca 15,- euro nu. Dit omdat er nu veel minderIC nodig zijn in de meter en die IC ook veel beter zijn geworden.
Voor een multimeter heb je dan een lijstje als dit wat de prijs bepaalt.

  • Nauwkeurigheid
  • True rms
  • cat klasse, nodig als je aan 230V meet in bv een groepenkast.
  • IP klasse, (waterbestendigheid)
  • robuustheid tegen stoten.
  • Schokbestendigheid. (laten vallen)

Nu ben ik bezig een energie meetsysteem te calibreren, en wil ik dus simpelweg de netspanning weten.

Graag wat meer info over het meetsysteem zelf en wat je eraan wilt kalibreren. Als het een meetsysteem is wat simpel wat spanningen en stromen meet om zo ongeveer je verbruik te bepalen is de absolute nauwkeuringheid niet zo belangrijk dat als het een meetsysteem is om energie kosten te verrekenen.

Op 4 januari 2022 18:03:23 schreef Robbe de Smet:
[...]

Voor hetzelfde geld kon hij schrijven: 'ik wil mijn meetinstrumenten vergelijken met een standaard'. Zou je er dan vrede mee nemen?

Nee, hij schrijft: 'ik ben bezig een energie meetsysteem te kalibreren.' En dan komt hij tot de conclusie dat de twee voltmeters waarover hij beschikt een aanzienlijk en onaanvaardbaar verschil vertonen. En probeert hij uit te vissen welke de juiste aanduiding geeft. Wel, dat kun je niet, je hebt minstens een derde meter nodig of een referentiebron , liefst een van een hogere klasse om dat uit te maken.

Ik zou er niet te veel op doorhameren, we weten allen wel wat topicstarter bedoelt. Hij heeft twee meetinstrumenten die een verschillende waarde geven.

En dan,? zolang hij er geen derde instrument bijhaalt komt hij het nooit te weten.
Al lijkt het duidelijk dat de offsetfout van de 'Klaasing' zich optelt met de meting.

En mijn conclusie is eveneens duidelijk.
Als het voor hemzelf is, is het leerzaam en leuk, en kan hij het ten allen tijde overdoen als hij eens de beschikking heeft over een nauwkeuriger meter.

Als het beroepsmatig is voor klanten is dit eerste klas beunhazerij.

Ik ben een notoire onzinverkoper, want wat ik beweer past vaak niet in ieders kraam.

En probeert hij uit te vissen welke de juiste aanduiding geeft. Wel, dat kun je niet, je hebt minstens een derde meter nodig of een referentiebron ,

Ik durf met grote zekerheid wel te zeggen dat de velleman dmm de goed waarde aangeeft.

Dmm's geven zolang ze niet defect zijn wel redelijk binnen in hun normale tolerantie de goede waarde. Dus wat mij betreft meet een meter goed of hij is defect omdat hij buiten de toleranties meet, maar niet dat hij maar half goed meet.

Ik geloof bv niet dat als een meter ruim buiten zijn toleranties meet dat er niets in de meter defect. Dit uiteraard met een goede batterij.

Een meter die zichzelf niet op nul kan stellen is in mijn opinie dan defect.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 4 januari 2022 23:53:34 (15%)]

Het kan ook zijn dat de meters gewoon verschillende grootheden meten. Als de ene de "true RMS" waarde meet en de andere de gemiddelde en daar een correctie overheen doet zodat bij een sinus hij hetzelfde zou krijgen.... De oude metex die hier ook langskwam valt volgens mij in die laatste categorie....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nee, hij schrijft: 'ik ben bezig een energie meetsysteem te kalibreren.' En dan komt hij tot de conclusie dat de twee voltmeters waarover hij beschikt een aanzienlijk en onaanvaardbaar verschil vertonen. En probeert hij uit te vissen welke de juiste aanduiding geeft. Wel, dat kun je niet, je hebt minstens een derde meter nodig of een referentiebron , liefst een van een hogere klasse om dat uit te maken.

Er staat me een regeltjes bij dat het volggende zegt: De man of vrouw met twee horloges om de pols weet nooit hoe laat het is.

In die zin heeft GD gewoon een punt. Geen enkele meting met die twee brakke multimeters heeft enig nut. Ze zijn geen van beide te vertrouwen.

Uit een klus heb ik deze meter overgehouden. Een fluke 787. Ik kon hem zelfs af en toe laten calibreren. Dat calibreren ging ook altijd goed. Hier worden de flukes meestal in de vuilnisbak gedonderd als het calibreren niet goed gaat. En dat gebeurt nogal eens als men per ongeluk geprobeerd heeft een spanningsmeting te doen op de stroom meet bussen. Intern beschadigt er dan iets dusdanig dat de metingen niet meer kloppen. En ja de speciale dure zekering in die flukes voorkomen dat niet. Deze meter gebruikte ik in het verleden om te vergelijken met mijn andere meters.

De philips met de nixi's heb ik ooit gratis gekregen bij een aankoop in rosmalen. Tot mijn verbazing in vergelijking met de net gecalibreerde Fluke was deze spot on tot op de laatste digit. Een oeroud ding dat al minstens 1000 jaar niet meer gecalibreerd was. In gebruik werkt deze meter heel erg prettig.

Dit is mijn klaasing. Ergens in de jaren 80 voor 200 gulden gekocht. Dat was een actie van school en we konden hem klassikaal met korting aanschaffen. Helaas is het display langzaam zwart aan het worden en is hij daardoor nu ongeveer onbruikbaar. Daardoor weet ik ook niet goed hij is. D
Van de capaciteismeter heb ik bij dit ding altijd veel plezier gehad.

