Nieuwe multimeter - aankoopadvies

Kruimel

Golden Member

Die is (op de kleur na) hetzelfde als de Uni-T U210D (zie de tabel hierboven). Persoonlijk zou ik in het geval van een 'current clamp' gaan voor de variant met de lagere bereiken, dan kom je op de (iets duurdere) Voltcraft VC-330/Uni-T UT210E terecht. Ik vindt een 1mA resolutie handiger dan een 200A bereik, tenzij je daadwerkelijk met dergelijke stromen werkt. Voorheen waren de Uni-T's goedkoper dan de Voltcrafts, al lijkt het nu nauwelijks uit te maken.

fred101

Golden Member

Op 18 februari 2022 19:39:02 schreef picturemaker:

Bekijk de specifikaties maar eens.

Ik kan niet zeggen dat ik daarvan onder de indruk ben. Bijna alles zit boven de 1%, het is ook niet gespecificeerd mbt tijd, lijken meer typical specs dan gegarandeerde specs.
Maar dat kun je ook niet verwachten, dit is tenslotte de onderkant van de markt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit is typisch voor stroomtangen, als voorbeeld gaat de fluke 323 ook ruim boven de 1%. Deze meet toestellen hebben uiteraard een ander doel dan laboratorium toepassingen.

https://www.fluke.com/nl-be/product/elektrische-test-en-meetinstrument…

Nauwkeurigheid +/- 5 digits??
Wat is dan nu weer voor een eenheid?

Kruimel

Golden Member

Dat is heel normaal voor multimeters om een waarde te hebben in procenten plus digits. Een digit is een offset fout die meeschaalt met de bereiken en wordt meestal in digits gegeven. De afwijking zal in het 20V bereik dus in absolute termen groter zijn dan in het 2V bereik. Als de afwijking niet in deze vorm is gegeven is dat eerder een reden tot wantrouwen dan wanneer het er wel staat.

Bij tweede lezing is er trouwens nog een verschil tussen de UT210D en E: een optie om temperatuur te meten. Persoonlijk mis ik dat niet echt op een multimeter, want in dergelijke gevallen gebruik ik liever een los apparaatje om de meting te doen, maar het is wel handig om te weten.

Een losse thermometer zoals deze kost erg weinig:

eBay link

Vervolgens heb je je meter vrij om te zien wat de spanningen/stromen zijn.

fred101

Golden Member

Dit is typisch voor stroomtangen, als voorbeeld gaat de fluke 323 ook ruim boven de 1%. Deze meet toestellen hebben uiteraard een ander doel dan laboratorium toepassingen.

Klopt voor het stroom bereik, dat kan weinig beter door het grote bereik en de enorme ruimte voor de draad. Daarnaast is het contact op de plaats waar de clamp opent heel erg belangrijk. Als ik precies wil meten dan reinig ik die eerst met IPA. Als ik het goed herinner schrijft Fluke bij kalibratie voor waar de draad moet lopen. Maar dat reinigen is vooral van belang bij tangen die lage stromen meten.
Daarnaast speelt ook hier frequentie en crestfactor een rol. Het zou me niet verbazen als de meeste, op elektriciens gerichte tangen, een heel beperkt frequentie bereik hebben

Maar ook de DMM functies (alles behalve stroom) zijn boven 1%. Alleen een beperkt DC spanning meet deel is 0.7% maar dat wordt verder niet echt gespecificeerd. Maar 1% is voor dat soort werk waarschijnlijk ook voldoende.
(hoewel ik als elektricien niet met een clamp meter van 5 tientjes aan het werk zou gaan)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
McAwesome

Golden Member

Op 7 februari 2022 12:34:20 schreef fred101:
Als je alleen maar met ledjes en een arduino speelt voldoet iedere meter. Als je aan 400V gaat meten wordt het een ander verhaal.

Het is wel zo dat je dat op voorhand niet kan weten welke richting het uitgaat. Ik gebruik mijn multimeters ook vooral voor elektronicaprojecten en meestal zijn dat inderdaad lage spanningen en stromen. Omdat ik veel met nixies werk zijn daar soms wat hogere spanningen bij maar het vermogen van zoiets is erg beperkt.

Door een speling van het lot kan ik nu maandag helaas aan 400 V gaan zitten meten (driefasen installatie in geërfd huis met nukken nadat de elektriciteitskeurder is langsgeweest i.v.m. verkoop). Ik ben best wel blij dat ik een veilige multimeter van een A-merk heb (cat. IV tot 600 V en cat. III tot 1.000 V). Voor die ene keer een duspol gaan kopen is er ook over.

Ik zou dus toch voor een veilige meter kiezen, je weet nooit wat het lot op je pad brengt.

Arco

Special Member

Op 7 februari 2022 12:06:13 schreef Kruimel:
De Aneng AN8002 die ik had ging opeens zonder duidelijke reden stuk.
Die schijnen vaker stuk te gaan (die van Arco ging ook stuk) dus ik weet niet of ik alleen dat model moet afraden, of ook de rest.

Ik heb ook nog een AN8008, ook een en al droevenis...

