Op 15 januari 2022 22:09:12 schreef Sine:
... Heb je die TCA955 recentelijk nog ergens proberen te kopen?
Dat is serieus obsoleteum.
Ik heb een paar jaar geleden flink gezocht naar deze TCA955 en heb toen op een soort groothandelwebsite in China (niet Alibaba) deze gevonden. Er stond duidelijk bij Old Stock. Navraag of deze origineel waren en het antwoord was ja. Dus maar een aantal gekocht en ze werken ook nog eens perfect.
Op dit moment heb ik het schema klaar en ga morgen de layout van de printplaat maken en de onderdelen plaatsen.
Aan allen die mij aangeboden hebben om deze benodigde oude condensatoren over te nemen dank ik hartelijk. Ik ga morgen kijken wat er nog te koop is.
Ik moet vijf van deze printplaten maken. 
Op 16 januari 2022 18:39:26 schreef Sine:
Mogen we ook weten wat het voor een nabouwsel is?Of is dat supergeheim
Yep, supergeheim 
Het gaat om een motordriver van een oude Bauer SUPER8 filmprojector.
Het juiste soort condensator voor de juiste toepassing is best wel belangrijk.
Zo zweerde?zwoer? ik vroeger bij styroflex condensators in RTTY filters.De hoogste opslingering van de L-C kring kreeg je met styroflex condensators,daar kon geen enkel ander type condensator aan tippen,dat was gewoon meetbaar en zichtbaar op de scoop.Een Pocomtor AFR-2000 van fl.1500 en een PK-232 van fl.1200 bakte er bij fading of een zwak signaal diep in de ruis helemaal niets van.Mijn eigen b(r)ouwsel deed het dan stukken beter.Die bleef dan (meestal)gewoon meeschrijven.
edit\ik zie daar een µA709 op de print zitten,die was in de jaren 80 al bejaard. 
Ja dat is mooi spul ik had ze ook in gebruik in een zelfbouw 35 MHz TTL counter, in de Xtal tijdbasis en werd afgeregeld op zero beat met de 10MHz USA zender! Toevallig dat ik die vanmiddag net open had gemaakt ivm de ingangstrap. Ik weet het schema niet meer te vinden. Er zit een LM733, 74F74 en een 74HCU04 op gaatjespertinax gemonteerd in.
Styroflex op de oscillatorprint.
Betreffende condensator is nog gewoon nieuw te krijgen :
https://www.eoo-bv.nl/mkt-vanaf-100nf/8653-mkt-100nf-100v-r75.html
Afgelopen week de nieuwe printplaten mogen ontvangen en de onderdelen erop gezet.
De nieuwe printplaat is een "test-printplaat" om te zien of alles werkt. (Versie 1.1 is inmiddels in de maak.)
De nieuwe printplaat met nieuwe onderdelen werkt erg goed en zelf beter dan de oude printplaat. De motor loopt een stuk rustiger /relaxter. De aansturing van het toerental door middel van de photocel werkt ook perfect. Constant dezelfde toeren.
De motor heeft twee uur gelopen en we hebben met een infrarood thermometer de nieuwe printplaat in de gaten gehouden. Allemaal normale temperaturen. ± 30° . 
Dank voor het meedenken !!
Oude printplaat:
Nieuwe printplaat:
Testopstelling:
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bauer was dus onderdeel van Bosch? Of lieten ze de elektronica door Blaupunkt maken ofzo?
Wel heel andere connectoren op de nieuwe print, maar ziet er netjes uit.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (30%)]
Anoniem
Mooi resultaat, maar daar moet ontzettend veel werk ingekropen zijn om die print helemaal na te maken..
De oude print ziet er in goede staat uit.
Was het niet simpeler geweest om de fout op te sporen en de defecte component te vervangen?
Waarom deze omslachtige omweg?
Dave013
Golden Member
Ik was net op google aan het zoeken naar die multilayer condensators, een omweg kwam ik hier weer terecht…
Maar die groene Siemens C’s zijn dus Polycarbonaat!
Heb een hele doos waarvan bijna de helft van die groene Siemens zijn 
Dacht eerst dat al die multilayers allemaal MKT’s waren joh.
Maar die groene Siemens zijn dat de enige MKC’s van die oude Multilayers?
Heb er ff een paar verschillende gepakt, alleen bij die Siemens staat aan de achterzijde een logo, bij die andere staat aan andere zijde niets, weten jullie misschien meer over het dialectrum van die andere C’s?
Die Siemens herken je al van veraf…
Dave013
Golden Member
Misschien heb ik het antwoord al gevonden, heb net ff zitten zoeken met google picture search en zo te zien is de zijn andere ook van Siemens en zijn het allemaal MKT’s .
Behalve die groene dan…. Zijn dat de enige MKC’s die in die open multilayer series zijn uitgebracht? Hopelijk wel!
Voor welke toepassingen kun je die multilayers het beste gebruiken?
Ik zag ze vroeger voornamelijk vooral in hifi enzo. En er staat me iets bij dat ze vooral goed waren voor hoog frequent…
Siemens begon de productie in groen en noemde ze MKM. Later werd de naam veranderd MKC. Nog later gingen ze de zijkanten aflakken. Het is een universeel bruikbare condensator die uit plakjes bestaat, dat heeft voordelen ivm de klassieke folie condensator die opgerold is. Condensators zijn er in zoveel soorten, aan de hand van de toepassing kan het nodig zijn om een specialer type te kiezen waarbij een bepaalde eigenschap excelleert.