De micronta (Tandy) heb ik voor mijn verjaardag gekregen. Was ook niet goedkoop en doet het redelijk goed. Als je hem op de juiste manier gebruikt tenminste. Groot voordeel is dat hij het altijd doet. Er zijn behalve voor de ohmmeting geen batterijen nodig.

De beste meter die ik heb is denk ik die philips. Gewoon omdat die na al die jaren misbruik op beursen gewoon nog spot on was in vergelijking met mijn toen net gecalibreerde fluke.

Nu is het al jaren geleden dat mijn fluke gecalibreerd is. Ik kan de metingen zoals de TS die wil doen dus gewoon niet doen. Alleen voor een beetje hobby, maar niet voor een klant ofzo. En daar GD een zeer groot punt. En een antwoord op de vraag van de TS? Welke meter is beste is, isgewoon niet te geven. Daar is gewoon een calibratie standaard voor nodig.

Een andere hele fijne meter die het best goed doet is de AVO. Maar ook dat waren destijds erg dure meters.

Op 5 januari 2022 11:10:27 schreef Ex-fietser:
[...]

In die zin heeft GD gewoon een punt. Geen enkele meting met die twee brakke multimeters heeft enig nut. Ze zijn geen van beide te vertrouwen.

wil je nu zeggen dat een nieuwe multimeter meteen brak is? TS vergeleek gewoon 30 jaar oude meter met een nieuwe..

Op 5 januari 2022 11:10:27 schreef Ex-fietser:
[...]

De philips met de nixi's heb ik ooit gratis gekregen bij een aankoop in rosmalen. Tot mijn verbazing in vergelijking met de net gecalibreerde Fluke was deze spot on tot op de laatste digit. Een oeroud ding dat al minstens 1000 jaar niet meer gecalibreerd was. In gebruik werkt deze meter heel erg prettig.
[bijlage]

Ja, die Philips is zowat onverwoestbaar, en voor een keer ook de kast :-)

Ze hebben hem dan ook laten maken in Japan. heb er ook nog eentje staan en werkt prettig, zeker tov andere meters van die tijd. geen zware knoppen om aan te draaien maar prettige, vlotte tongschakelaars en als je veel met omschakelen en meten maakt dat een groot verschil!

fred101

Golden Member

Op 4 januari 2022 23:49:56 schreef benleentje:
[...]Ik durf met grote zekerheid wel te zeggen dat de velleman dmm de goed waarde aangeeft.

Dmm's geven zolang ze niet defect zijn wel redelijk binnen in hun normale tolerantie de goede waarde. Dus wat mij betreft meet een meter goed of hij is defect omdat hij buiten de toleranties meet, maar niet dat hij maar half goed meet.

Ik geloof bv niet dat als een meter ruim buiten zijn toleranties meet dat er niets in de meter defect. Dit uiteraard met een goede batterij.

Een meter die zichzelf niet op nul kan stellen is in mijn opinie dan defect.

Ik gok ook op de Velleman. De kans dat deze buiten zijn specs zit is erg klein. (tenzij hij mishandeld is)

Jouw specs: 230V +/- 3,45 +/-3 digits Hoeveel de 3 digits zijn weet ik niet, dat hangt van jou display af. Hij is 3,5 digits maar de eerste digit zal wel max 1 zijn. Dan geeft hij 230 als uitlezing. En dan wordt de toegestane afwijking fors. 230 op de display kan dan in werkelijkheid alles tussen 223 en 237 zijn. En dat zijn de beste specs. Het mag dus slechter zijn. Maar nieuw staan ze meestal aardig goed voor een schone 50 Hz spanning.

Dat is ook mijn ervaring. Met goede batterij zitten zelfs de goedkope meters voor puur DC en nieuw aardig in de buurt (vaak op een 1 a 2 digits na)

De verschillen met goede meters is hoe stabiel ze meten over tijd, EMI, temperatuur, batterijspanning, commonmode onderdrukking, de manier van meten (filtering, sample rate, aantal bits ADC, kwaliteit van Vref, stabiliteit weerstanden etc etc.

Voor AC is het een ander verhaal er zitten erg grote verschillen in de manier van meten (TRMS, AC+DC of AC gekoppeld, crest factor, frequentie bereik, ook hier filtering, sampling etc en natuurlijk de gewone specs.

Als dat zo vervuilt is dat je meter er 10V naast meet zou je eerst dat moeten aanpakken want die ellende voer je dan bv ook aan je TV.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Inmiddels heb ik met nog een 3e meter gekeken, en die gaf ook 231 aan.
https://www.toolstation.nl/amperetang/p61650

Het is me nu dus wel duidelijk genoeg. Heel nauwkeurig hoeft het allemaal niet te zijn; cijfers achter de komma interesseren me niet.

Om precies te zijn: de bedoeling achter dit alles is dat ik wil weten hoeveel de verschillende apparaten thuis verbruiken (vollast en sluip).
Daarvoor heb ik ooit een OpenEnergyMonitor systeempje opgetuigd. Maar dit bleek niet lekker meer te werken, en moet opnieuw worden ingeregeld. Ook hierbij geldt: ik wil voornamelijk weten wat de energieslurpers zijn, dus cijfers achter de komma boeien niet zoveel.

Ik zal daarnaast eens kijken of ik aan de hand van dat Youtube filmpje die ouwe Klaasing weer wat beter af kan regelen.

Iedereen bedankt voor de input.