Hallo, ik ben een amateur amateur elektro hobbyist, soldeer en maak wel eens een schakeling, maar zeer sporadisch. Desalniettemin ben ik toch op zoek naar een nieuwe multimeter en zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik heb het forum hier al afgezocht, maar kon er weinig tot geen aankoop adviezen over vinden. Er zijn zoveel budget meters (categorie €25 - €60) maar ik heb werkelijk geen idee welke ik zou moeten kiezen.
Dus vandaar mijn vraag, hebben jullie tips/ervaringen/aankoopadviezen mbt meters in deze prijscategorie?
(als mijn topic in de verkeerde sectie staat, excuses, maar vond t nergens anders passen)
Dan moet je eerst even vertellen waar je die meter voor wilt gaan gebruiken.
De prijzen van dit soort apparaten varieren van 5 euro tot wel 50K euro. Alles afhankelijk van doel en toepassingsgebied van de meter.
En vaak is veiligheid een ding waar veel geld voor wordt betaald. Een hoogspanningsmonteur heeft echt een heel ander soort apparaat nodig dan een wetenschapper die spanningsverschillen wil meten tussen de spieren in het lichaam.
En een multimeter heet niet voor niets een multimeter. Je zou er dus alles mee moeten kunnen meten.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (32%)]
Graag sluit ik me aan bij de vorige reactie.
In mijn ervaring: in 99% van de gevallen voldoet een goedkoop ding prima; en men is veel beter af met twee simpele dan met één gesofistikeerde.
Maar het ligt er inderdaad aan wat je zoal doet, of wilt gaan doen.
EricP
mét CE
Tevens is van belang welke eisen je er zelf aan stelt. Een meter is soms meer dan 'pennen ergens op prikken en lezen wat er in het display staat'.
En niet te vergeten: wat wil je besteden. Ik ben van mening dat gereedschap een middel is en geen doel. Ofwel: het moet gewoon z'n werk doen en ik moet niet bezig zijn om gereedschap aan het werk te krijgen. Ja, dan kost het meer...
Ah, ja en ik dacht juist door aan te geven dat ik echt een amateur was dat dat wel duidelijk was
Sowieso bedankt voor jullie snelle reacties!
Overigens denk ik inderdaad, dat de goedkope (meer dan) prima zijn voor mij (enige eis die ik echt heb is dat er een hoorbaar continuïteits signaal op zit). Maar de vraag is dus welk type/merk/etc.
Waar ik de meter voor zal gebruiken zijn natuurlijk vooral de huis, tuin en keuken zaken en maar daarnaast maak ik af en toe een circuitje en is het handig als ik wat onderdelen door kan meten (weertand, condensator, transistor, etc). Als voorbeeld ik ben nu bezig met een "pendant" voor mijn cnc machine.
Qua eisen, tja ik ben gek op goed gereedschap. Goedkoop is duurkoop in mijn ervaring. Maar ja, ik zal de meter niet heel intensief gebruiken, dus het hoeft zeker geen rolls royce te zijn. Qua budget, zie mijn openingspost: €25-€60. Meer kan zeker als dat nodig is.
Maar mijn kennis is heel basic en mijn eisen dus ook
Hoop dat jullie hier wat mee kunnen!
[Bericht gewijzigd door bzrk op (15%)]
Okee, je wilt dus capaciteit en transistoren kunnen meten.
Dat heeft niet elke meter.
Dan huis tuin en keuken gebruik.. als ik denk aan 230 wil je een CAT II, maar voor 400 V al een cat III meter.
Dan is voor mij ook een issue mechanische sterkte. Ik heb jaren veel plezier gehad van mijn protek / hung Chang.
Maar als die valt springen de stukken plastic alle kanten op en om die reden heb ik een fluke..
Maar die laatste valt zeker buiten jouw League denk ik (en heeft geen tot tester)
Zoals Ex fietser al aangeeft, wat denk je te gaan meten ?
Verder in de hobby sfeer heb je geen meter nodig die tot 4 cijfers achter de komma nauwkeurig is.
Komt er meestal op neer dat de spanning en of stroom ongeveer klopt met wat je had bedacht.
O, en je zult zeker niet de laatste zijn die tijdens het switchen van stroom naar spanningsmeting vergeet om de meetdraden om te steken.
En hierbij met beetje geluk de zekering in de meter opblaast of de komplete meter om zeep helpt.
Als je nu een goedkope meter hebt dan doet dat laatste niet zo zeer in de portemonnee.....
EricP
mét CE
'Amateur' zegt iets over wat je ermee doet. Niet hoe goed je het hebben wilt 
Maar goed... als ik jou zo hoor... dan moet het iets meer zijn dat het eerste-de-beste hoera-merk van de bouwmarkt, het zal eerder overlijden door veroudering dan door slijtage.
Ik denk dan een beetje in de hoek van Voltcraft. Bij diverse leveranciers te koop. Zeker geen 'state of the art', maar ook geen 'rommel'. Kijk eens bij Reichelt.
Moet je niet met radio's gaan werken..
Heb ooit een voltcraft scope op 10 meter afstand een radio plat zien leggen.. en dan heb ik het over VHF banden. Niet over radio 538 o.i.d.
