Op mijn werk is het alleen maar Fluke wat de klok slaat, maar dat kost een een paar 'ribben' uit je lijf.
Zelf heb ik recent thuis voor de hobby een UNI-T UT61E+ gehaald, omdat de oude meter de geest had gegeven.
Hier een beetje de plusjes en minnetjes door EEVblog https://youtu.be/ZxzQZFRznp0
Dat filmpje van Dave is voor de hobbyist denk ik wat minder nuttig. Ja, nu weten we waarom de verkoopwaarde van een Fluke zo hoog is, maar geen van deze argumenten helpt als je in je knutselhoek aan de slag bent. Ik heb het indertijd van begin tot eind bekeken, maar ben er niet heel veel wijzer van geworden.
Op werk gebruiken wij ook voornamelijk Fluke, en eerlijk is eerlijk: ze werken heerlijk en betrouwbaar, totaal geen problemen met de Fluke 175 die ik dagelijks gebruik. Voornamelijk leuk omdat ik ze niet hoefte te betalen... 
Zo een UT61E (al dan niet de +) zou ik niet kopen als de kans bestaat dat je er eens netspanning mee meet. Ik vertrouw er niet op dat ze op elegante wijze falen in foutsituaties. De resolutie en meetmogelijkheden zijn op de werkbank echter heel handig, zeker als de spanningen en stromen klein zijn.
Als je soms aan netspanning meet en het budget kan rekken zou ik een Brymen BM235 van €85 overwegen. De elektrische velddetectie is handig voor het vinden van lijnen in de muur, en de Low-Z modus is handig om fantoomspanningen te onderdukken.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (17%)]
Ik heb alles eens even bekeken, en het meeste is veel te uitgebreid voor mij. De genoemde fluke op marktplaats is voor meer weggegaan dan ik er voor wilde geven. Vond een ander voor 90 euro, maar ik moet zeggen dat de UNI-T UT210D (of de E) mij erg aanspreekt. Juist vanwege de mogelijkheid om ook stroom te meten! Een andere optie is de BM805.
Het enige minpuntje van de UT210D is dat hij wellicht wat minder praktisch is om neer te zetten op bijvoorbeeld een tafel ivg met de BM805. Op zich lijkt me op dat overkomelijk, wat denken jullie er van?
Voor mij is het stroombereik van de UT210E is iets pratischer:
De meerwaarde van 200A meten ipv 100A lijkt me klein, maar de fijnere resolutie van het 2A bereik vind ik best handig. De 'E' kan wel gewoon weerstand meten, ik weet niet waarom dat niet in de tabel staat. Frequentie weet ik zo niet (ding ligt niet hier), maar ik zoe het niet missen.
Op één of andere manier staan, liggen of hangen multimeters bij mij altijd net de verkeerd, model en formaat maken daarbij niet uit. Wat dat betreft kies ik liever voor funtionaliteit. 
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (21%)]
Persoonlijk zou ik op basis van ervaring uit het verleden nooit meer een UNI-T of Voltcraft kopen. Maar dat zijn wel ervaringen van ca 20 -15 jaar terug.
Hoor goede verhalen van Bryman, ook van fred101 hier en dus van Dave.
benleentje
Golden Member
Als je gewoon een leuke meter zoekt voor de hobby zou je eens naar Aneng kunnen kijken. Onderstaand is 1 van de vele modellen die ze hebben. IK heb zelf een Aneng tafel multimeter en voor simpele metingen bevalt die me prima.
https://nl.aliexpress.com/item/1005001525757614.html?gatewayAdapt=glo2…
De goedkoopste Aneng is E5,06 alleen jammer dat de verzending dan een stuk duurder is
.
https://nl.aliexpress.com/item/1005003401918215.html?spm=a2g0o.product…
De Aneng AN8002 die ik had ging opeens zonder duidelijke reden stuk. Die schijnen vaker stuk te gaan (die van Arco ging ook stuk) dus ik weet niet of ik alleen dat model moet afraden, of ook de rest. In elk geval zijn die dingen niet geschikt voor netspanning in de vorm dat ze worden verkocht. Ze zijn wel heel nauwkeurig en praktisch klein. De Uni-T apparaten die ik heb hebben wel nukken, maar zijn tot nu toe niet stuk gegaan.
