Syncronisatie Hydromotoren-aansturing

Dag iedereen,

Ik zit met een dilemma bij de aansturing van 1 hydromotor.

De situatie is als volgt. Wij hebben een Maïshakselaar omgebouwd naar een bunkerhakselaar. De bunker hebben wij ook voorzien van een hydraulische rijaandrijving. De hydromotor op de voorwielen wordt aangestuurd met een PWMi (1200mA -600mA) op 12V signaal. Dit is origineel van de fabrikant zo ontworpen en wij willen hier niet op ingrijpen. Dit PWMi signaal willen wij "kopiëren" voor de hydromotor achteraan. Bij onze eerste machine hadden we een verschil in bandenmaat waardoor we dit moesten verschalen in een PLC. In onze nieuwe machine hebben we dit niet omdat we vooraan en achteraan met identieke rupsen werken. Het PWMi signaal mag dus 1 op 1 "gekopieerd". Ik had zitten denken om dit te doen via een Opto-coupler. Maar ik vraag mij af als ik niets over het hoofd zie. De motor is een Linde HMV210.

mvg,
Tom

Lambiek

Special Member

Misschien kun je beter een mosfet gebruiken in combinatie met een driver. Je moet toch een +/- 1200mA signaal kunnen leveren aan je ventiel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het kan veel simpeler: De hydromotoren in serie setten (hydraulisch dan). Als ze identiek zijn lopen ze altijd gelijk.

Goedkoopste oplossing, kost zelfs minder, de slangen (of buizen) heb je toch nodig.
Geen electronica en geen prop ventielen.

[Bericht gewijzigd door henri62 op 10 februari 2022 00:16:25 (35%)

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Tom, worden de beide rijmotoren gevoed vanuit 1 pomp of met aparte pompen?

Geval 1, sierieschakeling kan maar gaat slip geven bij het draaien (ongelijke snelheid voorste en achterste as).
Geval 2, ga je zonder uitgebreide sturing ook situaties als bij 1 hebben met bijkomend probleem dat er een (klein) verschil in druk en opbrengst kan ontstaan waardoor 1 van beide pompen zwaarder belast wordt bij rechtdoor rijden.

Goedkoopste oplossing is idd in serie zetten maar de totale druk/opbrengst neemt niet toe waardoor de totale kracht wel gelijk blijft. Ik zou wel overwegen om er een elektrisch ventiel tussen te zetten waarbij je de stuuras kan in 'vrij' zetten bij korte bochten, gewoon een passend 1/2 ventiel dat opent wanneer de stuuruitslag groter is dan bv 20 graden ofzo. Dan worden de achterste rupsen niet meer aangestuurd bij een grotere stuuruitslag.

In de praktijk wordt er gewerkt met 2 pwm sturingen en een hoeksensor op de gestuurde as. Zodoende kan de snelheid van de stuuras hoger worden bij het draaien. Er wordt dan gewoonlijk ook gewerkt met 2 aparte voedingen (2 aparte hydrostaatpompen).

Het kan wel zoals je het deed met de eerste machine maar het verschil in snelheid zal je altijd hebben zonder aangepaste regeling. Of dat in de praktijk een probleem is hangt van de toepassing af. Op de weg krijg je extra slijtage aan je rupsen, op het land gaat dat niet zoveel uitmaken.

High met Henk

Special Member

Kun je niet op druk sturen?
Druk = koppel en als koppel op alle assen gelijk is, verwacht ik dat het werkt.

Maar kun je links en rechts apart regelen??

Buitentrack draait harder dan binnenste track.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De motoren kunnen we helaas niet in serie zetten. Er zijn 2 variabele pompen en op elke pomp hangt een hydromotor.

Links en rechts kunnen we niet regelen aangezien dit afhankelijk is van de pomp (waar wij geen invloed op hebben)

[Bericht gewijzigd door tomclae op 14 februari 2022 11:38:32 (34%)

High met Henk

Special Member

Hoe regel je dan je tracksnelheid tussen links en rechts?
Zit er een open diff in??

Op 9 februari 2022 22:42:47 schreef tomclae:
Het PWMi signaal mag dus 1 op 1 "gekopieerd". Ik had zitten denken om dit te doen via een Opto-coupler. Maar ik vraag mij af als ik niets over het hoofd zie. De motor is een Linde HMV210.

Dat zou kunnen maar niet aan de uitgang waar de spoel aangesloten ligt, de spoel nivelleert de pwm uitgang.
Je sprak van een PLC in je openingspost, kun je geen identieke 2de uitgang maken?

LDmicro user.

Op 14 februari 2022 11:36:52 schreef tomclae:
De motoren kunnen we helaas niet in serie zetten. Er zijn 2 variabele pompen en op elke pomp hangt een hydromotor.

Links en rechts kunnen we niet regelen aangezien dit afhankelijk is van de pomp (waar wij geen invloed op hebben)

Dus 2 aparte pompen voor de voorste tracks, daarmee kan je dan idd wel sturen maar kan je niet de achterste tracks met dezelfde snelheid laten draaien tijdens het sturen. Op dat moment moeten ze alle 4 een andere snelheid hebben. En daarvoor is dan weer 'intelligente' elektronica nodig.
Een master-slave schakeling, hydraulisch, links en rechts apart, dat zou nog te realiseren zijn misschien. Dan zou je de druk van de pomp van de voorste tracks kunnen vertalen naar een aansturing van de achterste waarbij de sturing zo moet zijn dat de voorste tracks altijd iets lager moet liggen dan de achterste, dit ivm de noodzakelijke 'voorloop' van de gestuurde tracks (achterste veronderstel ik). Dit is bij een 4x4 (landbouwmachine) ook zo omdat je anders niet kan sturen

Dit is een vergelijkbare machine. Alleen zijn de banden vooraan nu tracks.
Pomp 1 is voor de hydro motor van de wielen vooraan.
Pomp 2 is voor de hydro motor van de wielen achteraan.
Door het verschil in bandenmaat hebben we in deze machine laten we een PLC de aansturing doen van de hydromotor achteraan

Nu willen we een machine maken met zowel vooraan als achteraan gelijke tracks. We zouden dus liefst het signaal PWMi naar de rijmotor van de tracks vooraan "kopiëren" naar de tracks achteraan. Een mosfet lijkt zoals aangehaald lijkt me al een stap in de goede richting.

De tracks zijn deze en hebben een differentieel : https://www.claas-industrietechnik.com/produkte/terra-trac/terra-trac

High met Henk

Special Member

zijn de tracks voor en achteraan gelijk?

zo ja zou je wellicht op druk kunnen werken:

druk vooraan en achteraan gelijk houden levert een gelijk koppel op de tracks.

Ofwel een druk sensor vooraan erin en een druk sensor achteraan erin en dan zorgen dat de druk vooraan en de druk achteraan gelijk is door de PWMi te variëren.

Er ontstaat wel een probleem wellicht als je door beginnen te slippen.
Hiervoor zou ik een locked diff mode knop maken waarbij je de snelheden van beide tracks gelijk houdt.

dat zou iig mijn oplossing zijn, maar dat wil zeggen dat je nodige aan moet passen aan je PLC:

• Extra DO op de PLC voor de diff lock knop
  • 2x een AI voor de druksensoren
  • 2x een ingang (AI? / Encoder / BUS) voor de flow/snelheidssensor
  • 1x een PWMi uitgang
  • een behoorlijke berg software om de PLC aan te passen. (of wellicht een extra PLC als je de bestaande software niet hebt/kan krijgen)

Al met al is het geen klein project!