Zal best lullig geweest zijn op dat vliegveld...
Dank voor alle reacties!
Op 5 februari 2022 13:55:55 schreef EricP:
'Amateur' zegt iets over wat je ermee doet. Niet hoe goed je het hebben wilt
Een waarheid als een koe! 
Na het lezen denk ik het volgende;
- De meter overlijdt inderdaad van ouderdom, niet vanwege intensief gebruik.
- Cat III twijfel ik over, heb ook een duspol. En dat is tot nog toe daarvoor altijd voldoende geweest. Qua meterkast werk prefereer ik die boven de multimeter. Aan de andere kant qua machinepark heb ik een aantal zaken die op krachtstroom werken, dus zou het handig kunnen zijn.
- Fluke valt (budgetair gezien) af, tenzij er adviezen zijn qua modellen voor een gebruikte. Lijkt mij an sich geen probleem. Of is dat niet verstandig?
Genoemde merken Protek, hung chang en Voltcraft.
Hier kan ik al mee verder denk ik!
EricP
mét CE
#3n 2de hands Fluke hooft geen probleem te zijn. Maar dan nog zit je waarschijnlijk al in een andere prijsklasse dan waar je het eerder over had.
Je moet er eigenlijk een beetje tegen aan lopen. Er wordt genoeg aangeboden. Soms voor de hoofdprijs (die meter is ook gewoon van plastic, niet van goud) en soms voor een 'lagere' prijs, maar als je de meter dan ziet, dan is duidelijk dat-ie 'geleefd' heeft (wat op zich geen probleem hoeft te zijn, maar dat kun je in je 3-minuten inspectie in de deuropening niet vaststellen).
Transistors doormeten met een multimeter werkt niet.
Dat kan alleen op goedkope meters, en de connectors daarvoor maken nooit contact. Dat geeft alleen frustraties.
Daarvoor kun je beter een apart testertje aanschaffen zoals bijv
https://www.ebay.com/itm/193561362639
en dan kun je vrijwel alle componenten testen.
En ik zeker een 6.000 count meter kiezen, een 2.000 meter is wel erg weinig. Veel schakelingen werken op 3.3V, of 5.0 volt. Een 2000 count meter komt dan niet verder dan 3.30 of 5.00, en een 6000 count geeft dan een extra cijfer. (3.300 resp 5.000).
Als je stroom wilt meten dan is het altijd lastig dat je het circuit moet onderbreken. Dan is een stroomtang veel handiger.
Deze bijv kan zowel DC als AC stroom meten, en heeft ook bussen voor spanning). Erg handig (maar wel beperkt tot 2000 counts).
https://www.eleshop.nl/uni-t-ut210e.html
[Bericht gewijzigd door deKees op (21%)]
tweedehandsmeters, die zijn voor jouw doel goed genoeg, en kosten een fractie van een nieuwe.
Ik heb hier zowel nieuwe als gebruikte meters in gebruik, sommige met wijzers en sommige met een display. Het is maar net wat je gemakkelijk vind.
Wat ik kan aanraden is om een paar euro uit te geven aan een setje siliconen meetsnoertjes (heel soepel, werkt veel fijner dan de standaard meegeleverde PVC snoeren) en een setje goeie opschuif krokodillenklemmetjes voor je meetpennen.
Welke meter? Tsja. Ik gebruik al heel lang een Velleman van destijds 40 euro. Niet autoranging is ie. Heeft capaciteit en transistortest. Volgens mij worden ze nog steeds in de een of andere vorm gemaakt, is gewoon chinees spul.
Na 15 jaar is ie wel af. De auto power off grijpt te snel in (sneller dan vroeger), alle schroefgaatjes zijn een beetje uitgewoond enzovoorts.
Daarnaast heb ik een passief analoog metertje voor als ik veranderende spanningen/stromen wil zien (met vaste meetsnoeren) en nog een of twee cheapo bouwmarkt dingetjes als ik meerdere meters in een schakeling wil hebben.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (22%)]
Op 5 februari 2022 14:28:34 schreef deKees:
Als je stroom wilt meten dan is het altijd lastig dat je het circuit moet onderbreken. Dan is een stroomtang veel handiger.
Deze bijv kan zowel DC als AC stroom meten, en heeft ook bussen voor spanning). Erg handig (maar wel beperkt tot 2000 counts).
https://www.eleshop.nl/uni-t-ut210e.html
Mee eens, dat is zeker een handige meter! 
Daar buiten raad ik Uni-T als merk niet in het bijzonder aan, niet elke meter voldoet aan dezelfde standaarden. Ik heb goede ervaringen met Brymen, ze hebben bij Eleshop voor €60 de BM805, een redelijk basale meter waar je met een gerust hart op kan vertrouwen. Je krijgt er goede probes bij, en er zitten echte HRC zekeringen in, dat bij elkaar kost rustig al €25.
Wat ik niet fijn vind van Brymens is dat er een soort uitmiddel-alogaritme in zit: zodra de spanning een sprong maakt verandert het display direct, maar als het langzaam verandert dan maakt hij een 'rolling average' van de gemetan waarde. Iets afregelen is dan meteen irritant.