Het ligt er aan wat je ermee doet. Als je nog weleens in de installatie zit te werken zou ik voor de Brymen gaan, als je voornamelijk met hobbydingen bezig bent kan je ook voor de andere opties gaan. Zelf ben ik wel een fan van de stroomtangfunctie van de Uni-T, maar ik gebruik hem niet als primaire multimeter.
bestellen in China voor een DMM, is dat wel een goed idee? (je bent dan zelf de invoerder..)
die UNI-T meters zijn er in de jaren wel beter op geworden, dus de ervaring van Henk van vele jaren geleden is een beetje uit de tijd.
PeakTech is voor ongeveer dezelfde prijs nog wat beter, mijn ervaring.
bestellen in China voor een DMM, is dat wel een goed idee? (je bent dan zelf de invoerder..)
Toch maar zoveel of zo weinig als voor gelijk wat anders?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb 2 flukes, een Agilent een brymen. De Flukes zijn prima maar mijn favoriet is de Brymen. Wel een wat duurdere maar nog steeds ongeveer de helft in prijs van de andere 3.
Of amateurs wat aan een goedkoop geval hebben ligt aan het werk. Goedkope meters hebben mindere specs en meestal is het de vraag of ze die halen en of ze stabiel over tijd blijven.
Goedkope meters zijn onveilig.
Als je alleen maar met ledjes en een arduino speelt voldoet iedere meter. Als je aan 400V gaat meten wordt het een ander verhaal. Als ik mijn brymen in doorpiepen zet en dan in die stand 230V ga meten dfan gebeurd er niets. Bij een goedkope meter gaat dat meestal goed fout. De kans dat een amateur-amateur een stomme fout maakt is groter dan dat een ervaren iemand dat doet. Eigenlijk zou de beginner dus een veiligere meter moeten hebben.
Als er een tortester op zit is het meestal troep. Als je veel doorpiept dan moet je daar rewkening mee houden, mijn Brymen is bloed snel, de +500 Agilent is megatraag.
benleentje
Golden Member
De kans dat een amateur-amateur een stomme fout maakt is groter dan dat een ervaren iemand dat doet. Eigenlijk zou de beginner dus een veiligere meter moeten hebben.
NU valt dat erg tegen ervaren mensen maken ook gewoon fouten. Als je dagelijks meet aan 230V dan is de kans op een fout in bv een heel jaar ook gewoon reëel aanwezig. En zoals je zegt hoef je die fout maar 1 keer te maken de goedkope meter wacht geduldig af
.
Vandaar ook dat ik voor normaal gebruik aan 230V altijd een duspol gebruikt exacte waarde zijn voor mij bijna nooit belangrijk ik wil weten wel of geen 24V of wel of geen 230V. Bij een duspol zien je dan bv soms nog wel de 24V ac led oplichten dan weet je dat de spanning er wel is maar er een contact niet goed schakelt oid.
Want andersom is ook weer waar sommige amateurs zo zo bang voor 230V dat ze er niet eens aan durven meten.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 7 februari 2022 12:34:20 schreef fred101:
Ik heb 2 flukes, een Agilent een brymen. De Flukes zijn prima maar mijn favoriet is de Brymen..
Welk type? (Ik heb al op je site gespiekt, maar de zoekfunctie lust geen brymen en hoewel ik iets roods zie op de achtergrond bij de aneng krijg ik het daar niet uit gedetectived. Het is wel een andere dan de mijne.)
en blijkbaar als je ‘m met een agilent kruist, krijg je een aneng… ik heb niet het hele filmpje gekeken, alleen de intro
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (15%)]
EricP
mét CE
Vandaar ook dat ik voor normaal gebruik aan 230V altijd een duspol gebruikt exacte waarde zijn voor mij bijna nooit belangrijk ik wil weten wel of geen 24V of wel of geen 230V. Bij een duspol zien je dan bv soms nog wel de 24V ac led oplichten dan weet je dat de spanning er wel is maar er een contact niet goed schakelt oid.
