Hoe vertaal je de opgegeven waarden van een NTC naar een temperatuur grafiek?

Hi allemaal,
Hier een vraag die misschien al 1000 keer is gesteld (maar ik kan het antwoord erop nergens vinden).

Stel ik heb een NTC van TDK NTCGP3HH103HCZCCA
Opgegeven waarden:
B25/50 : 3395K
Resistance R25: 10k
Wat betekenen deze gegevens?

Kan ik hier een temperatuurgrafiek uit afleiden met de formule R = A . e ^ (B/T)
Welke waarden vul ik in in de formule?

Hoe hoog zou de weerstand bij - 20 graden zijn en hoeveel bij +80 graden Celsius (253K en bij 353K)?

Lijkt op een schoolvraag.
Normaal gebruik je zo'n ding en is de weerstand bij -200C of +800C niet zo boeiend.
Oh, kijk!
5 Sec googelen geeft mij dit document.
Daar staat alles over jouw NTC in.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (49%)]

Het is zonder meer een schoolvraag, want ik heb zelf nog nooit met een NTC gewerkt.ooit waarschijnlijk weleens verwerkt in een kant-en-klare bouwset, maar heb er de ballen verstand van. Had er alleen maar van gehoord, maar moet er nu een circuit mee aansturen.
Ik heb dus niet zoveel aan een diepgaande engelstalige verhandeling, want ik begrijp gewoon niet wat de fabrikant met de 2 gegevens bedoeld.
Is mijn vraag in Jip-en -Janneke taal te beantwoorden?

Het idee achter een schoolvraag is dat je er zelf ook wat van leert. Het is hier geen huiswerk-service tenslotte...
Of hebben we een verschillende interpretatie van 'schoolvraag'?

Het documentje is 6 pagina's. Zo heel spannend is het dus niet. De voertaal in electronica-land is nou eenmaal Engels. Deal with it.

Met een beetje mazzel vind je van specifiek jouw NTC een datasheet. En anders zul je zelf de grafiek moeten tekenen. Op pagina 1 van het document vind ik al de meeste hints. En 'ik wil een formule om wat in te rammen en daarmee doe ik alsof ik het snap' is niet erg realistisch helaas...

Je zou gewoon eens wat dingen bij elkaar kunnen harken. Formuleren hoe jij denkt dat het in elkaar zit. Een grafiek tekenen. Je NTC aan de meter hangen en eens bij wat temperaturen meten. Dan zie je snel genoeg of het ergens heen gaat of niet.

Je hebt in elk geval al ergens opgepikt dat 'de wiskunde' in Kelvin werkt. De eerste valkuil heb je gevonden zonder er in te trappen.

Dingen als 'tolerantie' kun je voor het moment laten voor wat het is. En zolang je met een kleine stroom meet / maar zo nu en dan 'even' meet kun je de 'zelfopwarming' voor het moment ook laten voor wat het is.

Op 10 februari 2022 19:47:16 schreef MajorTom:
Het is zonder meer een schoolvraag, want ik heb zelf nog nooit met een NTC gewerkt.ooit waarschijnlijk weleens verwerkt in een kant-en-klare bouwset, maar heb er de ballen verstand van. Had er alleen maar van gehoord, maar moet er nu een circuit mee aansturen.
Ik heb dus niet zoveel aan een diepgaande engelstalige verhandeling, want ik begrijp gewoon niet wat de fabrikant met de 2 gegevens bedoeld.

`Wat volg je dan voor studie?
Ook geen Engels en je Nederlands is ook niet foutvrij........
Je toekomstige baas gaat het niet vertellen, je moet het dan weten.

Voor het werken met een NTC weerstand is dat niet simpel te beantwoorden.

