Hallo, ik ben een amateur amateur elektro hobbyist, soldeer en maak wel eens een schakeling, maar zeer sporadisch. Desalniettemin ben ik toch op zoek naar een nieuwe multimeter en zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik heb het forum hier al afgezocht, maar kon er weinig tot geen aankoop adviezen over vinden. Er zijn zoveel budget meters (categorie €25 - €60) maar ik heb werkelijk geen idee welke ik zou moeten kiezen.
Dus vandaar mijn vraag, hebben jullie tips/ervaringen/aankoopadviezen mbt meters in deze prijscategorie?
(als mijn topic in de verkeerde sectie staat, excuses, maar vond t nergens anders passen)
Dan moet je eerst even vertellen waar je die meter voor wilt gaan gebruiken.
De prijzen van dit soort apparaten varieren van 5 euro tot wel 50K euro. Alles afhankelijk van doel en toepassingsgebied van de meter.
En vaak is veiligheid een ding waar veel geld voor wordt betaald. Een hoogspanningsmonteur heeft echt een heel ander soort apparaat nodig dan een wetenschapper die spanningsverschillen wil meten tussen de spieren in het lichaam.
En een multimeter heet niet voor niets een multimeter. Je zou er dus alles mee moeten kunnen meten.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (32%)]
Graag sluit ik me aan bij de vorige reactie.
In mijn ervaring: in 99% van de gevallen voldoet een goedkoop ding prima; en men is veel beter af met twee simpele dan met één gesofistikeerde.
Maar het ligt er inderdaad aan wat je zoal doet, of wilt gaan doen.
EricP
mét CE
Tevens is van belang welke eisen je er zelf aan stelt. Een meter is soms meer dan 'pennen ergens op prikken en lezen wat er in het display staat'.
En niet te vergeten: wat wil je besteden. Ik ben van mening dat gereedschap een middel is en geen doel. Ofwel: het moet gewoon z'n werk doen en ik moet niet bezig zijn om gereedschap aan het werk te krijgen. Ja, dan kost het meer...
Ah, ja en ik dacht juist door aan te geven dat ik echt een amateur was dat dat wel duidelijk was
Sowieso bedankt voor jullie snelle reacties!