In het schuurtje van mijn vader heb ik een werkende AC motor gevonden van (vermoedelijk) een afzuigkap. Er is geen typeplaatje of sticker voorhanden.

De motor heeft 4 draden: grijs(GR) - wit (WI) -Geel (GL) en Zwart (ZW).

Ik ben al dagen op het forum aan het grasduinen, maar vind nergens een gelijkaardig topic.

Tussen alle draad combinaties is er een weerstand gemeten:

GR-GL=37 Ohm
GR-WT=68 Ohm
GR-ZW=102 Ohm
GL-WT=33 Ohm
GL-ZW=66 Ohm
WT-ZW=35 Ohm

De motor draait als er een spanning van 240V wordt aangelegd op alle onderlinge combinaties. En er staat ook een spanning (verschillend 50V - 110V en 380V gemeten) op de niet aangesloten draden.

Weet iemand hoe deze motor correct moet aangesloten worden? Ik heb het idee dat er bij sommige combinaties een verdacht geurtje hangt.......

Alvast Bedankt,

Groeten

Pascal

:

De eerste 3 mogelijkheden zijn waarschijnlijk de aansluitingen (meestal heeft zo'n kap 3 snelheden)
Alleen de laatste 3 waardes kan ik niet zo goed plaaten in combinatie met de eerste 3 (ohmse) waardes.

Waardes kloppen ongeveer. Zie de wikkeling van grijs naar zwart. Naast grijs ligt de eerste aftakking (geel) en de volgende aftakking (wit) dan op 35 Ohm van zwart. ZW+WI= hoogste stand. ZW+GL= tweede en ZW+GR= derde stand.

Op 1 maart 2022 22:22:02 schreef jerome:
Waardes kloppen ongeveer. Zie de wikkeling van grijs naar zwart. Naast grijs ligt de eerste aftakking (geel) en de volgende aftakking (wit) dan op 35 Ohm van zwart. ZW+WI= hoogste stand. ZW+GL= tweede en ZW+GR= derde stand.

Dat is zo klaar als een klontje ! Bedankt !