Ik heb dus niet zoveel aan een diepgaande engelstalige verhandeling,

Een diepgaande verhandeling moet je toch eerder aan ruim 100 pagina's gaan denken dus 6 pagina's os een bescheiden document.
En als je het uberhaupt al had gelezen had je gezien dat op blz 1 jouw vraag al word beantwoord en de juiste formule word gegeven

Formula 1).
R1 = R2 x exp(B x (1/T1-1/T2))

R1 NTC Resistance at temperature T1 in K
R2 NTC Resistance at reference temperature T2 in K
B B value in K, Material Constant of NTC thermistor

However, in practice, a resistance/temperature relationship table (R/T table) within the operating
temperature range of the NTC will be given.

Stel we willen bij 30°C de weerstand R1 uitrekenen
Dan voor jouw of het volgend in te vullen, geeft niet als het niet lukt maar probeer het eens.

Welke waarde heeft:
T1
T2
R2
B

T2, R2 en B worden in de datasheet vermeld van het type NTC wat je hebt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (14%)]

De datasheet is dus het probleem:
https://product.tdk.com/system/files/dam/doc/product/sensor/ntc/ntc_as…
Dat vermeldt geen grafiek, dus het moet ergens af te leiden zijn uit de paar waarden die ik in mijn eerste post heb aangegeven:
Resistance R25: 10k
Hoe zijn die te gebruiken in de formule van de post van benleentje

R1 = R2 x exp(B x (1/T1-1/T2))

Hint: Als je op de site van TDK kijkt bij jouw voorbeeld de "NTCGP3HH103HCZCCA", dan kan je de bedoelde grafieken en de RT tabel zo downloaden.
Wel zelf interpreteren.

Wat jij laat zien is een deel van een product catalogus.

Hoe zijn die te gebruiken in de formule van de post van benleentje

Nee dat vraag we aan jouw. Ik heb toch een redelijke voorzet gegeven.

Stel we willen bij 30°C de weerstand R1 uitrekenen
Dan voor jouw of het volgend in te vullen, geeft niet als het niet lukt maar probeer het eens.

Welke waarde heeft:
T1
T2
R2
B

T2, R2 en B worden in de datasheet vermeld van het type NTC wat je hebt.

Dat zou je nu dus moeten kunnen invullen.

Ik zal nog iets verder helpen. Wat zouden ze bedoelen met:
R25: 10kΩ. Duidelijk is dat ze met R de weerstand bedoelen maar wat houd de toevoeging 25 in? Samen zijn dit al 2 waarden die je in de formule kan invullen.

B25/50 gaat over de B waarde berekend voor 2 grenswaarden. Die grenswaarden zijn niet zo belangrijk dat is inderdaad meer voor de die dat ook willen weten.
Dus wat zou de dan de B waarden zijn en bij welke grenzen? Als je de B waarde heb gevonden is dit nu de 3de waarde van de forumule

Dit staat verder ook uitgelegd op blz 2.

want ik begrijp gewoon niet wat de fabrikant met de 2 gegevens bedoeld.

Om eerlijk te zijn begrijp ik de berekening en de uitleg erover ook niet zo goed. Maar dat is niet van belang, ze geven je de B waarde van de NTC zodat je die kan gebruiken.
De B waarde is dus de materiaal constante. En die ligt dus vast voor jouw type NTC en veranderd niet.

Dat vermeldt geen grafiek

Aan een grafiek zou je ook niets hebben want dat is zeker geen recht lijn. Een NTC controller meet de weerstand van de NTC en berekent daaruit via de gegeven formule wat dan de temperatuur is. Dus een NTC controller is dan ook altijd specifiek voor 1 type NTC.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (24%)]

Misschien is het misverstand ontstaan doordat geopperd werd dat het een schoolvraag is. Schooltijd is voltooid verleden tijd.
Ik probeer gewoon een oplossing te vinden voor een praktisch probleem.

Een vraag beantwoorden met een vraag is misschien wel gebruikelijk hier, maar het levert erg weinig verduidelijking voor iemand die gewoon een eenvoudig antwoord zoekt.
Ik ben niet op zoek naar een studie naar temperatuurgevoelige weerstanden, ik wil alleen weten hoe de opgegeven waarden (zie mijn eerste post) te interpreteren zonder de datasheets van duizenden NTC’s door te spitten. Dat moet toch gewoon gemakkelijker kunnen met de opgegeven waarden, waarom zouden de verkopers anders deze waarden hanteren om een keuze te kunnen maken?