Wat je dus eigenlijk zegt, is dat 'nauwkeurigheid' meestal helemaal niet relevant is - als ik zo eens kijk wat ik zelf doe dan is zeg 10% van de aangegeven (zo je wilt: gemeten) waarde voor 98% van de klus 'goed genoeg' (zolang je het maar weet en niet DENKT dat het beter is).
Op 7 februari 2022 19:14:17 schreef Lucky Luke:
[...]
Welk type? (Ik heb al op je site gespiekt, maar de zoekfunctie lust geen brymen en hoewel ik iets roods zie op de achtergrond bij de aneng krijg ik het daar niet uit gedetectived. Het is wel een andere dan de mijne.)
Uit een ander topic:
Op 12 februari 2020 22:49:24 schreef fred101:
Mijn Brymen 869S is na meer dan 2 jaar dagelijks gebruik nog steeds spot-on en ik vind het nog steeds een geweldig ding.
Ik heb er ook één, maar dit model is €210, dus voor deze discussie niet toepasselijk.
Ik zou wel een Brymen aanraden op basis van mijn ervaringen ermee, het zijn goed gebouwde meters waar ik weinig problematisch van hoor.
benleentje
Golden Member
(zolang je het maar weet en niet DENKT dat het beter is).
Dat snap ik even niet. Vaak is het een machine werkt niet goed een motor draai niet. Voor een motor maakt het niet zoveel uit of die nu wat minder spanning krijgt dan zou die tenminste wel moeten draaien of brommen. En dan is het een kwestie van meten waar er wel een geen spanning is zonder specifiek op de waardes te letten.
Bij een motor die wel draait maar slecht werkt of warm word moet je uiteraard wel op de meetwaardes letten
Op 7 februari 2022 19:28:58 schreef EricP:
[...]Wat je dus eigenlijk zegt, is dat 'nauwkeurigheid' meestal helemaal niet relevant is - als ik zo eens kijk wat ik zelf doe dan is zeg 10% van de aangegeven (zo je wilt: gemeten) waarde voor 98% van de klus 'goed genoeg' (zolang je het maar weet en niet DENKT dat het beter is).
Ik denk dat dat zeker klopt. Of ergens 24 V staat is alles tussen 22 en 28 V goed...
Maar wat Dave zegt is wel een waarheid als een koe:
Betrouwbaarheid van je meting.
Ik zie ze nu al jaren niet meer hier, maar in het verleden vaak zat: ik heb een adapter/apparaat, staat op 12 Vdc, maar ik meer 24 Vdc.*
Na eindeloos heen en weer harken komen er vaak 2 oorzaken:
.1 de batterij van de meter was leeg met stip op nummer 1
.2 ze hebben onbelast aan een gillende SMPS gemeten.
* = Voorbeeld waarde.
Ik heb regelmatig lege batterijen in mijn fluke 1587, maar nog NOOIT meet afwijkingen daardoor gehad.
Hoe hij het met een onbelaste smps doet weet ik niet..
Bedenk wel dat er ook een stukje achter moet weten wat je meet.
Mooiste situatie daarvan heb ik gehad met wijlen Shiptronic terwijl ik bij hem was i.v.m. een LPG probleem.
Auto stond binnen stopt en doet NIETS meer. Alles gedaan en getest.. geen vonk. Nieuwe ontsteking. Nog niets. Geen puls van de hall sensor met zijn rigol scope. Nou weet ik dat de trigger bij de Rigol in het digitale deel na de ADC zit.
Ik had mijn tek achterin staan en die heeft een analoge trigger.. dus die aangesloten en die triggert dus wel, maar geen signaal te zien..
Achteraf bleek de binnenkabel aan de afscherming van de hall sensor te liggen. Echter de transmissie reflectie zorgde voor voldoende vertraging waarop de tek dus wel tijd had om te triggeren.
M.a.w. kennis van het apparaat wat je hebt is ook echt heel belangrijk...
Ik heb inmiddels, na ook nog wat andere (video) reviews gelezen/gezien te hebben de UT210E besteld. Ben heel benieuwd naar het apparaat. Dus dank jullie allemaal voor de goede adviezen en het meedenken!
Zeer gewaardeerd!!
Veel succes ermee gewenst.
Hoop dat je er meer geluk mee hebt dan ik met mijn Uni-T.
