Goedenavond,
Ik probeer een oscilloscoop gebaseerd op een ATmega88 na te bouwen van http://danyk.cz/avr_osc_en.html
Het programmeren via ISP lukt (gecontroleerd met Blink) maar zodra ik het HEX-bestand van de oscilloscoop rechtstreeks upload met AVRDude via de opdrachtprompt dan komt er geen videosignaal op de tv. Ik heb de fuses nu ook goed ingesteld maar nog steeds komt hij niet tot leven, en AVRDude lijkt geen foutmeldingen te geven. Ik gebruik een kristal van 20 MHz zoals ook in het schema staat.
Bijgevoegd de uitdraai van AVRDude en het HEX-bestand.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tja, volgens het avrdude log, is er behoorlijke zekerheid dat het programmeren gelukt is. Dus als je dan "geen beeld" hebt, dan zul je moeten debuggen. Dat is nogal lastig om via een forum te doen.
EricP
mét CE
AVRdude geeft geen fouten.
Ook aan het einde zijn de fuses leesbaar: je hebt niet ergens een external clock geselecteerd die er vervolgens niet is. Ofwel: je clock loopt.
Heb je al eens met de scope op de uitgang gekeken of daar iets in de richting van een videosignaal staat (let wel: dat is dus geen antenne signaal, maar dat had je zelf vast ook al verzonnen).
Het enige wat me verbaast is dat op de site staat dat de inhoud van je files 4606 bytes is en AVRDude zegt er 4620 geschreven te hebben.
Dat hoeft niet alarmerend te zijn, maar ik zou wel graag willen weten waar dat verschil van 14 bytes vandaan komt. Het lijkt te kloppen. Het laatste address in de file is 0x1206 voor 6 bytes. Decimaal kom ik dan op 4614 uit, met 6 bytes erbij: 4620. AVRdude lijkt het goed te doen. Zal wel kleine modificatie in de assembly zijn en de site niet aangepast.
Wat gebruik je als voeding?
Haha, vanmorgen heb ik even de multimeter erbij gepakt en het blijkt dat de tulp-connector niet goed is waardoor het signaal niet bij de TV aankomt
Ik ben dus gisteren de hele avond bezig geweest terwijl het dus gewoon een kapotte connector was.
Nu ik de kapotte tulp-connector heb vervangen door een gewone tulp kabel die ik ooit van een speaker heb afgesloopt werkt de oscilloscoop goed.
Ik ga binnenkort als ik weer wat tijd heb het geheel in een kastje bouwen met zo'n chinese achteruitrijcamera display als monitor en voor de accu ga ik denk ik een 18650 cel gebruiken, dan kan ik overal meten zonder dat ik een tv e.d. nodig heb, en dan kan ik het ook gelijk gebruiken als een breadboard voeding.
Hieronder wat foto's van het project en de kapotte tulp-connector. De brandplek in het breadboard komt overigens van jaren geleden toen ik met een hele slechte ATX-voeding aan het klooien was en toen sluiting heb gemaakt.
Bedankt voor alle hulp!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Moet wel een heel brakke connector zijn, een cinch is zo simpel dat er weinig aan valt te verzieken... 
Als je iets meer budget hebt:
https://nl-m.banggood.com/MUSTOOL-MT8208-Intelligent-Graphical-Digital…
Collega van mij had dit ding en vond het een grappig ding..
Hoe goed hij echt is.. geen idee.
Ik heb zelf de fluke 867b en dat ding is bombproof, maar ook mega groot....
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb er ook eentje, werkt goed. Je kunt omschakelen tussen 'gewoon' meten en scoop mode.
Enige vreemde dat ik vond is dat de RMS waarde bij AC in het scoopscherm niet hetzelfde is als bij gewone meting. (230v vs. 222v)
Dit terwijl voor beide metingen waarschijnlijk toch dezelfde hardware gebruikt wordt... (softwarefoutje?)
Het klopt weer wel als je (+Vavg/2) + Vrms neemt, maar da's wel omslachtig...
Donkere plekken op het schermpje komen door polarisatie van de camera, meterscherm is gewoon egaal...
Het heeft even een tijdje geduurd voordat ik de oscilloscoop helemaal af kon bouwen maar het is nu gelukt zoals ook te zien is in de bijlagen. Het verbruik is zo weinig dat ik voor een 9V batterij met een 7805 als voedingsbron heb gekozen en verder heb ik de ingang van de ATMega88 beveiligd met 2 antiparallele diodes en een hoogohmige weerstand en de potmeter is om het ingangsbereik te regelen tussen ongeveer 0,6 en 36V. Ik heb het getest met een 24V trafo, NE555 en een TL494 en kan in ieder geval nog goed meten tot 40 KHz.
Arco
Special Member
Voor op een 9v cel is een lm7805 geen beste keuze, die slurpt stroom. Beter iets als een MCP1702 nemen.
Quiescent current van de MCP1702 is 2uA, van de LM7805 is dat 4.2mA (2100x zo veel...
)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb dan ook nog even de capaciteit van een duracell plus 9V batterij opgezocht. Als ik 6.5V als cutoff gebruik(*) kom ik op 480mAh, dus dat is 114 uur: minder dan 5 dagen.
(*) Die handleiding noemt geen getallen, er staat een grafiek waaruit je de spanning kan aflezen bij een bepaalde stroom tegen de tijd.
[Bericht gewijzigd door rew op (29%)]