Op school noemen ze dat warenkennis.
Dave013
Golden Member
Ja componenten kennis is heel belangrijk!
De ene condensator is natuurlijk de andere niet, ik heb vroeger voor elektronica geleerd, maar ben er niet verder in gaan leren, omdat ik sinds een aantal jaren weer fulltime werkzaam in de electronica, ben ik dag & nacht bezig om het niveau omhoog te tillen.
Maar ook het herkennen van oude componenten is echt een hele studie hoor zeg…
Dit is ook de reden waarom ik heel mij folie condensator collectie heb opgesplitst in Polyester, Polypropylene, Polycarbonaat & Polystyreen.
Dacht dat ik alles wel op een rijtje had, totdat ik die Siemens zag haha
Maar om even op de vraag terug te komen, die groene Siemens C’s zijn dat de enige MKM/MKC’s en de rest MKT’s?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Download een gratis copy van Analog seekrets, from DC to daylight van Green. (Green heeft het vrij gegeven, het was een lesboek). Dit bijna 600 paginas dikke boek gaat heel diep in op de eigenschappen van componenten.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik dacht altijd dat alle Siemens van open constructie polyester waren. Van de groene durf ik het niet 100% te zeggen; als iemand zegt dat het polycarbonaat is wil ik dat aannemen maar zou ik wel naar de bron vragen om het na te trekken.
De enige polycarbonaat die ik zo gauw in dit topic kon vinden is geel en heeft er FKC op staan (dus film/folie, niet opgedampt).
MKH en MKM zouden volgens mij allebei specifieke Siemensbenamingen voor polyester zijn, maar ik ken het verschil in constructie of materiaal met MKT niet.
EDIT: Ik denk dat de kans erg klein is dat Siemens polycarbonaat gebruikte in open constructies. Het zou enigszins hygroscopisch zijn, en dat is voor een condensator niet zo'n handige eigenschap.
Dave013
Golden Member
Thnx Fred!
Dat ziet eruit als hele interessante lectuur zeg! Wow nice 
Jeetje zeg 600+ pagina’s, daar ben ik voorlopig wel ff zoet mee hoor haha
Maarten, ja dat dacht ik dus eerst ook, ik was gisteren ff aan het googlen of deze condensators misschien een speciale naam hadden…
Ik wist dat het multi layer C’s waren, maar als je daarop zoekt krijg je voornamelijk SMD enzo
Dan heb je ook nog stacked layer, maar daar krijg je voornamelijk ook van die SMD’s
Ik dacht van laat ik eens google photo search proberen met die groene, omdat ze vrij karakteristiek zijn.
Ik kreeg allemaal hits met Siemens MKM/MKC
Na wat verder graven kwam ik hier weer terecht haha
Aangezien hier de de pro’s van NL zitten, dacht van gooi eens een balletje op.,,
maartenbakker
Golden Member
Ik kende ze altijd als MKH, maar kwam er later achter dat er ook 'gewone' MKH en 'naakte' MKT waren. Ik ga nog eens verder spitten, maar ga er voorlopig nog van uit dat 'naakt' altijd polyester is.
Dave013
Golden Member
Alleen bij die groene Siemens krijg ik MKC hits.
En als ik op Siemens MKC/MKM google krijg ik alleen maar die groene te zien..
Als ik met photo search zoek op die andere versies krijg ik eigenlijk alleen maar polyester varianten
maartenbakker
Golden Member
Ik kijk verder, kan in elk geval alvast zeggen dat het lijstje op https://www.edaboard.com/threads/capacitor-types-need-information-for-… simpelweg niet klopt. Bevat één of meerdere fouten. Ik twijfel vooral aan zijn uitleg van MKS (fout) en MKM (dubieus).
maartenbakker
Golden Member
Inderdaad. MKY ken ik niet, maar MKS als polystyreen heeft hij zelf verzonnen omdat KS toevallig wel polystyreen is.
Ik vraag me af of gemetalliseerd polystyreen ueberhaupt bestaat. Ik ken het alleen als film/foil.
Dave013
Golden Member
Haha ja zo dacht ik er ook over..
MKY, nooit van gehoord.
Je hebt de KS serie van Philips, maar dat maakt het nog geen MKS
Maar nu ik ff naar mijn toetsenbord kijk, kan het ook een typo zijn?
De Y & de T zitten naast elkaar…
Maar dan zou het nog altijd Polyester zijn ipv Polystyreen
Polyester: (Polyethylene Terephthalate) piep woord om te schrijven
MKT, MKS = Metallized
FKS = Solid Film/Foil
Op donderdag 24 februari 2022 18:25:57 schreef ritmeester:
Afgelopen week de nieuwe printplaten mogen ontvangen en de onderdelen erop gezet.De nieuwe printplaat is een "test-printplaat" om te zien of alles werkt. (Versie 1.1 is inmiddels in de maak.)
Oude printplaat:
FotoNieuwe printplaat:
Foto
D513?