Die verdween binnen een jaar in de kliko (nogmaals 15-20 jaar terug; qua meetapparatuur wel mijn grootste miskoop ooit)
Ik gok dat ik m een stuk minder vaak zal gebruiken dan jij, dus alleen daarom zal hij al langer meegaan
Maar ik zal zeker mijn ervaring posten als ik hem in mijn handen heb gehad!
Die Aneng ging ook stuk zonder veel of intensief gebruik, beide bij mij en bij Arco. Hij werkte opeens gewoon niet (goed) meer. Mijn oude Uni-T (ongeveer zelfde leeftijd als die van HmH) heeft me een hoop problemen gegeven maar werkt nog wel en ik gebruik die heel af en toe nog wel. Het gezeik dat het ding me gegeven heeft zijn wel de reden dat ik probeer nieuwe beginners iets beters aan te raden.
Het vervelende met Uni-T is dat het lijkt alsof de verschillende modellen heel weinig met elkaar gemeen hebben, alsof het gewoon onafhankelijke bedrijven zijn die allemaal hun eigen ding doen. Ik heb geen idee hoe zij werken. Misschien is Uni-T Chinees voor "meter"?
De UT210E heb ik een heel wat betere indruk van, nog geen problemen mee ondervonden, en de True-RMS klemmeter functie is zeker wel handig. Die heb ik bijvoorbeeld gebruikt bij het troubleshooten van een voorregeling voor een lineaire voeding, je ziet hem daar af en toe in de foto's. Ik denk dat hij mijn Aldi metertje gaat vervangen, die problemen geeft met de kwaliteit van de contacten.
Ik ben ook helemaal afgeknapt op Aneng.
Ik had 2x de AN8009 gekocht vanwege de 9999 en de lage spanning en stroom berijken.
2 weken later wou ik een serie 1% weerstanden op tolerantie controleren en de eerste viel buiten de tolerantie volgens de Aneng. Ik wist al dat er een "gat" in de stroom berijken zit, maar ach, ik heb nog meer multimeters. Als het je enige meter is, dan is alleen dit al reden tot afkeur.
Iets met de draaischakelaar die het soms niet goed doet of zo.
Dan is EUR20 toch duur voor de vuilnisbak.
Mijn volgende meter gaat een van de top modellen van Brymen worden met veel funkties, cijfertjes en seriele PC uitgang. Dat hij dan ook lomp groot is kan ik dan nog wel accepteren.
Op 10 februari 2022 17:58:08 schreef Kortsluiting_Online:
Ik ben ook helemaal afgeknapt op Aneng.
Ik had 2x de AN8009 gekocht vanwege de 9999 en de lage spanning en stroom berijken.Een paar weken later wou ik een serie 1% weerstanden op tolerantie controleren en de eerste viel buiten de tolerantie volgens de Aneng. Eeerste reaktie was verbazing dat de chinezen ook al sjoemelen met weerstandend in papieren tape. Daarna heb ik het toch nog even gecontrollerd met een fatsoenlijke meter en bleek het aan de aneng te liggen, die soms een afwijkende (5% of zo) waarde geeft.
Iets met de draaischakelaar die het soms niet goed doet of zo.
E Ik wist al dat er een "gat" in de stroom berijken zit, maar ach, ik heb nog meer multimeters. Maar als het je enige meter is, dan is alleen dit al reden tot afkeur. Geen stromen in milli ampere berijk kunnen meten met een fatsoenlijke resoultie is zo hopeloos stompzinnig.
Dan is EUR20 toch duur voor de vuilnisbak.
Mijn volgende meter gaat een van de top modellen van Brymen worden met veel funkties, cijfertjes en seriele PC uitgang. Dat hij dan ook lomp groot is kan ik dan nog wel accepteren.
Ik koop nooit nieuwe meters...Die ik heb, zowel analoge als digitale, zijn tweedehands aangeschaft.De meter die ik het meest gebruik is een Philips analoge meter,de PM2505. Die is wel "spot aan"trouwens.
Ik denk dat deze wel binnen je budget past https://www.conrad.nl/p/voltcraft-vc-335-stroomtang-digitaal-cat-ii-60…
Bekijk de specifikaties maar eens.