Beste allemaal,

Ik ben bezig met het uitzoeken van de aansluitingen van een 3 toeren ventilator motor voor de verwaring. Deze motor heeft volgens de schakelaar 3 verschillende toeren en een 0-stand. De motor heeft 3 draden, 2x een voeding (rood en blauw) en 1x massa (zwart). De motor zelf draait nu enkel op (volgens mij) de hoogste stand omdat deze nu zo is aangesloten.
In onderstaande afbeelding is de groene draad de +12v.
De rode draad loopt naar de motor zelf en het lusje zorgt er voor zover ik kan meten aan de schakelaar enkel voor dat de motor zowel op de schakelaar stand 2 en 3 voluit draaid. De zwarte draad loopt ook naar de motor en is ooit vervangen (vanwege een breuk of iets dergelijks), een stukje verder waar deze in de motor zit heeft deze namelijk een blauwe kleur. Hier zit verder nu geen onderbreking in.
De massa/min van de motor zit rechtstreeks aan het frame en komt niet bij de schakelaar.

Op weerstand gemeten:

Rood naar massa/min circa 3 ohm
Zwart naar massa/min circa 3 ohm

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/dsc_0030.jpg

De standen gemeten op de klemaansluitingen volgens onderstaand plaatje

Stand 0 geeft nergens doorgang
Stand 1 geeft doorgang op 1->2 en 1->3
Stand 2 geeft doorgang op 1->5 en 1->3
Stand 3 geeft doorgang op 1->4 en 1->3

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/dsc_0131.jpg

Moet ik een soort van volgorde schakeling of iets dergelijks maken? Er zitten volgens mij 2 spoelen in de motor, het is een motor met borstels.
Er heeft nergens een voorschakel weerstand of iets dergelijks gezeten.

Die schakelaar ken ik van "afzuigkap-motoren", Of "tafelventilator". Dan zit die schakelaar zo. De DC motor wekt bij mij de indruk niet geschikt te zijn om met zo'n schakelaar op verschillende snelheden gezet te kunnen worden.

Voor minder dan 5 euro kan je een "snelheidsregelaar' op aliexpress kopen die je DC motor wel in snelheid kan regelen. Kan je precies instellen wat je wilt.

Bij 2 snelheden dc motoren met permanente magneten zijn er 3 koolborstels. Zoals ik ze al zag is blauw + de hoge snelheid en rood + de lage. Nooit samen + !!!

2x een voeding (rood en blauw) en 1x massa (zwart).

Nooit zomaar aannemen dat zwart massa is of dat rood plus is. In auto is zwart zelden massa, soms is dat zelfs bruin. In schakelkasten is rood vaak voor 230V.

De massa/min van de motor zit rechtstreeks aan het frame en komt niet bij de schakelaar.

Des te aannemelijker is het dat zwart op de schakelaar geen massa is.

Je hebt nu in totaal 4 aansluitingen
min/ massa op het frame
zwart / blauw
groen
rood.

Ik denk dat elke draad op de schakelaar ook voor een snelheid is, 3 draden 3 snelheden.

Stand 0 geeft nergens doorgang
Stand 1 geeft doorgang op 1->2 en 1->3
Stand 2 geeft doorgang op 1->5 en 1->3
Stand 3 geeft doorgang op 1->4 en 1->3

Dan lijkt me 2, 4 en 5 voor elke een stand van de motor en aansluiting 3 voor bv een controle lamp.

Op 4 januari 2022 23:16:02 schreef benleentje: In schakelkasten is rood vaak voor 230V.

sterker nog, alle AC stuurstroom, dus zowel 230Vac als 24Vac. Zonder documentatie heb je niks aan de kleuren.

Ik denk dat ik de vraag niet helemaal goed gesteld heb. De motor zit in een kunststof bak, deze heb ik er uit gehad en schoon gemaakt omdat hier wat rommel inzit dat een ratel veroorzaakte. De motor heeft 3 draden te weten rood, blauw en zwart. De zwarte draad zit rechtstreeks aan het frame van de machine wat ik zelf heb gezien, de blauwe en rode gaan naar de schakelaar. Als we nu een even de schakelaar die ik heb weergegeven even vergeten, hoe kan ik dan de motor op de 3 verschillende toeren laten draaien. Ik mag toch aannemen als een draad aan het frame van de machine zit dat dit de massa is? De motor loopt nu voluit waarbij de 12v spanning via rood wordt aangeboden.

Gemeten in de aansluitingen van de motor naar het frame:

Rood -> frame circa 3 ohm
Blauw -> frame circa 3 ohm
Zwart -> frame 0 ohm

Origineel moet dit op 3 toeren kunnen en zou dit graag weer werkend willen maken.

Heb je hem ooit op 3 toeren zien werken ?

Wat meet je tussen de draden rood en blauw ?

Misschien even vermelden waar dit in zit merk en type.
Of waaruit het gedemonteerd is.

En er zit in dat luchtkanaal ook nergens een weerstand? 2 snelheden kan best zijn. Rood voeden of blauw voeden. Is dat geprobeerd? Ruitenwissermotoren hebben ook 2 snelheden volgens dat concept. Heb je 3 of meer snelheden dat moet er een weerstand te vinden zijn. Hedendaags is dat pwm.

De kachel is van een Hitachi minigraver uit 1994, deze heeft een 4 standen schakelaar voor de ventilator welke zonder luchtkanaal of iets dergelijks welke onder tegen een klein radiatortje geschroefd zit in de cabine. Ik zelf heb hem nooit op de drie standen zien draaien, enkel op de hoogste zoals deze nu is aangesloten. Ik kan zo niet ontdekken dat er ergens iets is uitgehaald, er is verders geen luchtkanaal waar iets verstopt kan zijn.
Er is geen verbinding tussen de blauwe en de rode draad.
Ik zal zodra ik in de gelegenheid ben de blauwe draad aansluiten op de voeding.

Probleem is gevonden, er hoort een draad meer aan de motor te zitten. Deze draad is er ooit vanaf gehaald. Zojuist een nieuwe eraan gezet en getest, de motor loopt nu in alle 3 de standen elk met zijn eigen aansluiting. Bedankt voor de hulp!

Mooi! Dank voor de terugkoppeling. Weer wat geleerd. :-)

Dan toch graag wat duidelijker zodat anderen er later ook iets aan hebben.
Rood + is dus volle toeren, en dan kan het niet anders of blauw + is lager toerental. Is er dus ook nog een stand 3 waarbij blauw en rood samen + zijn? Bijna niet te geloven, en toch 3 standen met 2 draden (massadraad te na gelaten).

Volgens mij heeft ie het goed uitgelegd.

Er is een zwarte draad: de min. Er zijn daarnaast drie draden voor de drie snelheden: Rood, groen en blauw. Een Beunhaas heeft de groene in het verleden afgeknipt en nu die in ere hersteld is zijn er weer drie snelheden.

Zoals eerder gezegd: nooit twee draden samen aansluiten. Zo'n motor gaat zich als "trafo" (Voor DC!) gedragen van de ene op de andere aansluiting. Effectief sluit je dan zo'n trafowikkeling kort en dat kan fout aflopen voor de motor.