(Crosspost van Tweakers - Vervangende type LED COB gezocht)
Case
Eén van de LED armaturen in een winkel (reeks van 8 lampen) heeft na 10 jaar de geest gegeven en dus ben ik op zoek naar een vervanger. De originele Spaanse fabrikant bestaat niet meer, en ook de installeur destijds is gestopt met dit soort werk. De LED driver is getest geweest en nog goed bevonden.
Kapotte LED COB
Qua lichtkleur van nog werkende lampen schat ik het ik op een 4000K of misschien 5000K.
Op de heat sink staat de volgende info:
www.secom.es
08/11/2011
30612985
29W FRIO 2000 LUMEN
Op de original COB LED (19x19cm) staan twee codes op, maar die vind ik nergens terug op het internet:
- Linksboven: F15Y02HE2393 <-- Y02 dus waarschijnlijk van 2002 (?)
- Rechtsonder: C120850M2
Research
- Qua vorm/uitlijk kom ik uit bij de COB LEDs van Samsung, misschien de C of D Series?
- Catalog Samsung LED Lighting Solutions
- Farnell heeft een selectie van Samsung COB LEDs
- Rekening houdend met +-4000K en > 3000 lumen blijven deze 4 over.
- De laatste in de lijst, SAMSUNG SPHWHAHDND27YZT3D3 zijnde de LC013D uit de COB D-Gen.3 family lijkt me dan de beste match te zijn, met specs: LED, White, 90 CRI Rating, 12.2W, 2036 lm, 360mA, 115°, 34V, 4000K, SMD-2, No Lead, Square
Zou dit een goede COB LED vervanger zijn?
Bestaande LED Driver
- Lumotech LEDlight L05011i3 Constant Current / Constant Voltage LED Driver 20 W, 24 W 6 → 42V (datasheet by RS)
- De dipswitches staan ingesteld op |1|1|1|1|0|0| dus dat kwam overeen met 460mA / U Max (V) 42.0.
Kan ik deze LED driver gebruiken in combinatie met de Samsung SPHWHAHDND27YZT3D3 die 360 mA nodig heeft?
Varia
- Koop ik dit (als Belg) het best bij één van deze: https://sinuss.nl/ , https://smdshop.nl/ , https://www.vanallesenmeer.nl/ ?
- Welke koelpasta zou ik daar dan bij bestellen?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kan ik deze LED driver gebruiken in combinatie met de Samsung SPHWHAHDND27YZT3D3 die 360 mA nodig heeft?
Als dat de max stroom is dan niet. (dan is het meteen 'game over'...
)
Kans dat je een led met exact dezelfde kleur en helderheid vindt als de rest is bijna nihil...
Je moet nooit teveel stroom door een LED sturen. Dat is heel slecht voor de levensduur. Je kunt veel beter de stroom halveren, dan gaan ze nooit meer stuk. Dus dan zou ik liever kiezen voor leds van 700mA of meer op die driver van 460mA.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kortom: de dipswitch op 350mA zetten. De kleur gaat nooit precies hetzelfde zijn maar aangezien je van 2000 naar 3000 lm wlt gaan, maakt het lichtbeeld misschien wat minder uit en dan kan het.
Op 18 februari 2022 10:34:08 schreef fripster:
Secom is een armaturenfabrikant.... Is dat niet de producent dan??
Sterk, had daar eerder al op gezocht en de website van Secom werkte niet, of allezins niet gevonden. Heb ze ondertussen ook eens een email gestuurd met de vraag om advies. 
Op 18 februari 2022 11:38:59 schreef maartenbakker:
Kortom: de dipswitch op 350mA zetten. De kleur gaat nooit precies hetzelfde zijn maar aangezien je van 2000 naar 3000 lm wlt gaan, maakt het lichtbeeld misschien wat minder uit en dan kan het.
Dipswitchen zou ik inderdaad op bv. |0|1|0|1|0|0| wat volgens de datasheet overeenkomt met 360mA, bij U Max (V) van 42 V. Is dit max voltage een probleem gezien de specs van de SAMSUNG SPHWHAHDND27YZT3D3 34V vermelden?
Waar las je dat ik naar 3000 lm wil gaan? De specs van de SAMSUNG SPHWHAHDND27YZT3D3 vermelden toch 2036 lm? 
[Bericht gewijzigd door PieterrB op (16%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Spanning die een CC driver levert moet altijd hoger zijn als de brandspanning van de led, dus 42v voor een 34v led is prima.
(Let wel: dit geldt alleen voor een constant current driver)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco
Special Member
Je hebt wel gelijk over die 3000 hoor... 
Rekening houdend met +-4000K en > 3000 lumen blijven deze 4 over.
Op 18 februari 2022 20:49:55 schreef Arco:
Je hebt wel gelijk over die 3000 hoor...
[...]
Aha, dat moest natuurlijk < 3000 lumen zijn. 
Qua koelpasta tussen de COD LED en de heatsink, is dan zo'n AK-455-5G THERMAL COMPOUND, CPU, 5G, STANDARD AKASA daarvoor geschikt?
Performance Compound 455
AK-455-5G is a new improved formulated thermal compound that gives hi-performance heat
transfer between the CPU and heatsink. Minimised resistance and maximised efficiency truly
enables you to get more from your cooler. Easy to use. RoHS compliant.
• Hi-performance heat transfer between the CPU and heatsink
• Maximum thermal conductivity, 2.4W/mK
• Easy to apply with spreader card
• Multi-language instructions included
• RoHS Compliant
Colour Grey
Viscosity 76 cP
Thermal conductivity 2.4 W/mK
Operating temperature -50 ~ 240°C
Volume 5g
Product code AK-455-5G
Aangezien jij met de LC013D de volle "rated" lumens eruit wil halen, zou ik eerder de LC016D aanraden en de stroom van de LED-driver wat lager instellen. Zal alleen maar gunstig zijn voor de levensduur. Voor die halve euro meer: niet twijfelen... De maat lijkt dan meteen ook te kloppen met je armatuur (19x19mm toch?).
Hou er rekening mee dat je wellicht alle armaturen zal moeten upgraden met een nieuwe chip om het lichtbeeld gelijk te houden.
Koelpasta: maakt weinig uit, weinig vermogen op veel oppervlakte. Standaard koelpasta volstaat maar "premium overpriced" zoals die Akasa kan uiteraard ook.
Op 21 februari 2022 21:57:07 schreef subsonik:
Aangezien jij met de LC013D de volle "rated" lumens eruit wil halen, zou ik eerder de LC016D aanraden en de stroom van de LED-driver wat lager instellen. Zal alleen maar gunstig zijn voor de levensduur. Voor die halve euro meer: niet twijfelen... De maat lijkt dan meteen ook te kloppen met je armatuur (19x19mm toch?).Hou er rekening mee dat je wellicht alle armaturen zal moeten upgraden met een nieuwe chip om het lichtbeeld gelijk te houden.
Koelpasta: maakt weinig uit, weinig vermogen op veel oppervlakte. Standaard koelpasta volstaat maar "premium overpriced" zoals die Akasa kan uiteraard ook.
Super bedankt voor het advies! Heb ondertussen de LC016D variant gekocht dus we gaan het zien of het te doen is. Ideaal zou zijn om ze allemaal te vervangen natuurlijk, maar misschien dat het wel te doen is als net deze éne de eerste of de laatste van de reeks is. Misschien dat het dan niet teveel opvalt in het lichtbeeld.