De draaischakelaar is van een beroerde kwaliteit.
Als je de meter wilt gebruiken, moet je de bereikschakelaar eerst een keer of 10 van links naar rechts draaien om de contacten 'gangbaar' te maken.

Als je dat niet doet flikkert de backlight steeds, en het ohmbereik werkt onbetrouwbaar.
(voor het draaien met pinnen tegen elkaar meet je iets van 1.7Ω, na het draaien nog maar 0.06Ω, heel bedenkelijk...)

Ik heb als stroomtang voor de MS2115B gekozen, omdat die een lekker groot bereik heeft (1000A ac/dc).
Heeft ook als een van de weinigen een Inrush Current meting... (die had ik toen nodig)
(met de tang een afwijking < 2.5%, ben ik prima tevreden mee...)

https://cf.shopee.ph/file/1e7516eb2558108537c7a74d3d5a7fef

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@kruimel
Een digit is voor mij een cijfer.
Dus als je op een totaal van 4 cijfers er 5 cijfers afwijkt dan heb je een probleem toch? 8)7

Arco

Special Member

Bij 'accuracy' wordt met een digit een overgang van een digitwaarde naar een hogere of lagere waarde bedoeld, da's min of meer standaard.
120.0v ±4 digits is dus 119.6 ... 120.4v.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als aanvulling op Arco:

De verwarring is begrijpelijk, sommigen zetten counts (wat duidelijker is), anderen weer digits (kan verwarrend zijn). En al zeker als een ganse digit van 0 tot 9 is en 1/2 digit van 0 tot 1. Het is niet altijd even duidelijk wat er bedoeld wordt. Hier nog wat info hoe fluke het één en ander ziet.

https://www.fluke.com/nl-be/informatie/blog/digitale-multimeters/nauwk…

Sine

Moderator

Volgens mij ziet de rest van de wereld dat ook zo, counts voor het maximaal weergeefbare getal en digits voor het aantal cijfers.

Nauwkeurigheid is verwarrend genoeg meestal +-1 digit.
Digit als in afwijking op het laatste cijfer.

Op 19 februari 2022 13:43:20 schreef fred101:
[...]

Als ik het goed herinner schrijft Fluke bij kalibratie voor waar de draad moet lopen.

Hangt er ook een beetje vanaf welke coil je gebruikt om de grote stromen te kalibreren. Op de 52120A staat een aanduiding hoe je de stroomtang moet positioneren, meestal komt het er op neer om de geleider(s) in het middelpunt te positioneren.

Voor de kleinere stroomtangen (testen zonder coil) ook de geleider zo goed mogelijk centreren.

Kruimel

Golden Member

Op 19 februari 2022 14:10:49 schreef deKees:
@kruimel
Een digit is voor mij een cijfer.
Dus als je op een totaal van 4 cijfers er 5 cijfers afwijkt dan heb je een probleem toch? 8)7

Ah nu snap ik het probleem, had ik helemaal omheen gelezen. 'Counts' is inderdaad logischer dan 'digits'. :)

fred101

Golden Member

Ik heb er zelf een gemaakt, doorzichtige plaat zodat ik bij de trimpots kan en nog steeds de display kan aflezen. Ik kalibreer niet, ik had hem gemaakt om mijn vintage clampmeters te justeren en kalibreren na reparatie. Ik heb nog een tweede om de andere kant op te gebruiken. (alle draden parallel, dus voor stromen die te groot zijn) Ik gebruik ze ook om mee te meten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

zo een zelf gemaakte coil werkt inderdaad evengoed als die aangekochte exemplaren. Enige verschil met de aangekochte versies is dat je geen nauwkeurigheden (accuracies) hebt voor het gerommel in de marge. Iets wat voor kalibratie veelal wenselijk is.

Als voorbeeld onderstaande:

https://download.flukecal.com/pub/literature/5500coiliseng0900.pdf

Op 18 februari 2022 22:55:16 schreef Kruimel:
Die is (op de kleur na) hetzelfde als de Uni-T U210D (zie de tabel hierboven). Persoonlijk zou ik in het geval van een 'current clamp' gaan voor de variant met de lagere bereiken, dan kom je op de (iets duurdere) Voltcraft VC-330/Uni-T UT210E terecht. Ik vindt een 1mA resolutie handiger dan een 200A bereik, tenzij je daadwerkelijk met dergelijke stromen werkt. Voorheen waren de Uni-T's goedkoper dan de Voltcrafts, al lijkt het nu nauwelijks uit te maken.

Dat is inderdaad een betere oplossing.

Inmiddels heb ik de uni-t 210E in mijn bezit, incl een nieuw setje siliconen kabels. Ik heb er nog niets mee gedaan, dus mbt een echte gebruikservaring heb ik nog weinig te melden. Maar op t eerste gezicht ziet het er allemaal erg netjes uit en werkt het goed. Het apparaat zelf was wel kleiner dan ik verwachtte, maar dat is noch een voordeel, noch een nadeel.

Nogmaals bedankt voor alle adviezen en tips!