Goedendag allen,

Voor mijn motor heb ik onlangs een TCI module gekocht gezien de originele module niet meer juist functioneerde.

Voordat ik alles aansloot heb ik de overige elektronica op de motor doorgemeten en hierbij kwam ik geen problemen tegen.

Echter na montage van de TCI module heb ik nog geen vonk kunnen krijgen uit de bobine.

Ik heb hetvolgende al gedaan:

Bij het doorleren van de TCI module gaf deze een referentiespanning van 0.6-0.7 volt aan de pickup, vervolgens geeft de pick up eenzelfde spanning mooi terug aan de TCI, ook via de oscilloscoop is een sinusvormig signaal te zien (wat in mijn ogen blokvormig zou moeten zijn), de pickup is in wezen een eenvoudige hall sensor met 2 draden.

Vervolgens kijk ik naar de uitgang van de TCI module(oranje draad), deze geeft geen enkel signaal aan de bobine bij het draaien van de krukas mbv de startmotor.
wanneer ik de bobine test(handmatig laden en ontladen) werkt deze naar behoren.

Ook heeft de leverancier bevestigd dat de module goed aangesloten is.

Het lijkt er dus op dat de TCI module het ingangssignaal niet oppikt en deze doorgeeft aan de bobine. Echter zou ik verwachten dat de weerstand door de TCI module naar de aarde 0 is wanneer er geen signaal voor vonk word gegeven. En deze weerstand kortstondig piekt ten tijde van het signaal om de bobine te ontladen.

Ik zou de module wellicht terug kunnen sturen, echter wil ik eerst uit kunnen sluiten dat deze foutief is.

Nu ging mijn gedachte uit om een toongenerator aan de ingang van de TCI module te koppelen om zo het signaal van de pickup na te bootsen en een vonk te creëren.
Nu heb ik tussen mijn gereedschap een hofacker wave form generator kunnen vinden, echter krijg ik op de oscilloscoop geen sinusvorm maar een blokvorm.
Ook kan ik geen exacte handleiding van dit materieel vinden en ben ik zelf nogal een leek wat betreft elektronica.

Wie o wie zou mij in de goede richting kunnen sturen.

Alvast bedankt

Bij het doorleren van de TCI module gaf deze een referentiespanning van 0.6-0.7 volt aan de pickup, vervolgens geeft de pick up eenzelfde spanning mooi terug aan de TCI, ook via de oscilloscoop is een sinusvormig signaal te zien (wat in mijn ogen blokvormig zou moeten zijn), de pickup is in wezen een eenvoudige hall sensor met 2 draden.

Dit snap ik even niet. Normaliter wordt alleen een hall-sensor gevoed door een module.
Een sensor (spoel met magneet) geeft al gouw een paar volt.
Is er nog een hoogspanningsspoel aanwezig?
Post eens een link of schema wat je nu hebt.

Is de Tci speciefiek voor de motor of universeel ?
Kan zijn dat een pick-up uitgevoerd met 2 draden functioneerd als 3 .
En daar bedoel ik mee ,Dat de draden niet werken als massa en spanning .
Maar als spanningsdraad + en als signaaldraad dus de puls .De massa komt dan van de bevestiging van pick-up op het motorblok =massa .
Zo zijn simpele pick-ups 1 draads dat is puls ,maar de massa komt dan door de bevestiging aan motorblok .

Groeten ,

Richard vd Stam