Goede wederkerige vraag, lijkt mij zo.

Een beetje zoeken op inet volstaat ;) en je hebt alle waarden, enkel nog een rekenmachine die de ex kan uitrekenen.

https://www.electronics-tutorials.ws/io/thermistors.html

Vertaald uit de eerste reply (direct onder je openingspost):
(ook al in andere posts aangehaald)

Het verband tussen de weerstandswaarde en de absolute temperatuur van de NTC-thermistor binnen het bedrijfstemperatuurbereik van een NTC wordt benaderd door een exponentiële functie:

R_1 = R_2 \cdot e^{B \cdot (\frac{1}{T_1}-\frac{1}{T_2})}

R1: NTC-weerstand in Ω bij temperatuur T1 in K
R2: NTC-weerstand in Ω bij referentietemperatuur T2 in K
B: B-waarde in K, materiaalconstante van de NTC-thermistor

Je weet:
T(K)= 273,15 + t(°C)
R2= 10 kΩ; t2= 25 °C ; B= 3395 K.

Nu kun je voor iedere t1 de R1 uitrekenen en zo de grafiek tekenen.

--

Op 11 februari 2022 18:21:24 schreef MajorTom:
Misschien is het misverstand ontstaan doordat geopperd werd dat het een schoolvraag is.

Misschien ook door deze post:

Op 10 februari 2022 19:47:16 schreef MajorTom:
Het is zonder meer een schoolvraag,

Een vraag beantwoorden met een vraag is misschien wel gebruikelijk hier, maar het levert erg weinig verduidelijking voor iemand die gewoon een eenvoudig antwoord zoekt.

Het levert geen verduidelijking voor je op omdat je het niet eens probeert. IK heb je tot 2 keer toe een voorzet gedaan. Het enige wat ik wil is dat je een poging doet om tot 4 antwoorden te komen.
Maar blijkbaar is doordrammen en zeuren makkelijker dan zelf even 5 seconden na te denken.

Ik ben niet op zoek naar een studie naar temperatuurgevoelige weerstanden, ik wil alleen weten hoe de opgegeven waarden (zie mijn eerste post) te interpreteren zonder de datasheets van duizenden NTC’s door te spitten

Je hoeft de studie ook niet te doen, je hoeft niet alle materialen te weten voor alle typen. Want in de data sheet staan 3 getallen die je nodig hebt en daar proberen we je dan ook mee te helpen welke getallen je nodig hebt.. Want is je nu leert door zelf te proberen is het de volgende keer met een andere component een stuk makkelijker.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (15%)]

Nogmaals, in mijn vorige link in EXAMPLE No1 heb je het enkel over te schrijven met de gepaste waarden.

Even vlug uitgerekend:
-20 = 71k5
80° = 1663Ω

e:/ je zult wel afwijkende getallen uitkomen omdat ik de β (B25/85,3435,K)
van de fabrikant genomen heb om te zien of ik wel goed zat, veel zal het niet schelen.
Een goeie rekenoefening ;)

Wat ik gewoonlijk doe is in Excel voor verschillende temperaturen (meestal met 1C interval) uitrekenen wat de weerstand is (met de formule die hier al 3x is gepost), en dan wat de spanning wordt van de weerstandsdeler, en de ADC waarde gegeven de resolutie en referentiespanning. Daar komt een tabel uit die ik in de code plak, en om de temperatuur te bepalen doorzoek ik die tabel met een binary search, dat kost 1 loop cycle per bit.

Ik heb nu wat duidelijke antwoorden gekregen.
Bedankt allemaal voor de genomen moeite.
Hier kan ik tenminste mee verder zoeken naar een geschikte NTC.

Als je het niet wilt uitrekenen geven de meeste fabrikanten wel meer info.

Onderstaande data van uw NTC komt van de fabrikant.