Tweedehands Flukes zijn leuk als je ze voor een redelijke prijs kan krijgen, minder dan €60 voor een werkende zie ik eigenlijk nooit. Ze zijn wat mij betreft 'overrated' en ook tweedehands te duur.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (12%)]
Op 5 februari 2022 14:11:30 schreef bzrk:
Dank voor alle reacties![...]
Genoemde merken Protek, hung chang en Voltcraft.
Hier kan ik al mee verder denk ik!
er zijn er nog een paar.. UNI-T en PeakTech. beiden maken betaalbare multimeters van een betere klasse dan de hele goedkope. vooral het gamma van PeakTech is heel compleet.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Voor een amateur-amateur heb je meer aan een goedkope simpele meter met een goede handleiding, die uitleg geeft over V-mv A-mA Ohm-Kohm en Mohm.
Hier heb je dan meer aan als een ingewikkelde meter met een oosterse kribeltaal uit verwegistan.
Eur. 30 Uni-T 139C met TRMS bij Reichelt kan natuurlijk prima. Zeker als je nooit meer dan 250VAC en 10A meet. Daar zit bijna alles op wat je kunt bedenken. Een Fluke 179 is natuurlijk mooi maar kost meer dan Eur. 300.
Ik heb trouwens zelf een Peaktech 3360 van Eur. 80. TRMS tot 2kHz en 4 3/4 digit met een basis nauwkeurigheid van 0,06%, nog beter dan een Fluke.
Op 5 februari 2022 15:01:21 schreef Kruimel:
[...]
Tweedehands Flukes zijn leuk als je ze voor een redelijke prijs kan krijgen, minder dan €60 voor een werkende zie ik eigenlijk nooit. Ze zijn wat mij betreft 'overrated' en ook tweedehands te duur.
Deels mee eens.. ze zijn mechanisch onverwoestbaar.
Maar in deze staat heb je wel kans:
https://link.marktplaats.nl/m1802829739
Fluke 75 is een leuke meter en deze behoeft een KLEINE schoonmaak sessie (ja de buitenkant is origineel echt geel bij deze.. ik meen dat er wel zwarte waren..)
Anders zou ik nu voor een Bryman gaan. Mijn beperkte ervaring met UNI-T en voltcraft was niet zo best...
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Ik heb recent een Brymen BM257s aangeschaft. Mijn eerste handmultimeter was een MYT-888T en die was toch wel erg versleten (schakelaar). Die MYT-888-T is bovendien niet true-RMS. Toen de spanningsmeting met losse snoeren op '1' (overrange) bleef staan heb ik de knoop doorgehakt en wat nieuws gekocht.
Ik heb nog niet veel met de Brymen BM257s gedaan, maar het is een enorme stap vooruit. Nuja, lees de vele reviews ervan bij eleshop maar.
De BM805 die Kruimel aanraad heb ik niet in handen gehad maar ik zie dat 'ie ook de 'snoeren verkeerd' waarschuwing geeft (Snoeren nog in de stroom-bussen als je spanning wilt meten). Dat is wel erg handig, spaart zekeringen.
Die BM805 is niet true-RMS, ik weet niet of je dat nodig hebt.
Wel gewoon een 'audible continuity tester' wat ik eigenlijk best vaak gebruik/handig vind (en waar je echt geen Keysight of Fluke voor nodig hebt). En er gaan gewoon normale AAA batterijen in (geen 9V blok).
Maar Brymen bevalt mij eigenlijk best prima. Kwa 'look and feel en stevigheid' ook.
Wat mij betreft maakt het niet zo veel uit op welke batterijen ze lopen, de meeste meters op 9V doen daar best lang over en die blokjes zijn hier in NL makkelijk te krijgen.
Op 5 februari 2022 16:54:26 schreef High met Henk:
Maar in deze staat heb je wel kans:
https://link.marktplaats.nl/m1802829739
Fluke 75 is een leuke meter en deze behoeft een KLEINE schoonmaak sessie (ja de buitenkant is origineel echt geel bij deze.. ik meen dat er wel zwarte waren..)
Als je hem nu kan kopen voor €60 is het nog wel te doen, maar voor hetzelfde bedrag heb je die BM805 die praktisch hetzelfde kan nieuw. Denk er aan de zekeringen te testen voor te betalen, want die krengen zijn best prijzig ('been there, done that').
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (13%)]
Dank jullie wel voor alle antwoorden en bijdrage!
Ik heb de mp fluke een berichtje gestuurd, maar denk dat hij te duur is en dat ik dan beter een nieuwe kan kopen
Wat betreft true-rms, beter mee verlegen dan om verlegen denk ik dan 
Ik ga er een nachtje over slapen en me eens inlezen in de verschillende apparaten en dan mijn keuze maken! Ik laat weten wat het is geworden! Nogmaals dank voor de input!
Als je voor die van mp gaat: controleer de stroom zekeringen. Zijn bussman zekeringen en die kosten al ca 15€ het stuk.
Dan wordt dus een 60€ meter ineens een 90€ meter..
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (18%)]